Pluxee România, alături de FutureStation şi Ipsos România, lansează azi concluziile primului studiu din seria #WorkWise, o radiografie detaliată a principalelor tendinţe care pot schimba piaţa muncii până în 2030.
Realizat pe baza unei metodologii complexe, care combină analiza de scenarii cu cercetări cantitative, studiul identifică principalele tendinţe care pot determina felul în care vom lucra până în 2030, în viziunea angajaţilor români dar şi a specialiştilor.
"Atunci când vorbim de soluţii pentru implicarea şi motivarea angajaţilor, una dintre provocările prezentului este de a înţelege atât care sunt nevoile lor actuale cât şi cum ne putem pregăti pentru cele care vor urma. Datele studiului confirmă că ne îndepărtăm tot mai mult de modelul tradiţional al relaţiei angajat-companie. Angajatul trebuie privit prin prisma tuturor rolurilor şi responsabilităţilor pe care le are de îndeplinit şi în viaţa personală. Companiile care vor adopta un sistem de beneficii care să susţină angajatul 360 grade vor câştiga competiţia pentru talente în era digitală. Angajamentul nostru este de a ajuta aceste organizaţii cu resursele necesare pentru a naviga cu succes transformările din viitor." declară Manuel Fernandez Amezaga, CEO Pluxee România şi Bulgaria.
Studiul dezvoltat de Pluxee, FutureStation şi analizat de Ipsos România, cu tema "Tendinţe şi scenarii posibile pentru 2030", analizează, printre altele, un viitor în care angajaţii români îşi schimbă paradigma relaţiei cu munca, din prisma unui mod de lucru "la cerere", se raportează la companiile pentru care lucrează ca la nişte ghizi şi îşi amplifică competenţele cu ajutorul tehnologiei.
"Acest studiu poate reprezenta o busolă pentru companii şi pentru experţii în strategii de resurse umane, interesaţi de provocările pe care viitorul nu foarte îndepărtat le poate genera. Am explorat, alături de Pluxee România şi de Ipsos, impactul profund pe care munca flexibilă, rolul companiilor în societate sau în viaţa angajaţilor cât şi tehnologia le vor avea asupra modului în care vom munci şi am identificat 4 posibile scenarii ce pot transforma mediul de lucru până în 2030. În unele scenarii, structurile tradiţionale de angajare predomină, balanţa puterii înclinând spre angajatori. În altele, analizăm impactul creşterii muncii la cerere, remote, cu mai mulţi contractanţi şi o forţă de muncă fragmentată şi chiar oportunistă. De exemplu ne-am imaginat, cum ar fi dacă am vedea în următorii ani un efort comun între sectorul privat, decidenţii politici şi sistemul educaţional? Un efort care conduce la mai multe talente în piaţa locală, plus joburi şi salarii la nivelul educaţiei lor. Dar dacă sistemul educaţional nu reuşeşte să se adapteze la nevoile pieţei din următorii ani? Şi atunci am analizat cum ar fi dacă angajatorul devine şi educator, şi formator. Iar oferta de educaţie e la fel de importantă ca plata salariului. Vizualizând multiple scenarii de viitor ne ajută să ne facem "amintiri despre viitor", aşa cum avem şi despre trecut. Şi ne ajută să luăm decizii mai bune în prezent, decizii care să ne ţină cât mai departe de viitorul nedorit şi să ne aducă cât mai aproape de cel preferat", susţine Diana Stafie, Foresight Strategist & Founder FutureStation.
În prezent, populaţia activă a României este alcătuită din 5.5 milioane de angajaţi, dintre care 4 milioane lucrează în companii de ordin mic şi mediu. Printre principalele provocări ale pieţei de muncă de azi se numără "exportul de creiere" peste hotare, cu 70% dintre emigranţii români provenind din segmentul de populaţie activă, şi rata scăzută de angajare dintre tinerii absolvenţi români, a 3-a cea mai redusă la nivelul Uniunii Europene. În 2023, 3 din 10 angajaţi români au lucrat într-un format hibrid sau exclusiv de acasă.
"Tendinţele pe care ni le imaginăm sunt cu atât mai valoroase cu cât le cercetăm impactul potenţial în rândul angajaţilor şi specialiştilor în resurse umane. Reuşim astfel să surprindem temeri, angoase, întrebări, bucurie sau nerăbdare într-un mod în care să putem apoi, ca angajatori, să fasonăm viitorul nu doar în funcţie de ce este probabil şi posibil să se întâmple, ci şi în funcţie de relaţia pe termen lung pe care ne propunem să o construim împreună cu şi pentru angajaţii noştri." a completat Alina Stepan, Country Manager Ipsos South-East Europe.
Studiul dezvoltat de Pluxee şi FutureStation, analizat de Ipsos România, oferă companiilor din România o analiză profundă a trendurilor care vor configura piaţa muncii în anii următori pentru a înţelege evoluţia acesteia dar şi instrumente practice de retenţie a talentelor şi implicare a viitorilor angajaţi. Acestea sunt cele cinci trenduri majore despre care angajaţii şi specialiştii din domeniul resurselor umane cred că vor schimba piaţa muncii.
Flexibilitate în relaţia viaţă - muncă
Generaţiile mai tinere, Millennials şi Gen Z, vor prefera simbioza viaţă - muncă. Ei îşi vor dori să decidă când, de unde şi pentru cât timp lucrează, fiind principalii promotori a ceea ce se numeşte "economie la cerere", vor vrea să aibă un cuvânt de spus în relaţia cu angajatorul şi aşteaptă beneficii extrasalariale ultra-personalizate care se adaptează în mod concret nevoilor şi stilului lor de viaţă. 1 din 2 angajaţi români crede că aceasta este una dintre tendinţele cu probabilitate mare de a schimba piaţa muncii până 2030, iar jumătate din angajaţii şi specialiştii în resurse umane din România consideră că acesta este unul dintre trendurile cele mai motivante.
Competenţe pentru viaţă
Tehnologia transformă toate industriile din mediul de business şi implicit forţa de muncă. Pentru a gestiona schimbările permanente şi presiunea responsabilităţilor, angajaţii vor căuta în companii nu doar un simplu loc de muncă, ci aliaţi care să îi ajute să navigheze printre complexităţile de zi cu zi ale vieţii de adult. 35% dintre angajaţii români cred că această tendinţă va deveni realitate până în 2030. 2 din 5 români consideră că o companie care îi va susţine în acest fel este un angajator pentru care sunt motivaţi să lucreze. În schimb, în contextul impactului acestei tendinţe asupra satisfacţiei la muncă, experţii în resurse umane sunt mai optimişti decât angajaţii, aproape jumătate (46%) dintre aceştia plasând acest trend printre cele mai motivante tendinţe care vor schimba piaţa muncii până în 2030, comparativ cu doar 40% dintre angajaţi.
Impactul în societate
O dată cu accentuarea preocupării pentru schimbările climatice şi impactul companiilor în viaţa comunităţii, angajaţii pot deveni şi mai selectivi în alegerea companiilor pentru care vor vrea să lucreze. Astfel, organizaţiile sunt atente la efectul pe care îl au acţiunile lor în societate şi fac eforturi pentru a avea un impact pozitiv.
37% dintre angajaţii români cred că alegerea unui loc de muncă în funcţie de preocuparea companiilor pentru impactul în societate se va transforma în realitate până în 2030. 2 din 5 specialişti în resurse umane cred că aceasta este una dintre tendinţele ce vor schimba piaţa muncii până în 2030.
Era Datelor
În avansul tehnologic al ultimilor ani, tot mai multe companii devin "data-driven" şi caută personal care să fie specializat în analiza, interpretarea şi utilizarea datelor. 1 din 3 angajaţi români plasează această tendinţă în lista celor care vor schimba modul în care muncim până în 2030. Pe de altă parte, 43% dintre specialiştii în resurse umane consideră că aceasta este una din tendinţele cele mai posibile de a se întâmpla şi care vor redefini munca până în 2030.
Augmentarea performanţei umane prin tehnologie
Inteligenţa artificială, automatizarea şi digitalizarea au schimbat radical modul de lucru în multe industrii, mai ales în cele care folosesc muncă manuală, iar angajatul lucrează practic alături de un co-pilot tehnologic. 1 din 3 dintre angajaţi români consideră că tehnologia va provoca schimbări profunde în felul în care muncim în 2030. În acelaşi timp, 43% din specialiştii în resurse umane identifică augmentarea performanţei umane prin tehnologie ca fiind una dintre tendinţele cele mai probabile pentru 2030.
Studiul a fost derulat de FutureStation si Ipsos România în perioada octombrie 2023. Analiza tendinţelor şi a scenariilor identificate a fost realizată pe baza metodologiei de planificare de scenarii, dezvoltată de Future Station. Studiul a fost realizat de Ipsos România, pe unui eşantion reprezentativ de 700 de angajaţi şi 70 de specialişti în HR, pe baza metodologiei Wisdom of Crowds.