În 2023, retailerii se aşteaptă la o creştere de 10% a vânzărilor de produse sau servicii faţă de anul trecut, în condiţiile în care inteligenţa artificială şi alte tehnologii nou apărute vor fi folosite mai intens în atragerea clienţilor şi promovarea brandurilor, arată o analiză realizată de White Image.
Totodată, compania subliniază că retailerii se pregătesc de o eventuală criză economică, apelând astfel la metode eficiente de promovare.
"2023 este anul în care focusul pe colectarea zero-party data devine prioritar în contextul anunţului celor de la Google de a bloca cookie-urile third-party. Focusul va fi pe unificarea datelor în platforme integrate care să permită gestiunea istoricului acţiunilor unui client, al inteligenţei artificiale şi al altor tehnologii avansate în promovarea produselor. Astfel, retailerii care reuşesc să gestioneze mai eficient datele pentru a avea o comunicare cât mai personalizată si mai calitativă vor reuşi să crească rata de fidelizare a clienţilor şi să atragă alţii noi. Totuşi, în contextul crizei economice anunţate, ne aşteptăm la creşteri diminuate faţă de estimările iniţiale, la stagnări sau chiar reduceri ale vânzărilor", explică Andrei Georgescu, co-fondator White Image.
În acest sens, antreprenorul crede că atenţia retailerilor va fi concentrată pe păstrarea numărului de produse de pe un bon (adică acelaşi volum al cumpărăturilor), iar în contextul inflaţiei valoarea bonului poate să crească. Astfel, reprezentanţii White Image estimează că zona de produse alimentare de bază, haine şi încălţăminte, dar şi de cosmetice va stagna în ceea ce priveşte numărul de produse achiziţionate, chiar dacă la o valoare mai mare pe fondul inflaţiei. În acelaşi timp, pentru electronice şi electrocasnice, strategia comercianţilor se va concentra pe a diminua scăderea vânzărilor.
Astfel, pentru a susţine vânzările, în retailul tradiţional şi online, pentru 2023 companiile investesc, pentru o mai bună gestiune a datelor, în tool-uri care integrează servicii de email marketing, SMS marketing şi de customer support. Toate acestea nu pot face decât să creeze mai multe oportunităţi de comunicare mai relevante şi cu costuri mai mici, ceea ce ar optimiza cheltuielile de marketing. În plus, pentru a susţine eforturile cu un buget potenţial mai mic se va vorbi tot mai des de:
automatizarea taskurilor repetitive de raportare şi de integrării de date
identificarea oportunităţilor de personalizare a mesajelor pentru a îmbunătăţi campaniile
folosirea mai eficientă a datelor primare existente şi formalizarea dacă este cazul a procedeelor de colectare a acestor date - astfel încât această zonă să devină strategică
informarea completă a clienţilor prin programe de onboarding, garanţii, educare sau suport; astfel clienţii vor primi toate informaţiile şi serviciile necesare după efectuarea unei achiziţii, pentru a beneficia de produs/serviciu la capacitatea maximă
identificarea unor beneficii care pot reîmprospăta relaţiile cu clienţii inactivi
lansarea unor programe de fidelizare şi comunicare personalizate
"Anul acesta, focusul companiilor va fi preponderent pe strategii de păstrare a actualilor clienţi, prin creşterea bazelor de date de informaţii zero-party data, colectate prin acordarea de discount-uri şi alte facilităţi actualilor clienţi. Având în vedere că rezultatele din social media, Facebook sau Tik-tok sunt în scădere sau chiar lipsesc în unele cazuri, alături de impredictibilitatea generată, companiile îşi concentrează eforturile şi bugetele de marketing în mutarea audienţelor către acele canale de comunicare mult mai controlabile ,precum email sau SMS marketing, care generează şi rate de click de 2-3 ori mai mari decât social media şi un ROI (return on investment) de neegalat de alte canale de comunicare", explică Graţiela Lupu, co-fondator White Image.
Reprezentanţii White Image punctează, totodată, că avansul tehnologiei în marketing se va resimţi puternic în 2023, asigurând o mai mare vizibilitate brandurilor şi ajutând la o promovare mai precisă a produselor sau a serviciilor în mediul online, un focus mai mare pe obţinerea încrederii clienţilor prin livrarea de conţinut de calitate şi o mai mare transparenţă în folosirea datelor personale.
Astfel, standarde precum DMARC şi BIMI vor fi tot mai folosite, cel puţin legate de comunicare prin canalul de email (care oferă mai multă încredere). În acelaşi timp, companiile vor folosi în comunicările automatizate de customer journey tot mai multe email-uri cu conţinut interactiv şi mai dinamic, pe baza tehnologiei AMP, care cresc atât rata de atenţie, de implicare şi de fidelizare a clienţilor, cât şi cea de achiziţie. Spre exemplu, vor fi folosite tot mai des email-uri care să conţină sondaje care pot fi completate direct în corpul email-ului, conţinut care să fie actualizat în timp real, cum ar fi preţuri sau disponibilitatea stocului de produse, carusel de produse, meniuri expandabile şi opţiunea de face rezervări sau confirmări direct din corpul email-ului.
De asemenea, un impact foarte mare în 2023 îl va avea inteligenţa artificială. Aceasta va fi folosită pentru crearea de conţinut online, fie pentru răspunsuri către clienţi, fie texte informative, tehnologiile ChatGPT, CopyAI şi Magic Write fiind tot mai prezente în tacticile de promovare. Astfel, şi rolul specialiştilor în marketing urmează să se schimbe, fiind atât responsabili de partea de creativitate, cât şi de gestionarea aplicaţiilor de inteligenţă artificială pentru creare de conţinut, iar timpul de execuţie pentru anumite sarcini de marketing şi costurile de promovare vor scădea.
"În 2023, tehnologia şi datele agregate ne vor oferi o înţelegere mult mai bună a consumatorilor şi a relaţiilor companiilor cu aceştia. Deşi inteligenţa artificială poate îndeplini o parte importantă din activitatea de marketing, totuşi aceasta nu poate analiza datele pe care le obţinem despre consumatori şi preferinţele acestora. La White Image găsim atât metode de obţinere a acestor date ale potenţialilor clienţilor, cât şi interpretăm corect şi implementăm strategii de promovare şi de creştere a vânzărilor", explică Andrei Georgescu, co-fondator White Image.
Totodată, firmele se pregătesc de o eventuală criză economică în 2023. Strategia lor în această situaţie ar presupune ca serviciul de email marketing să fie adaptat pentru un astfel de context, ceea ce ar implica o atenţie sporită pe personalizarea mesajelor - folosirea la capacitate maximă a datelor existente, dar şi tendinţa de captare de noi date care să facă comunicarea mai relevantă, generarea de conţinut de calitate şi experienţe cât mai plăcute.
În acest caz, având loc schimbări în comportamentul de achiziţie avut de consumatorii românii, White Image le recomandă companiilor să analizeze în detaliu ce îi convinge pe aceştia să cumpere, care sunt interesele clienţilor, cum pot promova produsele sau serviciile astfel încât să crească şansa de achiziţie, să analizeze datele deja existente, dar şi să automatizeze o parte din activităţi astfel încât să reducă cheltuielile.