Mesajele de pe grupul de Telegram al adepţilor candidatului pro-rus la alegerile prezidenţiale, Călin Georgescu, arată diferite strategii prin care aceştia au planificat o rostogolire concertată a mesajelor pe social media, încă din luna iunie, cu scopul clar de a acapara algoritmii tuturor reţelelor de socializare şi de a ajunge la publicul ţintă, considerat vulnerabil pentru candidatul independent cu discurs care îmbină retorica legionară cu propaganda ceauşistă, arată o analiză Info Sud-Est (ISE) şi G4Media.
Prima reţea acaparată a fost TikTok, iar ulterior, au urmat Facebook, YouTube şi Instagram, conform unei analize făcută de reporterii ISE şi G4Media, corelată cu mesajele documentate de un reporter ISE, infiltrat pe grupul de Telegram cu peste 4000 de membri "Propagator - implică-te şi tu, Renaşterea Romaniei, Hrană Apă Energie, Călin Georgescu", denumit ulterior "Implică-te şi tu, Renaşterea României, Hrană Apă Energie, Călin Georgescu" şi care astăzi se numeşte "Implică-te şi tu, Renaşterea Romaniei".
În total, din luna iunie, când a fost înfiinţat grupul de Telegram, au fost livrate către membrii săi peste 1800 de poze şi videoclipuri, pentru distribuirea simultană a lor pe toate reţelele de socializare. Una din instrucţiunile principale repetate de moderatorul grupului era ca acestea să fie editate/personalizate de fiecare utilizator în parte pentru a fenta algoritmii şi pentru ca platformele de socializare să le identifice drept conţinut propriu şi nu unul copiat/repetabil, potrivit G4Media.
Un mesaj din 15 iunie, de pe Telegram, care este repostat în luna august le explică fanilor Georgescu de pe grup cum să personalizeze acelaşi mesaj, înainte de publicare, pentru a fi cât mai credibil şi a se viraliza drept conţinut original pe reţele.
"Toate clipurile din acest canal se pot edita si se pot reposta mai departe pe aplicatiile pe care aveti deja trafic organic. Este necesar sắ puneti elemente noi sau editari noi când postati pe platforme pentru ca si continutul să fie preluat original de platforme", scria în mesajul de pe grup, potrivit G4Media.
Într-o altă postare, din 4 august, moderatorul grupului le cere membrilor să editeze clipurile care le sunt livrate pe grup şi să le personalizeze, ca să fenteze regulile reţelelor de socializare, iar conţinutul referitor la Georgescu să nu fie penalizat. Mobilizarea se făcea pentru toate platformele de social media, iar utilizatorii erau încurajaţi cu faptul că nu durează mai mult de "30 de minute pe zi".
De subliniat că platformele de social media încurajează editarea conţinutul în "interiorul" reţelelor, iar drept "răsplată" cresc şansele ca postările respective să apară în "ForYouPage" (pagina principală a platformelor, adică în feedul personal, n.r.), scrie G4Media.
Într-o altă postare, din 8 august, este repetat mesajul de editare proprie a conţinutul unic pe care fanii Georgescu îl primeau gata împachetat pe grupul de Telegram, pentru amplificarea viralizării. Mesajul este, de această dată, însoţit de un tutorial video prin care adepţilor lui Georgescu li se arată cum se editează clipurile primite pe grup.
G4Media a remarcat cum membrii primeau câte un calup de clipuri pe care membrii grupului de Telegram le primesc aproape săptămânal începând din iunie, pentru a fi rostogolite, dar nu înainte de a fi editate/personalizate de fiecare utilizator în parte.
În 28 octombrie şi 13 noiembrie apar mesaje prin care fanilor Georgescu le este cerut să "propage cu toată puterea", respectiv "pe Facebook", căci TikTok-ul era deja invadat.
În 18 noiembrie, membrii grupului Telegram primeau indicaţii despre cum să inunde postări cu comentarii astfel încât să nu fie consideraţi spam adică, din nou, să fenteze algoritmul, arată G4Media.
Într-o altă imagine, din 23 noiembrie, utilizatorii sunt îndemnaţi să nu-şi mai fotografieze votul pentru că "se anulează alegerile", după ce ISE şi G4Media au arătat cum românii din Diaspora încălcau legislaţia electorală (secretul votului şi continuarea propagandei electorale după încheierea campaniei oficiale).
După ce Georgescu a intra în turul doi al alegerilor prezidenţiale, pe grupul de Telegram au curs mesaje despre mobilizarea masivă la alegerile care ar urma să aibă loc în 8 decembrie şi continuă distribuirea de imagini şi video care ar urma să fie editate conform instrucţiunilor, ca să fenteze algoritmii din social media, menţionează G4Media.
Pagina principală a Instagram (grupul Meta) îţi arată doar postările oamenilor pe care tu deja îi urmăreşti (le-ai dat "follow") şi pentru a face acest lucru, trebuie să intri "manual" pe paginile utilizatorilor pe care vrei să-i urmăreşti, pentru că reţeaua nu îţi sugerează automat persoane, în funcţie de "profilul" tău şi de căutările pe care le-ai făcut până în acel moment. Astfel, e mult mai greu să strângi urmăritori pe Instagram, comparativ cu alte reţele.
La polul opus este TikTok a cărui pagină principală te împinge să vezi postări ale utilizatorilor din toată lumea, după un algoritm, în funcţie de ce videoclipuri "simte" aplicaţia că urmăreşti, dar şi în funcţie de preferinţele şi interesele pe care le-ai bifat în momentul în care ţi-ai creat profilul de utilizator, explică G4Media.
Spre exemplu, Elena Lasconi, fostă jurnalistă cunoscută a PRO TV şi ulterior primar, care are cont de Instagram din 2014 a strâns în aproape 11 ani (din anul 2014) 96.000 urmăritori, în timp ce Călin Georgescu, complet anonim pentru cel puţin jumătate din societatea românească înainte de 24 noiembrie, a strâns peste 66.000 de urmăritori în mai puţin de un an (din februarie 2024).
O altă reţea, tot din grupul Meta, rivală a TikTok, unde Georgescu a strâns sute de mii de reacţii în ultima lună, este Facebook, acolo unde a adunat peste 260.000 de urmăritori în mai puţin de doi ani (28 februarie 2023), în timp ce Elena Lasconi a strâns doar 172.000 de urmăritori din ianuarie 2019, observă G4Media.
În ultima lună, Georgescu a reuşit să ajungă la un public ţintă care lasă sute sau mii de distribuiri la fiecare postare, iar după ce a ajuns în al doilea tur al prezidenţialelor impactul reacţiilor (share, like, comentarii) a explodat la zeci de mii/postare.
Un utilizator Facebook a identificat mai multe pagini fake de "susţinători" Călin Georgescu care au bifat că sunt persoane din localităţi din România, dar la poza de profil au imagini cu persoane din Asia, arată G4Media.
YouTube, parte din Google, este un alt canal pe care Călin Georgescu şi-a propagat intens mesajele în ultima lună. Candidatul pro-rus are aproape 100.000 de urmăritori pe canalul personal de YouTube, comparativ cu Elena Lasconi, care are 4400 de urmăritori.
În zeci de situaţii documentate de ISE şi G4Media la podcasturi şi ştiri care conţine informaţii referitoare la Călin Georgescu, la dezbateri despre acesta sau la dezvăluiri ale presei despre averea acestuia, originile acestuia în sistem (şi nu anti-sistem, cum vrea să convingă electoratul) ori despre reţeaua de utilizatori care au manipulat prezenţa acestuia în social media, apar rapid sute de comentarii pozitive la adresa lui Georgescu. În cele mai multe dintre situaţii, utilizatorii propagă fake-news şi neagă declaraţiile lui Georgescu pro-Rusia ori pe cele referitoare la ieşirea României din NATO, scrie G4Media.
Însă prima reţea care a fost invadată de Călin Georgescu şi adepţii săi a fost platforma chinezească TikTok, care are cele mai controversate reglementări şi cel mai ridicat nivel de obscuritate în raport cu informaţiile despre utilizatori.
Info Sud-Est şi G4Media au avertizat, cu 10 zile înainte de alegerile prezidenţiale din 24 noiembrie, că un val pro-Georgescu s-a ridicat pe TikTok şi că acesta va avea un impact ridicat la alegeri, după ce candidatul de nicăieri a intrat în sondaje direct la aproape 6%. O săptămână mai târziu, candidatul era cotat la peste 10%, iar în cele din urmă a intrat în turul doi direct de pe primul loc cu 23% din opţiunile electoratului, mai scrie G4Media.
Pe TikTok, Georgescu a ajuns la peste 477.000 de urmăritori, urmat de Elena Lasconi cu 128.000 urmăritori şi ceilalţi candidaţi din primul tur (Marcel Ciolacu, Mircea Geoană şi Nicolae Ciucă), cu un număr irelevant de urmăritori.
TikTok a transmis, joi, că "nu acceptă reclamele politice plătite" şi solicită tuturor să respecte regulile comunităţii "pe care le aplică în mod continuu", a transmis purtătorul de cuvânt al reţelei într-un comunicat de presă, ca reacţie la acuzaţiile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) care a decis că Georgescu a avut tratament preferenţial pe Tiktok şi că reţeaua nu a respectat decizia Biroului Electoral, relatează G4Media.
CSAT arată că: "Prin încălcarea legislaţiei electorale, un candidat la alegerile prezidenţiale a beneficiat de o expunere masivă pe fondul tratamentului preferenţial pe care platforma TikTok l-a acordat acestuia prin faptul că nu l-a marcat drept candidat politic, respectiv fără a-i cere obligaţia de a marca materialele electorale de tip video cu codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar coordonator, obligaţie impusă prin legislaţia electorală".
CSAT mai arată că vizibilitatea candidatului respectiv a crescut semnificativ în raport cu ceilalţi candidaţi care au fost recunoscuţi de algoritmii TikTok drept candidaţi la alegerile prezidenţiale, iar conţinutul promovat de aceştia a fost filtrat masiv, diminuând exponenţial vizibilitatea acestora la nivelul utilizatorilor platformei, potrivit G4Media.
Pe de altă parte, însuşi Călin Georgescu a repetat în mai multe rânduri că nu a beneficiat de niciun ban în campanie şi că demersurile de pe reţelele de socializare au fost făcute de "oameni care au simţit chemarea" şi de voluntari şi a raportat Statului român zero cheltuieli de campanie.
Însă, pe lângă selecţia de postări plătite (din sute de astfel de cazuri) din fotografiile de mai jos, au apărut şi reacţiile influencerilor care susţin că au aflat abia după încheierea alegerilor că au susţinut un candidat pro-rus, spunând că au crezut că au fost plătiţi doar ca să îndemne lumea să iasă la vot.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2024, 10:22)
Pe mine ma intereseaza ce vrea sa faca si mai putin spre deloc ca-i pro rus , si ce daca-i pro rus .
1.1. Haha :) (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Conu di pisti Prut în data de 30.11.2024, 10:33)
De parcă există vre-o relație între ce declară că vrea să facă și ce va face în realitate. Atâta timp cât il promovează Sputnik, Dughin și conservele putiniste din România și Republică - va face ce "trebuie" :).
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2024, 11:46)
pai daca e pro-rus implicit stii ce vrea sa faca,o treaba mare
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2024, 11:59)
Manipularea reţelelor de socializare pentru promovarea candidatului Biden,
era culmea democratie,cum nu iese cine "trebuie",nu mai e ??!!
foarte penibil
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2024, 12:18)
ce alunecare pe miriste
asta era,trebuia sa facem curat noi in State
cand la noi zburda toti zurbagii
terminasem toate treburile din ograda de la noi