Cele mai importante produse ale Tesla în acest an şi anul viitor nu vor fi maşinile, a declarat CEO-ul Elon Musk, ci software-ul pentru automobile autonome şi un robot umanoid care să poată fi folosit într-o fabrică, informează news.ro.
Promisiunile îndrăzneţe ale celui mai cunoscut miliardar din industria maşinilor electrice se confruntă cu dificultăţi majore, de la tehnologie la reglementări.
Tesla şi alte companii de tehnologie auto şi-au ratat ţintele pentru software-ul de conducere autonomă de ani de zile.
"Îmi place faptul că depăşesc limitele, dar cred că sunt prea agresivi", a spus analistul Roth Capital Partners, Craig Irwin.
Musk şi-a construit o carieră sfidând scepticii cu afaceri active în sectorul maşinilor electrice şi cel al rachetelor.
Unii şoferi Tesla cumpără pachete de 12.000 de dolari pentru conducere autonomă, anticipând că sistemul de conducere complet autonomă va fi disponibil în curând, iar 60.000 de şoferi de Tesla testează cel mai recent software pentru conducere autonomă, o scară la care alte companii de software pentru vehicule autonome nu pot decât să viseze.
"Aş fi şocat dacă nu vom obţine o conducere autonomă completă mai sigură decât omul în acest an. Aş fi şocat", a spus Musk, prezicând că sistemul de conducere autonomă completă va deveni "cea mai importantă sursă de profitabilitate pentru Tesla".
"Este foarte bine din punct de vedere financiar", a spus el, spunând că robotaxiurile ar spori utilitatea unui vehicul de cinci ori, deoarece proprietarii îşi pot trimite maşinile la muncă atunci când nu este nevoie.
Tesla foloseşte camere şi inteligenţă artificială, evitând alte tehnologii precum radar şi lidar, pe care rivalii precum Waymo le includ.
Această abordare a atras critici.
"Trebuie să fii capabil să vezi nu doar o persoană, chiar în faţa ta, ci şi să faci asta cu o fiabilitate de 99,999999999%. Chiar şi să dai peste cineva o singură dată nu este un răspuns acceptabil", a declarat Austin Russell, CEO al Luminar, producătorul lidar.
Philip Koopman, profesor la Universitatea Carnegie Mellon, care a lucrat la siguranţa vehiculelor autonome, a spus că o mare problemă este că, la scară mare, pot apărea în mod constant cazuri neobişnuite.
"Fără un şofer uman care să gestioneze siguranţa în situaţii noi pe care învăţarea automată nu le-a dobândit, este foarte dificil să se asigure siguranţa într-un vehicul complet automatizat", a spus el.
Chiar dacă tehnologia funcţionează, Tesla ar fi supusă unui control mai riguros din partea autorităţilor de reglementare înainte de a implementa flote de robotaxiuri cu roaming liber.
Autorităţile americane de reglementare în materie de siguranţă auto au deschis o investigaţie privind siguranţa sistemului avansat de asistenţă pentru şofer al Tesla, după accidente în care au fost implicate vehicule şi vehicule de urgenţă parcate.
Autorităţile federale de reglementare în materie de siguranţă a vehiculelor au emis recomandări statelor, dar nu standarde cuprinzătoare care reglementează maşinile cu conducere autonomă.
Musk a mai spus că inginerii lucrează pentru a lansa anul viitor un robot umanoid, numit Optimus, care ar putea rezolva în cele din urmă lipsa globală de forţă de muncă şi, pe termen scurt, ar putea să transporte articole în jurul unei fabrici. "
"Pentru a îndeplini sarcini periculoase şi repetitive, folosirea unui robot umanoid este o abordare exactă greşită", a spus Raj Rajkumar, profesor de inginerie electrică şi informatică la Universitatea Carnegie Mellon.
Musk, totuşi, spune că robotul poate fi mai important decât o maşină.
"Acest lucru, cred, are potenţialul, în timp, de a fi mai semnificativ decât afacerea cu vehicule", a spus el.