Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 10% faţă de 2019 şi a fost cu 97% peste rezultatul din 2011, atingând nivelul estimat în analiza de anul trecut dedicată acestei pieţe, de aproape 130 de miliarde de lei în 2020, conform unui comunicat remis redacţiei. Pentru 2022 analiştii KeysFin estimează depăşirea pragului de 142 de miliarde de lei pe fondul avansului consumului dar şi a accentuării presiunilor inflaţioniste.
Potrivit sursei citate, industria de retail alimentar a avut per total o forţă de muncă de până la 225 mii de angajaţi în 2020, dintre care cei mai mulţi lucrau pentru PROFI ROM FOOD SRL (companie deţinută integral de MEP RETAIL LUXCO SARL din Luxemburg), respectiv aproape 18 mii de persoane (după un avans anual de 10% în 2020).
Numărul de companii a înregistrat o creştere cu 1% faţă de 2019, însă tendinţa de consolidare a pieţei este evidentă, numărul companiilor care şi-au raportat rezultatele financiare fiind cu 19 % sub cel din 2011, ajungând la 53,6 mii de companii în 2020.
LIDL DISCOUNT SRL, companie controlată direct de WE INTERNATIONAL GMBH, a devenit liderul pieţei de retail alimentar după cel mai mare avans anual, nominal şi procentual din top 10 (de 3,1 miliarde de lei, respectiv 32%), la 12,9 miliarde de lei în 2020.
Fostul lider, KAUFLAND ROMANIA SCS a coborât pe poziţia a doua după o creştere anuală de 960 de milioane de lei, respectiv 8%, cu o cifră de afaceri de 12,8 miliarde de lei în 2020. Compania, controlată direct de KAUFLAND INTERNATIONAL ERSTE GMBH a rămas însă cel mai profitabil jucător din piaţă, cu un profit net de 970 milioane de lei, respectiv 19,7% din total.
Pe locul al treilea după cifra de afaceri a fost CARREFOUR ROMÂNIA SRL cu 9 miliarde de lei respectiv 7% din total, urmat de PROFI ROM FOOD SRL (cu 6,8% din total) şi MEGA IMAGE SRL care şi-a păstrat cota de piaţă de 5,6% din total în 2020.
Cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de 73 de miliarde de lei, generând peste 56 % din cifra de afaceri totală a pieţei în 2020.
Odată cu creşterea cifrei de afaceri, a crescut şi profitabilitatea astfel că, în 2020, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creştere cu 14% în comparaţie cu anul precedent şi a fost cu 334% mai mare decât în 2011, ajungând la 4,9 miliarde de lei.
Primii 10 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 2,5 miliarde de lei, ceea ce a constituit aproape 52% din total în 2020. Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) s-a îmbunătăţit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 4,1 miliarde de lei înregistrat în 2020.
"Încă de la începutul pandemiei, din 2020 companiile din retailul alimentar au demarat proiecte ample de investiţii: de la managementul stocurilor, campaniile vaste de informare, prevenţie şi responsabilizare a populaţiei şi eforturile de igienizare a spaţiilor, la extinderea reţelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online şi la investiţiile din zona de livrare (directă sau indirectă) la domiciliu. În prezent observăm o atenţie sporită acordată măsurilor de reducere a impactului asupra mediului: de la optimizarea consumului de energie şi gestionarea mai atentă a deşeurilor, la reducerea sau chiar eliminarea folosirii plasticului", a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.
Comerţul cu amănuntul cu excepţia celui cu autovehicule şi motociclete (serie ajustată) a crescut cu 10% în 2021 faţă de 2020 (pentru comerţul de mărfuri alimentare, băuturi şi tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de peste 2 ori mai mic, de 4,2% în 2021 faţă de 2020).
Comerţul cu ridicata s-a majorat în 2021 cu 20% faţă de anul anterior, iar cel cu produse alimentare, băuturi şi tutun a avansat cu 11,3%, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.
Tot potrivit ultimelor date de la INS, indicele preţurilor de consum al mărfurilor alimentare, care reprezintă 33% din coşul de consum al românilor, a crescut în martie 2022 cu 11,2% faţă de aceeaşi lună din 2021. Cele mai mari scumpiri anuale din martie 2022, de peste 20% din categoria mărfurilor alimentare, au fost la cartofi (36,5%), ulei (32,3%), mălai (24,4%) şi făină, cu 21,5% peste nivelul din martie 2021.
În ciuda scumpirilor, românii se pregătesc de Paşte şi deşi achiziţionează cantităţi mai mici de alimente şi sunt mult mai atenţi la oferte, dat fiind faptul că veniturile nu au ţinut pasul cu creşterile accentuate de preţuri, aceştia reuşesc să se bucure de perioada sărbătorilor şi să păstreze tradiţiile pascale, se mai arată în comunicat.