Campania de fraudă prin apeluri telefonice din partea unor infractori care spun că sunt reprezentanţi ai Bursei de Valori sau ai SIF Muntenia continuă, aceştia folosind drept pretext presupuse acţiuni vechi pe care victima le-ar deţine din perioada cuponiadei din anii '90, dar despre care a uitat, avertizează Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC).
Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a DNSC, seria de tentative de fraudă se foloseşte de vishing (apeluri telefonice de phishing) pentru a convinge utilizatorii români să partajeze atacatorilor date cu caracter sensibil, în special date bancare.
Astfel, atacatorii apelează victima, pretinzând că sunt din partea SIF Muntenia sau a Bursei de Valori Bucureşti (BVB) şi folosesc drept pretext al apelului presupuse acţiuni vechi pe care victima le-ar deţine din perioada cuponiadei din anii '90, dar despre care a uitat.
Atacatorii susţin că aceste acţiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, însă pentru a le vinde şi a încasa sumele respective, victima trebuie să urmeze un proces la îndrumarea atacatorului. Bineînţeles, în realitate nu există aceste acţiuni, iar atacatorii cer victimei să instaleze pe dispozitiv anumite aplicaţii false, care folosesc identitatea vizuală a entităţilor impersonate şi care au ca scop prejudicierea financiară a acesteia.
În acest context, DNSC face următoarele recomandări: să nu fie instalate aplicaţii sau programe la solicitarea apelanţilor, în special dacă se cere acest lucru în regim de urgenţă şi cu explicaţii vagi; să nu fie furnizate niciodată telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare sau de carduri bancare), în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă par a proveni de la instituţii de încredere; să se verifice întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituţie, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă se solicită date cu caracter sensibil; să se raporteze astfel de apeluri către organizaţia a cărei identitate este folosită pentru a atrage atenţia cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de iniţiative frauduloase.
'În cazul în care aţi furnizat date de card, sesizaţi imediat banca, iar dacă aţi fost păgubit depuneţi o plângere la Poliţie (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) şi notificaţi DNSC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/)', sfătuiesc reprezentanţii DNSC.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 11:26)
Ok, și de fraudele celelalte cine se ocupă? Acțiuni la același preț ca acum treizeci de ani, dividende canci, patrimoniu imobiliar scos din companii prin asocieri cu dedicație etc.