UPDATE: INVESTITORII MICI ŞI-AU SUPRASUBSCRIS DE 15 ORI SEGMENTUL ALOCAT Gabriel Dumitraşcu: "Subscrierea pe tranşa mică la Romgaz este speculativă"

ADINA ARDELEANU, OCTAVIAN RADU
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 1 noiembrie 2013

Gabriel Dumitraşcu: "Subscrierea pe tranşa mică la Romgaz este speculativă"

Update 11:54 Niţă: "Romgaz se poate implica şi în explorarea gazelor de şist"

Ministrul delegat pentru Energie, Constantin Niţă, a declarat, astăzi, într-o conferinţă de presă, că Romgaz nu exclude posibilitatea de a se implica şi în explorarea gazelor de şist on-shore.

În ceea ce priveşte explorarea şi exploatarea zăcămintelor de hidrocarburi din Marea Neagră, Niţă a menţionat: "Romgaz trebuie să fie un jucător în Marea Neagră. România nu trebuie să stea în afara acestui joc energetic".

---

Update 10:15 Preţul în cadrul ofertei Romgaz a fost stabilit la 30 lei pe acţiune

Preţul în cadrul Ofertei Publice Iniţiale de acţiuni Romgaz a fost stabilit la 30 lei pe acţiune şi 9,25 dolari pentru un Certificat Global de Depozit, conform unui anunţ remis redacţiei.

Conform documentului citat, dimensiunea totală a ofertei este de 1,7 miliarde de lei (534 milioane de dolari), cuprinzând 57.813.360 acţiuni existente ale companiei sub formă de acţiuni şi GDR, reprezentând 15% din acţiunile ordinare existente ale societăţii.

Preţul ofertei implică o capitalizare de piaţă a companiei de 11,6 miliarde de Lei (3,6 miliarde de dolari), în timp ce tranşa destinată investitorilor mici a fost majorată de la 15% la 20% din totalul ofertei.

Constantin Niţă, Ministrul Delegat pentru Energie, a menţionat că oferta Romgaz reprezintă o platformă prin care pot fi prezentate investitorilor şi alte sectoare ale economiei româneşti. Domnia sa declară: "Modul în care a fost receptată Oferta Publică Iniţială a Romgaz, cel mai mare producător de gaze naturale din zona Centrală şi Estică a Europei şi cel mai mare furnizor de gaze naturale din România, este o reflectare a apetitului investitorilor pentru o expunere de înaltă calitate faţă de sectorul energetic din România. Angajamentul nostru pentru un program ambiţios de liberalizare a preţului pieţei a sprijinit succesul Ofertei atât pentru investitorii din România cât şi pentru cei internaţionali. Această Ofertă Publică Iniţială, în premieră, pentru privatizarea unei companii din România este o platformă pentru a prezenta investitorilor şi alte sectoare ale economiei româneşti, care au un potenţial semnificativ pentru creştere şi dezvoltare".

De asemenea, Virgil Marius Metea, Directorul General al Romgaz, a spus, la rândul său: "Oferta Publică a fost un pas important în strategia Romgaz de a deveni un lider regional în explorarea, producţia şi furnizarea de energie. IPO-ul s-a bucurat de cerere de înaltă calitate din partea investitorilor în toate regiunile unde Oferta a fost făcută. Stabilirea cu succes a preţului pentru Oferta noastră este un sprijin clar pentru potenţialul Romgaz şi reflectă forţa apetitului investitorilor pentru creşterea industriei gazului în România. Asteptăm cu interes listarea pe Bursa de Valori Bucureşti şi tranzacţionarea Certificatelor de Depozit, pe Bursa de la Londra".

---

Băncile au acordat facilităţi de împrumut pentru subscrieri la Romgaz

"Vom lua măsuri ca acest fenomen să nu se mai repete", a spus şeful direcţiei de privatizare din Departamentul de Energie

5% din ofertă se mută automat pe tranşa mică

Micii investitori au pus la bătaie 941,59 milioane euro în oferta Romgaz, potrivit datelor transmise de brokeri până ieri la ora 18, cerea lor acoperind de peste două ori întregul pachet vândut de stat şi de peste 15 ori segmentul care le era alocat. Ordinele s-au înmulţit fulminat, ieri, în ultima zi a ofertei, când programul s-a încheiat la ora 13, după ce miercuri suprasubscrierea tranşei mici fusese de 5,4 ori. Pentru oferta Romgaz, băncile au oferit clienţilor facilităţi de împrumut pentru subscriere. În contextul suprasubscrierii, aceştia aveau posibilitatea să pluseze, pentru a-şi asigura alocarea unui pachet cât mai apropiat de cel dorit, fără să vină cu bani de acasă.

Gabriel Dumitraşcu, şeful direcţiei de privatizare din Departamentul de Energie, ne-a declarat că mărirea gradului de suprasubscriere în ultima zi a ofertei este speculativă.

Domnia sa ne-a declarat: "Nu cred că este un beneficiu pentru sănătatea pieţei de capital ca nişte oameni iniţiaţi să speculeze în defavoarea micilor investitori de bună credinţă, ca să fie convinşi că vor primi câte acţiuni doresc. Trebuie să fim drastici, ca acest fenomen să nu se mai repete".

Potrivit prospectului ofertei Romgaz, dacă la sfârşitul perioadei de ofertă, ambele tranşe sunt suprasubscrise, iar procentul de subscriere a tranşei investitorilor mici este de două ori mai mare decât cel al tranşei investitorilor instituţionali, un pachet reprezentând 5% din ofertă, se va realoca automat de pe tranşa mare către tranşa de retail.

"Vom face acest transfer", ne-a spus Gabriel Dumitraşcu, adăugând: "Îl făceam oricum, având în vedere suprasubscrierea de miercuri". Prospectul lasă loc şi pentru alte realocări între tranşe, acestea fiind la latitudinea vânzătorului şi a intermediarilor. Domnul Dumitraşcu nu a dorit să ne ofere detalii despre o eventuală realocare suplimentară, spunând: "Abia începem aceste discuţii cu sindicatul de intermediere. Toate detaliile legate de alocare şi de preţ le veţi afla mâine (n.r. astăzi), în conferinţa de presă".

Gabriel Dumitraşcu a declarat, în vară, că este necesar ca statul să vândă Romgaz şi prin certificate de depozit la Bursa din Londra, întrucât pe Bursa noastră nu ar fi suficienţi bani. Autorităţile spuneau atunci că doresc maxim 600 de milioane de euro pentru 15% din Romgaz. Se pare că au existat ambiţioşi care au dorit, cu orice preţ, să îl contrazică pe Dumitraşcu.

Oferta Romgaz s-a bucurat de ordine record pe tranşa mică - unul de 38 de milioane de euro, miercuri, şi altul de 44 de milioane de euro, joi.

Departamentul pentru Energie din Ministerul Economiei a programat pentru astăzi, la ora 10, o conferinţă de presă pentru anunţarea rezultatelor ofertei Romgaz.

Potrivit unor surse din piaţă, şi tranşa mare din ofertă ar fi fost suprasubscrisă de aproximativ două ori.

Pe tranşa mică, au fost subscrise 130.352.231 titluri Romgaz, din care, 30.648.508 acţiuni cu discount, în 10.548 ordine şi 99.704.823 unităţi, în 1.122 ordine, fără discount, până ieri la ora 18.00, potrivit brokerilor.

Micii investitori au oferit pentru aceste acţiuni, suma de 4.171.271.392 lei (941,59 milioane euro), mai mult de 2,26 ori decât suma maximă pe care spera sa o încaseze statul de pe urma vânzării întregului pachet de 15% din compania naţională de gaze naturale. În funcţie de preţul la care se va realiza tranzacţia, statul ar urma să încaseze sume cuprinse între 1,38 miliarde lei (311,7 milioane euro) şi 1,85 miliarde lei (415,6 milioane euro).

Unii brokeri din piaţă împărtăşesc opinia lui Gabriel Dumitraşcu, potrivit căreia subscrierile mari de pe tranşa mică ar fi datorate, în mare măsură, unor împrumuturi sau garanţii oferite de bănci şi de SSIF-uri, ştiindu-se gradul mare de suprasubscriere.

De altfel, şi ASF s-a sesizat, miercuri, cerându-le intermediarilor, de urgenţă, să prezinte valoarea fondurilor proprii şi balanţele de verificare, pentru a vedea dacă s-au expus excesiv la Romgaz, potrivit unor voci din piaţă. Cătălina Sava, şeful Supravegherii pe piaţa de capital din ASF, nu face însă legătura cu Romgaz şi spune că măsura este doar una proactivă.

Sobolewski, mândru nevoie mare

Ludwik Sobolewski, directorul general al Bursei de Valori Bucureşti (BVB) consideră că, odată cu IPO-ul (Oferta Publică Iniţială) Romgaz, piaţa de capital din România intră în scena globală.

Domnia sa a declarat că este mulţumit de faptul că mulţi români au subscris în cadrul acestei oferte, precizând că poziţia BVB a fost dintotdeauna aceea că cererea locală pentru acţiuni Romgaz nu ar fi trebuit subestimată, atunci când a fost conceput planul pentru această tranzacţie importantă.

Directorul general al BVB a reamintit faptul că poziţia Bursei a fost că investitorii instituţionali nu şi-ar dori să ia doar Ceritificate Globale Romgaz, tranzacţionabile în afara României.

Ludwik Sobolewski consideră această etapă ca fiind decisivă pentru tranzacţie şi observă că un număr semnificativ de investitori de renume sunt interesaţi să participe şi să cumpere acţiuni Romgaz

Marcel Murgoci, director operaţiuni la "Estinvest Focşani", consideră că oficialii statului nu au avut suficientă încredere în potenţialul pieţei noastre de capital şi că acest grad mare de suprasubscriere de pe tranşa mică ar trebui să fie o lecţie dată statului.

Domnia sa ne-a declarat că ar fi fost bine ca oferta Romgaz să fi prevăzut un pachet mai mare de acţiuni destinate micilor investitori.

Marcel Murgoci ne-a spus că a observat în ultimele zile ale ofertei o creştere substanţială pe tranşa mică fără discount (cu ordine de peste 10.000 de acţiuni) tocmai pentru faptul că nu a contat momentul ordinelor date pe acest segment.

Analistul Estinvest este de părere că unele SSIF-uri şi bănci au sprijinit investitorii să subscrie în cadrul ofertei Romgaz, în condiţiile prevăzute de lege.

Simion Tihon, broker la Prime Transaction, ne-a spus: "Tranşa investitorilor mici a fost subscrisă de 15 ori, situaţie ce cred că nu apărea în prea multe scenarii înainte de lansarea ofertei. În condiţiile în care investitorii vor primi foarte puţine acţiuni în raport cu ce au subscris, o evoluţie slabă a preţului după listare cred că nu va reprezenta un precedent bun pentru viitoarele oferte". Domnia sa ne-a mai declarat că piaţa noastră a demonstrat că poate face faţă cu brio unor astfel de oferte, chiar dacă nivelul de subscriere a fost şi consecinţa unei reacţii în lanţ.

Prin oferta derulată, statul inteţionează să vândă 15% din producătorul naţional de gaze naturale Romgaz.

Opinia Cititorului ( 66 )

  1. dumitrascule, tu nu mai specula, poti sa iti dai demisia...au ras micii investitori de tine cu curu...cu preturile tale mai bine mergi in iarmaroc

    Ce zici tu Gras ca nu e sanatos? Pai cine e prostu' care a pus pretul max la 32 si plasare in GDR-uri ca sa scumpeasca tranzactiile pentru rezidenti romani? inteleg ca altfel nu era profitabil pentru jidanii de la Goldman SS, nu mai era loc sa faca ei bani pe FX din fixarea pretului pe GdR in FCY? Mai magarule! Speculantii aia de-i peepssesti tu drastic sunt mai isteti ca tine, Gras!

    Asta e nesimtire crasa.Sa intelegem ca dumitrascu asta nu doreste sa aiba subscrieri si pentru asta va lua masuri...Suna ca pe vremea impuscatului limbajul astacde lemn.In orice piata civilizata se folosesc mecanisme de garantare a clientilor. Garantarea este facuta in limita unui plafon impus de ASF. Poate acest mecanism strica anumite socoteli.Ma intreb daca pretul se poate stabili sub 32 ata timp cat pe transa de retail se putea vinde de doua ori si jumatate intreg pachetul la pret maxim. Oricum azi la ora 10 asteptam DEMISIA acestui personaj.

    1. ..si Ursache de la ASF ar trebui sa-si dea demisia pentru megaafacerea bancara pe care a aprobat-o.

      Aveai alte asteptari de la acest personaj care locuieste in Pipera ?

      Citeste CV, declaratiile de avere si de interese din 2007 pana in prezent ! Acum capuseaza si la energie ! 

      Te crucesti, el era administrator la BTT si nevasta director general, a trecut si pe la Rosia Montana GC.  

      Un escroc, ANI studiati dosarul la urgenta ! 

      E dator la CAR Abrud ! 

      SRI publicati inregistrarile si filajul ! sau are grad mare ? 

      avas.ro/index.php?lang=ro &id=5756

      opspi.minind.ro/aver e 2013/a4120613_70078.pdf 

      SUBSCRIU pentru demisie...

    cu cat pretul va fi mai mare, cu atat se va alege praful mai tare de listare, cu toata suprasubscrierea superumflata de credite; si problema cea mai grava nu e asta, ci efectul descurajator pe care-l va avea asupra listarii hidroelectcica si a readucerii investitorilor inapoi in piata; jnapanii de brokeri se bucura ca pare a fi loc de incasat comisioane pe termen scurt, dar o suprasubscriere atat de mare va fi dezastruoasa pe termen lung descurajand investitorii

    Prin aceasta megasuprasubscriere se reconfirma comportamentul abereant si al actorilor de pe piata de capital din Romania. In opinia mea perlele monopol ale Romaniei ar trebui oferite la listare in prima etapa exclisv cetatenilor romani, iar intr-o a doua etapa investitorilor institutionali. Daca institutionalii vor actiuni sa le cumpere ulterior din piata de la micii investitori. Cred ca ar fi mult mai cinstit si nu s-ar crea astfel de situatii.

    Este inadmisibil ceea ce s-a intamplat la sng.Trebuie sa vedem multe demisii astasi iar asf trebuie sa calce in picioare bcr si gasca pentru creditele care au fost date ilegal si numai pentru anumite persoane.Eu unul am conturile la ei si cel de tranzactionare si cele pers nu am fost niciodata instiintat ca pot primi bani virtuali pentru a subscrie.Asta nu a fost o oferta de actiuni ci una de derivate, iar bancile care au facut jocul goldman ar trebui sa primesca amenzi are sa-i usture tot anul.Rusine Romania, Rusine ASF

    Acum ar trbui sa redistribuie toate actiunile catre transa mica la pretul maxim de 32 lei sa se faca decontarile si ulterior institutionalii daca vor sa cumpere sa cumpere din piata. Daca ai cerere la 32 dubla decat oferta de ce sa vinzi mai ieftin? De asemeni de ce sa nu vinzi romanilor intai? Se mai naste o concluzie- pretul a fost mic. trebuia sa fie cu cel putin 50% mai mare. au vandut foarte ieftin.

    1. Subscriu!! Asa ar trebui, ca toate actiunile sa fie dirijate catre transa mica la pretul maxim. Ar mai fi si varianta ca subscrierile celor care nu sunt acoperite integral prin banii depusi sa fie ajustate automat pana la nivelul corespunzator fondurilor depuse efectiv iar ceea ce nu are acoperire in aceste fonduri efective, sa fie anulat. Asa se poate stabili subscrierea efectiva a transei mici. Ceea ce avem acum este o subscriere denaturata!!!!

      Mooooooori! :))))

    Acum ar trbui sa redistribuie toate actiunile catre transa mica la pretul maxim de 32 lei sa se faca decontarile si ulterior institutionalii daca vor sa cumpere sa cumpere din piata. Daca ai cerere la 32 dubla decat oferta de ce sa vinzi mai ieftin? De asemeni de ce sa nu vinzi romanilor intai? Se mai naste o concluzie- pretul a fost mic. trebuia sa fie cu cel putin 50% mai mare. au vandut foarte ieftin.

    1. daca pretul era prea mare poate pateam ca la Adeplast

      pretul a fost atractiv si asa era normal sa fie, pentru a avea succes 

    domnule Dumitrascu, nu stiu de ce nu va bucurati pentru faptul ca au fost atatea subscrieri la 32 lei, chiar daca speculative, aveti ocazia sa vindeti la pret maxim

    Nu intelegem discursul domneavoastra in care spuneti : rebuie să fim drastici, ca acest fenomen să nu se mai repete: 

    nu este bine ca puteti vinde Romgaz la 32 lei si ca sunt atatea subscrieri ? parca asta era si scopul de ati dat si GDR-uri, sa maximizati pretul

    demisia!!...sau poate ar trebui (auto)sesizat DNA-ul...sa aflam care au fost discutiile lui cu Goldman,cam la ce nivel s-au inteles...

    1. sa vedem alocarea, ca e complicat, e greu sa vanda sub 32 lei, pentru ca are cerere pe toata cantitatea la acest pret

      mai este si chestia cu GDR, cate sa fie 

      normal ar fi sa fie cat mai multe actiuni, sa castige statul din impozite si taxe platite in Romania, daca se vor tranzactiona la BVB 

      daca merg la Londra, atunci statul pierde si atunci e totul clar, ca asta s-a dorit

      statul are ultimul cuvand in ce priveste alocare, el poate sa dea 90% din actiuni pe BVB, daca isi urmareste interesul 

    ati indepartat iar populatia de bursa - nu stiu cum reusesc brokerii astia - cea mai slab populata bursa de pe glob cu investitori de retail raportat la populatie

    Romgaz trebuie sa se vanda la pretul de 32 ron, pentru ca e foame mare la buget, e nevoie de bani

    adica, atunci cand Romania cumpara ceva sau cheltuie cu autostrazi plateste tot timpul preturi mari, iar cand vinde ceva nu o face la pretul cel mai bun, chiar daca exista posibilitatea asta ? 

    Dupa ce a capusat ani de zile statul Roman, si inca il capuseaza prin functiile detinute acest escroc de meserie si amator de ocazie in acest IPO de la Romgaz sa sfatruit cu mai marii din guvern cum sa vanda acest pachet de 15 % din Romgaz in asa fel incat pretul sa fie mic si sa beneficieze de el anumite persoane. Fiind un diletant in ale pietei de capital a iesit un prospect ciudat si rapid aprobat de cnvm pentru ca interesul nu era ca statul sa vanda cat mai bine pachetul de actiuni ci interesul(asa se ve de acum analizand toate datele problemei) era ca pretul sa fie cat mai mic iar pachetul de 15-20% din IPO sa ajunga in anumite conturi. Ce rost avea u cele doua discounturi ? Imbatat cu cafea tare de catre intermediarul ofertei in timpul vizitelor la Londra, hipnotizat de aerul tare al LSE si cu doape in urechi la vocile profesioniste din piata de capital din Romania acest personaj dubios a facut o negoiere si un prospect dupa chipul si asemanarea sa. A gandit o vanzare rapida a pachetului de actiuni catre fonduri care fiind mult mai inteligente si "citindul" in ceea ce vrea sa faca au strecurat in prospect chestia cu investitorii mari, investitorii mici, investitori de retail, investitori si iar investitori pana au ramas ei cu grosul ofertei si iau inghesuit pana si pe "clientii" de cabinet in transa mica a investitorilor de retail. Probabil sa gandit ca fiind termenul foarte scurt si publicitatea minima piata de capital din Romania va dormi.

    A fixat pretul pentru investitorii de retail la maxim si nu a stabulit o limita maxima a sucrierii(ex. 500.000 RON) sperand sa mai sperie din investitori stiind ca fondurile vor oferi un pret aproape de minim, ca doar pot vorbi intre ei si aranja pretul. Avand experienta ultimelor privatizari prin piata de capital se vedea cu ochiul liber ca cum gandesc la unison fondurile. 

    In a patra zi a ofertei baietii destepti au vazut ca se ingroasa gluma si au inchisa portita catre transa mare. Disperare mareee !!!!!!!!!!!!! Toata lumea vrea, brokerii astia rai cumpara speculativ si prajiturica mica se imparte la toata lumea. Telefoane la baiatul pus de ei, la cnvm care statea in transee , etc..... dar nu se mai putea face nimic. Cand au aflat ce prostie a facut Au marit updatat ordinele la maxim  

    Brokerii au mirosit si ei hotia si care se pregatea si au reactionat exemplar ! ANI si ONPCPSB au de lucru mult acum cu subscrierile acestea. 

    De aceea face bani Goldman Sachs pentru ca hoti, prosti si corupti sunt in toata lumea. 

    A iesit prost pentru Romania ! 

    A iesit prost pentru piata de capital din Romania ! 

    A iesit foarte prost pentru baietii destepti de pe langa cabinet si privatizari ! 

    Ce va mai zice domnu prim ministru ponta daca la o oferta suprasuscrisa la maxim, statul va vinde la minim ? Se va mai plange ca nu are bani ?  

    Dupa alocarea actiunilor CNVM trebuie sa publice conform legii subscrierile anumtor persoane ! Probabil ca de aceea a demarat acel control ca e lista lunga .  

    Cine este vinovat pentru toate acestea ? 

    Cine ? 

    Reformulez : 

    Cine sunt vinovatii pentru toate acestea ? 

    Cine trebuie sa plateasca ? 

    De ce marea majoritate a astora care au legaturi cu AVAS-ul si Guvernul stau in Pipera ? 

     

    1. reprezentatii statului pot sa intervina sa schimbe lucrurile

      Vanzatorul are ultimul cuvant in ce priveste alocarea 

      daca se doreste, se face ordine si se da pe transa mica aproape toata oferta la 32 lei 

      in plus, poate sa se mearga intr-un procent foarte mare pe actiuni listate la BVB, pentru ca doar asa castiga statul roman taxe si impozite

      PONTA si cei in masura sa ia decizii sa se trezeasca, mai este timp pana la ora 10.00, cand se anunta rezultatul final 

      Asa "lucreaza" Goldman S si de aceea lasa in urma numai miros de putrefactie. A se vedea si privatizarea Royal Mail din Anglia unde GS a fost de asemenea unul dintre actorii principali.

    A fost hotie premeditata si pe fata !

    Scopul pentru care investitorii mari, adica cei cu bani multi si foarte multi de ordinul milioane de euro, au fost bagati in categoria investitori mici, asa cum a fost conceput prospectul de emisiune a fost ca acestia sa poata avea sanse sa li se aloce mai multe actiuni, dar acest lucru sa se faca in detrimentul investitorilor cu adevarat mici, ale caror posibilitati nu se pot ridica decat la cateva mii de euro cel mult 10.000 sau 20.000 euro si doar in cateva cazuri de 100.000 euro. Aceste plafoane reale ar corespunde unei sume maxime de 500.000 lei. 

    In acest caz si asa cum se arata in piata POFR, adica subscrieri in limita 10.000 actiuni, cum era normal sa ramana, transa mica se putea subscrie de cel mult 4 ori (acum la 30 mil. actiuni subscrise). 

    Mi se pare fireasca revolta acestor investitori care se vad nevoiti acum sa primeasca de 5 ori mai putin decat ar fi fost normal sa primeasca daca aceasta subscriere s-ar fi desfasurat corect asa cum scrie prospectul - transa investitorilor mici. 

    ACESTA ESTE GHISEFTUL DE CARE AU PROFITAT investitorii PREFERENTIALI si anume ca daca au mers impreuna cu investitorii mici vor putea sa li se aloce de 5 ori mai multe actiuni decat daca ar fi participat separat la o transa numita - transa investitorilor mari cum era FIRESC si NORMAL.

    Din acest punct de vedere SINDICATUL DE INTERMEDIERE SE FACE VINOVAT de lipsa de profesionalism si de MANIPULARE al acestei IPO Romgaz in favoarea unor investitori si in defavoarea investitorilor multi, dar mici. 

    Vom lua măsuri ca acest fenomen prin care romanii finanteaza companiile statului să nu se mai repete!

    Sa nu mai existe listari de succes, sa stea toti cu banii in depozite la dobanda real negativa! 

    1. de aceea consider aprecierea drept o calitate asa cum si eu m-am bucurat sa fiu incadrat in aceasta categorie. Totus un asemenea titul se obtine foarte greu. Sa vedem daca sunt indepliinite conditiile. Dupa comentariul la domnul Vasilescu revenim cu amanunte. Aveti grija ce faceti cu banii dvs. , altfel ma voi ocupa personal de acestia :-)

    Speculative sunt inteligenta si profesionalismul celor care au gestionat aceasta oferta. Investitorii au subscris in limita cadrului oferit de Voi, inteligentilor! In rest, toti politrucii din guvern parca sunteti facuti dupa acelasi tipar - suferiti de tupeu si prostie cronica. Ai gresit in privinta acestei privatizari asa ca este cat se poate de normal sa iti dai demisia. Pa!!

    E inadmisibil ce se intampla. SSIF urile nu au voie sa accepte un leu in minus din banii subscrisi, iar bancile dau leverage si distrug oferta Romgaz! Cum se simte un investitor ce a depus 320000 de ron si ia 500 de actiuni din 10000 iar cei din banci au acceptat sa se subscrie 10000 de actiuni cu bani de 1000? De aceea bancile au fost si sunt toxice pentru piata de capital!

    1. in lumea pietelor financiare dezvoltate e o practica curenta, nu stiu de ce ne miram in romania ca unele firme de brokeraj sunt mai puternice decat altele

      e normal ca brokerii care au banci puternice in spate sa fie mai puternici  

      e vorba de concurenta si nu stiu de ce noi romanii vedem acest lucru ca ceva rau 

      suntem inapoiati rau de tot, daca nu intelegem aceste mecanisme absolut legale si normale pe orice piata matura din lume

      un broker mic nu are cum sa concureze cu unul mare la un IPO, nu inteleg de ce catalogati acest lucru ca o porcarie, cand este ceva foarte normal.  

      Nu e nimic pe marile burse cum a fost hotia asta de la noi !

      Nicaieri nu subscriu bancile zeci de milioane de euro pe transa investitorilor mici, ca sa subscrie oferta de 20 de ori dar sa cumpere la pretul minim, iar adevaratii mici investitori sa ramana cu praful de pe toba, cu actiuni de cativa centi. 

      micii investitori pot sa cumpere si de pe bursa Romgaz, peste doua saptamani

      nu cred ca nu vor fi la vanzare 

      stati, ca poate o sa fie la Nuclearelectrica si se poate cumpara la pretul de la IPO, sa va vad atunci pe acei mici investitori daca vreti sa cumparati 

      ca nici la Nuclearelectrica nu v-am prea vazut la cumparare dupa ce a intrat la tranzactionare, chiar daca pretul a ajuns sub cel de la IPO

      As fi de acord daca bancile ar sustine investitorii in piata de capital tot timpul, nu doar in oferta Romgaz, o societate a statului roman extrem de rentabila si bogata. Cunoasteti si alte cazuri in care bancile din Romania sustin cumva piata de capital? Sau doar vin cand e rost de cascaval serios, in rest actionand impotriva pietei si chiar subminand-o in activitatea de private banking de exepmlu.

      Bancile nu dau credite ca sa sustina investitorii sau piata de capital ci ca sa-si sustina businessul propriu. Dupa cum s-a observat foarte bine, mai ales in timpul crizei, bancilor nu le pasa nici de clienti nici de economie si nici de altceva exceptand profitul imediat (pentru care au sacrificat inclusiv increderea).

      De ce sa cumpere micii investitori din piata, la pret mai mare decat in oferta (in conditiile in care au subscris onest in limita banilor de care dispuneau) si sa nu cumpere din piata fondurile de investitii din afara si investitorii autohtoni care au susbscris cu bani fictivi? Pana la urma pe cine protejam? Pe investitorii romani onesti sau fondurile din afara si smecherasii autohtoni? Grosul actiunilor va merge in afara si la smecherasii autohtoni la pretul minim de la care vrei tu ca apoi romanul de rand sa cumpere actiuni la pret mult mai mare?!!!

    cererea a fost foarte mare, nu conteaza ce istrumete s-au folosit pentru a cumpara

    ce care au subscris la 32 lei pe sume mari si-au asumat un risc, ca vor primi la acest pret 

    este foarte bine ca este asa 

    avem un IPO de Succes, dar la noi romanii orice succes e insucces 

    BVB va avea si el de profitat foarte mult prin relatia cu Bursa din Londra 

    e foarte bine ca am creat o legatura cu una din cele mai mari burse din lume si suntem un fel de aliati, intr-o lume in care nu poti sa te mai lupti singur 

    BVB, Romania, romgaz, investitorii, toata lumea va acea de castigat 

    Romgaz o sa fie la bursa, asa ca cei nemultumiti vor putea sa cumpere, chiar daca nu au prins la IPO prea multe

    nu va mai plangeti, cand e normal sa va bucurati si sa aplaudam acest mare succes pentru piata de capital romaneasca 

    1. IPO Romgaz e o mare hotie, si un mare succes doar pentru hotii initiati si bancile din consortiul de intermediere.

      banul face legea pe bursa, asa e peste tot in lumea financiara dezvoltata

      prin aceste comentarii critice na dam seama cat de subdezvoltati suntem ca si mentalitate, cat de reticenti suntem la aceste practici foarte normale si utilizate pe marile burse

      vorbim ca nu avem bursa, dar de fapt noi nu suntem pregatiti sa avem o bursa, daca ne plangem ca tatele ca a venit unul cu bani mai multi si ne-a luat prajitura 

      Nici eu nu sunt foarte fericit ca n-am primit decat vreo 55% din ceea ce imi propusesem sa iau, insa ma voi aseza in bid inca din prima zi si voi completa pana la cat mi-am propus. Veti vedea ca se vor putea lua din piata la acelasi pret de 30, nu va mai plangeti atata, intre 28.5 si 30 sunt 5 procente, se vor gasi vanzatori care vor marca profitul la acest nivel.

    Statul trebuia sa convoace azi-noapte AGA Romgaz si sa le vanda escrocilor din IPO toate actiunile subscrise pe transa mica la 32 de lei, asa cum au subscris.

    Sa fi vazut atunci baietii destepti de unde luau banii sa plateasca, si cum ar fi ajuns bancile proprietarii Romgazului. 

    1. Ai dreptate , dar nu are nimeni in tara asta cohones ca sa faca dreptate !

    Eu sunt un investitor mic, si am dorit sa cumpar 250 actiuni Romgaz, pt ca atat am avut bani si nu am mers sa fac imprumut. Acum daca oferta s-a suprasubscris de 15 ori, faceti voi imparteala cate actiuni voi primi. Pt. oferta Romgaz si pt. orice oferta, suprasubscrierea este un lucru bun, dar pt. mine nu este incurajator si sa doresc sa particip si la viitoarele oferte. O sa-i las pe cei care pot sa se imprumute la banci, iar eu o sa scutesc bataia de cap..

    1. cine te opreste sa cumperi din piata Romgaz ? poate pretul o sa fie bun

      de ce abandonezi daca vrei sa fi cu adevarat investitor ? doar e vorba de banii tai, daca vrei sa castigi stai si lupta, intre pe bursa ca ai destule actiuni ieftine si bune de cumparat, chiar daca nu au prins multe la romgaz

      nu sta si te lamenta 

      daca as cumpara din piata la un pret mai mare decat in IPO se cheama ca e pretul bun nu ?!~?! adica sa cumpar de la jmenarii

      profitori de pe urma IPO-ului ?!?! NICIODATA !!! 

      Poate voi cumpara din piata daca va fi un pret bun, doar ca in momentul asta, nu cred ca voi mai participa la viitoare IPO. Un exemplu, in acest sens, ar fi Nuclearelectrica unde pretul acum este chiar mai mic decat in oferta. Ceea ce am vrut sa zic este ca nu mi se pare foarte corect cum s-a procedat. Daca acei bani chiar existau in conturile celor care au dat ordine de cumparare, atunci nu aveam nimic de zis....Dar poate nu ma prea pricep eu..

    Eu sunt un investitor mic, si am dorit sa cumpar 250 actiuni Romgaz, pt ca atat am avut bani si nu am mers sa fac imprumut. Acum daca oferta s-a suprasubscris de 15 ori, faceti voi imparteala cate actiuni voi primi. Pt. oferta Romgaz si pt. orice oferta, suprasubscrierea este un lucru bun, dar pt. mine nu este incurajator si sa doresc sa particip si la viitoarele oferte. O sa-i las pe cei care pot sa se imprumute la banci, iar eu o sa scutesc bataia de cap..

    Legea nr.297/2004 considera drept "fapte de manipulare a pietei de capital tranzacţiile sau ordinele de tranzacţionare care dau sau ar putea da semnale false sau care induc în eroare în legătură cu cererea"... E clar ca ordinele foarte mari din transa mica nu reflecta o cerere reala. Se pricepe cineva sa-mi spuna daca in cazul IPO SNG e manipulare?

    1. Nu este nicio MANIPULARE!!! Este perfect LEGAL. Oferta "usor MODIFICATA" de Gabriel CRETINEL Dumitrascu a dat posibilitatea SUPRALICITARII.

      Speculatia asta nici macar nu a fost facuta de "investitori". De fapt BANCHERII sunt cei care au "gasit portita". 

      Nu este nicio MANIPULARE!!! Este perfect LEGAL. Oferta "usor MODIFICATA" de Gabriel CRETINEL Dumitrascu a dat posibilitatea SUPRALICITARII.

      Speculatia asta nici macar nu a fost facuta de "investitori". De fapt BANCHERII sunt cei care au "gasit portita". 

    Aceasta "oferta", in fapt o hotie pe fata, sunt sigur ca a indepartat definitiv de bursa pe majoritatea adevaratilor mici investitori (printre care ma numar si eu), care subscrisesesra cateva sute, pana la o mie de actiuni si acum se vad cu cel mult cateva zeci. Sunt sigur ca 99% dintre ei isi vor lua (practic) toti banii inapoi, vor vinde cele cateva actiuni la orice pret (oricum nu conteaza o pierdere de cativa lei) si nu vor mai dori sa auda vrodata cuvintele bursa si IPO.

    eu nu inteleg.Din cate stiu eu daca gradul de subscriere era de 2 la 1 statul putea duce pana la 25% din oferta catre inv. mici.De ce procentul s-a oprit la 20? este ilogic de ce ai incasa mai putini bani (30/act) cand poti pentru o bucatica sa primesti poate 32? .Daca 5 % mutat pe inv mici ar insemna o schimbare a pretului din 30 in32?

    1. Pretul final este stabilit de investitorii institutionali si nu conteaza procentul alocat celor mici. Daca pretul final s-a stabilit la 30, inclusiv cei mici vor plati tot 30 pe actiune plus discount-ul aferent zilelor in care au subscris...

      in mari au depus oferte la sa zicem la 28 ,30,32. Daca nr de actiuni alocate scade e posibil ca cei care au subscris la 30 sa iasa din grila si pretul sa fie unul superior.Probabil subscrieri au fost si la 28 dar s-au luat in ordinea pretului pana la epuizarea ofertei...sper sa fi fost destul de clar

      Nu au mai avut ce face. A picat smecheria. Probabil uni mari au ramas pe dinafara . Toti vor da vina pe brokerii romani acum . Calul care trage mai primeste cate un bici sa traga mai tare.

      Cine mai vrea privatizare de la guvern sa mearga in audienta la directorul general al BVB, nu sa traga sforile pe la ASF.

      Aveau o mare sansa de a atrage micii investitori pe piata de capital ,dar si-au dovedit din nou incompetenta .Sau poate considera ca BVB e numai pt. ei.

      tu crezi ca la bursa e ca la piata cand te duci sa cumperi rosii de 10 lei ? aici e nevoie de capital, daca vrei tranzactii serioase

      micii investitori sunt tematori, ei nu investesc sume mari, nu risca, nici nu prea tranzactioneaza, stau la dividend 

    Din oferta, articol si din comentarii, trag niste concluzii:

    1. Oferta a fost condusa la fel ca si altele, din alte tari dezvoltate. 

    2. Participarea masiva a micilor investitori a aratat ca exista potential mult mai mare al pietei de capital. 

    3. Potentialul mai mare al investitorilor mici si multi poate fi indreptat catre dezvoltare. 

    4. Multi investitori dau vina acum pe brokeri? Pai ei au ascultat brokerii? Nu cumva brokerii lor au fost rau intentionati? Deci, alegeti-va mai bine brokerii! 

    5. Da, poate ar fi mai bine sa lucrati prin brokeri independenti, la operatiunile ce solicita fine-tunning: se putea astepta si cumpara alte actiuni ce au fost vandute pentru participarea la SNG, apoi astepta cresterea lor ulterioara si obtinerea unui castig de 5%, dar si cu mentinerea lichiditatii in cont. Era o varianta mai inteligenta, dar trebuia aflata de la un broker cu experienta (cum am eu, de ex.). 

    6. Nu prea mai sunt brokeri independenti, pentru ca cei care au rezistat sunt prin banci si invart banii mogulilor si iau salarii mari si atat. Nu mai sunt interesati sa aibe venituri din profiturile aduse clientilor. Cautati din acestia si o sa va mearga mai bine si o sa va simtiti mai bine. 

    7. Nu mai loviti in piata, daca o vreti! Este ca si cand v-ati lovi prietenul in timp ce-l rugati sa va ajute! 

    Daca sunteti, agricultori, avocati, medici, politisti, informaticieni, sportivi, profesori, consultanti, zugravi, comercianti, etc., ganditi-va ca sunt oameni care se numesc agenti pentru servicii de investitii financiare/brokeri, care practica o meserie timp de 10 h/zi, ca si voi in domeniul vostru. Daca au si experienta de minim 10 ani si sunt si determinati sa castige din profitul investitorului, atunci sunt buni profesionisti, asa cum sunt si ceilalti profesionisti in diverse domenii. Poate ca acei brokeri au stat cuminti si au profitat de credulitatea altora. Eu am stiut sa ascult de unul din acesti brokeri, de mai multe ori, si a cam avut dreptate. Si de data asta...  

    1. Ce actiuni ati luat din piata, in loc de ipo la sng?

    Conform oficialilor , aceasta oferta ar fi trebuit sa fie un mijloc de atragere a micilor investitori autohtoni spre piata de capital , acestia urmand a primi , conform mecanismului ofertei , 4-5 actiuni la 10 subscrise.

    In realitate , micii investitori onesti , care au venit cu bani adevarati , vor primi cateva actiuni si vor constata ca au pierdut timpul.

    De remarcat reaua vointa a bancilor , care au acordat credite mari pana in ultima zi , desi se stia ca gradul de suprasubscriere va fi urias. 

    imi este scrba.Am subscris si eu cateva zeci de mii de lei(sute de milioane) o parte banii economisit alta parte bani dintr-un credit de nevoi personale facut la alta banca decat cele aflate in discutie.Ceea ce s-a petrecut trage cortina penste bursa romaneasca am luat 7%?! sincer n-am cuvinte sa exprim scarba pe care o am la adresa sistemului romanesc.Cred ca a fost o vanzare la comanda executata de statul mafiot in care din pacate traim.Totusi ipo-ul asta are si partile lui bune.Pe mine personal m-a facut sa magandesc daca mai are sens sa traiesc in tara asta.

    1. Comanda a facut-o stapanul FMI, ca statul nu ar fi listat de capul lui. Si sa cumparati actiuni din credit de nevoi personale, asta da curaj. Singur ati intrat in "sistem". Ganditi-va totusi ca Romgaz este o investitie pe termen lung, daca nici asta nu e, atunci care?

    eu nu inteleg.Din cate stiu eu daca gradul de subscriere era de 2 la 1 statul putea duce pana la 25% din oferta catre inv. mici.De ce procentul s-a oprit la 20? este ilogic de ce ai incasa mai putini bani (30/act) cand poti pentru o bucatica sa primesti poate 32? .Daca 5 % mutat pe inv mici ar insemna o schimbare a pretului din 30 in32? Poate cineva dintre cei care lucreaza in piata de capital sa-mi explice poate nu inteleg eu sau nu am toate informatiile

    Cine-i DOBITOCUL asta care ne JIGNESTE?????

    Her Ponta, tu nu citesti "Bursa"????

    Cum adica ,aia mici sunt "speculanti"???? Da Goldman secs,ce-s NEMERNICULE??? Ingerasi??Dupa toata stradania romanilor de a cumpara cat mai multe actiuni,vine "coada asta de topor",prost gramada,care dupa ce a incurcat lumea bagand in aceeasi oala investitori cu 100 de actiuni si pe cei cu 44 milioane de actiuni ,nu a avut atata MINTE sa obtina PRETUL MAXIM. 

    1. 1. Titlul articolului: "Subscrierea la transa mica pe Romgaz este speculativa."

      2. In articol: "Nu cred că este un beneficiu pentru sănătatea pieţei de capital ca nişte oameni iniţiaţi să speculeze în defavoarea micilor investitori de bună credinţă, ca să fie convinşi că vor primi câte acţiuni doresc. Trebuie să fim drastici, ca acest fenomen să nu se mai repete". 

      Omul a facut totusi o diferenta intre "initiati" si cei de "buna credinta". 

      Domnilor ziaristi: Ce a spus omul asta cu adevarat? Sau titlul este pus la vrajeala? Sau meseria de ziarist este grea? 

    Dumitrascule, pregateste-te sa aduci BANI de acasa!!!!! Daca "vindeti " la 30RON, nu la 32 ROMGAZ SA si "micii investitori",ar trebui sa faca PLANGERE si sa recupereze diferenta .

    Stimate domnule Dumitrascu,

    cea mai frumoasa satisfactie este aceea pe care o vom avea la Adunarea Generala din 2014 cand se va prezenta raportul financiar pe anul 2013 in sistemul IFRS si vom observa ca valoarea nominala a unei actiuni va avea o valoare mai ridicata decat cea pentru care au subscris acesti oameni de buna credinta. In afara de marele oracol de la Delphi, mama Omida , ASF si auditorul financiar nu ar mai exista alte personalitati care sa poata raspunda la intrebare fara sa aiba un sheevering. Atunci vom vedea cine este mai puternic MAN oder STEIN :-)  

    1. motP.Avand in vedere neregulile ce s-au produs in derularea IPO ROMGAZ propun: 1. Presedintele tarii si Primul

      ministru sa dispuna cercetari asupra  

      subscrierilor dubioase ( de tipul celor 3 ordine- de 38 mil. euro, 44,2 mil. 

      euro, si 56,2 mil.euro, si nu numai a acestor ordine) sa le anuleze iar cei ce le-au subscris, sa fie dati pe mana DNA. 

      2.Sa fie destituit G.Dumitrascu care nu a tinut seama de propunerile ce au fost facute pe piata de capital, ducand majoritatea ofertei la Londra, in situatia cand micilor investitori romani, li s-a repartizat o cota foarte mica; culmea este ca nici de aceasta nu au profitat din cauza ilegalitatilor facute - a se vedea subscrierile speculative cu sprijinul unor banci. 

      3. Sa fie destituita conducerea ASF. care nu este straina de speculatiile facute ilegal.

      ASF a vazut nereguli cu banii clientilor din casetele de valori de la banci si recomanda fiscului sa se autosesizeze !

      Au vazut paiul din ochiul vecinului ! 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

13 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9737
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4826
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2884
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8899
Gram de aur (XAU)Gram de aur370.5328

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb