Reporter: Ne aflăm într-o perioadă foarte agitată, atât pe piaţa monetară, cât şi pe cea valutară, care a început la finalul anului trecut, când a fost aprobată taxa pe activele bancare în funcţie de ROBOR, şi s-a accentuat odată cu explozia cursului de schimb. Cum vedeţi situaţia prin care trecem?
Lucian Isar: Nebunia a început în luna septembrie 2017, când senatorul Daniel Zamfir l-a chemat la Comisia Economică pe guvernatorul BNR Mugur Isărescu. Atunci, ROBOR era 0,69%. După ce a primit invitaţia, Isărescu a început să-i sune pe toţi politicienii pe care îi cunoştea sau cu care a conlucrat bine în trecut, încercând să blocheze cererea lui Zamfir. Acesta din urmă şi-a menţinut cererea, a acceptat primul pretext - precum că Mugur Isărescu era bolnav -, a reînnoit cererea, Isărescu a utilizat toate subterfugiile posibile şi imposibile să nu se prezinte la Comisie şi în acel moment ROBOR a început să crească.
Dacă până atunci a fost o perioadă în care ROBOR a stat la un nivel nenatural de mic - economia creştea peste potenţial, iar ROBOR era mult sub dobânda de referinţă de 1,75% -, din acel moment acest indice a început să galopeze, astfel încât în şapte luni a crescut de 5 ori.
Reporter: Dar analiştii estimau deja că ROBOR va creşte, acesta fiind trendul şi pe piaţa europeană...
Lucian Isar: Analiştii estimau din 2014 că ROBOR va creşte. Aceasta este nuanţa - când timp de trei ani ţii ROBOR mult sub dobânda de intervenţie, în condiţiile în care toţi analiştii spun că economia creşte peste potenţial şi dobânda trebuie crescută, atunci este obligatoriu să luăm în calcul explicaţii pertinente dar considerate alternative. Singura explicaţie alterativă pentru care din 2014 până în 2017 acest indice a stat atât de jos deşi toate semnalele erau că trebuie crescut este pactul dintre Victor Ponta şi Mugur Isărescu din 2014, pentru ca acesta din urmă să fie renumit Guvernator BNR în momentul în care iese la pensie. Numirea din 2014 nu s-a făcut la timp, ci înainte, exact în ziua în care Isărescu a ieşit la pensie. Unul dintre cadourile făcute diferiţilor guvernanţi cu care a avut relaţii pozitive a fost să ţină ROBOR la un nivel nenatural de scăzut, deşi acest lucru s-a tradus în dezechilibre macro-economice. O economie dezechilibrată este uşor de aruncat în criză, la ordin.
Situaţia din 2018 este copy paste după cea din 2008. În sensul în care politica monetară şi de creditare de până în 2008, respectiv cea de dinainte de 2018 au creat dezechilibre în economia ţării. Dacă politica monetară şi de credite nu ar fi fost pro-ciclică, în sensul exacerbării recesiunii - respectiv să stimuleze economia pe faza de expansiune şi mai mult -, atunci nu am fi avut aceste dezechilibre, cum este acum dezechilibrul de cont curent. În septembrie 2017, pe fondul supărării legate de chemarea în comisia senatorială a guvernatorului BNR, a început să galopeze ROBOR. Temerea lui Isărescu era să nu i se întâmple ca lui Mişu Negrişţoiu, care a fost suspendat din fruntea ASF în urma unei astfel de cereri, ce iniţial părea că nu are niciun fel de valoare. Aceasta este frica pentru care nici în prezent şeful BNR nu s-a prezentat la comisia reunită din senat.
Reporter: Concret, în ce consideraţi că ar consta acest plan?
Lucian Isar: Ideea a fost că dacă nu-i va ieşi schema cu presiunea pe ROBOR, să treacă la arma letală - creşterea cursului. Schema cu creşterea ROBOR nu i-a ieşit pentru că a apărut taxa pe activele bancare, în funcţie de nivelul indicelui ROBOR. Această taxă hibridă isteţ concepută a introdus un element care i-a încurcat calculele lui Isărescu.
Reporter: În prezent pare că ne aflăm în centrul unui război între PSD şi BNR, pe de o parte, şi între Guvern şi tot BNR, pe de altă parte...Cum caracterizaţi ieşirile acestor trei instituţii din ultima perioadă?
Lucian Isar: Manipularea şi propaganda Guvernatorului Isărescu sunt redutabile şi exersate pe parcursul a 30 de ani, a numeroase guverne şi preşedinţi ai României. Acesta este motivul pentru care acum se erijează credibil în opozant al coaliţiei de guvernare sau al Guvernului, pe când în realitate Isărescu a fost numit şi menţinut în funcţie indiferent de incidente şi de greşeli de gruparea Iliescu-Isărescu-Văcăroiu. Guvernatorul BNR a avut permanent oameni în Ministerul de Finanţe, pe care i-a controlat, i-a acceptat să conducă bănci comerciale ale statului şi cărora le oferea poziţii de consilieri în BNR după ce ieşeau din MFP.
Aceasta este promisiunea permanentă a Guvernatorului atât pentru cei din MFP, cât şi pentru cei din serviciile de informaţii şi parchete. În prezent, o serie de elemente pe care le controla în MFP au părăsit ministerul şi, în consecinţă, nu mai există conlucrarea şi discuţiile subterane dintre Isărescu şi unii funcţionari din Finanţe. În general, a încercat să îi păcălească pe cei din trezorerie că doar el poate asigura finanţarea datoriei României.
Schema folosită pentru finanţarea datoriei României în defavoarea ţării dar în favoarea propriului bonus de performanţă a fost aplicată cu succes în perioada 2009-2011 şi este cunoscută printre trezorieri drept "suveică". Isărescu s-a adresat premierului de atunci - Boc - şi a oferit posibilitatea să finanţeze deficitul statului prin intermediul băncilor. Adică, BNR dădea bani prin REPO băncilor, iar băncile finanţau statul. Acordul era strict monitorizat nu doar prin întâlnirile de la sediul BNR şi de la Centrul de Pregătire BNR din Parcul cu Platani, dar mai ales prin raportările către Direcţia de Supraveghere condusă de domnul Nicolae Cinteză. Băncile primeau 0,75% la fiecare tranzacţie şi deficitul se finanţa la dobânda de intervenţie a BNR plus acest premiu. Ca rezultat, media de finanţare a fost de 10% în 2009. Infernal pentru o ţară în recesiune şi cu monedă proprie! Comparaţi cu Polonia, Cehia, Ungaria pentru a vedea câţi bani au fost transferaţi de la statul român către bonusul domnului Isărescu şi al bancherilor selectaţi. Acesta - dobânzile foarte mari - este unul dintre motivele pentru care România a stat mai mult decât trebuia în recesiune - 2009 şi 2010 - şi pentru care am avut un astfel de deficit. Banii pe care îi finanţa Isărescu se regăseau în bonusul lui de performanţă, în bonusurile băncilor comerciale şi, desigur, erau plătiţi de cetăţenii României, prin taxe şi impozite.
Domnul Isărescu negociază cu cel puţin un an înainte de expirarea mandatului, prelungirea acestuia. Spaima lui este faptul că dacă pleacă din BNR fără o paraşută, atunci viitorul audit o să îl trimită pe mâna procurilor şi la confiscarea extinsă. Sunt mult prea multe probleme în BNR ascunse, pe care viitoarea conducere nu va putea să nu le dea pe mâna auditului. Isărescu a încercat să tragă de timp, un ultim dosar fiind închis în martie 2018. Prin acesta s-a confirmat fluxul financiar de la denunţător la Mugurel Isărescu şi Lăcrămioara Isărescu, dar procurorul nu a găsit legătura între actele semnate de Isărescu şi suma de bani plătită. Într-un mod straniu, procurorul nu a ţinut cont de activitatea BNR condusă în toată perioada de Mugurel Isărescu şi influenţa asupra celor patru mari proiecte ale lui Sorin Ovidiu Vântu: asocierea CEC Bank - FNI, Banca Română de Scont, Banca de Dezvoltare şi Investiţii şi, respectiv, Banca Romexterra.
În vara anului 2018, un purtător de vorbe al BNR a spus că negocierile pentru conducerea BNR nu sunt publice, ci subterane, cei din BNR fiind fericiţi că au reuşit să amâne cu şapte luni aprobarea legilor Zamfir. Şi acum sunt negocieri subterane pentru menţinerea lui Mugur Isărescu în fruntea BNR.
Schema cu atacul pe curs a fost folosită cel puţin în alte două situaţii când Isărescu era pe făraş. În 1997, preşedintele Emil Constantinescu a vrut să îl schimbe pe Isărescu exact pentru aceleaşi motive pentru care l-a schimbat şi pe Măgureanu (n.r. Virgil Măgureanu, fost şef SRI). Dintr-o dată, cursul de schimb dolar/leu a sărit la 7000, apoi la 14.000, pentru a coborî după două zile la 9000. Când a ajuns la acest prag, o bancă comercială americană a fost rugată personal de domnul Isărescu să îşi vândă capitalul social. Nu a vândut decât 22 milioane de dolari, deci o sumă infimă, şi a fost suficient pentru a aduce cursul de la 14.000 la 9.000. Creşterea iniţială, de la 7000 la 14.000, a fost pur şi simplu o manipulare.
În 2008, cu un an înainte de alegerile pentru Consiliul de Administraţie al BNR, am avut şarada de presă cu atacul pe curs, prin care Isărescu trebuia să iasă învingător, să îl convingă pe Băsescu (n.r. fostul preşedinte Traian Băsescu) să îi prelungească mandatul şi să protejeze conturile de marjă.
În contextul alegerilor pentru Consiliul de Administraţie al BNR din aprilie 2019, lucrurile stau după cum urmează, în prezent: explozia cursului nu are nicio legătură cu OUG 114, pentru că aceasta a fost dată în decembrie, iar euro a stat liniştit. Cu două zile înainte de explozia cursului, Isărescu a transmis public că pieţele sunt nervoase pentru că senatorul Zamfir l-a chemat la audiere în Senat. La nici două zile, cursul a fost atacat, Zamfir neretrăgându-şi declaraţia. Pe parcursul unei singure zile au fost următoarele comunicate din partea BNR: dimineaţă a comunicat că este atacat cursul, la prânz Isărescu a spus că a învins atacatorii, iar seara, probabil când şi-a dat sema că tema atacului nu mai prinde la populaţie după frauda din 2008, a anunţat că nu a fost niciun atac pe curs. Prin urmare, întreaga şaradă cu atacul pe curs este o pârghie de presiune pe care o are Isărescu asupra politicienilor. În fapt, aceasta este o formă de manipulare, nu este niciun fel de atac pe curs. După cum se poate observa zilele acestea, cursul revine spre 4,65 lei/euro, deoarece anumiţi bancheri încep să îşi taie pierderile, adică să considere investiţia în Isărescu drept un cost şi să îl abandoneze. Singura şansă în acest moment pentru ca Isărescu să mai crească cursul spre 5 lei este ca BNR să intervină agresiv cumpărând euro în piaţă. Cred că, de data aceasta, dacă o va face, SRI nu va mai continua să îl tot acopere pe Isărescu.
Reporter: Dar cursul de schimb nu este produsul pieţei?
Lucian Isar: În România, cursul de schimb este administrat, adică BNR poate să îl mute în stânga şi-n dreapta, după cum doreşte. Mai mult, rezerva BNR este atât de mare comparativ cu numerarul în circulaţie încât poate să-l mute la 5 lei/euro sau la 4 lei/euro în funcţie de cum doreşte domnul Isărescu. Deci nu se poate pune problema de un atac pe curs! Mai mult, băncile comerciale au o restricţie mult mai dură, regulamentul Basel III ţinându-i şi mai strâns, dacă nu vor să aducă bani de acasă. În consecinţă, singurul care poate manipula cursul este chiar Isărescu.
Reporter: Cum consideraţi că i-ar putea şantaja pe politicieni folosindu-se de cursul de schimb?
Lucian Isar: Exact cum a utilizat cursul în 1997 şi în 2008, aşa îl foloseşte şi acum. A văzut că politicienii sunt foarte atenţi la nevoile populaţiei. În continuare foarte mulţi electori au credite în valută. În concluzie, dacă tragi de euro, le cresc ratele exact cum s-a întâmplat cu cei împrumutaţi în franci elveţieni când a sărit CHF-ul sau cu debitorii în lei când a crescut ROBOR. Aceasta este pârghia cu care se aşează la masă Isărescu, iar ameninţarea este foarte simplă - zilele trecute Isărescu transmitea că dacă intervine în piaţa valutară, atunci ROBOR se duce la 7%, deşi ştie foarte bine că, prin propria normă BNR introdusă în noiembrie 2008, ROBOR este limitat administrativ la 4,375% (adică cu 25% peste cât este dobânda Lombard în acest moment). Este o altă dovadă de manipulare josnică a populaţiei cu credite în lei şi a politicienilor, avansând valori care fizic, în acest moment, sunt imposbile, nu le poate publica pagina Reuters dedicată ROBOR. Adică, ameninţă coaliţia de guvernare că, dacă nu se pune să negocieze, ori lasă cursul să ajungă la 5 lei, ori duce ROBOR la 7%. Este drept că, acum, politicienii au învăţat din greşelile lui Băsescu şi Boc (n.r. Emil Boc, fost premier) şi nu mai cred ce spune Guvernatorul. Cursul şi dobânda sunt acum ridicate artificial. Nu au nicio legătură nici cu economia, nici cu OUG 114. În acest moment, şi piaţa monetară şi cursul de schimb sunt manipulate, nu sunt rezultatul tranzacţiilor din piaţa liberă. Bancherii comerciali sunt şantajaţi pe de o parte în timpul vizitelor, aşa cum rezultă din raportul Consiliului Concurenţei din 2008, sau din laudele domnului Cinteză (n.r. Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul băncii centrale) de la BNR cu telefoanele pe care le dă în continuare la bănci. O altă linie de influenţă şi manipulare a lui Isărescu este prin promisiunea făcută acţionarilor băncilor că rezolva el în Parlament cu Ordonanţa 114 (şeful Erste Bank s-a scăpat în acest sens, zilele trecute, într-un interviu în propria ţară).
Managementul cursului şi dobânzilor nu se face aşa cum sugerează domnul Isărescu. Dacă nu se pricepe, este momentul să se retragă, nu să ceară sugestii prin intermediul presei apropiate. Este suficient ca SRI să nu îl mai ţină în braţe pe Isărescu şi cursul şi dobânzile se vor potoli instantaneu.
Reporter: Cât credeţi că va continua această situaţie?
Lucian Isar: Alegerile de la BNR vor avea loc în aprilie, iar şantajul maxim va continua până atunci. Isărescu foloseşte băncile comerciale în lupta pentru a obţine un nou mandat la BNR. Ce a făcut interesant "taxa pe lăcomie"? A pus bancherului comercial un cost concret al apărării poziţiei lui Isărescu. Până acum, toate trucurile pe care le făcea Guvernatorul cu economia reală, la care participau, desigur, băncile comerciale, nu aveau niciun fel de cost. În acest moment poţi să-ţi calculezi. Motivul pentru care ROBOR nu a scăzut pe 3 ianuarie 2019 sub 2% este acela că OUG 114 nu este credibilă. Isărescu a folosit două tehnici - pe cea de ameninţare, care se regăseşte în documentele Senatorului Zamfir din documentaţia Consiliului Concurenţei din 2008 şi promisiunea făcută acţionarilor băncilor că va rezolva el cu OUG 114. Băncile comeriale ponderează, aşadar, costul pe care îl vor avea din implementarea OUG 114.
Reporter: Oricum costurile vor ajunge pe factura consumatorilor...
Lucian Isar: Costurile nu vor ajunge la clienţi, în primă fază. La cum funcţionează acum economia, având şi o normă BNR de limitare a creditării, spaţiul de joacă al băncilor în acest moment este mult limitat. Nu mai au pe cine să arunce costurile, pentru că actualele credite au clauze şi marje deja bătute în cuie. Nu pot creşte marja pentru un credit de la 4% la 6%, din cauza ordonanţei. Isărescu a încercat o manipulare şi pe acest paragraf, încercând să asmuţească băncile să facă abuzuri legate de existenţa Ordonanţei 114, dar cred că bancherii vor fi prudenţi de data aceasta şi nu vor face ilegalităţi şi noi abuzuri faţă de consumatorii de servicii financiare. Pentru exemplificare, băncile pot merge cu marja spre 6% doar pe un nou credit, doar că noile credite vor fi mult mai puţine, tot din cauza blocajului instituit de Isărescu, de la 1 ianuarie 2019. Aşa cum am văzut şi în momentul şantajului din perioada dezbaterilor Legii dării în plată, dacă urci avansul la 30% ca să îi faci pe plac Guvernatorului BNRF, poţi să o faci timp de două luni, pentru că te trezeşti în afara pieţei şi trebuie să revii la condiţiile iniţiale.
Aşadar, OUG 114 nu va avea nicio urmare pe partea bancară, dacă Guvernatorul va fi schimbat. Dacă nu va fi schimbat, atunci va exista a la long această formă de tensiune, pe care el o exersează asupra băncilor comerciale.
Reporter: Poate exista şi situaţia în care ordonanţa să nu treacă de Parlament...
Lucian Isar: Ordonanţa nu trebuie să ajungă la vot instantaneu. Sunt ordonanţe care au fost băgate la vot după ani de zile.
Reporter: Credeţi că vom asista la o situaţie în care ratele pentru creditele în euro, respectiv lei vor creşte similar celor în CHF, pentru ca apoi să avem o rată mare de neperformante?
Lucian Isar: Asta este ameninţarea pe care o face în realitate Guvernatorul la adresa guvernanţilor - ţinem cursul şi dobânzile sus, veţi avea oameni nemulţumiţi, unii sărăciţi pentru că vor creşte ratele la bănci. Nu cred că aceste ameninţări vor apuca să se materializeze. În momentul anunţului schimbării, după cum ştiţi, acoliţii aleargă în toate părţile şi nimeni nu va mai fi dispus la alte servicii.
Reporter: În acest context, cum vedeţi evoluţia economiei în general şi evoluţia deficitului bugetar?
Lucian Isar: România a fost aruncată înspre recesiune prin creşterea dobânzilor ROBOR anul trecut şi, respectiv, blocarea creditării la 1 ianuarie. Nu are nicio legătură OUG 114 cu frânarea economiei. Blocarea fluxurilor în economie a frânat economia, iar acest lucru a fost decis şi implementat încă de anul trecut. După cum ştiţi, instrumentele de politică monetară şi de credit acţionează cu întârziere. 2019 este influenţat de ceea ce a făcut Isărescu în 2018. Este foarte simplă ecuaţia şi seamănă perfect cu ceea ce s-a întâmplat în 2009, când frânarea şi criza a fost decisă şi implementată prin greşelile de politică monetară şi de credit din 2008. Se numesc greşeli acestea pentru că nu doar că nu au dus la îndeplinirea singurului obiectiv al BNR - stabilitatea preţurilor -, dar şi pentru că au afectat dramatic economia reală şi cetăţenii. Dacă ne-am referi la bunăstarea Guvernatorului Isărescu, măsurile au fost un real succes, acesta reuşind să îşi crească veniturile de fix trei ori în perioada 2009-2012.
Dar, repet, dobânzile nu puteau sta la zero...
Lucian Isar: După cum v-am spus, dobânzile la zero au fost o greşeală a lui Isărescu, parte din înţelegerea pe care a avut-o cu Ponta (n.r. fostul premier Victor Ponta), prin care şi-a prelungit mandatul de Guvernator în momentul în care a intrat la pensie. Dobânzile mult sub dobânda de intervenţie pe fondul unei creşteri economice peste potenţial au agreat dezechilibrele economiei Româneşti tocmai pentru a putea fi mai uşor aruncată în criză, în caz că negocierea pentru CA al BNR o cere. Găsim în manualul de clasa a noua că atunci când economia creşte peste potenţial, în mod normal creşti dobânda ca să o răceşti, nu scazi dobânda, ca să încălzeşti şi mai mult economia. Există un deal privat prin care şi-a negociat menţinerea în funcţie într-o situaţie în care nu mai trebuia să fie menţinut.
Reporter: De cele mai multe ori, când gradul de îndatorare creşte, sunt voci care spun că BNR nu ia măsuri în acest sens şi că de aceea se ajunge la neperformante. Cele mai multe credite de consum au devenit neperformante, gradul de îndatorare ajungând şi la 75%. Acum, dacă banca centrală a adoptat noi criterii de creditare, din nou nu este bine. Care este explicaţia?
Lucian Isar: Guvernatorul Isărescu a ştiut de la domnul Cinteză de marile credite date pentru a nu mai fi rambursate. Pentru unele a sunat personal. Acelea au provocat credite mai mari băncilor decât sute de credite pentru cetăţenii care nu gravitează în anturajul extins al camarilei lui Isărescu. În momentul în care BNR a blocat creditarea, în noiembrie 2008, efectiv PIB-ul s-a rupt începând cu decembrie 2008, dacă ne uităm pe graficul de creştere a PIB.
Creditele au devenit neperformante pentru că a avut loc o contracţie economică fabuloasă, de la plus 7,8% la minus 7,1% iar norma ce bloca creditarea nu mai permitea restructurarea creditelor. Oamenii nu şi-au mai putut plăti creditele pentru că nu au mai avut locuri de muncă, nu pentru că nu au mai vrut să plătească ratele. Contracţia a fost foarte mare şi menţinută foarte mult timp. În momentul în care România ieşea din recesiune, în iunie 2010 graficul aproape că înţepa punctul zero, guvernanţii au venit cu tăierea de pensii şi salarii şi au rebăgat economia în subsol, la sugestia Guvernatorului Isarescu.
În cazul tăierii de pensii şi salarii a fost o greşeală totală de politică economică. Şi s-a dovedit prin faptul că, după şase luni, au dat jumătate din tăierea de salarii înapoi, iar tăierea de pensii nu a fost niciodată implementată, întrucât Curtea Constituţională nu a aprobat-o. Deci, ei nu au avut niciodată nevoie de atâţia bani cât au decis iniţial să taie din pensii şi salarii. Aşadar, a fost o greşeală clară de strategie menită să nu permită o economie pe plus în iunie 2010. O revenire prea rapidă ar fi generat anchete şi întrebări referitor la suma imensă contractată de România de la FMI şi parcată la BNR (după plecarea domnului Isărescu de la BNR se va vedea că nu este o coincidenţă că, începand cu 2009, Isărescu a început să îşi plătească bonus de performanţă cu împrumutul de la FMI parcat la BNR). Altfel spus, au tăiat degeaba din banii oamenilor şi îi ţineau pentru un truc de campanie electorală, pentru ca înaintea alegerilor să poată reîntregi salariile.
Reporter: În toate aceste condiţii macro-economice, credeţi că vom asista la retrageri de investiţii din piaţă?
Lucian Isar: Investitorii nu vor pleca, pentru că acum, din punct de vedere al oportunităţilor de afaceri, al resurselor şi costului cu forţa de muncă, România stă cel mai bine din Europa. Mai mult, ne putem aştepta la mişcări din China şi India către Europa, nu invers.
Reporter: Mulţumesc!
1. explica si p-asta cu CECul dl Isar - e copy/paste
(mesaj trimis de dl. Ratiu în data de 01.02.2019, 00:20)
CEC BANK are nevoie de ajutor de stat.
CEC BANK este victima taxei lacomiei PSD.
Legea bugetului de stat pentru 2019 include ajutor de stat pentru CEC bank de 940 milioane lei.
Sa vedem daca UE este de acord.
Va dati seama ca Valcov a introdus aceasta taxa pentru a capitaliza CEC BANK pe spatele bancilor private?
Asta inseamna sa fii mafiot!
#RomaniaFaraPSDsiALDE
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 00:21)
copy/paste de la dl. Florin Citu de pe facebook
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 18:20)
Dl. Ratiu, ai un discurs comunist lipsit de orice fundament economic si bazat doar pe incultura economica dovedita si pe afinitatea dvs. vadita pentru societatile comuniste in care "imbecilii invadeaza Internetul" (parafrazare a dlui Umberto Eco) si nulitatile ies in frunte, ca paduchii. Mai invata/documenteaza-te Dle Ratiu inainte sa emani ceva, ca te faci de rasul curcilor.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 00:35)
Să râdem cu Isar
Printre alte stereotipuri vechi apare o chestie nouă
Dobânzile mici la leu din 2016-17 ar fi fost rezultatul înțelegerii Ponta-Isarescu
Si noi care am crezut că dob.ffmici la euro coroborat cu doi ani de inflatie sub 0 de la noi etc.au dus robor sub 1.
Ce nu procesează Isar e ca ROBOR a fost sub 1 doi ani de zile DUPA ce Ponta s-a tirat.
Si tot așa.
Așteptăm și interviul cu d.Blanculescu.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 01:00)
Dobânzile la zero au fost o greșeală parte din înțelegerea cu Ponta prin care și-a prelungit mandatul
Isar nu doar că explica TOT prin cauza universala Isărescu, dar, explica chiar și ce nu a fost.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 01:03)
Sub Ponta robor NU a fost sub 1
Abia în 2015 a fost în jur de 1,5
Deci care înțelegere vs care dobânzi 0
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2019, 15:05)
Isar bate campii ca de obicei si aduce niste acuzatii (cum ca Isarescu controleaza oamenii din ministere si banci) pentru care ar trebui actionat in judecata de acuzat.
In vara acelasi Isar propovaduia reducerea drastica a profitului TLV datorita expunerii pe obligatiuni pentru ca ulterior rezultatele pe T3 ale bancii sa infirme prostiile debitate de economistul (!?) asta. O da in bara in mod constant si evident, dar nu se lasa.
3. Publicatia Standard si ministrul finantelor austri
(mesaj trimis de The Brute în data de 01.02.2019, 01:38)
pe 12 februarie 2008 au creat imaginea apocaliptica prin care Romania era in masura sa aduca in faliment Austria. Atunci ministrul Josef Pröll a militat masiv pentru acordarea de ajutor financiar prin intermediul Troicai, desi dl Basescu a mentionat ca apelarea la UE nu ar aduce cu sine programele drastice de economisire. Reducerea de la 40% la zero a rezervelor valutare minime obligatorii a fost solicitarea domnului Pröll asa cum reiese din articolul austriac si prezentata presei romanesti ca o decizie inteleapta conform domnului Isarescu. Astfel in timp de Erste GROUP Bank platea 8% station austriac, bancile romanesti cu capital strain primeau la tarifnull sumele elibarate in timp ce statul platea dobanda la FMI pentru atragerea celor 10 miliarde la BNR inlocuind rezervele minime elibarate. Cel mai mare semn de intrebare ramane modul in care domnul Cinteza a supravegheat formarea provizioanelor in contextul in care 3 Ani la rand BCR este consolidata in Republica Moldova pentru a dispune de ratingul inferior si astfel de valori supraevaluate ale provizioanelor, ducand la pierderile astronomice din 2011 si 2014. Cel mai avantajos pentru Erste Group a fost ca din aceasta fuziune a celor 2 srluri austriece din 2014, care au functionat ca relee intre BCR si EGB a rezultat o marire a rezultatului reportat cu 5,5 miliarde EUR.
4. Mesaj eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 01.02.2019, 02:25)
...
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 07:53)
SRI umple România de ridicol. Zice și Isar. :))))))
5. fără titlu
(mesaj trimis de rogue trader în data de 01.02.2019, 08:30)
Ziceam zilele trecute ca e timpul pentru un interviu cu Lucica :) Uite ca a venit. Pentru cine a ratat conferinta lui Mugurel el e "individul care se uita fix" la care a facut referire. Si a mai zis de "avocatul ratat" alt personaj care mai scrie lucruri p-aici ca oamenii astia au timp liber nu stiu din ce traiesc ca nu trec 30 min fara o postare pe FB si nu de 2-3 randuri ci pagini intregi. Si mai si raspund la comentarii deci au FB online 24/7. La noi presa da mai multa credibilitate unora care critica toata ziua orice decat specialistilor care chiar lucreaza in domeniul respectiv (si aici ma refer la analistii din BNR nici macar la Isarescu).
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 08:45)
A mai zis și despre Soviani că e felcer. Era ceva legat de criza din 2008 pe care Isărescu a anticipat-o în 2009.
Vezi-ți de securiștii tăi triști, găsim o metodă să ne distrăm de voi. :))))))))
5.2. Mesaj eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 01.02.2019, 09:13)
...
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 08:53)
Isarescu a fost colaborator al Secu inainte de '90. Cum crezi ca o sa il dea in gat acum cand au au fost atat timp pe felie. Sper ca anul acesta acest Mason ordinar sa fie dat la o parte si sa scape acest popor oropsit de un astfel de specimen. In mare parte ce spune d-nul Isar este adevarat dar cati vor sa il inteleaga.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 09:04)
Autorul este o persoana penibila pe care nici-o banca nu o mai doreste prin preajma. Pentru a prinde o pozitie in aparatul de stat s-ar infrati si cu diavolul. Pacat ca ziarul Dvs il scoate din cand in cand de la naftalina. Indiferent de meritele sau pacatele Dlui Isarescu campania actuala impotriva sa este menita sa ascunda situatia finaciara dificila a tarii creata prin diletantism, populism, incompetenta si risipirea resurselor.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 09:24)
PIB record, rezerve record, creștere economică record., într-un cuvânt, dezastru. Și se mărește iar bugetul la SRI. :)))))))))))))
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 09:45)
Cea mai mare parte a cresterii economice a fost indusa prin cresterea datoriei externe si interne. S-au finantat pe datorie salarii, pensii si alte prestatii sociale. Banii creati astfel s-au transformat in importuri de bunuri de consum. Rezultatul un deficit enorm pentru Romania a balantei comerciale> Bugetul pe 2019 merge pe aceiasi cale. Mai devreme sau mai tarziu va veni o corectie devastatoare.
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de MAKE în data de 01.02.2019, 09:50)
Faptul ca Dragnea il ataca pe Isarescu nu il transforma pe Isarescu in mielul lui Dumnezeu.
La 42 de ani, citi pare ca are Lucian Isar, cam nimeni nu pune pe nimeni la naftalina, in afara de tine.
Pe de alta parte, Mugur Isarescu imi pare suficient de matur sa faca fata, cu atit mai mult cu cit are o armata de mincinosi la comunicare si nu este obligat sa se bilbiie personal in modul cel mai penibil cind vine vorba despre creditele personale sau despre veniturile proprii pe care el minte ca n-ar prea fi obligat prin lege sa le declare, dar, aratindu-se foarte generos cu publicul, si le dezvaluie treptat, fara sa stim cind a ajuns la capatul declararii lor.
De aceea, amice, nu este pacat ca ziarul BURSA sa publice ceea ce are de spus fostul vicepresedinte Citibank, director executiv si vicepresedinte al Bancpost si ministru delegat pentru mediul de afaceri in Guvernul Ponta, numit Lucia Isar, ceea ce nu are nici o legatura cu imoralitatea analfabetei Dancila, nici cu ticalosia lui Dragnea.
Pacat este sa improsti cind nu-ti convine.
7.4. Raport anual BNR (răspuns la opinia nr. 7.3)
(mesaj trimis de The Brute în data de 01.02.2019, 10:04)
Este modificat la capitalul venituri din indemnizatia de pensionare doar dupa ce am atras atentia ca declaratiile domnului Vasilescu nu corespund cu ce scrie in raport.Din 2005 si pana la raportul din 2016 nu a schimbat nimeni o virgula.
7.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 10:38)
Sigur, iar ponderea datoriei în PIB scade pentru că dezastru.
Corecția e binevenită și se va manifestă pe câteva segmente ale economiei, inclusiv pe cel al importurilor absurde.
Creșterea economică bazată exclusiv pe îngrășarea firmelor acoperite ale SRI nu conduce la prosperitatea populației. Din contră.
7.6. stie cineva ce e pib-ul? (răspuns la opinia nr. 7.5)
(mesaj trimis de ck în data de 01.02.2019, 15:16)
Babaiatule, PIB-ul nu e un sac de cartof, are multe variabile in el care nu sunt masurabile empiric. Deflatorul, economia naturala, prostitutia sau traficul de droguri etc, etc. Scuteste-ne cu propaganda de trei lei, ne ducem cu capul in zid linistiti. Tot o aburiti cu raportari la PIB-ul proiectat de Ghizdeanu la 2018, crescut la nominal din deflator. Daca franeaza brusc economia, ceea ce se cam intampla, tu ramai pe cap cu pensiile si salariile, si sa vezi distractie sa le acoperi. Min de finante deja e trosnit cu dobanzi mai mari, d-aia nu se mai finanteaza din piata. Pai daca totul e super tare, atunci de ce a fost nevoie de OUG 114? Taxe peste taxe, castrarea politicii monetare a BNR, totul pentru a amplifica ce se mai poate din consum. Ciclul de tightening a fost oprit peste capul BNR, ca sa genereze inflatie. Pana la urma asta a facut PSDeaua intotdeauna: ne face milionari, dar tot saraci ramanem. Dupa PSDea sa vina potopul, mai trantesc si cresteri de pensii de 5% din PIB (vreo 60 mld RON). Si ei o sa puna vechea banda: domle noi intotdeauna dam, aia rai din dreapta taie (cu FMI-ul si spectrul falimentului de stat pe cap desigur). In 2008 nu era tot asa? Venea Ghizdeanu si spunea ca in 2009 crestem cu 5%, si a iesit -9%. A gresit la zecimala domle! Ca asa aburea si Basescu, totul e sub control, si fleosc in mai 2010 taiem salariile si pensiile. Sa dea Dzeu sa castigati alegerile in 2020, o sa mor de foame dar sa va vad fetele cand semnati acordul cu FMI va fi ceva de nepretuit. Cred ca ar fi marea sansa a Romaniei, ca sa inteleaga si omul obisnuit cum e cu wage led growth.
7.7. Tripleta olandeza (răspuns la opinia nr. 7.3)
(mesaj trimis de ck în data de 01.02.2019, 15:30)
Pe vremuri la ac milan aveam tripleta olandeza gulit-van basten-rijkard. In ziarul bursa avem super-tripleta populista zamfir-piperea-isar. Doar ca tripleta popularizata de ziarul dumneavoastra nu are nicio treaba cu subiectul, pe terenul de fotbal ar sta mereu in offside si ar injura arbitrul. Dincolo de persoana lui Isarescu exista o institutie si niste principii economice. Daca pe domnul zamfir il putem intelege, fiind inginer de ceva, hai poate si la piperea, in cazul domnului isar este ceva absolut oribil. Tu, ca fost bancher, basca in trezorerie, sa te miri ca ROBOR a fost sub 1% exact cand era inflatia negativa, mi se pare de neiertat. Lucian Isar stie foarte bine mecanismele pietei, nu are nicio scuza pentru asemenea prostii, este doar rea intentie. Pentru sefia BNR este si o lupta politica, dar afirmatiile domnului Isar depasesc orice limita a bunului simt. Politica voastra editoriala este foarte clara, ca nu cred ca puneti raspunsurile BNR-ului pe prima pagina. Trageti zi de zi in aceeasi directie. Pentru a lovi in Isarescu popularizati niste prostii cat casa si teorii ale conspiratiei de doi bani, fara niciun fel de filtru profesional (adica economic). Sa il dea afara pe Isarescu primesc, dar sa punem nepriceputi precum Zamfir sau Piperea, sau canalii precum Isar sau Valcov mi se pare un act de iresponsabilitate extrem.
7.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 16:29)
minciuna.... ce amesteci datoria totala a privatilor in cresterea economica
nu esti in stare sa pui doua propozitii economice in ceva cu sens
datoria publica externa a scazut
7.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 18:02)
Babaiatu' cutata lasecuritate, economia aia de crește pe bază de profit bănci exportat pe neve n-are treabă cu economia reală.
Puțin îmi pasă mie de pierderile clanului tău de securiști.
Dacă frânează brusc economia, foarte bine, reformezi, reduci pușlamalele securiste, înjumătățești paraziții statului angajați pe bază de SRI.
Dacă totul a fost super pentru Securitate și pentru mafia bancară de ce să continue? Doar pentru băbăiatu' de la bancăcu tata la Securitate?
7.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 18:06)
daaaa, asa fac sociialistii, creaza pib pe datorie ... pana cand nu mai e nimeni dispus sa imprumute "formarea" de pib
7.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2019, 08:51)
MAKE, masurile BNR sunt luate de Isarescu, indiferent de ce se decide in Consiliul de Administratie? Daca doar Isarescu decide, de ce nu zic nimic PSD-istii Florin Georgescu, Liviu Voinea si Gh. Gherghina? De ce nu le ceri si parerea lor si revii cu prostiile lui Isar? MAKE, crezi ca Isarescu poate duce singur cursul de la 5 la 4 lei/euro, cum zice Isar? Daca esti corect, cum vrei sa pari, spune si parerea ta. Cat a platit Isar sa-i publici interviul? Sau va plati, daca il ajuti popularizandu-i fabulatiile si ura personala fata de Isarescu, sa devina guvernatorul BNR?
7.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2019, 09:07)
Așa fac socialiștii, dar cei bancari, ei tipăresc monedă, ei aruncă bani în piață până când nimeni nu mai e dispus să se împrumute.
7.13. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.11)
(mesaj trimis de MAKE în data de 02.02.2019, 14:31)
Ce este dezolant in comentariul tau, ca si in cel al lui "ck" de la 7.7 (intitulat Tripleta olandeza) este ca voi asertati categoric niste presupuneri prostesti, pentru care nu aveti drept baza decit lipsa voastra de caracter.
Ba da, domnule "ck", daca BNR da vreo replica o public pe prima pagina, iar dovada este ca ori de cite ori a raspuns, asta am facut, neabatut. Dar BNR, de obicei, refuza dialogul.
De aici, matale tragi concluzia ca Redactia BURSA este incorecta, iar eu trag concluzia ca nu am de ce sa ma obosesc cu matale.
Anonimul de la 7.11 mai face un pas in imoralitate, afirmind ca sint platit sa public, singurul sau dubiu fiind daca sint platit spot sau futures. De ce-as dialoga cu tine?!
Nici unul nici altul nu aveti habar daca fac ceea ce afirmati voi ca fac, dar eu stiu ce fac si cred ca imoralitatea care vi se pare plauzibila, va apare drept plauzibila pentru ca asa ati face voi in locul meu si asa sinteti.
Domnilor...pa!
7.14. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2019, 15:12)
Bine omule, ai spus-o suficient de clar ca sa inteleaga chiar si cel mai idiot dintre sustinatorii PSD-ului.
Oare Isar o intelege ceva?
7.15. Aveti dreptate domnule Make! (răspuns la opinia nr. 7.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2019, 12:46)
Aveti dreptate domnule Make!
Nimeni nu spune adevarul despre bancheri! Poate ziarul dv is va asuma aceasta misiune nobila!
7.16. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.14)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2019, 14:04)
Dacă e ceva ce nu-i place SRI-ului, atunci de bun de tot. :))))))) E plină țara de deștepți, nu degeaba România a avut 22 de ani președinte cizmar, 25 de ani, guvernator BNR, traducător comunist, 10 ani, președinte bețiv securist, 5 ani, președinte escroc retardat. :)))))
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 09:32)
Din ce a spus Dl.Isar,rezulta ca si BVB a scazut prin manipularea unora interni sau externi.Probabil uneori s-au folosit si cros-uri numai sa scada bursa.
8.1. Cros-ce? (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de ck în data de 01.02.2019, 16:14)
Ce e aia "cros" pe bursa? Nu am auzit de acest instrument. E un swap, e un put, e un call, e un alt derivativ? Crosscheck, cross-dressing, crosa de la hochei? Noi nu avem derivative pe piata asta a noastra, si visezi la manipulari. Noi nici macar nu avem short selling, ca macar sa benefeciezi de pe urma scaderilor. Vorbim ca sa ne aflam in treaba.
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2019, 14:51)
Prostu' nu e prost destul, daca nu e si fudul.
Crossuri, prietene, crossuri!
Nu e instrument, e manevra practicata de 25 de ani pe piata noastra.
Taci!
9. Inflatie
(mesaj trimis de Un guru în data de 01.02.2019, 09:56)
Poate un grafic inflatie-robor pe ultimii zece ani ar contrazice unele afirmatii.Daca produci inflatie nu te poti plange de robor.Teoretic il poti tine la zero dar cine va mai tine banii in lei ? Dl Isar ar sta cu banii in lei la inflatie 5% cu dobanda 0 ? De la greselile lui Isarescu la negarea unor realitati econnomice e cale lunga.BNR a turnat gaz pe foc si inainte de 2008 prin permiterea de imprumuturi in valuta cu grad de indatorare 75% .Daca accelerezi o economie aiurea e clar ca vei frana brusc.Cei care vor salarii exagerate , inflatie mare si robor mic sa se mai gandeasca.
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de zaza în data de 01.02.2019, 16:42)
Corecta remarca matale...imi place :citez : De la greselile lui Isarescu la negarea unor realitati economice e cale lunga".....iar noi vedem ca acest Isar...care a "umblat prin atatea functii" nu se refera deloc la aceasta situatie.economica Pentru a avea o analiza corecta..era necesar o astfel de abordare. De cand il stiu eu (in toate articolele comunicate in ziarul Bursa) el are ce are cu Isarescu....Iar pe mine ca cititor nu ma intereseaza conflictele lor...vreau sa stiu o situatie corecta...deoarece nimeni nu poate nega ca nu exista de fapt o interdependenta intre stadiul din economie si masurile luate de restul institutiilor : BNR..Guvern.....Iar pe de alta parte sa afirmi ca OUG 114/2018 nu are nimic cu economia....zau... chiar "prost" sa fii nu poti crede asa ceva...Cand o serie de organisme atrag atentia asupra efectelor acesteu Ordonanta.... Concluzia fata de toate afirmatiile lui Isar nu sunt altele de cat cea pe care am afirmat-o mai sus.....Iar ca sa inchei referitor la dobanzile pentru creditele existente si aici d-nul Isar nu cunoaste un amanunt. Eu personal am un credit cu dobanda: marje banca + robor ... iar in contract se stipuleaza o fraza prin care dobanzile aferente se pot schimba odata cu schimbarile legislative la nivel national.
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 09:58)
Dragi mei ma uit cu mila la acest popor nevinovat și batjocorit de aceste slugi ale diavolului va rog sa înțelegeți un lucru ca să fii mult timp într o poziție înaltă ex confortabil președinte director de banca șamd tu trebuie sa fii cinic fără mila fără suflet fără remușcări de conștiințavarsator de sânge turnător securist Acești oameni nu au sânge de om mila ci au venin de vipera dar acest venin al lor este mai dulce decât răutatea lor
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de ion în data de 01.02.2019, 16:55)
......si care se rasfrage asupra noastra
11. fără titlu
(mesaj trimis de Costin în data de 01.02.2019, 10:09)
Acest interviu pe un așa de mare spațiu mi se pare un privilegiu pentru acest neica nimeni un fără o minima cultura financiara,vorbește gura fără el,o trompeta gen codrin stefanrscu
11.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 10:39)
Guvernatorul BNR din ultimii 30 de ani este un traducător comunist.
11.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 11:07)
Ia vezi ce-a scris Make mai inaintea ta, nicimacar atat nu poti? Neica nimeni poti sa fii ministru dar vicepresedintede banca mare?! Costine, vezi-ti de lungul nasului!
11.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 11:18)
Poti sa fi .
11.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 16:49)
poti sa fii
11.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2019, 14:56)
Dar Guvernator, poti sa fii?
12. Probleme
(mesaj trimis de Un guru în data de 01.02.2019, 10:11)
Cum a zis pana si BNR bancile au un model gresit de business.Derapajele guvernelor si nevoia de imprumuturi au dus grosul businessului bancare in creditarea statului si programe gen Prima Casa plus credite de consum cu marje astronomice.Cum drak sa dezvolti o economie creditand insignifiant firmele ? Oricat ar scadea robor daca aspiratoarele de bani sunt statul si consumul totul va fi in zadar.
12.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 10:43)
Te-ai prins până și tu că nu există alt mod de a crește economic. Ori lâncezim cu investiții în firmele Securității, ori ne apucăm de consumerism. Cehia, Polonia și Ungaria sunt exemple de economii consumeriste care și-au majorat ponderea economiei reale interne după reglarea dezechilibrelor, în special prin ajustarea cursului de schimb.
12.2. Pe cuvantul tau de pionier ? :) (răspuns la opinia nr. 12.1)
(mesaj trimis de Un guru în data de 01.02.2019, 14:46)
Ia mai uita-te matale mai atent ce fac tarsoarele alea pe care le amintesti.Stii matale cam cate firme au aia la mia de locuitori si cam cat produc ? Sau ti-a zis partidul ca doar SRI are firme ? Angajeaza Psd tot boborul ? Nu de alta dar sa stie privatii astia sa nu se mai chinuie cu diverse afaceri degeaba.Maine poimaine dati oug ca oricine are firma e securist,Vai de economia voastra ca am ajuns si cartofi sa importam de bine ce merge.
12.3. Turistule :) (răspuns la opinia nr. 12.1)
(mesaj trimis de Un guru în data de 01.02.2019, 14:52)
Daca tot ti-a marit partidul chenzina poate dai si o raita prin tarile pomenite sa vezi cum sta treaba real pe acolo.Ori esti nestiutor ori manipuator.Fa o excursie :)
12.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 18:06)
Da, știm, India crește fără consumerism.
Nu tu ești unul dintre propagandiștii securiști care urlă după investițiile statului?
Statul e ăl mai prost investitor, dar numai asta urlați zilnic, investiții!!! :))))))))
Pentru CE? Pentru Securitate, bineînțeles.
12.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 18:07)
:))))))) De-aș fi stat prin țară mai aveam timp să critic SRI? :))))))))))))))
12.6. Iar manipulezi si nu pleci in India :) (răspuns la opinia nr. 12.4)
(mesaj trimis de Un guru în data de 01.02.2019, 18:20)
Tati , daca nu erai cum esti intelegeai ca statul papa toti banii , concureaza cu privatul la credite , le scumpeste , mai pune si taxe , etc pe intelesul tau pune bete in roate antreprenorilor .Stai linistit ca nu vorbeam de investitiile Nuticai :) La ce impozite platesc vreau strazi , scoli,spitale ,siguranta ,etc lucruri normale dar nu pt un indian consumerist ca tine.Consuma cat vrei dar nu din banii pt investitii in ce ti-am enumerat.Desteptule...
12.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 18:30)
Vai, antrepneule,, tu vrei școli și spitale. :)))))))))))))
12.8. Pai da vreau (răspuns la opinia nr. 12.7)
(mesaj trimis de Un guru în data de 02.02.2019, 10:04)
Vreau , ca nu toti sunt nomenklaturisti sa dea fuguta pt orice la Paris sau Viena.Te miri ca vreau din astea pe aici nu ? Te-a anuntat seful la partid cum mai e cu spitalele alea promise ?
12.9. Pib si frig (răspuns la opinia nr. 12.7)
(mesaj trimis de Un guru în data de 02.02.2019, 10:11)
Jumatate din Sp Jud Craiova sta toata iarna in frig si fara apa calda .Somaj in Dolj 7,32 .Sa-i zici lui sefu si Olgutei.
12.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12.1)
(mesaj trimis de livache, infractor în data de 02.02.2019, 16:49)
intrebare: teldrum este firma securitatii sau a lui dragnea?
raspuns corect: da!
13. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 10:14)
mai rau ca mafia italiana,alo sri ce faceti?numai dosare politice,nu pentru asta sunteti platiti,i-a vedeti ce face bnr in frunte cu isarescu,lucrati si voi putin pt popor
13.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 10:41)
BNR este secția financiară a Securității. Ce treabă are Securitatea să controleze o secție a ei. Când s-a reformat Securitatea din România. :))))))))
13.2. iar psd-ul e wc-ul! (răspuns la opinia nr. 13.1)
(mesaj trimis de budai, ministru în data de 02.02.2019, 09:15)
iar psd-ul e wc-ul!
13.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2019, 14:00)
PSD e partid politic, SRI, Securitatea rebrenduită.
14. fără titlu
(mesaj trimis de Anonimul venetian în data de 01.02.2019, 11:42)
Comprehensiv interviul, totusi au mai ramas cateva aspecte neacoperite, cum ar fi rambursarea anticipata a datoriei externe de catre guvernele comuniste de dinainte de 1990, in care a fost implicat si actualul guvernator - ii recomand dlui Isar sa cerceteze aspectul - si au mai fost si altele, neamintite aici. Va amintiti cutremurul din 4 martie 1977? Dar inundatiile din 1995, cu raderea de pe fata pamantului a satului Racaciuni din judetul Bacau? Mineriada din 1999? Rapirea jurnalistilor in Irak? Isarescu a fost implicat in toate. Povestea de alaltaieri, cu apa hiperclorinata din sectoarele 5 si 6, chipurile din cauza ApaNova? Este mana lui Isarescu si a lui Cinteza, care n-au stiut sa supravegheze mai bine bancile care au credite oamenilor de la ApaNova. Multumesc lui Dzeu ca mai exista oameni de bine ca Lucica, ca altfel ramaneam cu totii in bezna. Am ras la interviul asta mai mult decat la un film cu Stan si Bran...
14.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 11:45)
Știm că Isărescu este complet iresponsabil.
Știm de 30 de ani. :)))))))))))
14.2. Aveți perfectă dreptate ! (răspuns la opinia nr. 14.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2019, 23:11)
;Mulți, foarte mulți lucrători în domeniu bancar știu că dl Mugur ISĂRESCU este iresponsabil !
Dacă ar fi fost cât de cât responsabil - de exemplu - nu ar fi permis distrugerea sistemului bancar românesc.
Sub umbrela protectoare a BNR-ului condus de dl Mugur ISĂRESCU au fost falimentate / înstrăinate - practic - toate băncile comerciale/de investiții românești.
Lipsită de bănci proprii, România constituie o sursă generoasă de îmbogățire CONTINUĂ a țărilor dezvoltate pe seama sărăcirii noastre CONSTANTE !
Fără sprijinul celor care profită de devastarea sistemului bancar românesc, dl Mugur ISĂRESCU nu s-ar fi putut menține timp de vreo 20 de ani la cunducerea BNR-ului !?
Mulți, foarte mulți români se întreba de ce dl Mugur ISĂRESCU nu este tras la răspundere pentruy ilegalitățile la care a recurs BNR-ul pentru a devaliza băncile românești ?!
15. fără titlu
(mesaj trimis de sabin în data de 01.02.2019, 12:15)
Am deschis site-ul ziarului Bursa, astazi,dupa 2 ani de zile...Si culmea, tot de Isar si prostiile din capul lui am dat...Nu s-a schimbat nimic in tara...
16. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 14:32)
Isar, un frustrat care repeta mereu acelasi lucru.
17. Candidatul Isar
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 15:18)
De cand il asculta cineva pe Dl Isar?Stim deja ca el viseaza postul de Guvernator, asa ca nu e o surpriza ca e in campanie.
18. Echilibru si justitie
(mesaj trimis de Un guru în data de 01.02.2019, 15:47)
Orice afirmatii ar face cineva despre altcineva referitoare la incalcari ale unor legi , in orice stat de drepr , exista 2 variante .Prima: faptele sunt neadevarate si cel acuzat poate cere daune .A doua : Faptele sunt adevarate si se aplica legea de catre autoritatile competente.Deci in ce stat traim ?
19. Ancheta
(mesaj trimis de Opinionescu în data de 01.02.2019, 15:58)
Va fi nevoie de cel putin un procuror priceput si cinstit, poate chiar militar, pentru a separa elementele reale de exagerarile discursului domnului Isar: Isarescu a declarat ca economia romaneasca va scapa de criza. Momentul, dublat de amuzantul Tariceanu, este inregistrat in 2008, la luni-lumina dupa falimentul Lehmann.
Greselile de imprumut "de siguranta" de la FMI, taierea salariilor si marirea TVA au fost greseli, asa cum au fost si cele privind rezervele valutare obligatorii, limitele relaxate ale creditarii sau nivelul dobanzii, sub autoritatea unui Guvernator care folosea public expresii tari la adresa unor directori de banci comerciale, acuzate de atac speculativ. Bonusurile de performanta arata exact lacomia la care se refera nepotrivita O 114, asa cum - o tempora! - acum putini ani aparuse nemeritat uitata "taxa pe stalp" si, inaintea ei, "impozitul minim" de 500 de Europogea.
20. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 16:21)
28 apr 2014
Premierul Victor Ponta a avut astăzi după amiază o întâlnire cu PF Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, au declarat ”Evenimentului zilei” surse BOR.
La această întrevedere, care a avut loc în debutul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare, dar care nu a avut caracter public, au participat și Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale, vicepremierii Liviu Dragnea (ministrul Administrației și Dezvoltării Regionale), Gabriel Oprea (ministrul Afacerilor Interne) și Daniel Constantin (ministrul Agriculturii).
Potrivit surselor citate, principalul subiect abordat în cadrul discuțiilor a fost finanțarea construirii Catedralei Mântuirii Neamului, care, în ultima vreme, nu a mai beneficiat de alocarea unor sume de la buget.
Sursele citate ne-au precizat că această întâlnire a fost intermediată de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.
Premierul Victor Ponta a confirmat faptul că s-a întâlnit cu Patriarhul BOR. Întrebat despre motivul vizitei, Ponta a răspuns: ”Pentru binecuvîntare”.
20.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 20)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 16:23)
Ce treaba avea Oprea de la MAI cu Catedrala? Dar Daniel Constantin de la Agricultura cu Cultele sau Catedrala?
Care a fost de fapt scopul acelei intalniri? O combinatie electorala asa cum spune Isar? Ce cauta Isarescu in poveste?
21. Barbatul asta
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 01.02.2019, 17:06)
care a ramas la stadiul de copil precoce are mereu si mereu aceleasi halucinatii:
- criza inceputa in 2008 i se datoreaza lui Isarescu si nu guvernarii catastrofale a hahalerei Tariceanu;
- cresterea ROBOR si a cursului se datoreaza lui Isarescu, deoarece nu sa prezentat la ordinul inginerului Zamfir, sa-i dea acestuia raportul, nu deficitului bugetar, nu deficitului comercial, nu deficitului de cont curent, cauzate de politica grupului infractional ajuns la conducerea tarii. Dupa el, pina si deficitul de cont curent este din vina lui Isarescu, ca doar el aduce valuta in tara si el o trimita din tara; si a gresit, s-a incurcat in aritmetica, a trimis mai mult decit a adus.
Apreciez ca Isarescu este un stilp de baza al statului roman, care mai tine in picioare sandramaua. In timp, cu greu, de la o inflatie dezastruoasa de sute la suta, avem o inflatie aproape de de cea normala, de 2-3%, in timp ce in rest ne dezastru: Parlamentul a legiferat cu asemenea rezultate de nici ICCJ nu se mai descurca in hatisul de legi, guvernarea ne-a facut saracii Europei in una dintre cele mai bogate tari ale continentului, iar despre Justitie ce sa mai spunem decit ca a ajuns de risul lumii, a ajuns de tot rahatul.
In toata aceasta mare de intuneric, singurul reper, singura stea calauzitoare a ramas batrinul venerabil domn Isarescu.
Ginditi-va numai ca tiparnita de bani a tarii, data de PSD, ar ajunge pe mina lui Isar, nepotul lui Isarescu. Cum va simtiti? Nu-mi spuneti. Stiu, aveti frisoane. :))
21.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 21)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 18:31)
De nu era el stâlp, mai rezista 30 de ani după a falit toate băncile? :))))))))
22. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.02.2019, 21:22)
I sar arcurile mereu baiatului asta.
22.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 22)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.02.2019, 09:08)
Mai tot timpul în ochii lui Isărescu. :)))))))))
23. jos cu santajistul Isarescu!
(mesaj trimis de om simplu în data de 01.02.2019, 23:20)
retezati capul animalului viclean de la varful BNR!
24. fără titlu
(mesaj trimis de cetateanul alegator în data de 03.02.2019, 11:37)
Măi, ce de-a „ieconomiști” de calibru există între comentatori!... Măi, ANONIM-ule, vedea-te-aș Guvernator BNR sau - de ce nu - Președinte (că tot vin prezidențialele)!... Vreau să văd cum e să votezi un... anonim!...
25. concluzie forta!
(mesaj trimis de un articol despre rezerva fractionare în data de 03.02.2019, 14:53)
Banca centrală, departe de a fi rezultatul procesului spontan de cooperare socială, apare inevitabil atunci când sistemul de bănci private se bazează pe rezerva fracţionară, deoarece bancherii privaţi înşişi vor sfârşi prin a cere crearea unui împrumutător de ultimă instanţă în situaţiile de criză şi recesiune pe care un astfel de sistem le generează ciclic.
25.1. practica rezervei fracţionare (răspuns la opinia nr. 25)
(mesaj trimis de cauza problemelor în data de 03.02.2019, 14:56)
Teoreticienii care susţin în prezent sistemul liberei întreprinderi bancare continuă în greşeala de a accepta şi justifica practica rezervei fracţionare fără a vedea că o asemenea concesie nu numai că va duce inevitabil la reapariţia băncii centrale, ci va produce şi crizele ciclice, dăunătoare economiei şi societăţii.
25.2. banca centrala contra libera intreprindere bancara (răspuns la opinia nr. 25.1)
(mesaj trimis de Jesús Huerta de Soto în data de 03.02.2019, 18:48)
Analiza polemicii dintre adepţii băncii centrale şi cei ai liberei întreprinderi bancare, ce a avut loc în secolul al XIX-lea, trebuie să pornească de la constatarea indiscutabilei legături strânse care a existat la început între Şcoala bancară şi adepţii liberei întreprinderi bancare, pe de o parte, şi Şcoala monetară şi adepţii băncii centrale, pe de altă parte. Într-adevăr, nu este greu de înţeles de ce, în general, adepţii activităţii bancare bazate pe rezerva fracţionară au susţinut într-o primă fază libera întreprindere bancară: doreau să fie eliberaţi de orice fel de interferenţă pentru a-şi continua afacerile folosindu-se de rezerva fracţionară. De asemenea, era firesc ca susţinătorii Şcolii monetare, întotdeauna suspicioşi la adresa bancherilor, să prefere cu naivitate reglementarea etatistă, sub forma înfiinţării unei bănci centrale, care, în teorie, ar fi evitat abuzurile pe care Şcoala bancară încerca să le justifice.
25.3. concluzia (răspuns la opinia nr. 25.2)
(mesaj trimis de Jesús Huerta de Soto în data de 03.02.2019, 18:52)
Moneda, creditul bancar şi ciclurile economice
cuprins
Capitolul VIII: Teoria băncii centrale şi a liberei întreprinderi bancare
Va invit la lectura si studiu!
Se ajunge la concluzia că „organizarea sistemului bancar este mult mai apropiată de o economie socialistă decât de una capitalistă.”
În chestiunile bancare şi ale creditului ne aflăm, prin urmare, în situaţia care a caracterizat până recent economiile din blocul estic, care au încercat să îşi coordoneze deciziile şi procesele economice printr-un sistem de planificare centrală. Cu alte cuvinte, „planificarea centrală” a devenit ceva comun în sectorul bancar şi de credit al economiilor de piaţă, astfel încât este firesc să aibă loc în acest domeniu efectele de discoordonare şi ineficienţă care afectează socialismul. În continuare, vom studia mai amănunţit aplicarea teoremei imposibilităţii socialismului la trei cazuri distincte de organizare intervenţionistă şi/sau cu privilegii a activităţii bancare, anume: (a) cazul cel mai general, al băncii centrale care îşi exercită tutela asupra unui sistem bancar bazat pe rezerve fracţionare; (b) cazul băncii centrale care acţionează într-un sistem bancar care operează cu o rată a rezervelor de 100%; (c) cazul unui sistem al liberei întreprinderi bancare (lipsit de reglementări şi de bancă centrală), dar care operează cu privilegiul de a păstra doar o fracţie a rezervelor.
25.4. Jesús Huerta de Soto (răspuns la opinia nr. 25.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2019, 19:01)
Conchidem, alături de Murray N. Rothbard, că într-un sistem de piaţă liberă:
„Bancherii unui sistem cu rezerve fracţionare nu trebuie trataţi ca nişte simpli antreprenori care au luat decizii nefericite în afaceri, ci ca falsificatori şi şarlatani care ar trebui striviţi cu toată puterea legii. Plata obligatorie către toate victimele şi perioade substanţiale după gratii ar trebui să servească drept descurajare şi, de asemenea, drept pedeapsă pentru această activitate penală.” (Murray N. Rothbard, „The Present State of Austrian Economics”, Journal des Economistes et des Etudes Humaines 6, nr. 1, martie 1995, p. 80–81; republicat în Rothbard, The Logic of Action I,Edward Elgar, Cheltenham, U.K.,1997, p. 165.)
26. De ce întârzie A U D I T U L ?
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2019, 22:51)
Normal ar fi ca AUDITUL să se facă până la plecarea dlui Mugur ISĂRESCU de la conducerea BNR.
Românii trebuie să știe care sunt consecințele distrugerii sistemului bancar românesc sub „SUPRAVEGHEREA PRUDENȚIALĂ” a dlui Mugur ISĂRESCU !?
Guvernoratul dlui Mugur ISĂRESCU a „asigurat” ca România să fie acum singura țară membră a CAER care nu mai are nicio banca (de stat / particulară) proprie !
Din această cauză - fără un sistem bancar românesc predominant pe piața noastră financiar-bancară - România nu va putea accesa E F I C I E N T zona Euro !
Vinovăția dlui Mugur ISĂRESCu pentru că - în prezent - România nu are o certă siguranță financiară - ar trebui să fie constatată în timpul exercitării de către domnia sa a funcției de guvernator al BNR !