Pentru al doilea an consecutiv, Apple ocupă primul loc pe listă, Microsoft urcă două poziţii şi ajunge pe locul al doilea, în timp ce Amazon urcă un loc, pe locul trei, conform unui comunicat remis redacţiei. Alphabet coboară trei locuri, până pe patru, iar Tesla se menţine pe poziţia a cincea. Patru noi companii -ByteDance (#45), Nvidia (#15), Panasonic (#46) şi Zalando (#25) - se alătură topului 50. În lista din acest an se remarcă o revenire a industriei auto: GM (#42) şi Ford (#43) reintră în top 50, iar Tesla (#5) şi Toyota (#21) îşi menţin poziţiile de anul trecut. Hyundai (#33) este un alt nume care rămâne prezent în top.
Potrivit sursei citate, în acest an, pentru cel de-al 16-lea raport al său, BCG a adresat pentru prima dată aspectul privind importanţa componentei climă şi sustenabilitate (C&S) în inovare. Pe măsură ce, aproape zilnic, tot mai multe companii mari îşi anunţă angajamentul cu privire la zero emisii poluante, decalajul dintre angajamentul şi capacitatea reală de a inova devine o problemă reală.
Astfel, studiul relevă faptul că pentru două treimi dintre companiile din sondajul privind inovarea la nivel global în 2022, clima şi sustenabilitatea (C&S) sunt o prioritate de top, în timp ce mai mult de jumătate raportează că îşi asumă să inoveze în această direcţie, menţionând atât inovarea, cât şi C&S printre primele trei priorităţi ale lor. Cu toate acestea, doar aproximativ una din cinci companii este pregătită să acţioneze, respectiv au încorporat priorităţile C&S în procesele lor de inovare, au construit capacităţile necesare şi sunt gata să dezvolte produse, şi modele de afaceri inovatoare, cu rezultate concrete.
"În timp ce multe companii vorbesc despre sustenabilitate şi îşi iau angajamente privind emisii zero de carbon, mult prea puţine dintre ele au făcut cu adevărat munca de integrare a priorităţilor C&S în sistemele lor de inovare şi generare de rezultate tangibile", spune Justin Manly, lider global al segmentului de creştere şi inovare al BCG şi coautor al raportului. "În acelaşi timp, investitorii, autorităţile de reglementare, clienţii şi acţionarii se aşteaptă cu toţii ca organizaţiile mari şi directorii lor executivi să fie un model de urmat cu privire la progresul real împotriva încălzirii globale."
Raportul măsoară jucătorii inovatori dedicaţi C&S prin prisma cadrului de analiză comparativă a inovării cu impact (i2i) al BCG, pentru a evalua disponibilitatea practicilor şi platformelor lor de inovare. Dintre companiile dedicate C&S, 28% au un scor de 80 sau mai mare (un scor i2i perfect este de 100), ceea ce semnifică faptul că sunt pregătite şi echipate cu capacităţi de inovare bine dezvoltate, deja implementate. Acest lucru indică faptul că aproape trei sferturi dintre inovatorii C&S dedicaţi trebuie să-şi îmbunătăţească procesele, iar 80% din ei se află în faţa unei curbe abrupte de învăţare.
Multe dintre cele mai inovatoare companii din 2022 sunt deja lideri în domeniul inovării C&S - majoritatea se află printre primele organizaţii care au adoptat principii de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG) şi şi-au stabilit angajamentele legate de decarbonizare. Aproape 80% (39) se califică drept inovatori de top C&S, potrivit voturilor globale acordate de companii, subliniază sursa citată.
Este interesant de remarcat faptul că sectorul automotive se clasează pe locul al II-lea în ce priveşte procentul companiilor pentru care C&S reprezintă o prioritate, ceea ce reflectă angajamentul industriei faţă de vehiculele electrice şi autonome.
În concordanţă cu ultimele cinci ediţii ale topului 50 al BCG, mai mult de jumătate din companiile de pe lista din acest an au sediul în America de Nord. Asia-Pacific şi China continuă să fie hub-uri în creştere în ce priveşte inovarea, companiile din aceste regiuni crescându-şi reprezentarea în top, de la patru, respectiv trei companii în 2018, la opt şi, respectiv, şapte companii în 2022.
Raportul relevă faptul că industriile responsabile pentru cele mai mari emisii de carbon - bunuri de folosinţă îndelungată (85%), auto (78%), utilităţi (77%) şi petrol şi gaze (77%) - sunt cele care prioritizează C&S cel mai mult. În plus, companiile cu emisii ridicate sunt cu 20% mai susceptibile decât cele cu emisii scăzute să vizeze soluţii de tip deep-tech, necesare pentru o decarbonizare substanţială.
Companiile pregătite pentru C&S pun accentul pe o serie de aspecte ale sistemelor lor de inovare mai agresiv decât o fac alţi inovatori. Ele încep cu ambiţii mai mari, identifică domeniile pe care să se concentreze, şi au obiective clare de performanţă. De asemenea, îşi implică mai activ partenerii şi chiar competiţia.
Organizaţiile pregătite pentru inovaţii cu impact real au înregistrat, de asemenea, o creştere a productivităţii activităţilor lor de inovare şi cercetare şi dezvoltare. 80 % dintre companiile chestionate lucrează de la distanţă două sau mai multe zile pe săptămână, iar 49% dintre inovatorii pregătiţi pentru C&S raportează că productivitatea activităţilor lor de inovare şi cercetare şi dezvoltare s-a îmbunătăţit cu 10%-50% datorită acestor noi modalităţi de lucru.
"Pe măsură ce sustenabilitatea urcă pe ordinea de zi a şedinţelor de board şi în rândul executivilor de pretutindeni, importanţa inovaţiei creşte proporţional", spune Michael Ringel, liderul global al BCG pentru analiza şi cercetarea inovaţiei şi coautorul raportului. "Dar inovaţia - fie că este vorba de produse, procese sau modele de afaceri - nu este o funcţie izolată, care are loc într-un laborator. Progresul depinde de inovaţia încorporată în întreaga organizaţie, cu aceleaşi capacităţi umane şi tehnologice de care depinde succesul acesteia în afaceri", se menţionează în comunicat.