Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) informează că, în prezent, în ţara noastră există peste patru milioane de abonaţi la telefonie fixă şi peste 25,5 milioane de abonaţi la telefonie mobilă, iar aproape jumătate din gospodării au o conexiune la internet fix, peste 85% dintre ele având abonament la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale.
Potrivit ANCOM, utilizatorii pot afla informaţii despre serviciile de comunicaţii electronice pe care le folosesc (telefonie, internet şi televiziune), precum şi despre serviciile poştale în cadrul secţiunii Infocentru de pe site-ul Autorităţii.
ANCOM îşi propune să crească gradul de informare al utilizatorilor cu privire la încheierea contractelor pentru servicii de comunicaţii, concentrându-se asupra situaţiilor semnalate prin petiţiile primite de Autoritate.
În anul 2013, până la data de 1 octombrie, ANCOM a primit 863 de petiţii cu privire la diferite aspecte legate de relaţia utilizator-operator, se arată într-un comunicat de presă.
Marea majoritate a problemelor semnalate de utilizatori anul acesta se referă la relaţia contractuală dintre aceştia şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, mai precis la aspecte privind derularea, prelungirea, încetarea contractelor sau neincluderea anumitor clauze minime obligatorii în contracte. Nemulţumirea utilizatorilor provine, în principal, din neînţelegerea prevederilor din contracte, generată fie de complexitatea acestora şi informarea insuficientă din partea furnizorilor, fie de faptul că utilizatorii nu citesc cu atenţie contractele la momentul semnării lor. Alte aspecte semnalate Autorităţii au vizat neînţelegeri privind modalitatea în care sunt tarifate şi facturate serviciile de comunicaţii electronice, precum şi calitatea acestora, viteza scăzută de transfer a datelor în cazul serviciului de acces la internet şi întârzieri la instalarea serviciului contractat.
În cazul serviciilor poştale, cele mai frecvente probleme semnalate se referă la faptul că utilizatorii nu primesc sau primesc cu întârziere contravaloarea bunurilor livrate prin serviciul ramburs deşi suma este încasată de la destinatari, precum şi la deteriorarea conţinutului coletelor.