Constructorul auto american "General Motors", cel mai mare din lume, nu poate definitiva închiderea uneia dintre cele trei fabrici pe care le are în Europa, şi care produce, în momentul de faţă, modelul Opel Astra, declară directorul executiv al companiei, Rick Wagoner. Deşi divizia europeană a producătorului american de maşini şi-a îmbunătăţit substanţial performanţele financiare, aceasta trebuie să mai facă o serie de eforturi astfel încît să-şi aducă contribuţia la restructurarea grupului, a afirmat Wagoner, citat de presa germană. "În acest moment, nu există o decizie finală în ceea ce priveşte închiderea fabricii", a arătat domnia sa, punînd acest lucru pe seama actualei situaţii a pieţei auto.
Divizia europeană a "General Motors", care a avut un profit de 88 de milioane de euro în primul trimestru, realizează modelul compact Astra/Vauxhall la Bochum, în Germania, la Elles-mere Port, în Marea Britanie, şi la Antwerp, în Belgia. Decizia referitoare la locul în care urmează să fie construit viitorul model Astra, care va fi lansat în 2010, ar putea fi luată în aceas-tă săptămînă.
"General Motors" Europa desfăşoară, în prezent, un proces de reducere a locurilor de muncă (cu 12.000 de posturi), ceea ce reprezintă aproximativ o cincime din forţa sa de muncă. Producătorul ia această măsură în vederea reducerii cos-turilor sale.
"General Motors" intenţionează, de asemenea, să închidă 12 fabrici din Nordul Americii şi să reducă locurile de muncă, în zonă, cu 30.000, pînă în 2008.
Wagner a reiterat faptul că producătorul auto nu intenţionează să vîndă marca suedeză "Saab", arătînd că aceasta a avut rezultate încurajatoare, deşi trebuie să se orienteze către creşterea calităţii şi a cantităţii producţiei.
• China - piaţa de bază a GM, unde realizează venituri record
Profitul realizat de "General Motors" în China s-a dublat, ajungînd la un nivel record în primul trimestru din 2006, în baza vînzărilor mari din regiune. Profitul realizat de GM în China a însumat 70 de milioane de dolari în primele trei luni din 2006, comparativ cu 33 de milioane de dolari în perioada similară din 2005. Cota GM în China a crescut la 13,5% în acest an, de la 11,2% anul trecut.
"China este piaţa principală a GM nu numai datorită profitabilităţii sale, ci şi a potenţialului uriaş de creştere al acesteia", declară Zhang Xin, analist la "Guotai Junan Securities" Co. din Beijing. Acesta subliniază că GM are o line de producţie extrem de competitivă în China. La rîndul său, Rick Wagoner estimează că, în viitor, China ar putea deveni un important exportator auto. "Nu excludem varianta de a livra automobile din China către alte ţări, dar nu observ nici o maşină realizată în China pe piaţa americană, în următorii cinci ani", a mai adăugat acesta.
GM este parte în patru societăţi auto mixte din China, unde produce autoturisme, camionete şi camioane. Anul trecut, compania a lansat aproximativ zece modele noi.