Pachetul de Mobilitate 1, ale cărui reguli intră în vigoare începând de mâine, 2 februarie 2022, ar putea falimenta mai mulţi transportatori români care lucrează exclusiv pe transport comunitar dar, în acelaşi timp, ar putea aduce şi produse mai ieftine pentru români.
Din 2 februarie 2022, intră în vigoare mai multe reguli ce fac parte din prevederile DIRECTIVEI (UE) 2018/957 şi DIRECTIVEI (UE) 2020/1057, REGULAMENTULUI (UE) 2020/1054 cu modificare la REG. nr.561/2006, REGULAMENTULUI (UE) 1055/2020. Aceste acte normative fac parte din PACHETUL DE MOBILITATE 1.
"Dacă preţurile la transport scad, este clar că şi preţurile produselor transportate vor scădea. Singurul motiv pentru acestea nu s-ar putea ieftini va fi legat de dorinţa importatorilor sau exportatorilor de a-şi păstra marja de profit mai mare ce vine din preţurile mai mici la transport influenţate de inflaţia de transportatori dată de noile reguli", a declarat Octavian Blăjan, CEO EURO TEAM GB SPEDITION.
Unele dintre acestea vor intra în efect de mâine 2 februarie, altele, din 21 februarie, iar ultimele, din 20 mai 2022.
Reguli valabile din 2 februarie 2022
1. Companiile de transport vor fi obligate să asigure şoferilor care efectuează operaţiuni de cabotaj sau transport cross-trade remuneraţia minimă din fiecare stat în care aceştia îşi desfăşoară efectiv activitatea.
2. Companiile de transport, înainte de efectuarea unui serviciu de transport, sunt obligate să declare detaşarea şoferilor în portalul special creat în acest scop (IMI).
3. Şoferul este considerat detaşat în cazul transportului cross-trade, cabotajului.
4. Şoferul nu este considerat detaşat în cazul transportului bilateral, tranzitului pe teritoriul unui stat membru, etapei iniţiale sau finale a unei operaţiuni de transport combinat.
5. Se introduce obligaţia de a înregistra trecerile frontierei într-un tahograf digital.
Şoferii de camion vor trebui să înregistreze manual, în tahograf, fiecare trecere de frontieră, dacă aparatul tahograf nu face acest lucru automat.
Reguli valabile din 21 februarie 2022
6. Se introduce obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, indiferent dacă acestea sunt încărcate sau goale.
7. Se va introduce perioada de restricţionare a cabotajului de 4 zile (cooling off).
8. Se permit 3 operaţiuni de cabotaj în 7 zile, urmate de o pauză de 4 zile.
Concret, după finalizarea operaţiunilor de cabotaj (3 operaţiuni în 7 zile), nu se mai pot efectua operaţiuni de cabotaj cu acelaşi vehicul în respectivul stat membru pentru o perioadă de patru zile ulterioară încheierii operaţiunii sale de cabotaj din statul membru respectiv.
9. Se va excepta de la aplicarea Directivei detaşării, transportul bilateral şi tranzitul şi câte o operaţiune de comerţ încrucişat legat de fiecare sens dintr-un transport bilateral.
Obligaţia de întoarcere acasă la 8 săptămâni creează inflaţie de transportatori şi preţuri mai mici
"În acest context, transportatorii vor trebui să vina mai des în ţari, iar acest lucru se traduce prin scăderea unor preţuri de transport import/export pentru companiile. Practic, transportatorii comunitari care erau obişnuiţi să stea câte 6 luni de zile în străinătate, conform regulilor ce se aplică de luna aceasta, vor fi nevoiţi să vină acasă o dată la 8 săptămâni", afirmă expertul în transporturi internaţionale.
Acest lucru mai înseamnă că se va dubla sau chiar tripla numărul de camioane care fac import/export (adică România spre comunitatea europeană şi înapoi).
efectul va fi de scădere a preţurilor pentru transport, inclusiv la pierderi pentru transportatori deoarece, prin Pachetul de Mobilitate 1, îi obligă să vină acasă la fiecare 8 săptămâni.
"Noi am găsit, deja, o soluţie. În relaţiile contractuale cu clienţii actuali, noi avem curse de tur-retur şi le putem asigura transportatorilor care vor decide să lucreze cu noi, anumite preţuri la transport tot timpul anului. Adică le asigurăpm stabilitatea financiară chiar dacă preţurile fluctuează", a mai declarat Octavian Blăjan.
Începând cu 20 mai 2022
10. Se integrează vehiculele utilitare uşoare de la 2,5t la 3,5t în reglementarea transportului rutier de mărfuri.
11. Se introduc criteriile de acces la piaţă şi la profesie pentru operarea vehiculelor de peste 2,5t (până la 3,5t).
Concret, antreprenorilor care efectuează transport rutier de mărfuri folosind vehicule cu greutate brută admisă mai mare de 2,5t (până la 3,5t) se impun obligaţii legate de accesul la profesia de operator de transport în transportul internaţional de mărfuri.
12. Potrivit Pachetului de Mobilitate, limita de tonaj pentru care este necesară o licenţă de transport internaţional este acum de 2,5t.
13. Se introduce obligativitatea tahografelor pentru vehiculele sub 3,5t (de la 2,5 t la 3,5 t).
"Efectele adverse ale acestui pachet de legi sunt mai accetuate asupra transportatorilor din estul Europei, în principal asupra României şi Bulgariei. Românii sunt cei mai numeroşi transportatori din comunitatea europeană. În top 3 se află şi Bulgaria", a mai declarat expertul în transporturi internaţionale.