Reporter: Stimate domnule Gelu Diaconu, susţineţi că actuala conducere a Ministerului Finanţelor Publice, respectiv a ANAF este pe punctul să producă un dezastru ireparabil. La ce vă referiţi când spuneţi "dezastru ireparabil"? De ce credeţi că actuala conducere ANAF/MFP nu reuşeşte să realizeze colectarea suficientă pentru acoperirea cheltuielilor din reducerea TVA?
Gelu Diaconu: Este un fapt aproape cert că anul 2016 din punct de vedere al administrării fiscale este un an complet pierdut. Majoritatea specialiştilor din ANAF sunt sideraţi de nepriceperea tehnocraţilor. Propaganda ONG-istă şi presa aservită nu vor putea să mai ascundă mult timp gunoiul sub preş. Vă enumăr:
- blocarea reformei administrării marilor contribuabili şi susţinerea în funcţiile de conducere de acolo a unor persoane de proastă factură;
- lipsa oricărei achiziţii de hard şi soft-ware la Direcţia Generală de Tehnologie a Informaţiei care şi aşa era văduvită şi în acelaşi timp excedată de sarcinile uriaşe pe care le au (sistemul informatic ANAF poate colapsa în orice moment, iar oamenilor de acolo le-ar trebui ridicată câte o statuie);
- nerealizarea noului Sistem Informatic de Administrare a Creanţelor (SIAC) fără de care totul va fi compromis în activitatea ANAF, inclusiv programul cu Banca Mondială;
- blocarea totală a investiţiilor în condiţiile în care în zona Bucureşti-Ilfov situaţia este de-a dreptul catastrofală şi în acest an trebuiau realizate în mare parte obiective de investiţii majore (reparaţii capitale şi clădiri noi);
- imixtiunea neîncetată a "fraţilor mai mari" din MFP în activitatea ANAF, în condiţiile în care a devenit un truism faptul că mai marii MFP sunt puternic conectaţi la interesele marilor firme de consultanţă, ale firmelor foştilor angajaţi MFP sau la lobby-ul politic;
-blocarea practic, până acum 2-3 luni, a activităţii Antifraudei în executarea acţiunilor de control operativ;
-promovarea unor nulităţi profesionale în funcţii de maximă importanţă;
-întârziere majoră în realizarea programului cu Banca Mondială etc, etc.
Toate acestea şi multe altele pe care le-am semnalat în spaţiul public au influenţat decisiv capacitatea administrativă ANAF, iar "rezultatele", aşa cum mă aşteptăm, nu au întârziat să apară: o performanţă sub orice critică în colectare. Soluţia tehnocrată la toate acestea? Propagandă. Interviuri aranjate. Conferinţe şi seminarii cu "crema" consultanţilor. Şi, nu în ultimul rând, ascunderea cifrelor lunare ale colectării!!!
Reporter: Cum comentaţi faptul că MFP a anunţat că statul a redus ritmul de creştere a cheltuielilor în iulie, pentru a face faţă scăderii încasărilor la buget? În iulie, deficitul bugetului general consolidat al statului s-a redus la mai puţin de jumătate faţă de finalul primului semestru, coborând la 1,74 miliarde lei (0,2% din PIB).
Gelu Diaconu: Păi asta se va întâmpla până la sfârşitul anului: reducerea cheltuielilor bugetare, în principal la investiţii şi bunuri şi servicii. Cât timp colectarea va înregistra aceeaşi tendinţă mi-e teamă să nu se treacă la următoarea etapă, adică creşterea taxelor sau anularea relaxării fiscale prevăzută a intra în vigoare în 2017. De această ultimă chestiune sunt aproape sigur.
Reporter: La cât credeţi că se va ridica deficitul bugetar la finalul anului?
Gelu Diaconu: Se vor încadra în ţinta de deficit programată pe seama nerealizării cheltuielilor. Le plâng însă de milă celor care vor guverna din 2017 încolo!
Reporter: Cum comentaţi actuală situaţie de la ANAF? Oamenii pleacă, încasările la buget nu se mai fac etc.
Puteţi să ne daţi detalii despre ce aţi scris, recent, pe FB:
"- vama este «dată pe mâinile» unui bezmetic care întruchipează incompetenţa în stare pură;
- inspecţia fiscală este inhibată continuu în acţiunile ei de criticile publice ale «avocaţilor de profesie şi pe bani mulţi», gen domnul Biriş care încă nu s-a hotărât dacă este demnitar al statului român sau consultantul clienţilor firmei domniei sale;
- Antifrauda a ajuns o producătoare de hărţii de justificare (de teama înfiltraţilor DNA) în dauna acţiunilor hotărâte în zonele care colcăie de evaziune;
- în zona administrării fiscale propriu-zise sunt promovate doar persoane agreate de marile firme de consultanţă fiscală".
Gelu Diaconu: Sunt constatările mele bazate pe informaţii certe din interiorul ANAF şi pe o foarte bună cunoaştere a situaţiei şi "personajelor" de acolo. Nu merită detaliate. În schimb trebuie să recunoaşteţi că tot ceea ce v-am prevenit că se va întâmpla, din păcate, s-a întâmplat. Iar "rescrierea" Codului fiscal şi a celui de procedură este nec plus ultra. La ora discuţiei noastre (joi, 8 sept, dimineaţă) e mare anchetă în MFP pentru prinderea vinovatului care a transmis la presă cele două proiecte de OUG. Liniştiţi-i dumneavoastră pe Dragu&Co! Confirmaţi-le că eu v-am dat proiectele. Eu, la rândul meu, le-am primit de la femeia de serviciu din MFP. Până şi aceasta este revoltată de minciunile tehnocraţilor!!
Reporter: Cum comentaţi raportul recent dat de FMI despre activitatea ANAF?
Gelu Diaconu: Trebuie să vă fac un scurt istoric pentru că această chestiune este extrem de importantă. În procesul de reformă al ANAF, demarat în baza unui memorandum aprobat de Guvernul Ungureanu (culmea este că există mulţi "ungureni" care astăzi îl contestă) au fost câteva etape principale:
-2013- reorganizarea în profil regional a unităţilor de administrare fiscală şi demararea programului de modernizare cu Banca Mondială;
-2014- operaţionalizarea la o capacitate optimă a Antifraudei;
În anul 2015 am iniţiat mai multe discuţii cu factori de decizie politică şi nu numai privind reorganizarea Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili. A existat o opoziţie înverşunată la a schimba ceva în această zonă. Şi atunci am recurs la o stratagemă. Am solicitat o misiune de audit de la FMI pe această temă. Raportul prezentat de FMI în zilele din urmă este tocmai consecinţa acelei misiuni de audit desfăşurate atunci. Concluziile discutate cu echipa de specialişti FMI, foşti profesionişti ai fiscului cu cariere extrem de solide, au confirmat toate hibele cunoscute mie din cadrul acestei activităţi. În această zonă, din cauza MFP şi a Curţii de Conturi, suntem cu cincizeci de ani în urma administraţiilor fiscale moderne! Vreţi un exemplu? La noi o inspecţie fiscală pe tva de frica Curţii de Conturi şi a procurorilor durează şase luni în medie, în ţările civilizate câteva ore!
Am stabilit împreună cu echipa FMI un set de măsuri pe termen scurt (reducerea numărului de contribuabili din portofoliu la circa 1500, sediu nou cu birotică şi logistică adecvată, atribuirea de personalitate juridică DGAMC, organigramă cu funcţionalităţi asemănătoare administraţiilor europene performante şi cu alocări importante de resurse umane suplimentare, demararea unui program de instruire profesională consistent, schimbarea managementului la vârf etc). Am dus la îndeplinire măsurile stabilite până la 1 februarie anul curent... Din clipa în care m-am atins de unele persoane care zac acolo pe funcţii de conducere de mulţi ani de zile...totul a luat foc. După care a intervenit DNA-ul...poate nu este chiar o coincidenţă!! O să dezvolt subiectul într-o carte pe care am de gând să o scriu.
Aşadar, raportul în cauză radiografiază situaţia la începutul anului 2015. Informaţia cuprinsă în acest raport este perimată. Însă de la plecarea mea din ANAF ar fi trebuit să urmeze o altă misiune de audit a FMI care să se concentreze pe modificarea cadrului legislativ (eliminarea imixtiunii Curţii de Conturi în activitatea de inspecţie fiscală, caz unic în lumea civilizată ceea ce se întâmplă în România!), operaţionalizarea unităţii de analiză de risc, specializarea echipelor de inspecţie fiscală pe domenii ale activităţii economice şi demararea programului de monitorizare voluntară a primilor 100 agenţi economici. Nu s-a mai întâmplat nimic de atunci...
Între timp a apărut tandemul Dragu& Biriş cu propria lui "viziune" asupra administrării fiscale. Adică s-a ales praful!!! Consecinţa? 80% din nerealizările la colectare sunt cauzate de marii contribuabili. Să nu uit: persoanele vinovate de ani buni de această stare de lucruri au revenit în funcţiile de conducere la 48 de ore după ce am fost aruncat eu în ghearele DNA-ului atoateştiutor...
Reporter: Vă mulţumesc!
Fondul Monetar Internaţional (FMI) recomandă Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) să modifice criteriile de selecţie a contribuabililor administraţi de Direcţia Mari Contribuabili (DMC), astfel încât principalul criteriu să fie nivelul cifrei de afaceri, şi să asigure salarii competitive angajaţilor cheie. Recomandările sunt cuprinse în "Raportul de asistenţă tehnică privind Îmbunătăţirea Administrării Riscului de Conformare pe care îl prezintă Marii Contribuabili", care a fost întocmit în urmă vizitei experţilor Fondului Monetar Internaţional, din 7-21 aprilie 2016, pe baza datelor valabile în septembrie 2015.
Raportul precizează: "Repartizarea contribuabililor la DMC se realizează incorect. DMC se străduieşte să administreze 2.392 de contribuabili ce generează sub 50% din veniturile fiscale totale colectate de ANAF. O selectare mai bună (bazată pe cifra de afaceri a contribuabililor) ar genera 1.200 - 1.400 de contribuabili la DMC, ce ar însuma până la 60% din veniturile totale. (...) Criteriile ar trebui să se aplice contribuabililor din întreagă ţară şi ar trebuie să reprezinte principalul mecanism de a stabili dacă un contribuabil este în portofoliu sau în afară lui".
În plus, pe termen scurt, FMI susţine că ANAF ar trebui să menţină sau chiar să majoreze numărul de angajaţi ai DMC, chiar dacă prin aplicarea noilor criterii populaţia administrată de DMC (angajaţii companiilor din portofoliu-n.r.) s-ar putea reduce semnificativ. "Chiar dacă această populaţie se va reduce, importantă ei, din punct de vedere al veniturilor ce trebuie protejate, va creşte", se menţionează în documentul citat de Agerpres.
Totodată, personalul Direcţiei ar trebui instruit prin cursuri de pregătire profesională, inclusiv prin programe de schimb cu administraţiile fiscale avansate. FMI consideră că este vital că personalul DMC să fie foarte bine pregătit, că să poată face faţă omologilor lor din firmele de contabilitate.
De asemenea, procedurile de rambursare a TVA (analiză riscurilor şi control) ar trebui revizuite pentru a reduce utilizarea excesivă a resurselor de control.
O altă recomandare a FMI susţine eliminarea din legi şi reglementări a mai multor prevederi precum obligaţia ANAF de a controla contribuabilii strict din raţiuni legate de prescriere, răspunderea personală pe care o au inspectorii de control şi alte categorii de angajaţi pentru nerealizarea veniturilor şi a obligaţia inspectorilor de control de a examina toate perioadele fiscale ce s-au scurs de la dată ultimului control fiscal.
Pe termen mediu (1 - 3 ani), FMI recomandă ANAF să asigure pentru DMC o clădire corespunzătoare, mijloace de transport suficiente şi instrumente tehnice moderne adecvate, pentru realizarea de controale fiscale electronice.
În acelaşi timp, FMI solicită "asigurarea de salarii competitive la nivelul domeniului de activitate, pentru directorii şi personalul cheie al DMC, în mod special pentru inspectorii de control, departamentul juridic şi experţii ŢI, pentru a atrage şi păstra personalul cu calificări şi competenţe excepţionale".
1. nerusinat
(mesaj trimis de barny în data de 09.09.2016, 06:21)
Omului asta nu ii cade jos obrazul de rusine pentru minciunile care le promoveaza? De ce postati interviuri cu nesimtii gen Diaconu. Incepeti sa deveniti un ziar care apara coruptii si PSD-ul..
1.1. prietenul tau Fred (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de The Brute în data de 09.09.2016, 06:57)
iti propune sa-l punem pe dommul Borza de la Hidroelectrica sef.A reusit sa puna pe butuci aprox 1 milard RON fara sa faca altceva decat sa caseze active fixe aflate in constructie.Pe de alta parte e adevarat ca nu este asa de prolific precum doamna Manole de la KPMG cu ajutorul careia pierderile acumulate pot fi marite tot cu aproximativ un miliard doar prin traducerea din Romana in engleza.Sa fie contingent to blame or to blair:-)
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2016, 11:38)
pai care este nerusinarea? - ca spune niste adevaruri? Aveti pregatire economica sau doar ajung banii de la partid pt postari?
1.3. Nerusinarea este.... (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2016, 11:48)
Daca o sa imi aratati un ex de la orice institutie, care va afirma ca acea institutie merge bine dupa ce el a fost data afara, atunci aveti dreptate. Din politete si diplomatie d-l ex-Presedinte ANAF nu ar trebui sa fara remarci la adresa acestei institutii. NUmai ca din pacate tara aceasta este plina de GHIOLBANI, si asta se aplica si in cazul d-lui Diaconu. Mare pacat !
1.4. adevarul doare (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de gioga în data de 09.09.2016, 12:46)
Anonimule, omul asta pe care il faci ghiolban spune niste adevaruri. Nu ataca institutia. II plange de mila pentru ca a incaput pe mana unor diletanti...
1.5. Nu eu l-am facut GHIOLBAN (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2016, 13:07)
Decenta obliga orice persoana care a fost intr-o functie intr-o institutie sa se abtina de la comentarii ulterioare demiterii sau plecarii de buna voie din acea institutie. Cei care nu au aceasta decenta sunt GHIOLBANI !.
1.6. despre decenta (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de gioga în data de 09.09.2016, 14:22)
Decenta obliga stimate Anonim ca orice persoana care nu se pricepe la domeniul analizat sa taca. Daca vorbeste spune prostii. Omul ataca conducerea diletanta a MFP...nu ANAF-ul, Eu lucrez acolo si stiu ca GHIOLBANII dvs sunt ratacitii tehnocrati care sunt pe cale sa distruga o institutie...keep thinking...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2016, 07:19)
Mari contribuabili au armata de avocati si contabili care fac sa nu plateasca la Stat.
Ex. lanturile alimentare 2% profit /an dar se extind masiv.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2016, 09:49)
nu e suficienta demisia lui Biris, Dragu ar trebui sa aiba demnitate si sa se care
4. Rahatul politic
(mesaj trimis de iorga în data de 09.09.2016, 10:51)
In momentul in care *apare o declaratie politica*, apare instantaneu si *mirosul, duhoarea urat mirositoare a rahatului politic*, nici o initiativa politica, declaratie politica, nu mai are de regula nici-o legatura cu initiativele care sa duca la bunastarea romanilor, aproape in totalitate si in procent de 99 % sunt directionate ca polite politice intre diverse persoane sau grupari politice, omeni lipsiti de onoare si demnitate, *snapani, escroci, sarlatani, mincinosi, DINU-Paturica MODERNI, oamnei murdari !!!*. Priviti si analizatii pe rand si vedeti ca doar un mic procent dintre ei sunt *oameni curati moral*, restul ..., scursuri umane fara scrupule, cu un trecut plin de pete cenusii.