Vineri 17 mai, la Ploieşti, a avut loc o întâlnire care a marcat aniversarea de 30 de ani a Patronatului IMM, la care au participat personalităţi marcante precum ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Radu Oprea şi preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Florin Jianu, alături de directori de bănci, precum Banca Transilvania şi BCR, autorităţi judeţene, reprezentanţi ai mediului privat. Cu această ocazie s-a discutat despre facilităţile destinate sprijinirii întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM).
Discrepanţă între promisiuni şi realitate
Cu această ocazie, reprezentanţii guvernamentali s-au lăudat cu acordarea de facilităţi multiple în sprijinul întreprinderilor mici şi mijlocii, printre care schema de ajutor de stat, IMM Invest Plus aprobată prin OUG 18/ martie 2024 în susţinerea capitalului de lucru al IMM-urilor afectate de războiul din Ucraina.
În fapt, ca şi la ediţiile trecute, se acordă credite cu dobândă subvenţionată şi cu garanţii 90% de la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM). Realitatea, din păcate, este mult mai puţin optimistă. Sumele acordate sunt de până la cinci ori mai mici decât solicitările, iar criteriul "primul venit, primul servit" a generat o adevărată competiţie acerbă pentru fondurile extrem de limitate alocate băncilor.
Firmele afectate de războiul din Ucraina au fost defavorizate
Una dintre problemele majore subliniate a fost că firmele afectate de războiul din Ucraina sunt defavorizate, întrucât băncile acordă creditele pe baza scoringului financiar al solicitanţilor. Astfel, cei care primesc sprijinul financiar sunt adesea cei care au indicatorii financiari cei mai performanţi, deci cei care nu au nevoie, nu cei afectaţi în mod real de criză. Aceasta contravine scopului declarat al ordonanţei de urgenţă.
Problemele agenţiilor de turism
Adrian Voican, vicepreşedinte ANAT, a subliniat că agenţiile de turism, deja afectate de pandemia COVID-19, de criza din Ucraina, de provocările din Israel, de inflaţia şi de accesul dificil la finanţare, nu pot beneficia de schema de ajutor de stat din cauza criteriilor financiare impuse. De asemenea, a amintit că programul HORECA 2, deşi legiferat, nu a fost implementat din cauza unor neînţelegeri guvernamentale, mai ales între Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
ANAT, alături de celelalte patronate din turism, solicită suplimentarea fondurilor destinate acestei scheme de ajutor, astfel încât să ajungă la firmele care au cea mai mare nevoie. Este necesar ca Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), federaţiile patronale, Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii România (FPIOR), băncile afiliate şi Ministerul Finanţelor, alături de Primul Ministru, să depună toate eforturile pentru a asigura că fondurile ajung la cei afectaţi în mod real.
"Ştim că este un an electoral şi tocmai de aceea solicităm ca IMM Invest Plus să nu fie doar "praf în ochi", un element de imagine şi laudă electorală, ci un ajutor real, aşa cum se declară în motivarea ordonanţei de urgenţă. Solicităm suplimentarea fondurilor şi asigurarea că acestea ajung şi la agenţiile de turism. În plus, fondurile s-au epuizat în prima zi de la lansare. La destinaţia fondurilor sunt prevăzute cheltuielile de refinanţare a altor credite pentru finanţarea capitalului de lucru şi pentru investiţii, respectiv cheltuielile destinate achiziţiei de părţi sociale şi acţiuni. Însă băncile nu refinanţează creditele IMM Invest precedente ajunse la maturitate sau care au intrat în perioada cu dobânzi mari, ceea ce adaugă şi mai mult la dificultăţile întâmpinate de IMM-uri", a declarat Adrian Voican.
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) va continua să lupte pentru drepturile şi nevoile membrilor săi, asigurându-se că vocile lor sunt auzite şi că măsurile de sprijin sunt implementate corect şi eficient.