Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat astăzi că autorităţile evaluează posibilităţile ca, în paralel cu proiectul construcţiei unei linii de metrou între Gara de Nord şi Otopeni, să construiască şi o cale ferată într-o variantă economică şi atractivă, cu material rulant modern, care să lege gara de aeroport, transmit surse din presă.
Ministrul a admis că proiectul magistralei 6 de metrou are prioritate, la acest lucru adăugându-se şi o serie de constrângeri financiare legate de Master Planul General de Transport şi de un deficit de finanţare.
"O capitală europeană ar merita să aibă aceste două proiecte în paralel, cu acces la aeroport. Nu este deplasat să considerăm că trebuie să avem şi cale ferată şi metrou până la aeroport. În acest moment, proiectul feroviar nu este la fel de matur, precum cel al metroului. Ce ne gândim acum să facem? Aşa cum arată lucrurile acum, metroul are poziţia numărul l, noi suntem sub nişte constrângeri financiare date de Master Plan şi de acel deficit de finanţare despre care spuneam, deci de asta avem nevoie de conceptul de prioritizare, de programare. Metroul se află în «pole-position», dar evaluăm în acelaşi timp şi posibilităţile de a construi o cale ferată, nu una de mare viteză, nu una de mari standarde, ci o cale ferată eventul ieftină, dar prin soluţii poate fi făcută interesantă, cu un material rulant modern, atrăgător, care să fie, practic, un shot între aeroport şi Gara de Nord", a spus ministrul Transporturilor, după o întâlnire cu premierul Dacian Cioloş.
Dan Costescu a fost de acord că aceste două proiecte s-ar putea "canibaliza", însă depinde de ce va indica studiul de trafic.
"Există acest risc de canibalizare, dar depinde pentru ce le alocăm şi depinde de studiul de trafic acest lucru. El ne va spune exact în ce zonă trebuie să ne oprim, pentru că sunt nişte diferenţe. Sunt unii care circulă cu nişte scopuri, sunt alţii care circulă cu alte scopuri. De exemplu, la metrou viteza maximă comercială ar fi undeva la 35 km pe oră, însă, la feroviar, chiar dacă traseul este mai lung, ne-am putea permite o viteză comercială de 65 km pe oră, deci dublu. Fără să mai oprim prin toate staţiile ar putea să rezolve o problemă", a explicat el.
Potrivit acestuia, proiectul realizării liniei de cale ferată între Gara de Nord şi aeroport nu va putea fi realizat în cursul acestui an, însă se va putea lua o decizie într-un sens sau altul, mai ales că există şi presiunea socială în condiţiile în care în 2020 va avea loc turneul final al EURO 2020.
"Anul acesta nu va fi făcut în niciun caz, dar decis da. Depinde la ce ne referim când vorbim despre începere. Dacă ne referim la studiul de fezabilitate, la cerinţe, la alte lucruri da. Făcut nu, dar decis cu siguranţă. Va trebui, pentru că, dacă amânăm decizia mai mult de acest an, nu mai avem când să îl implementăm şi ştim cu toţii că există o presiune socială referitor la evenimentul din 2020. Acesta ar putea constitui un motiv suficient de bun pentru a începe şi acest proiect acum, dar într-o variantă economică şi atractivă în acelaşi timp", a subliniat Dan Costescu.
1. Metrou nerentabil
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.02.2016, 21:31)
Acel metrou nu va fi rentabil nici în 100 de ani. Nici măcar la fel de nerentabil precum Canalul Dunăre-Marea Neagră.