În România, aproximativ 17% dintre companii sunt inactive fiscal, potrivit unei analize MemoX, aplicaţia pentru verificarea informaţiilor fiscale despre companii, lansată de grupul de firme QuickMobile.
Potrivit acesteia, cele mai multe companii care prezintă riscul inactivităţii fiscale se regăsesc în Bucureşti, unde există peste 90.000 de companii în această situaţie. Business-urile care ajung să deruleze afaceri cu firme inactive fiscal riscă să nu le fie luate în considerare tranzacţiile de către Fisc şi chiar să nu beneficieze de dreptul de deducere a TVA-ului.
Analiza MemoX arată că, în prezent, în România sunt înregistrate peste 1,4 milioane de firme, dintre care peste 230.000 sunt inactive fiscal. În plus, în ultimul an, peste 100.000 de firme au înregistrat diverse modificări la Registrul Comerţului.
Mai mult, primele 10 judeţe din ţară, în funcţie de cifra de afaceri din 2014, numără peste 180.000 de firme inactive fiscal. Dintre acestea, peste 90.000 sunt doar în Bucureşti, urmate de Cluj şi Constanţa, fiecare cu câte 14.000 de firme inactive fiscal, Timiş cu 13.000, respectiv Braşov şi Ilfov, fiecare cu 11.000. De asemenea, Mehedinţi, unul dintre cele mai sărace judeţe din România, are în prezent peste 4.000 de firme inactive fiscal.
"Autorităţile fiscale nu vor lua în considerare o tranzacţie efectuată de un contribuabil declarat inactiv, cu excepţia livrărilor de bunuri efectuate în cadrul procedurii de executare silită, ceea ce poate să însemne inclusiv confiscarea veniturilor obţinute din vânzarea către un contribuabil inactiv. Având în vedere procentul destul de mare al companiilor inactive fiscal din România, MemoX ajută companiile să economisească cele mai importante resurse, timpul şi banii, verificând automat partenerii de afaceri din portofoliu, cu un singur click, şi afişând într-un tabel firmele cu probleme", a spus Reimond Zara, director general MemoX.
De asemenea, nu sunt luate în considerare de autorităţile fiscale tranzacţiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv, cu excepţia achiziţiilor de bunuri efectuate în cadrul procedurii de executare silită, ceea ce duce la imposibilitatea de a deduce cheltuielile şi TVA-ul din facturile partenerului inactiv. În cazul în care companiile deduc achiziţiile la impozit, respectiv la TVA, sumele acestea vor atrage penalităţi şi majorări de întârziere care pot fi chiar şi dublul sumei deduse.