După pandemie, sectorul transportului aerian a revenit în forţă, iar Consiliul Internaţional al Aeroporturilor (ACI) World a prezis că traficul global de pasageri va ajunge la 9,7 miliarde până la sfârşitul anului, depăşind pentru prima dată recordul din 2019, de dinainte de pandemie. Creşterea numărului de călători se traduce prin noi comenzi pentru producătorii de avioane, însă recentele probleme de control al calităţii ale Boeing, evidenţiate printr-o serie de incidente, stârnesc îngrijorări atât pentru investitori, cât şi pentru companiile aeriene, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Potrivit sursei citate, în 2023, cei mai mari producători de avioane, Airbus din Europa şi Boeing din SUA, au primit comenzi pentru 3775 de aeronave. Majoritatea (61%) dintre acestea (2319) au mers către Airbus şi doar 39% (1456) către Boeing. Anul trecut, cele două companii au livrat 1.263 de aeronave, dintre care 58% (735) au fost livrate de Airbus şi 42% (528) au ieşit din fabricile Boeing.
În ultima vreme, Boeing a fost în centrul atenţiei din cauza unei serii de accidente şi defecţiuni ale avioanelor sale. Compania a început anul cu un nou incident care a implicat un Boeing 737 Max operat de Alaska Air, aflat în serviciu de doar două luni şi care a pierdut o uşă de urgenţă după şase minute de zbor, ceea ce a dus la decompresie. Toate companiile aeriene care foloseau acest model au fost nevoite să oprească temporar aeronavele la sol pentru a efectua verificări speciale cerute de FAA (Autoritatea Aviatică Federală Americană), ceea ce a condus la perturbări ale programului, arată sursa citată.
Problemele au continuat cu alte câteva incidente, cum ar fi flăcările care au ieşit din motorul unui Boeing 737-900, raportarea a zeci de răniţi la bordul unui Boeing 787 Dreamliner care a suferit o cădere bruscă de altitudine, în timp ce într-un alt caz un Boeing 777 a pierdut un pneu. Potrivit site-ului visual capitalist, în ultimii 10 ani au existat mult mai multe incidente în care a fost implicat mai mult Boeing decât Airbus, atât în SUA cât şi deasupra apelor internaţionale. Acestea au culminat în 2023, când au avut 137 de incidente în care au fost implicate aeronave civile Boeing şi doar 40 în care a fost implicat Airbus. În 2024, până la sfârşitul lunii februarie, au existat 20 de incidente cu aeronave Boeing şi doar 4 cu aeronave Airbus, precizează analistul eToro.
"Această situaţie, combinată cu deficienţele de calitate pe scară largă, a sporit îngrijorările cu privire la standardele de fabricaţie ale Boeing. Acest lucru l-a determinat pe directorul general al Boeing, David Calhoun, să îşi anunţe decizia de a se retrage până la sfârşitul anului 2024, subliniind necesitatea unui leadership transformator pentru a aborda aceste provocări.
Pentru 2023, divizia de aviaţie civilă a Boeing a avut venituri de aproape 34 de miliarde de dolari, fiind cel mai mare segment din afacerea Boeing de aproape 78 de miliarde de dolari. Dar există multe obstacole pe care compania trebuie să le depăşească. O nouă conducere va trebui să rezolve problemele de producţie şi să restabilească încrederea pasagerilor, a companiilor aeriene şi a investitorilor. De la începutul anului, acţiunile Boeing au pierdut aproape 35% din valoarea lor.
Între timp, acţiunile unuia dintre principalii operatori de avioane Boeing, Alaska Air Group, au urcat cu peste 16% de la începutul anului, rezultatele raportate în primul trimestru din 2024 fiind mai bune decât aşteptările Wall Street. Compania aeriană a primit 162 de milioane de dolari în numerar ca o compensaţie iniţială de la Boeing pentru a face faţă pagubelor financiare suferite în primul trimestru din cauza incidentului privind zborul 1282 din ianuarie, precum şi datorită consemnării la sol a flotelor de aeronave Boeing 737-9 MAX", afirmă Bogdan Maioreanu.
Miercuri, Boeing a raportat o pierdere de 355 de milioane de dolari, în condiţiile în care veniturile au scăzut cu 8% faţă de anul trecut, în cadrul unor rezultate trimestriale care au fost uşor mai bune decât aşteptările analiştilor. Producătorul de avioane, care a consumat rezerve de numerar de 3,9 miliarde de dolari în timpul trimestrului, a declarat că rezultatele reflectă faptul că a încetinit activitatea fabricilor sale pentru a rezolva problemele de calitate, reducându-şi astfel livrările comerciale.
Bogdan Maioreanu mai precizează că viitorul Boeing, cel puţin în sectorul aviaţiei civile, nu pare deosebit de luminos în acest moment. Redresarea companiei va trebui să abordeze problemele de control al calităţii, întârzierile de producţie şi, cel mai probabil, va consuma o mulţime de resurse financiare în acest proces. Dar compania este prea mare pentru a eşua. Şi, în timp ce Airbus este acum favoritul investitorilor, o concurenţă puternică din partea unui Boeing redresat este o alegere sănătoasă pentru aviaţia globală.