Vânzările de pe piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată au crescut în ultimul semestru al anului trecut cu aproximativ 11% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012 şi cu 7% în 2013 faţă de 2012, potrivit unui studiu GfK.
Vânzările din sectorul de telecom au înregistrat o creştere de 21% în trimestrul 4 din 2013 faţă de T4 2012, însumând 169 milioane de euro. La această creştere şi-a adus aport substanţial vânzarea de smartphone-uri, ce a contribuit cu 17% la nivelul întregului an. De asemenea, un alt segment înregistrează creştere rapidă a cererii, şi anume cel al phablets, produs ce constituie un mix între smartphone şi tabletă.
Piaţa electrocasnicelor mici a cumulat în anul 2013 o valoare totală de 114 milioane de euro, cu 9% mai mult decât în anul 2012, mai arată studiul. În cazul trimestrului 4, creşterea a fost de 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012. Cel mai mare aport s-a realizat în luna decembrie, însă Black Friday a adus lunii noiembrie o creştere de 27% faţă de aceeaşi lună a anului 2012.
În cazul electronicelor, ultimul trimestru a adus vânzări cu 8% mai mari, cu o valoare totală a acestora de 119 milioane de euro şi o creştere de 1,6% la nivelul întregului an. Luna noiembrie a fost cea mai prolifică, discounturile aplicate încurajând cererea de televizoare cu ecran plat sau Smart TV-uri.
Creşterea de 8% din trimestrul patru s-a manifestat şi pe piaţa electrocasnicelor mari, valoarea vânzărilor ajungând la 113 milioane de euro, iar la nivelul anului de 337 milioane de euro, cu 5% mai mult decât în 2012.
Potrivit studiului GfK, piaţa de IT a înregistrat performanţe mai ales prin campaniile Black Friday şi de Crăciun. Cele mai semnficative creşteri au fost înregistrate în cadrul tabletelor (+37%) şi al tastaturilor (+28%). Piaţa calculatoarelor portabile se menţine constantă, cu o cotă de valoare de aproape jumătate din piaţa IT, în scădere fiind însă segmentul calculatoarelor desk. Trimestrul patru a înregistrat per total o creştere de 7,6% în comparaţie cu perioada similară a anului precedent, însumând 163 milioane de euro, iar întregul sector IT a însumat în 2013 în jur de 455 milioane de euro şi o creştere de aproape 4% faţă de 2012.
Singurele sectoare care au înregistrat scăderi în acest an au fost cel al imprimantelor şi multifuncţionalelor şi al aparatelor foto, conform studiului citat. În cazul multifuncţionalelor, s-a ajuns la o valoare a vânzărilor de 31 milioane de euro, cu 2% mai puţin decât în 2012. Pe durata trimestrului patru, scăderea a fost mai mare, de 3%, cu o valoare a vânzărilor de numai 10 milioane de euro. Scăderea se înregistrează datorită slabei performanţe a segmentelor de multifunctionale inkjet, single function laser şi single function inkjet.
Pe piaţa foto, în trimestrul patru al 2013, vânzările au ajuns la 13 milioane de euro, după o scădere de peste 13% faţă de T4 2012. Vânzările de Black Friday au fost mai bune decât cele din 2012, dar cele de Crăciun au scăzut comparativ cu anul trecut. În total, vânzările de camere foto digitale au scăzut cu 13% în 2013 comparativ cu 2012.