Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) atrage atenţia Guvernului şi Parlamentului României asupra faptului că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) refuză să furnizeze informaţii despre situaţia financiară a companiilor de asigurări, deşi există risc crescut pentru un nou faliment pe piaţa RCA, în 2024, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, COTAR a transmis către ASF cererea înregistrată cu nr. RG-30085/23.10.2023 şi P-DCEF 1074/23.10.2023, solicitând informaţiile şi documentele de interes public despre situaţia financiară a companiilor care ocupă primele locuri în topul vânzărilor de poliţe RCA. Răspunsul ASF este halucinant: nu se doreşte transparentizarea acestor informaţii "pentru că ar crea haos în piaţă".
COTAR a cerut ASF să dispună comunicarea informaţiilor şi documentelor de interes public solicitate şi să dispună aplicarea măsurilor administrative/disciplinare adecvate faţă de persoanele care se fac vinovate de refuzul nejustificat de a furniza informaţiile şi documentele de interes public.
Prin cererea înregistrată de ASF sub nr. RG-30085/23.10.2023 şi P-DCEF 1074/23.10.2023 am solicitat Autorităţii furnizarea informaţiilor şi documentelor de interes public în legătură cu rezervele tehnice ale societăţilor de asigurare autorizate să-şi desfăşoare activitatea pe piaţa din România, precum şi aspecte conexe de guvernanţă, prudenţialitate şi cerinţe de capital în legătură cu aceste entităţi.
În susţinerea cererii, am arătat că Asigurătorii la care ne-am referit au aceeaşi conduită ilicită manifestată în trecut şi de asigurătorii City Insurance şi Euroins, constând în încălcarea continuă şi repetată a prevederilor legale referitoare la gestionarea dosarelor de daună, plata despăgubirilor şi a penalităţilor de întârziere, constituirea şi menţinerea rezervelor de daună, etc.
Această realitate este reflectată şi de numărul petiţiilor/reclamaţiilor înregistrate la ASF cu privire la aceşti Asigurători. Cu titlu exemplificativ, am arătat că doar în cazul unui singur asigurător sunt înregistrate 631 petiţii/reclamaţii în perioada iulie-septembrie 2023 şi 1652 petiţii în total pentru primele 9 luni ale anului 2023.
Pe de altă parte, conform rapoartelor generale întocmite de ASF1, piaţa din România este în continuare caracterizată printr-un grad ridicat de concentrare, societatea comercială în cauză - lider pe segmentul asigurărilor generale - deţinând o cotă de piaţă de 22,23%. Cote importante sunt deţinute şi următoarele 3 firme din topul vânzărilor de poliţe RCA. În acest context, existenţa unor nereguli chiar şi numai în activitatea unui singur asigurător, va avea efecte majore la nivelul întregii pieţe.
În justificarea interesului public în legătură cu informaţiile solicitate am subliniat că activitatea asigurătorilor produce efecte în cascadă asupra întregii pieţe şi, implicit, asupra unor sectoare conexe ale economiei naţionale care aduc importante contribuţii la formarea bugetului naţional şi asigură locuri de muncă pentru sute de mii de cetăţeni români.
Aptitudinea asigurătorilor de a-şi îndeplini sau nu obligaţiile asumate este un element de maxim interes pentru toţi consumatorii de asigurări din România, iar obţinerea informaţiilor menţionate în Cererea noastră este necesară pentru a asigura un minim de predictibilitate cu privire la evoluţia pieţei de asigurări.
Faţă de aceste argumente, am arătat că informaţiile menţionate în Cererea noastră se încadrează în categoria celor de interes public, în sensul art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001, fiind "informaţii care privesc activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei", rezultate din activitatea de control şi supraveghere desfăşurată de ASF inclusiv pe baza raportărilor primite din partea asigurătorilor.
În data de 31.10.2023, Autoritatea ne-a comunicat prin e-mail răspunsul la Cererea noastră, indicând faptul că "datele solicitate nu sunt publice, întrucât reprezintă informaţii cu caracter confidenţial utilizate de A.S.F. în procesul de supraveghere. Diseminarea publică a acestora poate influenţa funcţionarea în condiţii optime a pieţei asigurărilor din România."
Aşadar, suntem în ipoteza unui refuz total şi explicit al ASF/ al personalului responsabil din cadrul ASF, de furnizare a informaţiilor şi documentelor menţionate în Cererea noastră, întemeiată pe dispoziţiile Legii nr. 544/2001.
Considerăm că acest refuz este nelegal. Cu titlu prealabil, menţionăm că Răsunsul ASF nu include numele, calitatea şi semnătura persoanei responsabile de gestionarea Cererii noastre, ceea ce constituie o încălcare a legii şi îngreunează exercitarea drepturilor noastre legitime.
Potrivit art. 21 din Legea nr. 544/2001
"(1) Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorităţi ori instituţii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere şi atrage răspunderea disciplinară a celui vinovat.
(2) Împotriva refuzului prevăzut la alin. (1) se poate depune reclamaţie la conducătorul autorităţii sau al instituţiei publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunoştinţă de către persoana lezată.
(3) Dacă după cercetarea administrativă reclamaţia se dovedeşte întemeiată, răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la depunerea reclamaţiei şi va conţine atât informaţiile de interes public solicitate iniţial, cât şi menţionarea sancţiunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat."
Aşa cum rezultă din Răspunsul Autorităţii, refuzul de a furniza informaţiile de interes public a fost motivat prin raportare la prevederile art. 4 alin. (1) lit. a) şi art. 5 din Regulamentul ASF nr. 14/2020 privind obligaţia păstrării secretului profesional şi a protejării informaţiilor nedestinate publicităţii ale Autorităţii de Supraveghere Financiară ("Regulamentul ASF nr. 10/2020"), conform cărora:
Art. 4 alin. (1) lit. a):
"(1)În funcţie de regimul de diseminare, conţinutul acestora şi prejudiciile pe care divulgarea neautorizată a acestora le-ar putea produce, categoriile de informaţii sensibile ale A.S.F. sunt:
a)informaţii confidenţiale - informaţii care se referă la funcţionarea şi stabilitatea pieţelor financiare nebancare şi a căror accesare sau diseminare neautorizată ar putea produce prejudicii entităţilor reglementate şi supravegheate de A.S.F., precum şi pieţelor reglementate şi supravegheate în ansamblul lor."
Art. 5:
"Informaţiile confidenţiale sunt informaţiile care se referă la stabilitatea pieţelor financiare nebancare şi la activitatea entităţilor din cadrul acestor pieţe, precum şi la activitatea internă/organizarea şi funcţionarea A.S.F. şi sunt cuprinse în analize, rapoarte, evaluări ale pieţelor reglementate şi supravegheate de A.S.F., respectiv ale entităţilor care îşi desfăşoară activitatea pe aceste pieţe."
Faţă de conţinutul acestor prevederi ale Regulamentului ASF nr. 14/2020, facem următoarele precizări:
În primul rând, prevederile anterior citate nu pot fi interpretate şi aplicate în maniera indicată de autorii Răspunsului. Potrivit definiţiei din Regulament, informaţiile confidenţiale sunt acelea care privesc piaţa financiară nebancară şi pot prejudicia asigurătorii prin dezvăluire (condiţii cumulative). Aşadar, nu este suficient ca informaţiile în cauză să vizeze funcţionarea pieţei, ci trebuie ca acestea să aibă aptitudinea de a prejudicia entităţile vizate.
Cererea noastră viza comunicarea informaţiilor privind rezervele tehnice ale societăţilor de asigurare autorizate să-şi desfăşoare activitatea pe piaţa din România, precum şi aspecte conexe de ce ţin de lichiditatea şi viabilitatea acestora - adică acele informaţii menite să ateste dacă asigurătorii sunt sau nu în măsură să-şi desfăşoare activitatea pentru care au primit autorizaţia ASF.
Cererea noastră nu viza obţinerea unor informaţii detaliate şi, de altfel, elementele indicate de noi sunt neechivoce: asigurătorii fie respectă, fie nu respectă cerinţele de capital/ de lichiditate impuse de lege.
Prin urmare, singura ipoteză în care informaţiile solicitate pot crea prejudicii este aceea în care asigurătorii nu respectă parametrii impuşi de lege, întrucât doar în acest caz s-ar putea reţine un eventual caracter prejudiciabil al informaţiilor.
Altfel spus, calificarea informaţiilor solicitate de noi ca fiind confidenţiale în sensul art. 4 alin. (1) lit a) din Regulament echivalează cu afirmarea faptului că niciunul dintre asigurătorii autorizaţi să activeze pe piaţa din România nu respectă cerinţele de capital şi indicatorii de lichiditate prevăzuţi de reglementările în vigoare.
În al doilea rând., subliniem că potrivit art. 3 alin. (2) din Regulament
"Nicio prevedere a prezentului regulament nu poate fi interpretată ca o restrângere a dreptului la informare al persoanelor şi nici contrar prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare."
Din această perspectivă, este relevant faptul că Cererea noastră viza informaţii deosebit de importante pentru consumatorii de asigurări şi piaţa în ansamblul său, respectiv dacă aceste societăţi îndeplinesc sau nu condiţiile de funcţionare/autorizare impuse de lege. Cererea a fost formulată în contextul falimentelor SAR City Insurance şi Euroins România Asigurare - Reasigurare SA, ale căror consecinţe negative de o gravitate fără precedent au destabilizat puternic piaţa de asigurări din România.
Prin urmare, refuzul de a furniza informaţiile care să asigure un minim de predictibilitate cu privire la evoluţia pieţei de asigurări nu poate fi decât contrar Legii nr. 544/2001 şi, implicit prevederilor art. 3 alin. (2) din Regulament.
De altfel, categoriile de informaţii de interes public exceptate de la accesul liber sunt expres prevăzute de art. 12 alin. (1) din Legea nr. 544/2001, respectiv:
"a)informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii;
b)informaţiile privind deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii;
c)informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum şi principiului concurenţei loiale, potrivit legii;
d)informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e)informaţiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidenţiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfăşurare;
f)informaţiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile implicate în proces;
g)informaţiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor."
După cum se poate constata, informaţiile solicitate prin Cererea noastră nu se încadrează în niciuna dintre aceste categorii, astfel că prevederile Regulamentului ASF nr. 14/2020 nu pot fi invocate în justificarea unui refuz de a le furniza. Pe de altă parte, dacă prevederile Regulamentului ar fi într-adevăr menite să limiteze accesul la informaţiile de interes public, atunci ele ar fi contrare Legii nr. 544/2001.
În al treilea rând, menţionăm că informaţii cum sunt cele indicate în Cererea noastră au mai fost comunicate de ASF în trecut, fie din oficiu, fie ca răspuns la alte solicitări întemeiate pe dispoziţiile Legii nr. 544/2001.
Cu titlu de exemplu, precizăm că prin cererea înregistrată de ASF sub nr. RG 36373/25.11.2022 şi P-DCEF 1580/25.11.2022 am solicitat Autorităţii informaţii similare, vizând situaţia financiară a asigurătorului Euroins, inclusiv cu privire la cerinţele de capital (SCR şi MCR) şi nivelul rezervelor tehnice. Prin răspunsul la acea solicitare, ASF a indicat, între altele, că "potrivit ultimei raportări, valoarea activelor lichide depăşeşte valoarea rezervei de daună". Acest lucru echivalează cu afirmarea faptului că societatea avea un indicator de lichiditate supraunitar, în sensul art. 41 din Norma ASF nr. 21/2016, adică au fost furnizate categoriile de informaţii menţionate de noi şi în cuprinsul Cererii.
La data formulării acelui răspuns, Regulamentul ASF nr. 14/2020 era în vigoare în aceeaşi formă, astfel că nu poate fi primită această modificare cu privire la gestionarea cererilor de furnizare informaţii de interes public, în lipsa unei modificări legislative care să o justifice.
Se pot consulta paginile 19/20 din Raportul privind evoluţia pieţei de asigurări în primul trimestru din anul 2023, disponibil la adresa: https://asfromania.ro/uploads/articole/attachments/6499566219eba637055171.pdf
În acest context, solicităm publicarea de îndată a informaţiilor de interes public despre situaţia financiară a firmelor de asigurări şi cerem intervenţia Parlamentului şi a Guvernului pentru a nu mai permite secretizarea acestor informaţii de către ASF, în raport de criterii arbitrare şi fără temei legal.
1. doar in justitie.
(mesaj trimis de anonim în data de 05.12.2023, 10:36)
DNA sa vina sa-i ia.
ASF au ascuns si salariile si primele angajatilor de ochii lumii.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.12.2023, 18:48)
Sa imi faca si mie cineva un rezumat la balivernele lui COTAR