Gabriel Leş, ministrul Apărării Naţionale, a declarat, într-o conferinţă de presă, că el nu ştie nimic despre legăturile directorului companiei Avioane Craiova cu una dintre firmele care a câştigat o licitaţie privind modernizarea avioanelor IAR 99 şi IAR 99 Şoim.
Chestionat în legătură cu relaţia dintre Dragoş-George Sandu şi firma canadiană CMC Electronics, care deţine şi societatea americană CMC Electronics Aurora LLC cu sediul în Illinois, Ministrul Gabriel Leş a spus: "Este pentru prima dată când aud această informaţie. Eu sper că cei de la Avioane Craiova au ales să pună în practică o procedură conform legii".
Declaraţia ministrului de resort este cel puţin ciudată, dacă luăm în considerare CV-ul domniei sale. Gabriel Leş se află la cel de-al doilea mandat în fruntea Ministerului Apărării Naţionale, iar în prealabil, în perioada cctombrie 2015 - octombrie 2016, adică în guvernele Ponta şi Cioloş, a deţinut funcţia de Secretar de stat al Departamentului pentru Armamente din cadrul MApN.
Acreastă funcţie înseamnă că Gabriel Leş s-a ocupat de verificarea tuturor achiziţiilor publice de armament şi de societăţile din ţara noastră care lucrează în domeniul producţiei şi mentenanţei din acest domeniu sensibil pentru siguranţa naţională. Un exemplu în acest sens este faptul că în timpul în care actualul ministru de resort era secretar de stat în MApN a demarat procedura de achiziţie a celor patru corvete necesare Forţelor Navale Române.
Cu alte cuvinte, nimic din achiziţiile de armament nu putea trece neobservat şi neverificat de Gabriel Leş, care se afla şi în relaţii cu directorii tuturor fabricilor de echipamente militare şi de armament din ţara noastră. Chit că acestea se află în subordinea Ministerului Economiei.
De aceea, ne este greu să credem că ministrul Apărării Naţionale nu ştia că directorul general al Avioane Craiova, Dragoş Sandu a urmat, în perioada 2009-2012, conform CV-ului personal postat pe site-ul companiei, un curs de specializare sponsorizat de firma canadiană CMC Electronics.
Firmă a cărei subsidiară a fost declarată de comisia de achiziţii din cadrul Avioane Craiova, societate condusă de Dragoş Sandu, câştigătoare a procedurii privind modernizarea avioa-nelor IAR Şoim 99 pe care ar urma să se antreneze piloţii militari pentru a efectua apoi zboruri cu avioanele F 16.
• Oferta americanilor, trimisă pe e-mail-ul personal al directorului general al Avioane Craiova SA
Avioane Craiova a ales, la începutul lunii decembrie 2018, oferta firmei americane CMC Electronics Aurora LLC de a moderniza 21 de avioane IAR 99 şi IAR 99 Şoim aparţinând Forţelor Aeriene la standardul "Superşoim" - cu avionică şi cabină similară cu a avioanelelor F16, astfel încât piloţii români să se poată antrena pe aparate de zbor similare. Programul de modernizare a avioanelor IAR 99 are o valoare de aproximativ 124 de milioane de euro, iar conform celor de la Avioane Craiova oferta firmei americane a fost aleasă pe baza caracteristicilor tehnice ale echipamentelor, fapt care a contat în proporţie de 70%, în timp ce preţul a contat doar în proporţie de 30%.
Nu ştim despre ce caracteristici tehnice au luat cunoştinţă cu prilejul ofertei de licitaţie membrii comisiei de achiziţie din cadrul Avioane Craiova SA, dar surse din interiorul companiei susţin că este dubios modul în care a ajuns la comisie oferta americanilor.
Conform procedurii de achiziţie, prin cerere de ofertă, toate ofertele trebuiau să fie trimise în format pe hârtie, într-un plic închis, până la termenul stabilit.
Numai că, la momentul deschiderii ofertelor, după termenul limită stabilit în procedură, Dragoş Sandu, directorul general al Avioane Craiova SA, a prezentat celorlalţi trei participanţi la achiziţie, şi oferta trimisă prin e-mail a celor ce la CMC Electronics Aurora LLC, din Ilinois (SUA).
Practic, prin această acţiune, directorul general al Avioane Craiova SA a încălcat obligaţia legală ce prevede că procedura trebuie să fie nediscriminatorie, egală, transparentă şi echitabilă pentru toţi participanţii.
Mai mult, e-mail-ul prezentat de Dragoş Sandu al celor de la CMC Electronics Aurora LLC a fost primit pe adresa sa personală şi nu pe aceea a Avioane Craiova SA, fapt care încalcă flagrant procedura de achiziţie.
Surse din cadrul Avioane SA Craiova susţin că firma americană CMC Electronics Aurora LLC nu are niciun pic de experienţă în aparatele F 16, nu a lucrat deloc în România şi nici măcar în Europa, neavând niciun contract în domeniul modernizării echipamentelor militare cu nicio firmă din statele mebre ale Uniunii Europene. Aceleaşi surse precizează că, în ciuda faptului că firma americană a fost selectată anterior de guvernul SUA pentru diverse contracte de echipament militar, precum şi de producătorii de aeronave private pentru aeronave civile, şi a faptului că oferă sisteme pilot şi echipamente tehnice de zbor, ea nu are nicio experienţă de lucru pe aparatele F 16, contractul acordat de Avioane Craiova SA fiind practic primul în acest domeniu, al instalării pe un aparat de zbor a sistemelor existente pe avioanele de luptă F 16.
• Oferta de la Lockheed Martin, firma producătoare a avionului F16, neinteresantă pentru cei de la Avioane Craiova
În procedura respectivă, iniţial au fost depuse patru oferte: compania Lenardo, care este fosta Alenia Aeronautica, Elbit Systems, Lockheed Martin - care este producătorul avioanelor F 16 - şi CMC Electronics Aurora LLC. Curios este că membrii comisiei de achiziţii publice din cadrul Avioane Craiova SA au respins selectarea firmei Lockheed Martin, companie ai cărei angajaţi cunosc cel mai bine sistemul existent pe aparatele F 16, şi au ales o companie care nu a lucrat niciodată pe acest tip de avion militar.
Tot la fel de curios este faptul că, dacă iniţial, pe procedura de achiziţie apărea şi oferta celor de la Lockheed Martin cu toate datele aferente, ulterior, aceasta a fost ştearsă şi au rămas numai trei firme, dintre care a fost alea-să CMC Electronics, adică exact compania care a sponsorizat cursurile urmate de Dragoş Sandu, directorul general al Avioane Craiova SA.
În urma acesor suspiciuni, societatea din Craiova s-a ales cu un dosar în care este contestată întreaga procedură de selecţie, iar pentru a se apăra, acţionarii Avioane Craiova SA au stabilit în adunarea din 13 februarie 2019 să contracteze servicii de asistenţă juridică externă.
Menţionăm că CMC Electronics Aurora LLC este o companie americană cu sediul în Illinois, parte a CMC Electronics, o companie canadiană deţinută de grupul Esterline Technologies fondat în Indianapolis, SUA.
Esterline Technologies prin CMC Electronics furnizează sisteme pentru cockpit şi echipamente electronice de zbor, conform datelor de pe pagina de internet.
IAR 99 este un avion subsonic militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuinţarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS - close air support), precum şi misiuni de recunoaştere.
România are 12 avioane F16 şi ar mai vrea să cumpere încă 41 de astfel de avioane. Cele 12 avioane F 16 au fost achiziţionate din Portugalia, sunt de tipul block 15 A/B şi, după cumpărare, au fost trecute printr-un proces de modernizare de tip MLU (Mid-Life Upgrade). Întregul contract de achiziţie şi upgradarea celor 12 avioane F 16 a scos din bugetul statului român 628 milioane euro.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.02.2019, 14:46)
Cred ca ar trebui o documentare mai exacta în elaborarea articolului. Experiența directorului în implementarea programului Elbit în modernizarea aeronavelor timp de 20 de ani și mai ales în avionică pusă la dispoziție de israelieni nu constituie nicio premisă în alegerea altui competitor?
2. mafie la mapn
(mesaj trimis de agustindan în data de 27.07.2019, 10:25)
Firma care a castigat licitatia este una foarte mare si serioasa, cu o traditie de peste 100 de ani nu ca Elbit .
Cat despre licitatie a fost una corecta si legala asa cum au declarat surse din interiorul fabricii care ulerior au intors declaratiile impotiva directorului Sandu.Este clar ca cineva a incercat sa scape de director pentru ca respecta legea si era corect,probabil ca ii incurca.Il cunoaste cineva pe acest domn Sandu de scriu numai minciuni despre el?ZiaristIi inainte de a scrie lucruri urate ar trebuii sa-i citeasca SV-ul si apoi sa realizeze ca ei nu sunt ziaristi ci persoane fara caracter care sprijina interesele mafiote ale PSD-LUI.Cand MINISTRUL LES a declarat ca inchide procedura si ca vrea una transparenta. nu s-a intrebat presa de ce ?Are cumva vreo dedicatie pentru firma cu care se rasboieste in instanta.De ce nu a inchis procedura nici pana azi nu a primit ce i s-a promis?Viorica ce face tine cu PSD-ul s-au este corecta asa cum afirma dupa plecarea lui Dragnea LA BECIUL DOMNESC. DNA-ul este oare si el PESEDIST , DE NU VEDE CE FACE ARMATA,,CRED CA INCURAJAZA SI SUSTINE INFRACTIUNILE .De ce a intors vizita la Avioane Craiova si de a trimits REPREZENTANTUL ELBITULUI SI SUBALTERNII LA CRAIOVA ,CE URMARESTE ?
CE FACE PRESA DE NU SCRIE DE TOATE ACESTE EVENIMENTE ,S-AU FACUT CU USILE INCHISE SAU NU A MAI FOST PLATITA SA SCRIE DESPRE ACESTE SUBIECTE (ASA CUM ZICEA DANCILA DESPRE DRAGNEA CA PLATEA PRESA SA SCRIE LUCURI URARE DESPRE EA) TRAGEM CONCUZIA CA ,D UPA SPUSELE VIORICAI SI LA CRAIOVA SURSE DIN INTERIOR AU PLATIT PRESA SA SCRIE MINCIUNI DESPRE FOSTUL DIRECTOR SANDU .IL CUNOASTE CINEVA PE ACEST DOMN SANDU ? ,NU VA SPUN EU ,CA DACA IL CUNOSTEAU AR FI STIUT CA REPREZINTA CORECTITUDINEA SI LEGEA IN ACELASI TIMP SI NU AR FACE NICIODATA ABATERE DE LA ACESTE PRINCIPII SI VALOR I CU CARE A FOST EDUCAT SI CRESCUT. RUSINE ,RUSINE RUSINE ZIARISTILOR NEPROFESIONALI CARE AU SCRIS ATATEA MINCIUNI DESPRE SANDU .
/