Compania aeriană 100% românească, DAN AIR, a decis să renunţe temporar la operarea zborurilor de pe Aeroportul Internaţional Ghimbav din Braşov, se arată într-un comunicat al DAN AIR, remis redacţiei. Potrivit sursei menţionate, "Decizia vine în contextul în care pe data de 30 octombrie 2023, reprezentanţii aeroportului din Braşov au comunicat că extinderea programului de funcţionare de la 12 ore, la 16 ore, se va face abia din data de 15 ianuarie 2024. Acest fapt înseamnă că pasagerii nu vor avea acces facil la zona Braşovului în plin sezon de iarnă, în special de sărbători. Totodată, în luna decembrie se vor înregistra cele mai multe pierderi întrucât este una dintre cele mai prolifice luni ale anului, faptul că programul nu a fost prelungit ridică pierderi de peste 1.5 milioane de euro. Aşadar, programul restrâns, lipsa dotărilor corespunzătoare ale aeroportului, esenţiale pentru efectuarea zborurilor pe timp de iarnă şi lipsa de facilităţi oferite companiilor aeriene - sunt motivele care determină DAN AIR să îşi mute cursele pe Aeroportul Internaţional din Bacău. Mai mulţi operatori aerieni români şi străini aşteptau prelungirea programului Aeroportului Braşov, pentru a putea oferi un program de zbor care să asigure măcar supravieţuirea companiilor însă în contextul dat, operarea nu mai poate continua. În urma plecării DAN AIR, pe aeroportul din Braşov va mai rămâne o singură companie aeriană care are doar două destinaţii şi se anticipează faptul că şi ultima companie va părăsi aeroportul Braşov conform modelului de business anticoncurenţial promovat de compania low-cost.", arată datele comunicatului.
• Când se vor muta cursele DAN AIR de la Braşov la Bacău?
DAN AIR a început să zboare de pe Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav imediat după inaugurarea lui, în luna iunie a acestui an, informează compania. A fost, timp de două luni, singurul operator aerian care efectua curse regulate de acolo, conform sursei citate. DAN AIR şi-a dorit astfel să contribuie la fructificarea investiţiei de 120 de milioane de euro din banii publici, relatează sursa precizată. La data de 1 septembrie 2023, DAN AIR a transmis Aeroportului Braşov orarul de zbor pentru sezonul de iarnă, când trebuia să între în vigoare prelungirea programului de funcţionare, de la 12, la 16 ore, aşa cum a fost promis de către autorităţile locale, menţionează DAN AIR. Pentru a se asigura că Aeroportul Braşov va fi operaţional şi în condiţii de vizibilitate redusă, a adresat o scrisoare către autorităţile locale şi cele centrale şi a cerut clarificări şi confirmări pentru noul program, precizează sursa indicată. Astfel, DAN AIR plănuia să aducă la Braşov încă o aeronavă, pentru a creşte frecvenţa curselor şi implicit a traficului de pasageri. Urma ca frecvenţa zborurilor pe săptămână să crească, la fel şi numărul de destinaţii (se adăugau Paris, Malaga, Roma, Dublin, Tel-Aviv, Dubai şi Olso). Răspunsul a venit abia pe 30 octombrie, odată cu anunţul oficial de amânare a prelungirii programului până în 2024, arată datele comunicatului.
Potrivit sursei citate, "Aeroportul Braşov a demonstrat un potenţial imens şi s-a clasat deja în topul celor mai importante aeroporturi din România. Este o investiţie strategică şi de importanţă naţională care continuă să fie neglijată, despre care se vorbeşte de ani de zile şi când este gata, autorităţile descoperă că nu au personal calificat suficient sau capabilităţile tehnice ale acestuia nu sunt aprobate la nivelul la care să permită operarea aeroportului într-un mod eficient şi în condiţii de siguranţă. Trebuie să menţionez că DAN AIR nu a beneficiat şi nu beneficiază̆ de niciun sprijin din partea autorităţilor locale pentru stimularea creşterii traficului de pe aeroportul din Braşov, chiar dacă mare parte dintre aeroporturile din ţară oferă aceste facilitaţi/subvenţii per pasager sau alte servicii gratuite. DAN AIR a achitat tarifele cerute de aeroport şi nu le-a negociat niciodată, tocmai pentru a susţine dezvoltarea aeroportului. În pofida caracteristicilor de funcţionare ale Aeroportului Braşov, echipa DAN AIR s-a încăpăţânat să opereze pe Braşov pentru că am crezut în potenţialul acestui oraş şi am dorit să susţinem dezvoltarea lui. DAN AIR a "subvenţionat" existenţa Aeroportului Braşov şi a forţat alţi operatori să deschidă curse regulate pe acesta ca efect direct al prezenţei companiei noastre însă ca orice business, avem nevoie de predictibilitate. În aproximativ 5 luni, DAN AIR a pierdut deja 2,6 milioane de euro, iar braşovenii au pierdut 120 milioane de euro bani publici.", a declarat Matt Ian DAVID, CEO - DAN AIR.
Aşadar, din data de 13 noiembrie, programul de iarnă propus de la Braşov se vor opera conform programului, pentru destinaţiile principale din Europa, cu decolare şi aterizare de pe Aeroportul Bacău, urmând ca din 11 decembrie operaţiunile să fie mutate complet pe aeroportul din Bacău, transmite sursa menţionată.
• Programul redus de operare - 12 ore din lipsa controlorilor de trafic aerian
Aeroportul din Braşov a avut încă de la inaugurare un program redus de funcţionare, de doar 12 ore, însă promisiunea faţă de companiile aeriene a fost că acesta se va extinde la 16 ore începând cu 3 noiembrie 2023, conform sursei citate. Într-un răspuns oficial dat de ROMATSA, la solicitarea DAN AIR, Aeroportul Braşov a depus cererea de extindere a programului de funcţionare pe data de 27 septembrie 2023, însă fără a trimite toate documentele necesare acestui demers, potrivit comunicatului. Deşi intenţia autorităţilor locale de a prelungi programul aceasta nu a fost fundamentată corespunzător, în ciuda faptului că la 1 septembrie 2023 aeroportul Braşov cunoştea deja programul de iarnă propus de DAN AIR iar cum istoria avea să se repete, autorităţile locale nu au oferit niciun răspuns oficial până în ultimul moment, asigurând DAN AIR doar telefonic sau la întâlnirile organizate de faptul că orarul aeroportului se va prelungi, transmite compania. Orarul redus de funcţionare a pus companiile aeriene în situaţia de a ateriza pe alte aeroporturi, atunci când era depăşită ora 19:00 şi nu a existat niciun fel de flexibilitate din partea autorităţilor de fiecare dată când a fost solicitată o prelungire de câteva minute, lucru care a generat costuri în plus pentru transferul cu autocare de la Bucureşti la Braşov şi un disconfort crescut pentru pasageri, care au fost nevoiţi să îşi prelungească traseele sau chiar să piardă legăturile cu alte zboruri, lucruri care s-au răsfrânt doar asupra companiei, menţionează DAN AIR.
Potrivit companiei, DAN AIR a propus de mai multe ori soluţii:
"Fie mutarea turnului de control virtual de la Arad la Bucureşti unde există mai mulţi controlori de trafic calificaţi;
Fie contractarea unor furnizorii de servicii de informare, care sunt folosite cu succes în multe alte aeroporturi din Europa, în afara orelor de funcţionare a turnului;
Fie derogarea de la regulamentul de bază în ceea ce priveşte licenţierea controlorilor de trafic în temeiul art. 71 alin. (1) din Regulamentul (UE) 1139/2018, lucru care ar fi permis ROMATSA să urgenteze calificarea personalului specializat pentru operarea turnului de control virtual."
• Lipsa certificării/aprobării dotărilor aeroportului pentru operarea în condiţii de vizibilitate redusă
Aeroportul din Braşov nu are certificare pentru operarea zborurilor în condiţii de vizibilitate redusă, pentru că echipamentele deşi existente unele dintre ele nu au fost montate corespunzător, fie nu s-a început procesul de autorizare a acestora, informează compania. Astfel, odată cu debutul sezonului rece, vizibilitatea redusă va restricţiona şi mai mult operaţiunile pe aeroportul Braşov şi va reduce efectiv programul acestuia la doar 8-9 ore pe zi, fapt care face imposibilă continuarea operaţiunilor de pe acest aeroport, transmite sursa indicată. Tot la presiunea DAN AIR, ROMATSA a răspuns într-o scrisoare că există probleme din partea Aeroportului Braşov în ceea ce reprezintă operaţiunile în vizibilitate redusă, potrivit comunicatului.
Astfel, DAN AIR a constatat în fapt că nu a existat o implicare reală din partea autorităţilor locale şi centrale pentru a rezolva problemele aeroportului Braşov întrucât soluţiile aflate la îndemâna celor două instituţii principale, Aeroportul Braşov şi ROMATSA nu au fost niciodată aplicate, menţionează compania.
• Soluţii pentru pasageri
Din data de 13 noiembrie, când cursele se vor desfăşura conform programului de pe Aeroportul Internaţional Braşov, către principalele destinaţii din Europa, cu decolare şi aterizare de la Bacău, informează sursa menţionată. Pasagerii care doresc în continuare să zboare şi să se folosească de biletele achiziţionate, vor beneficia de transfer gratuit, oferit de DAN AIR, pe ruta Braşov-Bacău şi retur în ziua zborului, arată datele comunicatului. Călătorii au fost informaţi de noile modificări şi au la dispoziţie un formular special unde îşi pot exprima opţiunea pentru respectivele zboruri, menţionează sursa citată. Din data de 11 decembrie, va intra în vigoare noul orar de zbor şi noile destinaţii cu plecare exclusiv de pe aeroportul din Bacău, program ce va fi comunicat ulterior, potrivit companiei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Ionut în data de 01.11.2023, 15:19)
Directorimea de la romatsa e inca pe functii???ce se intampla cu acest program de zbor este o mare bataie de joc.parerea mea e ca nu se doreste ca acest aeroport sa fie functional.