APCE solicită lui Klaus Iohannis să nu promulge legea care obligă prosumatorii la instalarea de baterii

F.D.
Miscellanea / 1 iulie

APCE solicită lui Klaus Iohannis să nu promulge legea care obligă prosumatorii la instalarea de baterii

Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie (APCE) solicită trimiterea spre reexaminare Parlamentului a legii 255/2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, şi adoptarea unor măsuri în domeniul energiei, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.

Parlamentul României, în ultima zi de sesiune parlamentară înaintea vacanţei, la propunerea unui grup de deputaţi PSD, a introdus un amendament "otrăvit" în legea energiei şi a votat şi aprobat legea în plen în aceeaşi zi. Amendamentul a fost susţinut de câteva companii de distribuţie care ar fi comandat un studiu la Facultatea de Energetică a Politehnicii din Bucureşti. Graba cu care acest amendament şi această lege s-au aprobat în câteva ore, fără nicio dezbatere publică cu părţile interesate, încalcă grav:

Recomandarea Rec 2001(19) a Comitetului de Miniştri ai CE către statele membre privind participarea cetăţenilor la viaţa publică locală.

Liniile directoare privind participarea civilă în luarea deciziilor politice, adoptate de Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei pe 27 septembrie 2017 - Codul de bune practici pentru participarea civilă în procesul de luare a deciziilor (2009).

Legea Transparenţei Decizionale (Legea nr. 52/2003).

Parteneriatul Public-Privat (Legea nr. 233/2016).

Alineatul (8) prevede: " Avizele tehnice de racordare emise/actualizate pentru solicitanţii care sunt sau doresc să devină prosumatori prin instalarea de capacităţi de producere a energiei electrice având puteri instalate cuprinse între 10,8 kW şi 400 kW, cu evacuare de putere în reţeaua electrică de interes public, respectă cumulativ următoarele cerinţe: a) obligaţia, în sarcina utilizatorilor, de a instala la locul de consum şi de producere instalaţii de stocare având puterea instalată de cel puţin: (i) 30% din puterea instalată a centralei electrice, pentru puteri ale acestora cuprinse între 3 şi 200 kW; (ii) 50% din puterea instalată a centralei electrice, pentru puteri ale acestora cuprinse între 200 şi 400 kW; b) puterea aprobată pentru a fi evacuată în reţea nu poate fi mai mare decât puterea instalată a instalaţiei de stocare din cadrul locului de consum şi de producere."

La început se vorbeşte despre prosumatorii cu puteri cuprinse între 10,8 kW şi 400 kW, dar imediat la punctul (i) se menţionează că inclusiv prosumatorii cu puteri de peste 3 kW monofazic au obligaţia de a instala capacităţi de stocare. Acest alineat este neclar, creează confuzie şi poate duce la interpretări eronate din partea ANRE sau a jucătorilor din piaţa de energie.

Este anormal să se compare puterea unui sistem de stocare a energiei electrice cu puterea totală a sistemului fotovoltaic. Când discutăm despre stocare, trebuie luată în considerare capacitatea de stocare. O instalaţie de stocare poate fi exploatată la diferite puteri. Astfel, orice raportare a capacităţii de stocare la puterea instalată (30% sau 50%) este neclară şi poate duce la confuzii grave în interpretarea legii şi în procesul de aplicare a ei.

FOLOSIREA UNOR TERMENI NECLARI

Alineatul (9) prevede: " Prevederile alin. (8) se aplică şi pentru acordurile/avizele emise de operatorii de reţea pentru racordarea instalaţiilor de producere a energiei electrice sau a unităţilor generatoare agregate ale prosumatorilor şi pentru racordarea proiectelor demonstrative, cu o putere electrică instalată mai mare de 3 kW, dar mai mică sau egală cu 10,8 kW ori echivalentă pentru racordurile diferite de cele trifazate, cu evacuare de putere în reţea."

Alineatul 9 clarifică faptul că toţi prosumatorii monofazici, de la o putere minimă instalată de 3 kW, sunt obligaţi să instaleze capacităţi de stocare, dar în acelaşi timp se vorbeşte şi despre "racordarea proiectelor demonstrative". Este neclar la ce fel de proiecte face referire legiuitorul, având în vedere că statutul de prosumator nu poate fi obţinut cu rol demonstrativ.

CARACTER RETROACTIV

Alineatul (10) prevede: "Prosumatorii existenţi, care deţin centrale cu puteri instalate ce se încadrează în limitele de putere stabilite la alin. (8) şi (9), au obligaţia de a instala la locul de consum şi de producere instalaţii de stocare conform prevederilor alin. (8) lit. a) până la data de 31 decembrie 2027, iar operatorii de distribuţie au obligaţia actualizării certificatelor de racordare ale acestora conform prevederilor alin. (8) lit. b)."

Majoritatea prosumatorilor au sisteme on-grid cu invertoare care nu permit adăugarea de sisteme de stocare a energiei electrice. Soluţiile tehnice existente necesită adăugarea de alte echipamente costisitoare sau înlocuirea completă a invertoarelor. Motivele pentru care majoritatea prosumatorilor sunt de tip on-grid sunt următoarele:

Introducerea în Legea 123/2012 a mecanismului compensării cantitative prin OUG 143 din 2021, care încurajează prosumatorii să injecteze în reţea cantităţi mari de energie electrică în sezonul cald pentru a beneficia de aceste cantităţi de energie în sezonul rece.

"Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională", iniţiat de Ministerul Mediului, nu finanţează capacităţile de stocare, iar până în anul 2023 era chiar interzisă instalarea de invertoare hibrid care să permită şi adăugarea de sisteme de stocare.

În aceste condiţii, a obliga prosumatorii, peste 140.000 până în prezent, să modifice instalaţiile sau să înlocuiască invertoarele este de neconceput. Această lege are un caracter retroactiv, care intră în conflict cu alte programe guvernamentale pentru susţinerea producerii de energie electrică din surse regenerabile.

RISC MAJOR PENTRU PROIECTELE AFLATE ÎN DESFĂŞURARE

Programul AFM "Casa Verde"

Suntem în perioada de implementare a programului "Casa Verde 2023". În cadrul acestui proiect, majoritatea sistemelor contractate (peste 90%) sunt de tip on-grid (fără stocare). Beneficiarii acestui program sunt obligaţi să injecteze surplusul de energie în reţea, prin urmare trebuie să aibă statut de prosumator. Dacă legea 255/2024 va fi promulgată, toţi beneficiarii programului Casa Verde 2023 vor fi obligaţi să instaleze şi stocare. Acest lucru înseamnă costuri semnificativ mai mari decât cele stabilite iniţial prin contractele de finanţare. Este dificil de estimat impactul, dar valoarea aproximativă a beneficiarilor afectaţi de aceste prevederi este de peste 50.000 doar în programul "Casa Verde 2023". Există un risc major ca beneficiarii să renunţe la aceste programe, cu un efect de domino asupra companiilor care furnizează astfel de sisteme fotovoltaice.

Programe cu finanţare guvernamentală sau europeană

Dacă legea 255/2024 va fi promulgată, există un risc major de blocaj pentru proiectele de producere a energiei electrice din surse regenerabile, aflate în diverse etape de implementare. Fie că discutăm despre investiţii private sau publice, cu sau fără finanţare europeană sau guvernamentală, riscul de blocaj sau chiar de renunţare la aceste proiecte este major. Pierderile pentru sectorul privat şi pentru bugetul de stat nu au fost anticipate şi nu a fost prezentat un studiu de impact.

APCE solicită faţă de argumentele expuse mai sus şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului reexaminarea Legii 255/2024.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb