Un nou studiu realizat de DS Smith relevă faptul că 9,8 milioane de m3 de aer sunt livrate în casele din România[1] în fiecare an, din cauza ambalării inutile - echivalentul a peste 3.920 piscine olimpice, se arată într-un comunicat transmis redacţiei.
Pe măsură ce preţul materiilor prime creşte în toate industriile, cutiile supradimensionate care conţin materiale în exces generează 600.000 de transporturi de livrare inutile, ceea ce duce la eliberarea în atmosferă a 10.505 de tone de CO2 care ar putea fi evitate în fiecare an.
Cercetările DS Smith au constatat că ambalajele de carton care nu se potrivesc cu conţinutul lor transportă inutil acest exces de aer în camioane şi în casele consumatorilor, precum şi că implică resurse inutile:
-25.218 tone de carton suplimentar în ambalaje - la un cost de 33,7 milioane de lei
-71 de milioane de m2 de bandă adezivă - de 195 de ori suprafaţa Palatului Parlamentului
-9 milioane de m3 de material de umplutură - suficient pentru a umple Arena Naţională de 3 ori
Pe lângă impactul asupra mediului pe care îl au cutiile supradimensionate, există şi un efect negativ în lanţ asupra percepţiei consumatorului despre brand. Atunci când se confruntă cu o cutie cu prea multe ambalaje, 14% dintre consumatori spun că aceasta i-a făcut să se simtă frustraţi faţă de brandul de la care au achiziţionat produsul.
În ceea ce priveşte aşteptările lor, consumatorii spun că pe viitor ar dori să primească ambalaje fabricate din surse alternative regenerabile (46%), ambalaje care să se potrivească perfect cu articolele cu forme ciudate (33%) şi ambalaje impermeabile (36%).
25 de milioane de colete sunt expediate în fiecare lună prin intermediul cumpărăturilor online, iar studiul a arătat că, deşi 93% dintre întreprinderile care vând bunuri online recunosc că folosesc ambalaje care nu sunt de dimensiuni apropiate de produs, peste jumătate dintre acestea se concentrează pe posibilităţile de reciclare (55%) şi puţin sub o treime pe capacitatea de reutilizare (30%) a ambalajelor.
Stefano Rossi, DS Smith Packaging CEO, comentează: "Consumatorii îşi doresc mai puţin ambalaj. Materialele prime sunt mai scumpe ca niciodată, iar beneficiile pentru mediul înconjurător sunt semnificative, astfel că acum este momentul să gândim design-uri care să elimine aerul din shopping-ul online."
"Deşeurile de materiale nu sunt un accident, ele apar din cauza deciziilor care se iau încă din stadiul de design. Rolul designului în protejarea planetei pur şi simplu nu poate fi supra-estimat - trebuie să adoptăm o abordare circulară, să eliminăm deşeurile încă din stadiul de design şi să păstrăm materialele în uz cât mai mult timp posibil. Prin parteneriatul nostru cu Fundaţia Ellen MacArthur am instruit deja 700 de designeri DS Smith în utilizarea Principiilor Designului Circular, iar ei lucrează în momentul de faţă la peste 2.000 de proiecte "circulare". Sperăm că Principiile Designului Circular vor deveni norma pentru designul de pretutindeni şi că acest "comerţ cu aer" va fi în curând un lucru de domeniul trecutului."
Christian Schmidt, Cluster Director DS Smith Packaging Romania, completează: "Comerţul online nu mai este doar un trend în România, ci şi o necesitate, o realitate curentă a pieţei. Diferenţiatorul pe care DS Smith Packaging România îl propune clienţilor din acest sector este optimizarea ambalajelor din toate punctele de vedere: fie că vorbim despre adaptarea volumului ambalajului utilizat în transport la conţinutul coletului, de optimizarea lanţului de aprovizionare cu ambalaje al clientul, şi chiar de perfecţionarea liniei de ambalare. Oferim soluţii personalizate datorită competenţelor specialiştilor noştri, instrumentelor de ultimă generaţie cu care operăm şi a capabilităţilor de design. Prin intermediul capacităţii locale, dar şi a inovaţiilor prezente din fabricile DS Smith din întreaga lume, ne propunem ca fiecare proiect să fie cea mai bună soluţie pentru client. În acest mod obţinem reducerea costurilor pentru soluţiile de ambalare solicitate de către client, susţinem strategia de sustenabilitate a clientului şi protejăm planeta de deşeuri inutile."
Mai multe detalii despre Economia Circulară şi despre Parametrii Designului Circular DS Smith sunt disponibile aici.
DS Smith deţine în România un centru de coordonare a operaţiunilor de reciclare în Bucureşti, două depozite de reciclare în Otopeni şi Cluj-Napoca, o fabrică de hârtie, la Zărneşti, două fabrici de ambalaje, la Ghimbav şi la Timişoara şi 3 puncte de lucru, în Piteşti, Timişoara şi Otopeni, judeţul Ilfov, unde lucrează, în total 650 de angajaţi.
• Cercetare
-Studiu de piaţă condus de OnePoll:
-Studiu consumatori: 1.000 de adulţi din România care au achiziţionat produse online în ultimele 6 luni. Studiu -realizat în perioada 5-9 August 2022
-Studiu afaceri: 250 de adulţi din România care activează în toate segmentele de piaţă şi sunt responsabili pentru ambalare, livrări, şi logistică, ca şi parte integrantă a rolului lor în cadrul unei companii care vinde produse online. Studiu realizat în perioada 5 iunie - 15 august 2022.
• Concluzii rezultate din calcule:
-Ambalajele E-commerce livrate consumatorilor sunt fie bazate pe fibră, fie pe plastic
-Se foloseşte dimensiunea medie maximă Royal Mail pentru dimensiunea unei cutii medii generice
-Se trimit în medie 100 de colete per dubă de transport
-Acoperirea a 10% din suprafaţa cutiei cu bandă este rezonabilă - doar peste acest procent banda este considerată excesivă