Anul 2022 trebuie să reprezinte un an de cotitură în domeniul promovării exportului românesc, după doi ani de pandemie care au marcat negativ contactele comerciale internaţionale ale ţării noastre, manifestându-se, printre altele, prin creşterea deficitului balanţei comerciale, spune Florin Dobrescu, Secretar de stat în Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului (MAT).
Domnia sa adaugă: "Chiar dacă şi începutul acestui an a fost puternic tensionat de conflictul ruso-ucrainean şi de impunerea sancţiunilor economice împotriva Federaţiei Ruse, Departamentul de comerţ exterior din cadrul MAT face eforturi pentru înlocuirea pieţei ruseşti, prin intensificarea promovării produselor şi serviciilor româneşti pe alte pieţe emergente, inclusv prin participarea la târguri şi expoziţii internaţionale, respectiv la misiuni economice în străinătate".
Domnia menţionează că, în anul 2021, autorităţile au decis alocarea, "din păcate", a unei sume modice pentru programul de promovare a exportului, de 1,5 milioane lei, care "a paralizat acest program".
Florin Dobrescu aminteşte că MAT a reuşit, pe timpul pandemiei, gestionarea şi crearea parteneriatelor cu institiuţii publice şi de credit, respectiv implementarea măsurilor de sprijin. Domnia sa spune: "Împreună cu Serviciul de telecomunicaţii speciale am realizat proceduri de lucru operaţionale în vederea implementării singurelor măsuri de sprijin sub formă de ajutor financiar nerambursabil, menite să compenseze efectele crizei generate de virusul SARS-CoV-2 asupra mediului de afaceri românesc. Acum, Ministerul încă este implicat în definitivarea situaţiilor celor 33.555 de aplicanţi aferenţi sesiunii 2 a Măsurii de microgranturi, pregătind proiectele schemelor de ajutor bugetate să fie implementate în perioada 2022 - 2027. Special pregătite pentru perioada post-pandemie, schemele de ajutor ce urmează să fie lansate începând cu luna mai anul curent sunt complementare celor deja definitivate, având ca obiect sprijinirea dezvoltării întreprinderilor după această criză".