Inteligenţa Artificială urmăreşte turneul de fotbal UEFA Euro 2024, cu o mai mare atenţie decât privirile celor mai înflăcăraţi fani. Datorită celei mai recente tehnologii de arbitru asistat, numită VAR, ce foloseşte AI nicio mişcare uşoară a mingiei ori jucătorilor nu va scăpa nedetectată, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Încă de la introducerea sa în 2016, arbitrul asistat VAR a fost aprig dezbătut de fanii fotbalului. Incoerenţe privind modul în care arbitrii aplică tehnologia şi timpul pe care îl alocă pentru a lua decizii au alimentat nemulţumirea. Premier League a organizat chiar şi un vot cu privire la eliminarea totală a VAR : cluburile au votat în cele din urmă cu 19 la 1 în favoarea menţinerii acestuia, dar opoziţia a subliniat nevoia de îmbunătăţiri! Aşa că, o versiune îmbunătăţită, semi-automatizată a tehnologiei, care încorporează Inteligenţa Artificială mai avansată şi un cip de urmărire a locaţiei în timp real, încorporat în minge, a fost folosită pentru prima dată într-un turneu global major în Cupa Mondială FIFA 2022 din Qatar.
Euro 2024 prezintă cea mai recentă versiune a arbitrului asistat cu AI
Cum observă AI un meci de fotbal? "Atunci când oamenii aud de AI au senzaţia că este o fiinţă simţitoare care lucrează alături de oameni, dar aceştia sunt algoritmi şi maşini capabili să proceseze rapid cantităţi mari de date la care un arbitru nu ar avea acces altfel.
Deasupra terenului de fotbal, 10 camere sub acoperiş amplasate pe tot stadionul pot privi în 29 de zone ale corpului fiecărui jucător. Deci, cu 22 de jucători pe teren, sunt peste 600 de puncte în mişcare. De cincizeci de ori pe secundă, aceste date sunt introduse într-un computer. Toate aceste camere diferite pot spune în timp real, unde se află jucătorii pe teren, unde este mingea şi cât de repede se mişcă mingea, jucătorii şi părţile corpului lor", spune John Eric Goff, un fizician sportiv la Universitatea din Lynchburg, Virginia.
Ce informaţii poate furniza mingea în sine? Dacă ar fi să tăiaţi mingea şi să priviţi înăuntru, aţi vedea acest mic senzor în centru ataşat prin fire de carcasa exterioară. Această mică unitate de măsură inerţială notează locaţia mingii şi mişcările acesteia. Transmite date la 500 de herţi, ceea ce este de 10 ori mai rapid decât camerele care sunt folosite pe stadion. Aceste date pot fi combinate cu randarea camerei pentru a urmări locaţia mingiei în raport cu corpul unui jucător. Cipul din interior poate determina timpul precis şi punctul de contact ori de câte ori mingea primeşte un impuls de la o lovitură sau mâna unui jucător. Acest lucru vă fi esenţial pentru a decide apeluri cu adevărat dure la un gol sau o minge de hand.
Cum sunt toate aceste informaţii utile pentru arbitri? O aplicaţie majoră este detectarea încălcărilor regulii offside. Inteligenţa Artificială poate reda cele 29 de puncte de date, pe care le colectează pentru fiecare jucător în trei dimensiuni. Folosind acest lucru, poate completa formularul jucătorului dincolo de aceste 29 de puncte pe baza algoritmilor, iar apoi poate determina, unde se află o anumită parte a corpului care va reprezenta un off-side.
AI poate lua rapid aceste decizii, astfel încât arbitrul să ştie dacă jucătorul este în off-side sau nu, sau dacă este un gol sau nu este gol. Vechea tehnologie a durat în medie aproximativ 70 de secunde pentru a returna determinarea de offside generată de computer. Acum se estimează că va dura mai puţin de jumătate de minut, aşa că arbitrii vor putea efectua aceste apeluri mai repede.
La AI Expo Europe care se vă desfăşura între 6-7 octombrie în Bucureşti, la Radisson Blu vom decripta impactul Inteligenţei Artificiale asupra tuturor domeniilor de activitate! Cea mai mare conferinţa interactivă din Estul şi Centrul Europei va implica profesionişti, lideri şi adepţi ai inovaţiei, "dreamers, thinkers&doers", mentori şi oameni de afaceri, într-un eveniment unic al acestei industrii ce schimbă deja lumea!
Care sunt marjele de eroare ale acestei tehnologii?
Întotdeauna va fi o problemă de acoperire: există suficiente camere? Câmpul este suficient de larg pe cameră pentru a înregistra fiecare acţiune? Chiar şi algoritmii care sunt utilizaţi pentru a face randarea vor avea anumite tipuri de erori; 29 de puncte nu reprezintă fiecare punct de pe corp, aşa că va exista o eroare asociată cu formarea unei randări 3D a corpului. Dar vorbim de erori foarte mici, mai puţin de jumătate de centimetru.
Cipul afectează comportamentul aerodinamic al mingiei? Nu ar trebui. Este destul de bine plasat în centrul mingiei şi nu ar trebui să existe nicio asimetrie. În ceea ce priveşte greutatea, regulile jocului specifică aproximativ 410-450 de grame de greutate a mingii la începutul meciului; cipul în sine are în jur de 14 grame, ceea ce este neglijabil. Mingea a fost bine testată pentru tipul de lovituri şi presiuni la care este supusă, la viteze de peste 90 km/h înainte de a fi scoasă pe teren pentru joc.
Cum a schimbat VAR rolul arbitrului? Partea importantă a tehnologiei "semi-automatizate" este partea "semi", deci există încă un element de determinare umană. Singurul lucru pe care AI nu îl va putea decide este intenţia jucătorului. Dacă mâna unui jucător ajunge pe minge, aceasta îi va spune arbitrului că mingea a fost atinsă. S-ar putea să nu identifice exact că a fost mâna. Deci, există şi momente în care arbitrul poate analiza o reluare şi poate determina că a existat o rea intenţie asupra unui anumit jucător care vă ajuta la determinarea unui cartonaş galben sau roşu. Şi, desigur, asta va fi încă subiectiv, iar fanii se vor certa mereu despre asta.
Ce ne rezervă viitorul pentru arbitraj, va fi vreodată complet automatizat? Nu suntem încă aproape de a avea arbitrii robotici. Lucruri precum faulturile şi cartonaşele galbene sau roşii necesită încă luarea deciziilor umane. În ceea ce priveşte viitorul, este posibil să fie implicate lentile de contact de realitate virtuală care ar putea fi folosite de arbitrii pentru a arăta tipul de date furnizate de AI în timp real. Cu cât puterea de calcul devine mai rapidă, cu atât seturi de date masive vor reda foarte rapid informaţiile.