Banca Naţională a României (BNR) îşi îndeplineşte mandatul cu toată responsabilitatea, iar Consiliul de Administraţie al instituţiei ia în calcul să îl invite pe prim-ministrul Mihai Tudose la o discuţie, a declarat ieri, pentru Agerpres, purtătorul de cuvânt al Băncii Centrale, Dan Suciu.
Domnia sa a spus: "Până acum eram acuzaţi că intervenim prea mult în piaţă, că afectăm rezerva. Acum domnul prim-ministru spune că nu facem destul. Să înţelegem prin aceasta că ne recomandă să creştem dobânda de intervenţie, că acela este instrumentul pe care îl avem la dispoziţie, pentru a răspunde unei deprecieri de 1%? Deja dobânzile sunt în creştere... Nu am încă o poziţie oficială a Consiliului de Administraţie al BNR, dar cred că îl va invita pe domnul prim-ministru la o întâlnire să ne lămurim dacă asta aşteaptă de la BNR. Vă asigur că BNR îşi îndeplineşte mandatul cu toată responsabilitatea".
Premierul Mihai Tudose a afirmat, joi seară, că este nevoie de o "discuţie serioasă" cu reprezentanţii BNR pe subiectul privind creşterea euro, susţinând că Banca Centrală putea interveni în această chestiune, dar nu a făcut-o.
"Eu am o parte din explicaţii, pe de altă parte, vă recomand să vorbiţi cu Banca Naţională, care ar trebui să fie un pic atentă la aceste lucruri. Banca Naţională poate şi trebuie să intervină pe aceste lucruri, nu a făcut-o", a declarat Mihai Tudose la Antena 3, întrebat cum se explică creşterea cursului euro în condiţiile unei perioade de creştere economică traversată de ţara noastră.
Fiind întrebat de ce BNR nu a intervenit în chestiunea aprecierii monedei europene, premierul a spus: "Întrebaţi-o pe domnia sa, pe ea, Banca".
Tudose a afirmat: "În altă ordine de idei, în luna aprilie, Banca Naţională, în înţelepciunea ei, a spus băncilor din România că sunt bune, sunt solide şi nu mai au nevoie să ţină 10% depozite, poate să fie la 8%, ceea ce ne-a disponibilizat 500 de milioane de euro, dintre care 280 (de milioane de euro - n.r.) deja au plecat din ţară. Ei au avut lei, au schimbat în euro ca să-i scoată din ţară. Tot băncile au creat acest lucru, nu am ceva, neapărat, împotriva băncilor, este un proces normal. (...) Banca Naţională, practic, le-a dat voie să externalizeze, să scoată din rezerve 500 de milioane (de euro - n.r.)".
Premierul a spus că nu a avut încă o întrevedere cu reprezentanţii BNR pe acest subiect, dar o astfel de întâlnire va trebui să aibă loc: "Vorbim de separarea puterilor în stat, am tot tras semnale de alarmă cu ce se întâmplă în sistemul bancar. Eu cred că va trebui să avem şi o discuţie foarte serioasă cu Banca Naţională despre ce se întâmplă şi cam care ar trebui să fie rolul Băncii Naţionale. Nu putem interveni ca Guvern peste Banca Naţională. (...) Fiecare este în dreptul lui, va trebui să avem o discuţie foarte serioasă".
Întrebat dacă este dornic să aibă această discuţie cu Banca Centrală, Mihai Tudose a spus: "Nu ştiu dacă neapărat mi-o doresc, dar voi fi nevoit să o fac; în calitate de prim-ministru nu faci numai ce-ţi doreşti".
Prim-ministrul, întrebat dacă BNR putea să facă ceva pentru a interveni în cursul euro, a răspuns: "Banca nu a făcut". Mihai Tudose a adăugat: "Pentru cei care sunt cunoscători, acronimul «repo» (operaţiuni repo - n.r.) trebuie să le spună ceva. Dacă intrăm într-o zonă de explicaţii, oricum nu mai înţelege...dar cei care ştiu despre ce vorbesc să-şi pună şi ei întrebările de rigoare".
Premierul nu a exclus nici varianta "unei răzbunări a unei părţi a sistemului bancar, datorită faptului că-i punem să plătească taxe". Mihai Tudose a punctat: "Fiindcă, după ce am fost foarte determinaţi pe această zonă, ştiţi, ia ghiciţi ce? - au început să aibă profit. La nouă luni sunt pe profit toate".
Moneda naţională a atins, marţi, cea mai slabă cotaţie în raport cu euro, cursul anunţat de Banca Naţională a României (BNR) fiind de 4,6551 lei pentru un euro.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2017, 08:25)
Mahalagii de la BNR ii răspund mahalagiului de la guvern.
Trist!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Octav în data de 25.11.2017, 09:10)
nu , este un raspuns al unui SRL
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de observatoru astronomic în data de 25.11.2017, 17:09)
Daca analizam corect legatura curs banca vom observa dorinta de inflatie europeana transpusa si in Romania.
Asa ca politica economica nu se face de Tudose si Romania nu are nici o cadere sa-si impuna dorinta de dezvoltare economica. Sintem pionii cabalilor internationali.
Si acuma sa stam cuminti pina ne vine rindul la taiere.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Vanat în data de 25.11.2017, 11:25)
Tudose si gasca din spatele lui nu au inteles ca presiunea pe care au indus-o prin dezechilibrele create in economie trebuie sa fie eliberata prin supapele curs si/sau dobanda (sau printr-o politica economica echilibarata, insa nu este cazul actualei conduceri DragneTariceanu-Tudose). In consecinta, cursul si dobanzile cresc.BNR-ul poate doar sa regleze debitul prin aceste supape (dar nu in acelasi sens). Fie lasa mai multa presiune pe curs in detrimentul importatorilor si al imprumutatilor in valuta si pentru re-echilibrarea balantei comerciale, fie lasa mai multa presiune pe dobanzii, in detrimentul dezvoltarii economice, al imprumutatilor in RON si al exportatorilor. Minuni nu poate sa faca BNR-ul pentru a contracara dezechilibrele induse de un tandem inconstient in disperarea acestuia de a-si cumpara libertatea mituind/tranchilizand romanii cu banii luati tot de la romani (buget) pentru a obtine la schimb linistea sociala necesara subjugarii justitiei. In esenta, asta se intampla la noi de la ultimele alegeri. Sacrificarea unei tari cu costurile economice si sociale ulterioare, aferente, pentru salvarea unor dosare de sefi de partide, prin obtinerea controlului justitiei. Dragnea si Tariceanu nu vizeaza absolut deloc bunastarea natiunii ci doar controlul justitiei prin cumpararea linistii sociale, culmea, chiar cu banii societatii si pe seama societatii care va suporta efectele dezechilibrelor astfel create. Nu ne putem dezvolta fara a crea si nu putem crea fara a investi si nici nu putem consuma mai mult decat am creat decat pe datorie. Tandemul PSD-ALDE ne tot pacaleste cu impresia falsa ca ne poate da mai mult decat producem insa cresterile de preturi, taxe, curs si dobanzi ne arata ca nu este posibil asa ceva si in consecinta tandemului ii trebuie un tap ispasitor pentru ceea ce am primit fara acoperire si deci trebuie sa dam inapoi, iar acesta a fost gasit in persoana BNR-ului!!! Are BNR-ul multe pacate, dar nu si pe acesta.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2017, 13:00)
Cursul EUR/RON este administrat de către BNR,
Leul a fost ținut la un nivel artificial în anii în care economia era praf, Polonia și Ungaria au profitat, crescând și pe spatele nostru, pe importurile României.
În 2017 BNR a continuat să scadă RMO pentru creditele în lei pe fondul disputei generale în privința creșterii salariilor.
Voi, propaganda securistă, veți comenta din nou și veți spune că măsurile fiscale vor conduce la scăderea salariilor, dar în acest comentariu leul scade din cauza creșterii salariilor.
Manipularea incoerentă și acțiunile SRI pe toate fronturile, în ciuda specializării în muls oi, va genera probleme de credibilitate. Veșnice. :))))))
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2017, 13:24)
Desi par a fi treburi asemanatoare, dobanda -influentata de ROBOR- este treaba exclusiv bancara iar cursul este o treaba comuna - atat bancara cat si expresie a sanatatii economice influentata direct de hotararile guvernamentale.
Mult prea multa lume are tendinta de a lega cele doua instrumente de actorul numit guvern, insa realitatea legala spune cu totul altceva. Nu mai departe de inceputul lunii, BNR a anuntat modificarea cerintelor de capital privitoare la riscurile de creditare incapand cu 1 ianuarie 2018. Asa ca ROBOR-ul nu putea astepta aceasta data pentru indeplinirea cerintelor. Sistemul bancar nu poate functiona pe baza modului romanesc de actiune: "vedem noi atunci / merge si asa". In consecinta, s-a pregatit din timp, a imprumutat de pe piata interbancara sumele de care are nevoie pentru respectarea noilor cerinte legale privitoare la acoperirea riscurilor. Ineptia privitoare la "mai buna colectare bugetara", prezentata cu nonsalanta de catre ciripitorii BNR, nu arata decat minciuna si reaua vointa a acestora. Astept cu interes datele aferente creditarii din semestrul II 2017. Partea proasta este ca vor veni atunci cand minciunile BNR isi vor fi epuizat efectul, prea tarziu.
Cat despre curs, asa cum bine spunea Isar, BNR are capacitatea de a il conduce si spre 4 lei si spre 3 lei, daca si-ar dori. Ceea ce nu spune Isar, dar un privitor un pic mai atent stie, este faptul ca aducerea cursului la oricare valoare, 3 sau 4 lei, nu este sustenabila si topeste si bruma de valuta aflata in trezoreria BNR, PENTRU NIMIC!
Stim, de asemenea, ca totala neseriozitate legislativa a guvernului si a parlamentului, privitoare la munca si economie, trag efectiv de par cursul de schimb.
Trist este ca BNR continua dezinformarea si se coboara la nivelul unui urechist suburban, premierul Romaniei. Insa nu este totalmente neasteptat, BNR, in componenta actuala a CA, a mintit si batjocorit fara jena notiunile economice legale, a batjocorit cetatenii tarii. Nu sunt mai presus in comparatie cu premierul, ci doar la nivelul unui Dinu Paturica mai cizelat.
Este trist ca viata economica, politica si sociala actuala este dominata de "Paturici" de acest nivel.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Vanat în data de 25.11.2017, 13:58)
Cursul EUR/RON este determinat de piata. Era simplu daca il controla BNR-ul. Am fi trait toti mai bine decat elvetienii.
Au crescut salariile la bugetari? Da! Unde s-au dus toti banii astia aruncati in piata? Pe produse si servicii, majoritatea din import. Saracul i-a folosit ca sa isi cumpere mancare din siupermarket si un televizor LCD sau un frigider mai bun sau o masina de spalat automata etc. - pe scurt banii au mers in produse autohtone si de import. Bugetarii cu salarii medii si mari sunt prea pretentiosi ca sa cumpere produsele autohtone (exceptand poate produsele alimentare, insa pe acestea le aveau deja asigurate si fara cresterea venitului) asa incat banii au mers pentru sporirea confortului (masini din import, televizoare UHD, articole de lux, excursii cu destinatii exotice etc.) - adica pe produse si servicii din import. Tragand linie, vedem ca banii au mers preponderent catre produse si servicii de import (asa cum arata clar si balanta comerciala) punand implicit presiune pe curs. Unde este propaganda securista sau BNR-ista sau Soros-ista aici? Este doar realitatea generata de o guvernare bolnava care in dementa ei cauta tapi ispasitori pentru greselile ei in alte parti - propaganda securista, BNR-ul, justitia, prsedintele, Soros, UE etc. Securistii si nomenclatura ceausista (inclusiv urmasii lor) sunt in PSD asa ca este absurd ca tocmai ei sa tipe "securistii". Inclusiv stilul de a conduce - fals, inselator, hoteste este acelasi ca al fostei nomenclaturi comunisto-securiste. La fel si agresivitatea limbajului folosit. Ce partid este ala care aduce in Parlament un sofer de interlop (si multi altii de aceasi teapa)?! Un partid al poporului, nu? Din popor si pentru popor. Ha!
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2017, 17:38)
Corect!
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2017, 18:18)
Forintul si zlotul sunt valute cu flotare controlată, ale căror variații au fost relativ largi, chiar dacă în cazul Poloniei economie crește fără întrerupere de două decenii.
Propaganda securistă nu-i ține de foame decât postacului lili.
Leul a fost ținut artificial la 4,3 lei după ce s-a prăbușit economia, perioadă în care am pierdut competitivitatea față de polonezi și unguri.
Da, săracii au aruncat banii în consum pentru că Isărescu a menținut leul artificial. :))))))))
Mafia securistă vrea guvernarea pentru reluarea investițiilor statului în companiile mafiei securiste. Atât. :)
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 26.11.2017, 06:39)
Bravooooo.Foarte bine punctat!
3. Toata lumea!
(mesaj trimis de Gigis în data de 25.11.2017, 12:32)
"Toata lumea" ia in calcul sa poarte o discutie cu "toata lumea" pentru ca "asa nu se mai poate"!
Unde este arbitrul sau mediatorul (dupa caz)? Ce face Parlamentul, care ar trebui sa-i traga la raspundere pe toti din "toata lumea"?
Totusi, BNR se poarta ca si cand nu ar trebui sa dea socoteala nimanui ... Sau poate ca deja a dat socolteala cui trebuie (de pe alte meleaguri) si noi nu am aflat inca?
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.11.2017, 16:11)
Ca sa intelegeti trebuie sa aveti capacitatea de a intelege.
5. fără titlu
(mesaj trimis de zaza în data de 25.11.2017, 16:12)
.. Trebuie intrebat Tudose daca pentru pretul oualor din piata tot BNR trebuie sa intervina ???
6. e vrajeala pt populatie
(mesaj trimis de wlad în data de 25.11.2017, 16:25)
deprecierea monedei nationale convine foarte bine politici guvernului, in culise este chiar o intelegere intre cele 2 institutii (Tudose zice si el !! ce da bine la public.... ca doar nu e prost sa spuna ce gindeste)