Actuala ediţie a Campionatului mondial se anunţă a fi un success răsunător...din punct de vedere financiar. Sportiv urmează să vedem cum stau lucrurile. Totul e bine când se termină cu bine, dar nu e deloc rău când începe cu veşti bune. Mai ales pentru contabilii de la FIFA.

Conform analiştilor, ediţia de anul acesta a Campionatului Mondial ar putea fi cea mai profitabilă din toate timpurile, cu audienţe estimate la nivel global de 3,4 miliarde de oameni, iar forul mondial ar urma să beneficieze de câştiguri de peste 6 miliarde de dolari. Potrivit documentelor financiare ale FIFA, organizaţia va avea câştiguri de 6,1 miliarde de dolari în urma acestui turneu, cu 1,3 miliarde de dolari mai mult decât în cazul CM 2014, din Brazilia, şi cu 10% mai mult decât previziunile sale. Motivul îl reprezintă acordurile încheiate cu China. În timp ce profitul de pe urma transmisiunilor televizate este cu doar 2% mai mare decât planul FIFA - de 3 miliarde de dolari -, acordurile de sponsorizare generează 1,65 de miliarde de dolari, cu 200 de milioane de dolari mai mult decât era prevăzut, în mare parte datorită contractelor încheiate cu mai multe companii chineze.

În urmă cu patru ani, doar o companie din China a sponsorizat Cupa Mondială. Anul acesta, 7 dintre cei 20 de sponsori ai turneului vin din această ţară. Acest succes vine după ce mai multe companii mari s-au retras din colaborarea cu FIFA, în urma anchetei lansată în 2015 privind corupţia. De altfel, FIFA nu a mai semnat niciun nou contract de sponsorizare cu o companie din Vest din anul 2011.

Referitor la audienţa TV, CM 2018 urmează să bată orice record. Compania de cercetare GlobalWebIndex estimează că, în total, 3,4 miliarde de persoane vor urmări meciurile Cupei Mondiale, faţă de 3,2 miliarde, câte au urmărit partidele din urmă cu patru ani, atunci când finala CM 2014, câştigată de Germania în faţa Argentinei, a fost urmărită de peste 1 miliard de telespectatori. Conform news.ro, pentru această previziune, compania a făcut o cercetare ce a implicat mai mult de 80.000 de telespectatori din 40 de pieţe importante.

În Europa, cele mai mari cifre de audienţă vor fi înregistrate în Germania, Anglia, Franţa şi Spania. Cât priveşte Italia, care nu s-a calificat în turneu - prima dată în ultimii 60 de ani -, şi aici este aşteptat ca cifra audienţelor să fie destul de mare. Compania Mediaset, condusă de Silvio Berlusconi, care va transmite toate cele 64 de meciuri, a cumpărat drepturile pentru Italia şi Spania pentru aproximativ 50 de milioane de dolari, dar trebuie spus că a primit drepturile de difuzare cu o reducere, după ce Italia nu s-a calificat, în urma barajului cu Suedia, din noiembrie anul trecut.