Grupul Bosch şi-a îndeplinit aşteptările, în ciuda provocărilor din exerciţiul financiar 2023: conform cifrelor preliminare, furnizorul de tehnologie şi servicii, a generat1 vânzări de 91,6 miliarde de euro şi, astfel, a înregistrat o creştere de 8 procente după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar (creştere nominală de 4 procente). Marja EBIT din operaţiuni a ajuns la 5 procente, o uşoară îmbunătăţire faţă de anul precedent (4,3 procente), îndeplinind astfel aşteptările. "Pentru Bosch, anul 2023 a fost mai greu decât se anticipa. Printr-un efort suprem, am reuşit să ne creştem vânzările şi să ne îmbunătăţim marjele. Am făcut progrese în ciuda dificultăţilor întâmpinate", a declarat Dr. Stefan Hartung, preşedintele consiliului de administraţie al Robert Bosch GmbH, cu ocazia prezentării cifrelor de afaceri preliminare ale companiei.
"Având în vedere condiţiile dificile, aceasta este o realizare impresionantă a angajaţilor noştri. Anii următori vor presupune mai multe eforturi colective".
În ultimul exerciţiu financiar, Bosch a reuşit să îşi extindă în continuare domeniile de creştere, să avanseze în transformarea activităţii sale de mobilitate şi să consolideze competitivitatea tuturor domeniilor sale de activitate. "Continuăm să investim în mod proactiv în tehnologiile care vor modela viitorul - în special în tehnologiile legate de acţiunile climatice. Cu toate acestea, observăm o întârziere în pătrunderea pe piaţă a acestor tehnologii, iar dinamica pieţei a încetinit. Trebuie să reacţionăm la situaţia mai slabă a comenzilor şi să lucrăm din greu la competitivitatea noastră - doar aşa ne putem finanţa creşterea viitoare". Având în vedere aceste circumstanţe, Bosch se aşteaptă să fie necesară o ajustare în mai multe domenii, precum sectorul de activitate Mobilitate. Acesta din urmă a intrat recent în discuţii pe această temă cu reprezentanţii angajaţilor. Orice ajustare necesară a personalului ar trebui să fie cât mai acceptabilă din punct de vedere social. În conformitate cu acordul de muncă încheiat cu reprezentanţii angajaţilor în vara anului 2023 pentru locaţiile sectorului Mobilitate din Germania, disponibilizările nu sunt prevăzute până la sfârşitul anului 2027. "Schimbarea poate avea succes doar prin parteneriat social. De asemenea, ne asumăm angajamentul faţă de Germania ca locaţie industrială şi, în special, ca locaţie de producţie", a declarat Hartung. În plus, Bosch doreşte să continue recrutarea în sectoare de activitate deosebit de promiţătoare şi să recalifice cât mai mulţi angajaţi pentru a-i muta din domeniile în scădere în cele în creştere. Până în 2030, compania intenţionează să cheltuiască în total aproximativ 4 miliarde de euro pentru formare şi recalificare. Acest lucru va necesita, de asemenea, disponibilitate din partea angajaţilor.
Politica privind schimbările climatice: instabilitatea care slăbeşte dinamica pieţei
Lupta împotriva schimbărilor climatice rămâne o preocupare importantă pentru companiile de tehnologie precum Bosch şi deschide numeroase oportunităţi de afaceri. Bosch a prezentat recent tehnologii şi soluţii pentru utilizarea energiei durabile la CES, expoziţia de electronice de consum din SUA. Hartung consideră că actualele politici privind schimbările climatice destabilizează mediul de afaceri pentru multe companii. "Atunci când punerea în aplicare este inconsecventă, aşa cum am observat recent cu eliminarea bruscă a subvenţiilor pentru autovehiculele electrice în Germania, apar probleme", a spus acesta. "O structură neregulată a politicilor împiedică deciziile de cumpărare pe termen lung. Economia are nevoie de mai multă predictibilitate - de fapt, cât mai multă posibil". În acelaşi timp, Hartung s-a arătat înţelegător pentru factorii de decizie politică: multe guverne din ţările occidentale se află atât sub presiunea austerităţii, cât şi sub critici populiste, în acelaşi timp fiind nevoite să protejeze prosperitatea şi să atenueze încălzirea globală.
Strategia de creştere: investiţii pentru a completa inovaţia Chiar şi în situaţia economică precară actuală, Bosch face progrese şi îşi respectă obiectivele strategice: compania îşi propune să fie unul dintre primii trei furnizori pe pieţele sale cheie şi să se poziţioneze eficient în toate regiunile lumii. "În mod special în vremuri de transformare, amprenta noastră largă în toate industriile şi regiunile se dovedeşte a fi de nepreţuit", a declarat Hartung. "Acest lucru nu exclude însă gestionarea ţintită a portofoliului". Aceasta include decizia ca sectorul Tehnologie pentru construcţii să se concentreze pe afacerea de integrare a sistemelor şi să vândă majoritatea produselor sale. În plus, Bosch a achiziţionat Climatec în 2015 şi Paladin Technologies anul trecut, pentru a-şi consolida poziţia pe piaţa nord-americană de automatizare a clădirilor.
De asemenea, Bosch reuşeşte să extindă cu succes domeniile de creştere pe care le-a definit, cum ar fi activitatea în domeniul semiconductorilor. Odată cu investiţia în societatea mixtă europeană ESMC şi cu achiziţia unei fabrici de plăcuţe semiconductoare în Roseville, SUA, Bosch a luat decizii de investiţii semnificative în 2023. Compania îşi propune o creştere suplimentară prin fabricarea de cipuri din carbură de siliciu, sau, pe scurt, cipuri SiC. Aceşti semiconductori sunt utilizaţi în electronica de putere a autovehiculelor electrice şi pot creşte autonomia de deplasare. "Prin fabricarea structurilor din carbură de siliciu pe verticală şi nu pe un plan plat, putem creşte şi mai mult densitatea de putere a cipurilor. Am fost primul producător de SiC care a pus această tehnologie în aplicare, iar cu cea de-a doua generaţie am reuşit să creştem performanţa cu încă 30 de procente în 2023", a declarat Hartung, subliniind puterea de inovare a companiei. "La Bosch, investiţiile completează inovaţia". Începând cu 2026, Bosch intenţionează să producă primele cipuri SiC structurate vertical pe plăcuţe semiconductoare rentabile de 200 de milimetri.
Transformare în industria mobilităţii: standardizare pentru a promova electromobilitatea
Bosch răspunde transformării industriei auto prin cea mai mare realiniere a activităţii sale de bază din istoria companiei. Sectorul de activitate integrat Mobilitate a fost lansat de la începutul anului 2024. Una dintre noutăţile sale este responsabilitatea orizontală pentru trei domenii de importanţă viitoare: software, semiconductori şi calculatoare pentru vehicule. Pe măsură ce Bosch se îndreaptă spre mobilitatea viitorului, intenţionează să îmbunătăţească modul în care valorifică tehnologiile emergente şi consacrate pentru a-şi maximiza oportunităţile de afaceri.
De exemplu, s-a înregistrat o creştere a cererii de noi sisteme de frânare redundante, care sprijină în special conducerea automatizată şi electrificată. Hartung raportează că Bosch vizează o creştere anuală de 10 procente până în 2030. "În general, înregistrăm o creştere de două ori mai rapidă decât concurenţa cu sistemele noastre de frânare. De asemenea, ne menţinem vânzările în ESP, deşi volumul pieţei de aici este în scădere". În ceea ce priveşte electromobilitatea, Hartung consideră că încă mai există lucruri de făcut, precum remedierea lipsei de staţii de încărcare şi de autovehicule electrice accesibile în Europa. "China a reuşit să îşi crească exporturile de autovehicule cu 60 de procente anul trecut, o realizare care ar trebui să ne dea de gândit", a spus el. "Ştim că, clienţii noştri chinezi preferă standardizarea în ceea ce priveşte soluţiile de propulsie electrică - acest lucru generează economii de scară pe care noi, în Europa, nu ne putem permite să le ratăm".
Evoluţia afacerii în 2023: creştere puternică în sectoarele de activitate Mobilitate şi Tehnologie pentru construcţii şi energie
În 2023, evoluţia vânzărilor în sectoarele de activitate Bosch a prezentat o imagine mixtă. Cu 56,3 miliarde de euro în 2023, Mobilitate a rămas sectorul de activitate Bosch cu cele mai mari vânzări. Acesta a obţinut o creştere de 7 procente sau 11 procente ajustat pentru efectele cursului de schimb valutar. "Produsele noastre sunt solicitate, atât în domeniile de activitate tradiţionale, cât şi în cele noi. Acest lucru ne motivează să dezvoltăm acest sector, o sarcină care va solicita în continuare foarte mult efort din partea noastră", a declarat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administraţie şi director financiar al Robert Bosch GmbH. Sectorul de activitate Tehnologie industrială a înregistrat vânzări de 7,5 miliarde de euro. Această cifră este cu 8 procente mai mare decât în anul precedent datorită achiziţiei HydraForce; ajustată pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta reprezintă o creştere de 10 procente. În sectorul de activitate Bunuri de larg consum, vânzările s-au ridicat la 19,9 miliarde de euro. "Reticenţa puternică a consumatorilor a avut un impact semnificativ asupra afacerilor noastre de scule electrice şi electrocasnice", a declarat Forschner. La 7 procente, vânzările au scăzut faţă de anul precedent; ajustate pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta a fost o scădere uşoară de 1 procent. Sectorul de activitate Tehnologie pentru construcţii şi energie a înregistrat o creştere puternică a vânzărilor de 9 procente, până la 7,6 miliarde de euro. După ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, această creştere se ridică la 11 procente. "Aici am beneficiat nu numai de cererea mare de tehnologie de încălzire eficientă din punct de vedere energetic şi regenerabilă, ci şi de extinderea activităţii noastre de servicii în cadrul diviziei Bosch Global Service Solutions", a declarat Forschner.
Evoluţia afacerii în 2023: cea mai puternică creştere în Europa şi America de Nord
Dezvoltarea vânzărilor regionale la Bosch a prezentat, de asemenea, o imagine mixtă. "Europa şi America de Nord au înregistrat cea mai puternică creştere nominală", a declarat Forschner. În Europa, vânzările au crescut cu 6 procente, ajungând la 46,8 miliarde de euro, o creştere de 8 procente după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. În America de Nord, vânzările au crescut la 15,2 miliarde de euro - o creştere de 4 procente sau 8 procente după ajustarea la efectele cursului de schimb valutar. În America de Sud, vânzările au fost de 1,7 miliarde de euro, în scădere cu 6 procente faţă de anul precedent. Cu toate acestea, ajustată pentru efectele cursului de schimb valutar, creşterea s-a ridicat la 4 procente. "Realul brazilian slab a fost un factor decisiv aici", a explicat Forschner. Vânzările în Asia-Pacific au urcat uşor, cu 1 procent, la 27,9 miliarde de euro sau cu 9 la sută dacă sunt ajustate pentru efectele cursului de schimb valutar. "Aceste cifre reflectă evoluţia mai slabă din mai multe sectoare ale economiei chineze", a spus Forschner. "Creşterea noastră puternică din India şi Japonia a reuşit să compenseze doar parţial acest lucru".
Evoluţia numărului de angajaţi în 2023: ocuparea forţei de muncă la un nivel stabil
La 31 decembrie 2023, Grupul Bosch avea aproximativ 427.600 de angajaţi în întreaga lume. Conform cifrelor preliminare, acest lucru reprezintă aproximativ 7.600 sau cu aproximativ 2 procente mai mult decât în anul precedent. În Germania, numărul de angajaţi a rămas practic neschimbat la 133.800 de persoane.