Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a avertizat, printr-un comunicat, Guvernul şi Parlamentul României, din 19.05.2022, că Euroins o ia pe urmele City Insurance: achita, de anul trecut, sub 10% din reparaţii, avea deja peste 50.000 de procese şi nu respecta hotărârile judecătoreşti. Comunicatul COTAR susţine că:
"De la acea dată îi lipseau circa 250 de milioane de euro din conturi! ASF ne-a ignorat total, deşi noi am propus o soluţie care ar fi salvat pe toate lumea de la situaţia de astăzi: controlul ASF asupra asigurătorului. Se putea face, fără a-l băga în insolvenţă. Nu s-a dorit.
COTAR constata, de anul trecut, că Euroins pretinde că ar achita despăgubirile de daună în 5 zile de la depunerea cererii de plată, la fel cum proceda City Insurance. Autoritatea de Supraveghere Financiară a ştiut de la început ceea ce am dezvăluit şi noi, dar şi presa, în zeci de comunicate şi zeci de anchete publicate de jurnalişti. La fel ca în cazul celorlalte situaţii de insolvenţă, ASF a susţinut contrariul până în momentul declarării insolvenţei. Dar pe cine ajută şi pe cine păgubeşte această situaţie?
Întrebarea pe care ne-o punem acum, la aproape un an de când am adus primele explicaţii şi dovezi că urmează falimentul Euroins, este de ce nu a intervenit ASF când putea salva situaţia? De ce trebuie din nou să acopere FGA pagubele, din banii noştri? De ce nicio instituţie de control nu verifică activitatea domnului Cristian Roşu, vicepreşedinte ASF, persoana direct responsabilă de supravegherea sectorului de asigurări din România? Noi i-am cerut, de anul trecut, să precizeze dacă societatea Euroins şi-a constituit conform legii rezerva de daună pentru pretenţiile formulate în instanţă. Am precizat că nu dorim să retrăim un scenariu similar celui provocat de City Insurance, dar exact asta s-a întâmplat, deşi se putea evita.
Am spus de nenumărate ori că suntem profund nemulţumiţi de modalitatea în care domnul Cristian Roşu a înţeles să-şi exercite competenţele de control şi supraveghere asupra acestui asigurator care acum este deja în insolvenţă şi am atras public atenţia asupra unei prevederi legale care a fost ignorată în cazul City Insurance şi a fost ignorată şi în cazul Euroins.
Art. 5 alineatul 6) din Norma ASF nr. 38/2015 prevede următoarele:
În cazul pretenţiilor de despăgubiri care fac obiectul unei acţiuni în instanţă, rezerva de daune avizate se constituie şi se menţine la nivelul pretenţiilor solicitate în instanţă, în limita sumei asigurate, la care se adaugă şi valoarea estimată a cheltuielilor totale de judecată.
Similitudinile arătau clar că exista riscul ridicat ca şi această societate de asigurări, care a avut, la fel cum avea City Insurance înainte de faliment, cea mai mare cotă în piaţa RCA, să urmeze acelaşi traseu, pentru că deja făcea aceleaşi greşeli. Oricine verifica portalul instanţelor de judecată putea observa că societatea Euroins era implicată în peste 50.000 de procese. Ţinând cont de faptul că dauna medie în instanţă este de aproximativ 5.000 de euro, iar societatea Euroins avea peste 50.000 de procese pe rol, rezulta că rezerva de daună pe care societatea de asigurări ar fi trebuit să o constituie era de aproximativ 250 milioane de euro.
Aşa cum ştie extrem de bine şi vicepreşedintele ASF, domnul Cristian Roşu, societatea ajunsese din mai 2022 să achite sub 20% din facturile de reparaţii sau închirieri auto. Astfel, societatea achita între 10-20% din valoare şi raporta către ASF că a efectuat despăgubirea calculată de Euroins, susţinând în mod fals, aşadar, că a închis dosarul de daună. Doar că pentru diferenţele neachitate au fost deschise procese împotriva firmei de asigurări, iar asiguratorul nu şi-a constituit rezerva adecvată.
Membrii COTAR aveau deja de anul trecut mii de acţiuni în instanţă împotriva Euroins, în multe cazuri societatea de asigurări refuzând să respecte hotărârile instanţelor de judecată şi ajungând să fie executată silit săptămânal. ASF trebuia să vadă măcar faptul că de multe ori executorii judecătoreşti găseau goale conturile asigurătorului, ceea ce ne-a dovedit că societatea Euroins nu îşi constituise rezerva de daună, conform legii.
Anul trecut, în luna mai, i-am solicitat public domnului Cristian Roşu, vicepreşedinte ASF, persoana direct responsabilă de supravegherea sectorului de asigurări din România, să precizeze dacă societatea Euroins şi-a constituit conform legii rezerva de daună pentru pretenţiile formulate în instanţă. Societatea de asigurări Euroins avea conturile poprite săptămânal, iar executorii ne transmiteau de multe ori că executarea silită a companiei a eşuat, pe motiv că nu avea bani în conturi. De aici reieşea clar faptul că societatea Euroins era protejată de cei care ar fi trebuit s-o verifice.
Avem un deja-vu cu City Insurance. Am aşteptat în toată această perioadă lămuriri din partea domnului Cristian Roşu, care probabil se bazează în continuare pe sprijinul politic şi pe lipsa de reacţie a organelor de cercetare şi investigare. Exact la fel a procedat şi în cazul City Insurance.
Noi am anunţat şoferii din România că şansele să fie loviţi în trafic de către un asigurat al societăţii Euroins sunt de aproape 40%, iar sumele de plată despăgubite de societate nu acopereau, încă de la începutul anului trecut, nici măcar jumătate din TVA-ul facturii de reparaţie. La fel de grav este faptul că prin multiple mecanisme şi practici ilicite, Euroins încerca să influenţeze în mod nepermis conduita păgubiţilor, pentru a-i determina pe aceştia să opteze pentru repararea maşinilor în unităţi agreate de asigurator, care nu sunt interesate să respecte drepturile păgubiţilor aşa cum sunt ele prevăzute de lege. Spre exemplu, este de notorietate că Euroins achita cu prioritate reparaţiile provenite de la astfel de service-uri agreate, ceea ce reprezintă o gravă discriminare şi o încălcare flagrantă a legii, care dă dreptul păgubitului să beneficieze de acelaşi tratament, indiferent de unitatea reparatoare aleasă.
Mai mult, societatea Euroins solicita, în ultimele luni brokerilor de asigurări, decontarea de urgenţă, în avans faţă de contractul cadru încheiat cu brokerii, a primelor RCA încasate de la şoferi. Solicita brokerilor de asigurări plata urgentă a primelor de asigurări, mult mai devreme decât prevedeau termenii contractuali, iar procente importante din aceşti bani, conform raportului de control făcut chiar de angajaţii ASF, plecau în următoarele ore în conturi din afara României, ceea ce ar fi trebuit să alerteze atât ASF, cât şi Oficiul Impotriva Spălarii Banilor şi ANAF. În cazul City Insurance, sute de milioane de euro au ajuns în Insulele Cayman.
Euroins a încasat în fiecare zi lucrătoare aproape 2 milioane de euro, care ulterior au fost scoşi din România, sub ochii lui Cristian Rosu, care alege mereu să rămână pasiv, aşa cum face şi altă autoritate care ar trebui să acţioneze în astfel de situaţii, respectiv Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor.
Comunicatul de presă transmis de COTAR marţi, 14.03.2023, anunţa: Alarmă de faliment! Executorii judecătoreşti nu mai găsesc bani în conturile asigurătorului Euroins! 4 din 10 autovehicule din România, asigurate la Euroins, erau deja în situaţie de risc, dar ASF nu a luat nicio măsură. În acest sens, COTAR a transmis comisiilor de specialitate din Parlamentul României, inclusiv preşedintelui Camerei Deputatilor, Marcel Ciolacu, o solicitare de audiere a persoanelor vinovate de majorarea cu 40% a preţului RCA şi de prăbusirea societăţii de asigurări Euroins.
Inevitabilul despre care COTAR a atras atenţia în mod repetat, în ultimii ani, s-a produs! Ca efect al dezastruoasei supravegheri a pieţei de asigurări desfăşurată în ultimii ani, care a permis falimentul asigurătorului City Insurance şi dispariţia din conturile din România ale acestui asigurător a peste 1 miliard de euro, fără ca reasiguratorul societăţii City Insurance să plătească măcar un leu, astăzi asistăm la reeditarea acelui episod, cu un nou protagonist de acelaşi calibru: Euroins.
Doar că între timp, preţurile RCA au crescut cu 200%, până acum câteva zile, când ASF a anunţat noi scumpiri cu până la 40% ale acestui produs de lux, dar obligatoriu. Executorii judecătoreşti ajunseseră să utilizeze procedura terţului poprit, adică puneau deja poprire pe conturile brokerilor de asigurări (terţi) care încasează banii din poliţele RCA pentru societatea Euroins.
Practic, încă de acum 3 ani instituţiile româneşti (i)responsabile de supravegherea financiară a acestui asigurător cunoaşteau atât contractele de reasigurare cu probleme ale Euroins, cât şi tranzacţiile REPO şi împrumuturile intra-grup realizate de către societate, precum şi o importantă lipsă de lichiditate, după cum a scris în luna Iunie 2020, pe pagina sa de Facebok, un actual membru neexecutiv din conducerea ASF (mesajul fiind ulterior şters): «O societate de asigurări din Bulgaria, campioană absolută în piaţă la numărul de petiţii înregistrate la ASF de anul trecut până în prezent, a demarat o campanie de denigrare în Ziua News la adresa mea. Motivul din spatele campaniei de presă îl reprezintă faptul că am propus majorarea amenzii în Consiliul ASF, atunci când am discutat anul acesta raportul de control al societăţii, de la 500.000 lei la 1.000.000 lei. Am considerat ca subadecvarea rezervelor de daună cu peste 100 milioane lei reprezintă o faptă gravă, lucru ilustrat şi de faptul că această societate este campioana absolută la petiţii. Propunerea mea nu a avut câştig de cauză în Consiliul ASF, dar se pare că a deranjat».
Ce se întâmplă cu miliardele de euro colectate de Euroins în ultimii ani din vânzarea poliţelor RCA şi de ce aceasta înregistrează zeci de mii de procese în instanţă pentru neplata despăgubirilor? Un posibil răspuns îl găsim chiar în presa românescă din data de 28.07.2021: «CEZ iese din Bulgaria: Eurohold, proprietarul Euroins România, a finalizat preluarea activelor grupului ceh CEZ din Bulgaria pentru 335 milioane euro. Eurohold, cel mai mare holding din Bulgaria şi proprietar al Euroins România, a finalizat achiziţionarea activelor grupului ceh de energie CEZ din Bulgaria, pentru 335 milioane euro».
COTAR a semnalat tuturor autorităţilor, inclusiv domnului Marcel Ciolacu, Preşedintele Camerei Deputaţilor, faptul că situaţia de faţă este mult mai gravă decât în cazul City Insurance, iar fiecare zi care trece fără a trage la răspundere conform legii pe cei vinovaţi, provoacă celor 10 milioane de proprietari de autovehicule din România dificultăţi tot mai mari în a achita asigurarea RCA - acest produs de lux care, deşi e obligatoriu prin lege, a ajuns să nu mai ofere nicio protecţie şi niciun drept la despăgubire, din cauza unei pieţe de asigurări cartelizate şi nesupravegheate.
«O societate de asigurări care vinde poliţei de jumătate de miliard de euro anual şi care astăzi nu mai are bani în conturi, reprezintă o adevarată problemă naţională, pentru că acei bani erau destinaţi plăţii daunelor, nicidecum pentru achiziţia unei companii de energie în Bulgaria! Cine plăteşte acei bani, domnule Ciolacu?», a transmis Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.
COTAR a propus, ultima oară marţi, 14.03.2022, să se ia măsuri urgente pentru evitarea intrării companiei Euroins în insolvenţă: suspendarea de urgenţă a actualei conduceri a companiei Euroins, pentru a pune capăt operaţiunilor de transfer în străinătate a milioanelor de euro încasate zilnic de acest asigurător, din vânzarea de poliţe RCA în România; instituirea de urgenţă a interdicţiilor de a dispune de active, astfel încât Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) să poată prelua conducerea companiei de asigurări. Asta cerea COTAR luni, iar joi seara ASF a anunţat intrarea în insolvenţă a companiei Euroins, înainte de a lua aceste măsuri salvatoare pentru noi toţi."