Tranziţia la munca de la distanţă, la care am asistat în ultimele 18 luni, este una dintre cele mai semnificative schimbări în ceea ce priveşte modul de lucru, iar pentru a înţelege felul în care această schimbare influenţează clienţii şi angajaţii Microsoft, compania efectuează periodic sondaje interne. Astfel, datele din Work Trend Index, realizat recent, arată că într-un an în care 160.000 de angajaţi ai Microsoft au lucrat de acasă şi alte 25.000 de persoane care au fost angajate au început să lucreze de la distanţă, procentul de angajaţi ai companiei care afirmă că au sentimentul de incluziune este la un nivel de 90%, conform unui comunicat remis redacţiei.
În acest context, Satya Nadella şi Ryan Roslansky, CEO LinkedIn, au discutat despre principalele tendinţe pe care le observă pe măsură ce oamenii şi organizaţiile de pretutindeni se adaptează la munca pe modelul hibrid. De altfel, Microsoft şi LinkedIn depun eforturi comune prin care îşi propun să ajute liderii, şi echipele pe care aceştia le conduc, să navigheze în această nouă lume a muncii.
Paradoxul muncii hibride şi reorganizarea mediului de lucru
Datele publicate recent în raportul Work Trend Index dezvăluie tendinţele identificate în rândul angajaţilor Microsoft din peste 100 de ţări din întreaga lume. Sondajele efectuate în rândul acestora arată, aşadar, că deşi munca hibridă presupune un proces complex, adoptarea flexibilităţii, a stilurilor de lucru diferite şi a unei culturi bazată pe încredere pot facilita o adaptare mai rapidă la noul context.
Mai mult, fiecare angajat este diferit, iar 58% dintre angajaţii care intenţionează să petreacă cel mai mult, respectiv cel mai puţin timp la birou au acelaşi motiv: să găsească modalitatea prin care să se poată concentra cât mai bine şi să fie cât mai productivi. Totodată, studiul arată că managerii intenţionează să-şi petreacă o mai mare parte din timpul lor lucrând de la birou decât ceilalţi angajaţi (45% faţă de 39%). Totuşi, angajaţii care au luat parte la sondaj spun că intenţionează să meargă la birou într-o măsură mai mare decât se aşteaptă managerii. Satya Nadella numeşte acest lucru Paradoxul muncii hibride.
Rezolvarea acestui paradox va fi poate cea mai mare provocare a deceniului. Avem nevoie de politici şi tehnologie adaptate pentru flexibilitate, însă doar acestea nu vor fi suficiente şi fiecare lider trebuie să se întrebe: "Cum reconstruiesc capitalul social şi conexiunea în favoarea misiunii şi culturii organizaţionale şi a echipei? Cum ajut angajaţii să-şi prioritizeze starea de bine şi să lucreze în moduri sustenabile"? În acest sens, Satya Nadella preciza: "Noile date arată că nu există o abordare unică pentru munca hibridă, deoarece aşteptările angajaţilor sunt în continuă schimbare. Singura modalitate prin care organizaţiile pot rezolva această situaţie este adoptarea unui model operaţional flexibil, inclusiv în ceea ce priveşte modalităţile de lucru ale angajaţilor, unde locuiesc aceştia şi cum abordează procesul de afaceri".
Toate acestea vor fi esenţiale pentru atragerea şi păstrarea talentelor în această perioadă, pe care LinkedIn o numeşte "Marea Reorganizare" - în timp ce organizaţiile îşi regândesc modelele de lucru, culturile şi valorile, angajaţii îşi regândesc nu doar modul şi locul de unde lucrează, ci şi motivele.
Cum poate ajuta tehnologia?
Potrivit Microsoft, întâlnirile hibride reprezintă cheia construirii unei culturi eficiente a muncii. Întâlnirile hibride organizate eficient îi ajută pe toţi să se simtă incluşi şi oferă mediul şi instrumentele necesare pentru a creşte calitatea conexiunii, a colaborării dintre participanţi şi a productivităţii acestora. Astfel, Microsoft a identificat trei practici pe care majoritatea organizaţiilor le pot folosi pentru a facilita întâlniri incluzive şi a crea o bază solidă pentru o cultură flexibilă a muncii:
1) Echipament audio. Pentru a garanta o bună conexiune audio, este necesar să fie utilizat un echipament audio certificat Microsoft Teams, atunci când încăperea nu dispune de sistem A/V centralizat.
2) Utilizarea laptopurilor proprii. Atunci când participă fizic la o şedinţă, ar fi bine ca participanţii să îşi aducă laptopurile şi să se asigure că au camera pornită, dar microfonul şi sunetul oprite. Oricine poate participa prin chat, poate reacţiona în timp real şi poate ridica mâna, toate acestea devenind lucruri constante în cadrul întâlnirilor.
3) Colaborarea. Este recomandat să fie desemnată o persoană responsabilă cu organizarea fiecărei întâlniri - aceasta va asigura o bună colaborare între participanţi prin moderarea chat-ului şi a interacţiunii din cadrul întâlnirii, precum şi a conţinutului ce poate fi partajat direct prin intermediul Teams.
Ritmul specific activităţii de la birou, adoptat şi de angajaţii care lucrează de la distanţă
Microsoft anunţă inovaţiii la nivelul Teams Rooms, cu o nouă categorie de camere inteligente, alimentate de trei tehnologii unice:
Urmărirea difuzoarelor active cu ajutorul inteligenţei artificiale, care permite camerelor din sală să utilizeze sunete, mişcări faciale şi gesturi pentru a detecta persoanele din sală care vorbesc, mărind imaginea pentru a avea o perspectivă mai clară.
Fluxuri video multiple care fac posibilă aşezarea participanţilor din sală în câte un cadru individual.
Recunoaşterea persoanelor, modalitate prin care utilizatorii înscrişi în panoul lor video vor fi identificaţi şi numele profilelor acestora vor fi afişate.
Atunci când camerele inteligente sunt asociate cu opţiunea de Vizualizare dinamică din Teams, experienţa utilizatorilor va fi îmbunătăţită. În plus, pe măsură ce oamenii se alătură întâlnirii, aplicaţia Microsoft Teams ajustează automat diferite elemente, astfel încât cei care participă online să aibă cu uşurinţă acces la conţinut.
Pentru ca persoanele din sălile de şedinţe să se implice într-un mod mai dinamic, Microsoft a actualizat şi Modul companion din aplicaţia de mobil a Microsoft Teams - astfel aceştia au acces rapid la funcţii precum chat, reacţii live şi Microsoft Whiteboard.
Totodată, planificarea întâlnirilor şi colaborarea vor deveni mai uşoare. Programul de lucru din Outlook va permite includerea detaliilor privind programul de lucru direct în calendar, astfel încât întreaga echipă să fie informată, iar noua funcţie RSVP le permite oamenilor să specifice dacă vor participa la o întâlnire fizic sau online, astfel încât cei care planifică întâlnirea să se poată pregăti cât mai bine. Noile facilităţi dedicate muncii pe model hibrid în Outlook vor fi implementate de la începutul anului viitor.
Noua experienţă de hot desking de pe ecranele Microsoft Teams le permite oamenilor să localizeze şi să rezerve spaţii de lucru flexibile în birou. Pot rezerva un spaţiu de pe dispozitiv sau în avans folosind Outlook sau Teams şi pot accesa calendarul personal Teams, chat-uri, întâlniri şi multe altele.
O altă facilitate dezvoltată pentru Microsoft Teams este Speaker coach - Speaker coach foloseşte inteligenţa artificială pentru a le oferi utilizatorilor sfaturi privind interacţiunea lor cu ceilalţi participanţi.
Totodată, cea mai recentă funcţie de Corectare automată a luminozităţii va asigura o bună calitate video, chiar şi în medii cu lumină slabă. Această funcţie va fi disponibilă în următoarele luni.
În plus, cu ajutorul Logi Dock, utilizatorii vor putea să-şi optimizeze spaţiul de lucru, de acasă sau de la birou, şi să obţină o calitate mai bună a sunetului în timpul şedinţelor. Logi Dock are un difuzor încorporat, prevăzut cu nişte comenzi tactile, este conceput pentru a funcţiona perfect cu aplicaţia Teams şi va fi disponibil în lunile următoare.
Menţinerea fluxului de lucru cu ajutorul Teams
În contextul muncii hibride, cele mai recente inovaţii din Teams reunesc aplicaţiile şi experienţele preferate ale utilizatorilor pentru a-i ajuta să rămână eficienţi, să-şi menţină gradul de concentrare şi pentru a rămâne conectaţi.
În acelaşi timp, prin intermediul platformei Microsoft Viva comunicarea, cunoştinţele, informaţiile şi învăţarea continuă sunt integrate mai uşor în fluxul de lucru. Viva Connections, spre exemplu, le facilitează utilizatorilor accesul la informaţii cu privire la noutăţile şi resursele companiei direct din Teams (anunţuri personalizate, diferite conversaţii şi o serie de resurse pentru acţiuni precum trimiterea unui raport zilnic de sănătate sau rapoarte de cheltuieli). În următoarele săptămâni, aplicaţia de mobil Viva Connections va fi disponibilă în varianta pentru preview public.
Tranziţia la munca hibridă va reprezenta o provocare pentru fiecare lider şi organizaţie, iar cele care vor accepta schimbarea şi vor adopta modele de operare flexibile, vor putea crea medii de lucru mai bune şi mai incluzive. Microsoft s-a angajat să susţină o cultură a muncii hibride în care flexibilitatea este esenţială, oferindu-le clienţilor şi angajaţilor săi oportunitatea de a lucra de oriunde, oricând, şi de a acorda atenţie aspectelor care ţin de dezvoltarea personală şi vizează starea lor de bine, în timp ce învăţă să se adapteze schimbărilor în timp real.