• Tăierea salariilor şi pensiilor economiseşte la buget un miliard de euro
• Ca să echilibreze bugetul, Guvernul ar trebui să taie 75% din salarii şi 45% din pensii şi ajutoare de şomaj
Efectele economice certe convocate de scăderea salariilor cu 25% şi cu 15% a pensiilor:
Scăderea salariilor reduce cu acelaşi procent (25%) contribuţiile sociale la Fondul de asigurări sociale de stat, la fondul de şomaj şi la fondul de asigurări sociale de sănătate;
Scăderea salariilor înseamnă scăderea valorii adăugate (a PIB) şi, implicit, a producţiei de TVA;
Diminuarea pensiilor şi a ajutorului de şomaj cu 15% scade corespunzător (pentru segmentele de populaţie afectate) consumul final cu 15%, pentru că 98% din veniturile curente ale acestei categorii este orientată, obligat, către consum (subzistenţă);
Scăderea veniturilor curente ale populaţiei ieşite din perioada de viaţă activă economic - în incidenţă cu expunerea naturală la morbiditate va conduce, pe calea scăderii semnificative a confortului alimentar, la scăderea accentuată a ratei de supravieţuire.
Algoritmul repercusiunilor:
a) la vedere
- contracţia veniturilor salariale = contracţia PIB;
- contracţia PIB = înrăutăţirea indicatorilor macro-economici de eficienţă şi execuţie bugetară;
- retragerea subvenţiilor = creşterea explozivă a preţurilor la utilităţi = scăderea drastică a puterii de cumpărare a veniturilor curente (destinate consumului final); estimata măsurii: o scădere "în devălmăşie" a venitului real al menajelor cu 12%.
b) desconsiderate
- contracţia veniturilor curente ale populaţiei = contracţia consumului final al populaţiei;
- contracţia consumului curent al populaţiei = diminuarea producţiei comerciale a agenţilor economici;
- contracţia veniturilor salariale = contracţia producţiei de contribuţii sociale + contracţia producţiei fiscale directe şi indirecte, respectiv scăderea veniturilor la Bugetul General Consolidat (BGC).
A) În termeni bugetari, măsurile propuse conduc la diminuarea efortului bugetar (necesarul de finanţat) cu :
- 4,37 miliarde lei (aproximativ 1,04 miliarde euro) prin scăderea cu 25% a veniturilor din salarii (1.300.000 x 6 x 2.239 lei x 25%);
- 3,20 miliarde lei (aproximativ 761 milioane euro) prin scăderea cu 15% a pensiilor în plată (5.000.000 x 6 x 711 lei x 15%);
- 0,53 miliarde lei (aproximativ 126 milioane euro) prin scăderea cu 15% a indemnizaţiei de şomaj (790.000 x 6 x 450 lei x 15%).
1- Suma totală cu care se micşorează cheltuielile bugetului general consolidat şi, delaolaltă, veniturile curente ale populaţiei: aproximativ 8,1 miliarde lei (aproximativ 1,93 miliarde euro).
B) Repercusiunile pervers convocate de "măsurile asumate" (prin rostogolire):
2- Scăderea salariilor atrage după sine o scădere directă a PIB cu 4,37 miliarde lei + [4,37 miliarde lei x 26,5%] aproximativ 6,0 miliarde lei (aproximativ 1,43 miliarde euro)
3- Influenţa scăderii salariilor asupra veniturilor BGC:
- o scădere a masei impozitului pe salarii cu 4,37 miliarde lei x 15,1% aproximativ 660 milioane lei (aproximativ 157 miliarde euro);
- o scădere a producţiei de contribuţii sociale:
- la fondul de asigurări sociale de stat de: 4,37 miliarde x 31,2 = 1,40 miliarde lei (aproximativ 333 milioane euro);
- la fondul de asigurări sociale de sănătate de: 4,37 x 10,7% = 470 milioane lei (aproximativ 112 milioane euro);
- la fondul de şomaj de: 4,37 miliarde lei x 1% = 44 milioane lei (aproximativ 10 milioane euro);
Total 3: 2,57 miliarde lei (aproximativ 612 milioane euro).
4- Influenţele scăderii veniturilor populaţiei (salarii + ajutoare de şomaj + pensii) atrag după sine o altă scădere a veniturilor BGC, ca urmare a contracţiei consumului:
- o diminuare a TVA cu aproximativ 1 miliard lei (aproximativ 238 milioane euro);
- o diminuare a impozitului pe profit cu aproximativ 340 milioane lei (aproximativ 81 milioane euro);
- o diminuarea a accizelor cu aproximativ 210 milioane lei (aproximativ 50 milioane euro);
Total 4: 1,55 miliarde lei (369 milioane euro).
5- Influenţa cumulată a măsurilor de reducere a veniturilor curente ale populaţiei asupra resurselor (veniturilor) BGC (Total 3+ Total 4) aproximativ - 4,12 miliarde lei (aproximativ - 0,98 miliarde euro).
6- Influenţa agregată a măsurilor asumate asupra soldului BGC (1- 5). + 3,88 miliarde lei (aproximativ 0,92 miliarde euro).
Efectul maxim ce poate fi obţinut prin implementarea prevederilor conţinute în cele două proiecte de lege asupra deficitului BGC este o diminuare a acestuia cu maxim 0,76% din PIB.
Pentru a "evita" excesul de deficit bugetar estimat şi agreat împreună cu furnizorul de asistenţă financiară (FMI), exces de deficit care se ridică la 2,3% din PIB, ar trebui, "grosso modo", să se tripleze măsurile de austeritate "asumate" de executiv, adică o scădere cu 75% a salariilor şi cu 45% a veniturilor de înlocuire (pensii + ajutoare de şomaj).
• Ne-am împrumutat pentru alţii
Aranjamentul extern privind finanţarea "lipsă" s-a convenit şi se derulează "perfect" neconstituţional şi este cel puţin specios în utilizare!
O analiză pe furnizori a asistenţei financiare externe contractate de România în 2009 arată că, din cele aproape 20 miliarde euro, 12,95 miliarde euro provin de la FMI (acord stand-by), 5 miliarde euro de la Comisia Europeană (oferit, în cele din urmă, ca împrumut în cadrul Facilităţii Balanţei de Plăţi a Statelor Membre), 1 miliard euro de la Banca Mondială şi 1 miliard euro de la BEI şi BIRD.
Analiza pe "dedicaţii" (circa 2/3 din credite finanţează rezerva valutară a Băncii Centrale şi doar 1/3 deficitul de resurse bugetare) revelă faptul că "amenajamentul" convenit instituţional de părţi n-are decât colateral legătură cu starea de avarie în care se află, real, România. El, acest aranjament, este convenit pentru a susţine consolidarea rezervei valutare a băncii centrale, pentru a-i stimula politica în sensul şi direcţia susţinerii sistemului inter-bancar ca furnizor de credite pentru administraţie şi nu pentru finanţarea pro-dezvoltare a economiei reale, inclusiv, pentru a facilita operaţiunile de repatriere în valuta originară a participaţiilor degrevate prin politica esenţial dereglementativă de micşorare a rezervelor minime obligatorii ale băncilor comerciale.
1. fără titlu
(mesaj trimis de ilie în data de 14.06.2010, 08:02)
nu sunt un specialist in macroeconomie dar in logica autorului ramane ideia modelului
keynsian de stimulare prin cheltuieli,
e normal ca economia din pib a
reducerilor de cheltuieli sa fie mai
mica decat valoarea nominala
dar acesti 0,9% din pib reprezinta
o reducere echivalenta a indatorarii.
crearea de capital si crestere
economica prin indatorare nu mai este fezabila in Romania 2011.
2. fără titlu
(mesaj trimis de stefan în data de 14.06.2010, 17:37)
ptr ilie.
asta e modelul economistilor din romania si a majoritatii din occident. de aceea dau de fiecare data cu oistea in gard. de dimineata cand am vazut titlul am presupus ca este un articol al lui calin rechea. din pacate a trebuit sa parcurg jumatate din el si sa-mi dau seama ca este altceva.
imi pare rau pentru autor dar a uitat cel mai important lucru: comportamentul individual.
insiruirea de cifre nu ma impresioneaza absolut deloc. sunt modele matematice mai bagi ceva din "burta" iti dai ochii peste cap cand il prezinti si gata ... ai dat pe spate audienta.
din pacate nici altii care ocupa pozitii mai importante summer sau cei de la fed nu inteleg ca nu poti cuantifica in niste modele comportamentul individului. de aici vin toate erorile pe care le comit.
dupa ce parcurgi argumentele te intrebi pe buna dreptate: mai. dar de ce naiba nu maresc astia salariile din sectorul bugetar si a pensiilor ca sa crestem si noi pibul prin consum privat si ch guvernamentale. l-as intreba pe distinsul autor de ce nu face asta si sectorul privat al economiei?
raspunsul nu cred ca o sa-l primesc prea devreme.