Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia celui cu autovehicule şi motociclete) a scăzut, în februarie faţă de ianuarie, atât ca serie brută (cu 1,5%), cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate (cu 1,4%), a anunţat astăzi Institutul Naţional de Statistică (INS), într-un comunicat trimis redacţiei.
Pe de altă parte, în raport cu luna februarie 2014, indicatorul a crescut atât ca serie brută (cu 3,3%), cât şi ca serie ajustată (cu 3,5%).
În perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2015, comerţul cu amănuntul (mai puţin cel auto-moto) a sporit faţă de acelaşi interval din 2014 atât ca serie brută (cu 4,8%), cât şi ca serie ajustată (cu 4,9%).
Declinul de 1,5% (serie brută) din ianuarie-februarie a fost cauzat de scăderea vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-3,3%) şi a celor de produse nealimentare (-2,7%). În schimb, comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 4,1%.
Totodată, contracţia de 1,4% din ianuarie-februarie (serie ajustată) a fost cauzată de declinurile înregistrate la vânzările de produse nealimentare (-2,9%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-0,6%). Totuşi, comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 1,5%.
În februarie 2015 comparativ cu luna similară din 2014, comerţul cu amănuntul a consemnat o expansiune de 3,3%, datorită creşterilor înregistrate la: carburanţii pentru autovehicule în magazine specializate (+10,8%) şi la produse alimentare, băuturi şi tutun (+7%). Pe de altă parte, vânzările de produse nealimentare au coborât cu 3,2%.
În acelaşi interval de referinţă, indicatorul a sporit cu 3,5% (serie ajustată), datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+7,6%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,6%), în timp ce vânzările de produse nealimentare au coborât cu 1,5%.
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în perioada 1.I-28.II.2015, comparativ cu intervalul similar din 2014, a înregistrat o majorare de 4,8%, datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,4%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+8,6%). Vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 0,5%.
Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, avansul de 4,9% s-a produs ca urmare a creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,9%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+6,6%) şi a vânzărilor de produse nealimentare (+0,8%), conchide INS.