Un procent de 34% din populaţia ţării noastre a auzit despre 5G, iar 22% despre "Internetul Obiectelor" (Internet of Things - IoT), conform unui studiu de piaţă al ANCOM remis, astăzi, Redacţiei noastre.
Un procent de 4% din populaţie deţine personal sau în gospodărie obiecte inteligente ce pot fi conectate, utilizatorul tipic de IoT din România fiind, conform studiului, tânăr, cu studii superioare, cu venituri ridicate şi care provine din mediul urban.
"Acestea sunt primele semne ale următorului salt socio-economic major, după internet. Cel în care obiectele inteligente, conectate, fac parte din viaţa de zi cu zi a românilor", a afirmat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.
Conform studiului ANCOM, 22% dintre români au auzit despre IoT, persoanele din grupele de vârstă 16-30 ani şi 31-45 ani fiind familiarizate cu IoT într-un procent mult mai ridicat (peste 30%) decât cele de peste 46 ani (7-10%).
IoT este mai cunoscut în gospodăriile în care venitul lunar este de peste 6.000 lei (43%), în timp ce în doar 14% din gospodăriile cu venituri maxime de 3.000 lei acest concept este familiar.
În funcţie de ocupaţie, notorietatea IoT în rândul elevilor/studenţilor şi persoanelor active (patroni/angajaţi) este mult mai mare (28-46%), decât la cele inactive (pensionari, şomeri) - 8%.
La nivel naţional, 4% dintre respondenţi erau utilizatori de IoT, adică, în medie, fiecare al şaselea respondent care a auzit de IoT deţine personal sau în cadrul gospodăriei obiecte inteligente. Diferenţa dintre mediul urban (6%) şi mediul rural (1%) este însă apreciabilă.
Dintre cei care utilizează IoT, 67% au achiziţionat aceste obiecte împreună cu componenta de conectivitate, de regulă de la un operator de comunicaţii mobile (50%), dar şi de la un furnizor de obiecte (17%), în timp ce 24% au achiziţionat separat obiectele şi conectivitatea la internet.
Cel mai des întâlnite obiecte IoT deţinute de respondenţi sunt ceasurile/brăţările inteligente (2%) şi televizoarele prin intermediul cărora pot fi accesate şi/sau controlate alte dispozitive (2%), celelalte categorii de obiecte IoT fiind mai puţin întâlnite (sub 1% fiecare).
Dintre utilizatorii de IoT, 65% consideră că acesta face deja parte în prezent din rutina personală, în timp ce alţi 25% cred că acest lucru se va întâmpla în următorii doi ani.
Confortul este apreciat ca fiind principalul beneficiu ce poate fi adus de utilizarea Internetului Obiectelor (42% dintre respondenţi), siguranţa personală şi a familiei fiind apreciată de 33% dintre respondenţi, iar 20% au apreciat automatizarea unor activităţi şi 17% optimizarea consumului casnic.
Pe de altă parte, temerile cele mai frecvente ale respondenţilor sunt: furtul sau pierderea datelor personale (35% dintre respondenţi), costurile dispozitivelor IoT (34%) şi afectarea confidenţialităţii datelor (25%), se arată în comunicat.
Dintre utilizatorii de IoT, 51% au declarat că principalul motiv pentru care au început să utilizeze internetul obiectelor este pentru că îl consideră ca fiind un ajutor în activităţile zilnice, în timp ce 45% au fost curioşi să testeze funcţiile şi facilităţile acestuia. 28% folosesc IoT pentru că sunt pasionaţi de tehnologie.
Per total, 79% dintre utilizatorii de IoT consideră că utilizarea acestui tip de obiecte le-a adus mai multe beneficii decât costuri. În acest sens, 46% dintre utilizatori le consideră accesibile ca preţ, cele mai populare fiind ceasurile/brăţările inteligente şi televizoarele/electrocasnicele.
O treime dintre respondenţi cunosc termenul de 5G, profilul acestora fiind similiar cu cel al celor care cunosc conceptul de IoT.
Odată cu implementarea 5G în România, 47% dintre respondenţi se aşteaptă la o acoperire naţională mai bună, 31% la o viteză mai mare de download/upload de fişiere pe internet şi 26% la mai puţine probleme cu conectivitatea.