Acţiunile producătorului de vin Purcari Wineries (WINE) urmează să intre la tranzacţionare în jurul datei de 14 februarie, după ce, săptămâna trecută, oferta publică de vânzare pentru cele 9,8 milioane de acţiuni s-a încheiat cu succes, la preţul de 19 lei/titlu, minimul din ofertă.
Analiştii pieţei de capital consideră că preţul la care au fost subscrise titlurile producătorului de vin a fost afectat de contextul nefavorabil în care s-au aflat pieţele de capital în timpul ofertei.
Lucian Isac, director general în cadrul Estinvest Focşani, ne-a transmis: "În primul rând, ţinând cont de scăderile pieţelor din Statele Unite din această perioadă, cred că închiderea ofertei reprezintă un succes în sine. Probabil, principalul motiv pentru care aceasta s-a închis la preţul minim este dat tocmai de contextul tulbure în care se află pieţele".
Şi Simion Tihon, broker în cadrul Prime Transaction este de aceeaşi părere.
Domnia sa ne-a transmis: "Unul dintre posibilele motive pentru care oferta s-a închis la preţul minim este contextul de piaţă. Pe parcursul acesteia, pieţele internaţionale au înregistrat scăderi, iar cea locală a fost afectată, chiar dacă într-o măsură mai mică".
Alte surse din piaţă ne-au spus că, în acest caz, important este că listarea s-a încheiat cu succes, într-o perioadă de scădere a pieţelor, dominată de volatilitate mare. Preţul a fost influenţat de acest context, ceea ce, probabil, a ajustat aşteptările investitorilor, ne-au precizat sursele, adăugând: "Astfel, preţul de listare nu este chiar atât de important pe termen scurt, nivelul acestuia având o relevanţă mai mare pe termen mediu şi lung".
• Lucian Isac, Estinvest: "La acest preţ, compania nu este supraevaluată"
În perioada de derulare a ofertei au existat voci care spuneau că, la preţul maxim, compania ar fi supraevaluată, ne-a transmis domnul Isac, continuând: "Din punctul meu de vedere, la preţul de 19 lei/acţiune, societatea nu se mai află în această situaţie, astfel încât, preţul de achiziţie este bun, îndeosebi pentru partea de retail care a fost nevoită să subscrie la preţul maxim de 28 de lei pe titlu.
Cred că, ţinând cont de acest preţ, Purcari este o companie care se înscrie în media cotaţiilor existente în prezent în piaţa românească".
Pe de altă parte, în opinia domnului Simion Tihon, de la Prime Transaction, acţiunea WINE este destul de scumpă.
Analistul ne-a spus: "La preţul minim, indicatorul P/E (n.r. care măsoară numărul de ani necesari pentru a recupera investiţia în titlurile companiei pe baza câştigurilor prezente) este de 12,29. Acesta se află, în general, sub cel al emitenţilor listaţi recent (în anii 2016 şi 2017), însă mai mare decât pentru emitenţii cu vechime la BVB.
La prima vedere, Purcari rămâne o acţiune destul de scumpă chiar dacă preţul a fost stabilit la minimul intervalului din ofertă, însă istoricul recent arată că, după listare, astfel de acţiuni, de exemplu MedLife sau Sphera Franchise Group, pot avea un succes mai mare decât cele cu multipli de piaţă mici".
Alte surse din piaţă ne-au precizat: "Este îmbucurător că listările de companii continuă la BVB. De asemenea, trebuie menţionat că acum se confirmă ceea ce a început odată cu intrarea MedLife la bursă. Se observă că, listările apărute după acel moment nu au constat în finanţări, ci au fost ieşiri ale acţionarilor, ceea ce pune în valoare o valenţă importantă a bursei, ca vehicul de ieşire din investiţii şi nu doar platformă de finanţare.
Compania arată bine, urmând să aibă o capitalizare medie, în aceeaşi categorie cu MedLife sau Sphera Franchise Group, deci în zona emitenţilor cu o vizibilitate mai redusă decât cea a marilor societăţi din sectorul energetic şi bancar, dar importante pentru investitori.
Un element important pentru Purcari este povestea de business atractivă pentru investitori.
Totodată, faptul că o companie înregistrată în Cipru, care deţine şi facilităţi de producţie care nu se află în România este listată la Bucureşti reprezintă un element nou pentru bursa locală, care ar putea deschide calea pentru alte astfel de business-uri.
De asemenea, managementul pare profesionsit, iar faptul că are planuri de extindere şi o politică clară de dividende, de 50% din profit, reprezintă puncte forte pentru Purcari".
Pe de altă parte, analiştii consultaţi de Ziarul BURSA la finalul lunii ianuarie atrăgeau atenţia asupra existenţei unei pierderi de circa 14 milioane de dolari, ceea ce va face ca societatea să nu distribuie dividende până când aceasta nu va fi acoperită.
La preţul de subscriere, valoarea totală a ofertei pentru 49% din acţiunile companiei se ridică la 186,2 milioane de lei, în timp ce compania este evaluată la 380 de milioane de lei.
Oferta, ce a demarat pe 29 ianuarie, a fost formată din două tranşe, investitorii de retail, care au trebuit să subscrie la preţul fix de 28 lei/acţiune, având dedicată 10% din ofertă, în timp ce instituţionalii au putut face acest lucru într-un interval cuprins între 19 şi 28 de lei.
În cazul tranşei de retail oferta a fost suprasubscrisă de peste patru ori, alocarea pro-rata fiind stabilită la 0,2422433314.
Ofertanţii nu au exercitat dreptul de realocare între tranşe.
Purcari a înregistrat o rată medie de creştere a veniturilor de 34% în perioada 2014 - 2016. Nivelul creşterii s-a menţinut în primele nouă luni ale anului 2017, în care compania a crescut cu 35% pe an.
Purcari Wineries nu îşi va majora capitalul social în cadrul ofertei publice şi nu va primi niciun fel de fonduri rezultate din ofertă, conform anunţului companiei.
Anterior ofertei, societatea era deţinută de Horizon Capital (prin Lorimer Ventures Limited), în proporţie de 63,55%, International Finance Corporation, cu 6,41%, Victor Bostan (fondatorul şi director general al Purcari, prin Amboselt Universal), cu 30,03%. Prin ofertă, Horizon Capital îşi reduce deţinerea la 22,69%, IFC, la 3,27%, iar Victor Bostan, la 25,03%.