
Obtained via FOIA by Judicial Watch, Inc.UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 

., 
From: 
Sent: 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 

Silver, Richard R <SilverRR@state.gov> 
Thursday, October 13, 2016 1 :44 AM 

I' 

To: Klemm, Hans G;Thompson, Dean R;Schlaefer, David A;Stewart, Michael P;Miles, Bryce 

Cc: 

A;Matier, Paul T;Hawkins, Ronald E;Dayringer, James R;O'Connor, Gregory - Bucharest 
NO SBU;Perrone, Daniel M;Traven, Peter E;McKeon, Stephen P;Ashenden, Russe_ll A 
Fitzgerald, Joseph J;Bradley, Lauren M;Hegendorfer, Daryl R;Estes, Katherine L 

Subject: Draft morning news summary- October 13 

Categories: Other 

Good morning! 

Please send me your comments NLT 10am for inclusion. THANK YOU! 

Richard 

•·- .. ~.~~.,~ 
. Bttrotf Ath:.S 1.(~ll,••.Ni.A 

MORNING NEWS SUMMARY 
October 13, 2016 

[RELEASE IN PART esJ 

The Morning News Summary compiles Romanian language press stories relevant to Embassy Bucharest, 
and other USG officials. The information is not independently verified. 

Bilateral- Regional/NATO 
Domestic 
Economic 

Domestic 

Plagiarism: the European Commission and PM React 
While in Bucharest, Science, Research and Innovation Commissioner Carlos Moedas issued a press statement 
saying that it is a priority of the European Union to be stricter and tougher on plagiarism. He warned that if the 
rules are not respected, Romania will pay a very expensive price. Separately, PM Ciolos said in the 
Government meeting that he regrets the decision made by Parliament to cut the National Council for 
Certification of Titles, Diplomas and University Certificates (CNATDCU) powers, and the way that plagiarism 
is being is dealt with. He regretted the resignation of CNATDCU president, Viorel Barbu, calling him a neutral 
professional. Ciolos warned that there are too many doctoral schools in Romania, adding that no law can decide 
whether a paper has been plagiarized, but only honest and objective researchers and professionals. Yesterday, 
CNATDCU issued a final verdict concerning plagiarism charges against former Interior Minister Petre Toba 

. and Voluntari Mayor Florin Pandele. * Separately, the Prosecutor General started the criminal investigation 
against the Bucharest Sector 3 Mayor Robert Negoita for instigation to falsify documents, abuse of office, and 
use of false documents in connection with his PhD paper. Police Academy asked the withdrawal ofNegoita's 
PhD title claiming his paper was plagiarized. (Mediafax, Digi24, mainstream media) 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 1 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 



Obtained via FOIA by Judicial Watch, Inc.UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 

*Comment: After extensive technical researche into the PhD theses for Petre Toba and Florin Pandele, the 
General Council of CNATDCU'concluded that their papers were plagiarized The vote was 36 in favor and one 
against. It is important to note that this is not a final conclusion. CNATDCU is only one body on the circuit of 
institutions analyzing PhD papers. The final decision regarding the withdrawal of the PhD title stands with the 
Education Minister. 

Press One: Laura Codruta Kovesi's PhD papers included a series of suspicious paragraphs 
Press One analyzed the DNA Chief Prosecutor's paper and said that several paragraphs over three pages are 
copied without quotations from a book on organized crime by Damian Miclea. Three other paragraphs are 
copied from a paper on fighting trans-border crime by an SRI officer. Kovesi has also mistakenly written the 
name of a Scottish author, and used quotations which similarly appeared in the work of another author. She 
also used quotations from her previous published articles without quoting them. Press One comments that 
Kovesi's case is not similar with those of Victor Ponta, Gabriel Oprea of Petre Toba who have massively 
plagiarized their papers but it raises suspicions due to the numbers of omissions and mistakes. (Press One) 

Comment: Press One journalist and university teacher Emilia Sercan has analyzed most PhD papers by top 
Romanian politicians su~pected of plagiarism. 

Romania refuses Canada's offer on visas 
. Unlike Bulgaria, the Romanian Government refused Canada's first offer to gradually lift visas for Romanians 

until May 2018. Romanian officials were not satisfied with the offer and asked for a firmer deadline of 
2017. (Digi24) 

PSD lawmakers calls for action against Soros people 
Over the past days, the PSD Deputy Ninel Peia (ofllfov) launched several public messages urging Romanians 
to take action against "the 22,000 Soros people" who are national traitors, attack Romania's religion, have key 
positions, and work with all their powers against Romania. The list of "traitors" includes politicians, 
magistrates, NGO members, intellectuals, artists, students, etc. He posted several photos with personalities 
including members of the Ciolos government. These include: USR leaders Clotilde Armand and Nicusor Dan, 
MEP Monica Macovei, Former Foreign Affairs Minister Andrei Plesu, philosopher Horia Roman Patapievici, 
singer and artist Tudor Chirila, NGO's representatives Alina Mungiu Pippidi and Cristina Guseth, etc. 

In additional Soros news, Revista 22 reports that two weeks ago, PUR politicians Sebastian Ghita and Bogdan 
Diaconu announced the introduction of a draft law to ban NGOs members which received funding from George 
Soros to occupy any public position in Romania. Analyst Cristian Campeanu compared these stances with 
those of Erdogan in Turkey. Campeanu warned that the nationalists intend to separate Romania from the West, 
and re-orient it towards the Orthodox Russia which they say it is closer in space and spirit than the American, 
capitalist even Jewish foreigners embodied by Soros. Campeanu warned that the new nationalist parties PRU, 
ANR, FN were set up to electorally help an alliance between Liviu Dragnea and Calin Popescu Tariceanu who 
pose as the saviors of Romanian farmers, capital, ancient Orthodoxy protecting it from the assault of the 
western neo-colonialists. Separately, analyst loan Bujor explained in Vice Romania that the nationalist 
message promoted by Marian Munteanu and his ANR is very appealing and skillfully constructed, considering 
that Munteanu is trained in anthropology and political sciences. ANR targets foreigners, banks, foreign 
investments claiming that they support national values and family. (Romania Curata, Revista 22, Vice 
Romania, others) 

Comment: Since 1990, the Soros 's Foundation for Open Society was one of the main donors in Romania and 
other former communist countries, financing sociological research, education, social inclusion, good 
governance, civic culture and integrated community intervention. The most influential Romanian NGOs as well 
as politicians, researchers and other players who had scholarships abroad benefitted by its financing. Over the 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 2 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 



Obtained via FOIA by Judicial Watch, Inc.UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 

past 26 years, a series of political parties, mainly PSD and its political allies, have blamed NGOs, intellectuals, 
cultural personalities of eroding Romania's economy, territorial autonomy, public order or the health of the 
population. Independent analysts warned about the danger of such messaging which creates social shifts and 
turns Romania back to communist practices. 

Media NGOs warn that the annulment of the TV and radio tax will turn public media services in political 
services 
Three media organizations warned that Liviu Dragnea's draft law aimed to annul 102 taxes, including those for 
public radio and TV, is profoundly altering the public mission these media outlets and that it will subordinate 
them to politics. The proposal was made without any impact study on the budget or a public debate in a non­
transparent manner, aimed to trivialize the subject. The NGOs recalled that the laws governing public media 
are organic and any changes need to answer the Constitutional requirements and the Parliament's 
regulations. Active Watch, Center for Independent Journalism and the Convention Media Organizations urged 
politicians to act responsible, transparent and organize public debates on the issue. (FreeEx, Pagina de Media, 
others) 

Economic News 

Official: Catastrophe risk coefficients in Romania are among the highest in the region 
Misu Negritoiu, President of the Financial Supervisory Authority (ASF) in Romania, pointed out that the 
catastrophe risks (floods and earthquake) in Romania are among the highest in the region. In the first half of 
2016, the household insurance policies penetration degree had reached 19.4% in Romania, compared with 
17.7% in 2015. "The activity (on the household insurance segment) is increasing, but the number of contracts is 
still small," Negritoiu added. Overall, in the first semester of 2016, the household insurance segment (both 
mandatory and voluntary policies) reported a 10% increase of gross written premiums compared with the same 
period last year, reaching RON 249.4 (approximately USD 61 million). On June 30, the number of active 
household insurance contracts had reached 3.3 million. Romania has 8.9 million households. Negritoiu made 
the statement at the he International Catastrophic Risks Forum in Bucharest. Floods which hit Romania over 
the past days affected 25 counties, mostly eastern counties of Galati, Bacau and Buzau. Interior Ministry 
announced the evacuation of 530 people. The Government allotted RON 87 million (USD 21 mn) to local 
authorities to repair damaged infr~structure. (Asig.ro; most media) 

Cernavoda's 3, 4 nuclear units to be included in Romania's future energy strategy 
"In almost all scenarios, there is room for the reactors 3 and 4 in the nuclear industry," said Minister of Energy, 
Victor Grigorescu. He added that Cernavoda reactors 3 and 4 will be included in Romania's energy strategy, 
and the Government has already invested EUR 1 billion in this project and has the necessary experience for 
developing it. However, the coal will remain an important resource of Romanian energy mix. Currently, the 
coal provides about 30 percent of the national electricity production in Romania through Oltenia and Hunedoara 
energy plants. Nuclear energy provides about 20 percent of the electric power generated nationally through 
reactors Cernavoda's 1 and 2 reactors. Romania is currently negotiating with the Chinese company CON the 
construction of 3 and 4 Cernavoda units. The project of reactors 3 and 4 will create 16,000 new jobs in the 
domestic industry, according to specialists (Romania Journal, Agerpres, etc.) 

Bilateral/Regional - NATO 

U.S. DOS official: Without sanctions against Russia the situation would be worse 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 3 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 

85 



Obtained via FOIA by Judicial Watch, Inc.UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 

Daniel Fried the State Department's Coordinator for Sanctions Policy said that " ... without the sanctions the 
situation might well be much worse." In an interview in Bucharest at the middle of September, Fried outlined 
that it is important in every generation to remind why Western solidarity is critical. He said that sanctions 
work in two ways. One way -- is that without the sanctions the situation might well be much worse. The 
Russians could have driven deeper into Ukraine and they could have tried to seize Mariupol or driven on land 
all the way to Crimea or attack.Harkhiv. The sanctions may have stopped the Russians from going further. 
Second, and related, the sanctions may have provided a greater opening for diplomacy than would have been 
otherwise the case. Without sanctions there might not have even been the Minsk framework. So they've worked 
in these two ways but they've not yet worked in a third way because there is still Russian support for separatists 
and indeed Russians all over the Donbas. But with sanctions patience is important. Fried said Romania has to 
be congratulated for its role in NATO and its wish to spend more on defense matters. The U.S. is likely to enter 
in this kind of burden-sharing discussion. The argument for NATO being a valuable investment is strong, it is 
even stronger now than when Secretary Gates spoke because what happened in Ukraine, because of the Russian 
aggression. But his point is still a good one: we must recall what it is we set out to achieve, said 
Fried. (Adevarul, Defence Matters) · 

Republic of Moldova poll: increased support for union with Romania 
Some 34% Moldovans will vote for a union between Republic of Moldova and Romania, said a poll by the 
Center of Sociological Research (CSR) quoted by Radio Chisinau. A May 2016 poll said that 17% are in favor 
of the union. However, this month poll says only 4% ofMoldovans will vote for unionists at the elections that 
will take place on October 30. A CSR official said that 31 % of those polled in October are totally against a 
union. Some 51 % want Moldova to join the EU, and 43% want it to join the Customs Union. Some 42% are in 
favor of joining NATO, while 35% could not give an answer. (Hotnews) 

Romania, France conducted Black Sea military exercise 
An air and navy live fire exercise occurred this week in the Black Sea, staged by five Romanian military ships 
of the Fleet Command and France's Le Premier-Maitre L'Her (F 792) frigate. Le Premier-Maitre L'Her joined 
Romania's King Ferdinand frigate (which had a helicopter aboard), two corvettes, two missile-bearing ships and 
three MIG 21 Lancer aircraft of the Romanian Air Force, in what was said to be a very complex exercise that 
allowed the crews to train in air, surface and submarine combat. (Digi24, Agerpres, Hotnews, etc.) 

Guccifer returns to Romania after U.S. conviction 
Marcel Lehel Lazar, the 44-year-old Romanian national known online as "Guccifer," has returned to Romania 
on Tuesday after being convicted in the US on hacking and identity theft charges. Guccifer has been 
incarcerated at the Rahova Penitentiary, where he will spend 21 days before authorities decide-where he will 
serve his time. Lazar was sentenced in early September by a court in the Eastern District of Virginia to 52 · 
months in prison. Lazar was initially charged with wire fraud, unau~horized access to a protected computer, 
cyber stalking, aggravated identity theft and obstruction of justice. After being extradited from Romania to the 
U.S., he pleaded guilty to unauthorized access to a protected computer and aggravated identity theft. Guccifer 
became famous after hacking the online accounts of members of the Bush family. He later targeted the accounts 
of former Secretary of State Colin Powell,joumalists, actors, former members of the U.S. Cabinet and the U.S. 
Joint Chiefs of Staff, and a former presidential advisor. He also claimed to have hacked Hillary Clinton's 
private email server, but failed to prove it. Lazar was arrested in Romania in 2014 and sentenced to 7 years in 
prison for accessing the email accounts of politician Corina Cretu and of George Maior, who at the time was the 
head of the country's intelligence service. Lazar had previously received a three-year suspended sentence for 
breaking into the online accounts of numerous local celebrities. (Mediafax, Pro TV, etc.) 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 4 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 



Obtained via FOIA by Judicial Watch, Inc.UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 

Key media: 
Agerpres - Romanian government-owned national wire service. 
Adevarul - riational, generally-independent daily owned by businessman Cristian Burci. 
Aktual24 - news and analyses website run by journalist Andrei Badin 
Antena 1 & 3 - ratings-leading TV channels owned by mogul Dan Voiculescu's (PC party, PSD) Intact Media. Often stridently critical of rule of / 
law institutions, prosecutors, the U.S. and EU. Voiculescu is in prison for corruption and Intact Media has been charged with blackmailing cable 
provider RCS&RDS. 
Azi - PSD's newspaper, with small circulation. It is run by the PSD's former secretary general Octavian Stireanu. 
Bl TV -all-news television owned by businessmen Sorin Oancea (50%) and George Constantin Paunescu (50%). 
BreakingNews24.ro -news website, close to PSD, Antena 3. 
Bursa - private business daily published by Meta Ring SRL (coordinated by. senior journalist Florian Goldstein). 
Click- Tabloid controlled by Adevarul Holding. No political stance. 
Contributors.ro - Independent platform of analyses and commentaries 
Cotidianul - online newspaper, owned by controversial senior journalist Come) Nistorescu. 
Curentul - national online daily owned by businessman Mihai Iacob. 
Curierul National - private business daily coordinated by Adrian Voinea. Independent. 
DCNews - online outlet, serving 01).11 Voiculescu's interests, controlled by Antena 3 employee~ and commentators. 
Digi24 professional TV news channel owned by cable provider RCS&RDS 
Economica.net - Independent, private, online business website. 
Europa FM - private radio owned by French company Lagardere. News oriented. 
Evenimentul Zilei national daily controlled by political consultant Dan Andronic. Two of the newspaper's alleged shareholders are Elena Udrea 
and Sebastian Ghita. Changing political agenda, supportive ofTraian Basescu, Victor Ponta. 
Formula AS independent weekly founded in 1990 by journalist Sanziana Pop. Christian, pro-nature and healthy living orientation. 
Flux24 independent online outlet which sometimes posts sensationalist news, without any source. Unknown ownership. 
Gandul --online news and feature portal owned by Mediafax Group (controlled by Adrian Sarbu). 
Hotnews independent online news publication supportive of rule oflaw institutions, small and medium entrepreneurs. 
In Linie Dreapta anti-communist, conservative news and analyses platform. 
In Politics - news, analyses platform close to the PNL. Editor-in-Chief Bogdan Tiberiu Iacob. 
Jurnalul National- national daily owned by mogul Dan Voiculescu's Intact Media. Often critical of rule oflaw, the U.S. and EU. Voiculescu is in 
prison for corruption and Intact Media has been charged with blackmailing cable provider RCS&RDS. 
Kamikaze - independent investigative and satirical weekly 
La Punkt- Independent platform of analyses and commentaries 
Libertatea - Tabloid, owned by Swiss trust Ringier. Pro-PSD stances. 
Mediafax - nationwide wire service part ofMediafax Group (controlled by Adrian Sarbu). 
National - tabloid controlled by controversial businessman Iliuta Naghi. Changing political agenda. 
News.Ro - Independent, private online news agency. 
Politic Scan - A portal of political analyses, news and interviews, connected with sociologist Sebastian Lazaroiu. 
Press One - independent online media outlet, owned by American businessman and philanthropist Don Lothrop · 
Pro TV - ratings-leading general television owned by Media Pro (owned by Central Media Enterprises. Time Warner has 39.10% of CME). 
PS News - online news site operated by supporters of mogul Dan Voiculescu (PC party, PSD) and Sebastian Ghita 
Profit.ro - Independent, private, online business website. 
Puterea - according to media reports, the owners are unknown Russian investors, represented by Romanian businessman Adrian Thiess. Controlled 
by Georgian Puiu. Changing political agenda. . 
Radio Romania Romanian public radio service with several channels. Includes Rador, wire service offering radio and TV transcripts. 
Realitatea TV - all-news channel owned by political consultant and businessman Cozmin Gusa, supportive of PNL. 
Republica - bnline independent outlet controlled by three reporters. Focused on features, interviews, young entrepreneurs . 

. Revista 22 - academic, intellectual, independent magazine 
Ring- free newspaper distributed in Bucharest subway. It is the property of the PSD mayor of sector 3 Robert Negoita. 
Romania Libera - independent national broadsheet daily owned by controversial businessman Dan Adamescu, often critical of PSD and outspoken 
in favor of rule of law institutions. 
Romania Mare extremist weekly founded by communist writers Corneliu Vadim Tudor and Eugen Barbu. Unknown ownership. 
Romania TV (RTV) all-news television owned by mogul and PSD deputy Sebastian Ghita, supportive of PSD. 
Reporter Virtual - independent online platform for news and analyses 
Stiri pe Surse - onliQe news platform close to Dan Voiculescu and PNL. It features· the controversial commentator Sorin Rosca Stanescu. 
TVR - Romanian public national television network with several channels. 
Voice of Russia (VOR), Russia Today, Sputnik.md --online websites in Romanian language; owned by the Government of Russia (virulently anti­
West). 
Wall-Street.ro - Independent, private, online business website. . 
Ziare.com - independent online news and editorial platform owned by U.S. investment fund Broadhtirst, often serving as an aggregator. 
Ziarul Financiar private business daily published by Mediafax Group. 

This.email is UNCLASSIFIED. 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION S 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 



Obtained via FOIA by Judicial Watch, Inc.UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 

/ 

\ 

NO DISCERNIBLE CLASSIFICATION 6 

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2017-16510 Doc No. C06601138 Date: 08/14/2018 




