Liderul USR Cătălin Drulă scrie, marţi, pe Facebook că nu se lucrează pe niciun metru de autostradă în Moldova şi că "aceasta este realitatea cruntă pe care o desenează ministrul Sorin Grindeanu", informează news.ro.
"Dincolo de anunţuri triumfaliste: autostrăzile Moldovei avansează în ritm de melc. Nu se lucrează pe niciun metru de autostradă în Moldova - aceasta este realitatea cruntă pe care o desenează ministrul Sorin Grindeanu. A7 - coloana vertebrală a Moldovei de la Paşcani la Ploieşti - ar însemna 320km de autostradă de la nordul la sudul regiunii şi este cel mai mare proiect rutier din TOATE PNRR-urile din TOATE statele Uniunii Europene. Un proiect evaluat la 3 miliarde de euro - este mai mult decât a investit România în total în autostrăzi în ultimii 10 ani", spune preşedintele USR.
Cătălin Drulă arată că "A8 - autostrada care traversează munţii - cu sectoarele Tg. Mureş - Miercurea Nirajului şi Leghin - Tg. Neamţ are şi ea finanţare în PNRR.
"Cu toate acestea, 41% din aceste două autostrăzi NU sunt lansate în licitaţie şi se îndepărtează pe zi ce trece de atragerea banilor din PNRR. Anul trecut am reuşit cu eforturi uriaşe de negociere să conving Comisia Europeană să finanţeze A7 Ploieşti - Paşcani. La fel şi sectoarele A8 dinspre Tg. Mureş şi Tg. Neamţ - Autostrada Unirii Moldova - Transilvania. A8 e o autostradă despre care s-a vorbit mult, s-au dat legi, au fost proteste, s-au făcut şi desfăcut studii de fezabilitate, însă prima cărămidă reală a fost obţinerea fermă a finanţării europene. Apoi am lansat licitaţia de lucrări pentru primul tronson din A7 Ploieşti - Buzău şi am lăsat în septembrie celelalte sectoare din A7 şi A8 în etapa de proiectare la 90%. Sorin Grindeanu le-a primit pe tavă gata de licitat în câteva săptămâni. Decizia lui strategică a fost însă să condamne Moldova la cine-ştie-câţi ani în plus fără autostrăzi", spune Drulă.
Liderul USR prezintă radiografia completă a tuturor blocajelor pe proiecte rutiere din Moldova:
" A7, coloana vertebrală a Moldovei de la Siret până la Ploieşti: Pe primul tronson Ploieşti - Buzău lansat în licitaţie de lucrări în iunie 2021 (acum 14 luni!) doar 2 din cele 3 loturi sunt contractate, însă nu au început lucrările în niciun punct. Următorul sector până la Focşani a fost într-un final licitat în iarnă, dar nu avem niciun câştigător desemnat. Mai departe, aproape 100km din mega-proiectul A7-PNRR pe sectorul Focşani - Bacău nu e licitat nici până azi, iar licitaţia pentru ultimul tronson între Bacău şi Paşcani a fost lansată abia în această săptămână. Iar pe ultimele sectoare Paşcani - Suceava - Siret proiectarea ar trebui să fie gata în această toamnă, însă sunt departe de a termina până şi studiile de teren ce bat de luni de zile pasul pe loc, ce să mai vorbim despre proiectare sau obţinerea acordului de mediu", afirmă el.
"Autostrada Unirii A8 Tg. Mureş - Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni: Sectoarele de circa 60km pe care le-am prins la finanţare în PNRR Tg. Mureş - Miercurea Nirajului şi Leghin - Tg. Neamţ nu au acord de mediu, nu au studiu de fezabilitate finalizat şi, drept urmare, nu au fost lansate licitaţiile pentru lucrări. Sunt cele mai avansate din întreaga autostradă A8, le-am lăsat anul trecut în acelaşi stadiu şi doar din cauza incompetenţei comasate la Ministerul Transporturilor nu avem azi licitate şi contractate pentru lucrări primele tronsoane din A8 Moldova - Transilvania. Pe tronsonul greu de munte dintre Miercurea Nirajului şi Leghin investigaţiile geotehnice de teren au fost abandonate şi, în consecinţă, proiectarea e în pom. De la Tg. Neamţ la Iaşi şi mai departe la graniţa cu Rep. Moldova nu sunt în stare Grindeanu cu "experţii" lui să aprobe nici măcar traseul final, deşi conform contractului semnat în aprilie 2021 studiile de teren şi proiectarea ar trebui să se apropie de final şi să vorbim deja despre licitaţia de lucrări. Trecerea graniţei prin podul peste Prut de la Ungheni e şi ea dată uitării, Sorin Grindeanu nefiind capabil să obţină un acord de mediu într-un an de zile pentru un singur pod", scrie Cătălin Drulă.
"Zero proiectări de drumuri expres şi lucrări îngheţate la centuri ocolitoare în Moldova: De proiectarea drumurilor expres Bacău - Piatra Neamţ sau Tişiţa - Albiţa nu se mai aude nimic, le-a băgat Grindeanu şi pe astea la sertar, deşi la ora asta trebuiau să fie în licitaţie pentru lucrări. Iar centurile ocolitoare la Tecuci şi Bârlad sumarizează neputinţa acestor incompetenţi: zero mobilizare, zero progres, zero interes pentru binele cetăţenilor", mai spune Drulă.