Asociaţia Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO) estimează un avans al pieţei de cel puţin 10%, la 45.000 de unităţi în administrare, în acest an, însă această evoluţie depinde foarte mult de rezultatul discuţiilor cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice privind noile modificări ale Codului Fiscal. Acestea limitează deductibilitatea cu amortizarea autovehiculelor la 1.500 de lei pe lună, ceea ce afectează industria de leasing operaţional, cu un impact de câteva sute de mii de euro pe an pentru fiecare companie, potrivit ASLO.
"Am depus un memoriu la Ministerul de Finanţe prin care solicităm exceptarea societăţilor de leasing operaţional de la aceste prevederi pentru că leasingul operaţional nu are de-a face cu luxul, ci e un instrument care ajută firmele din sectorul serviciilor să-şi desfăşoare activitatea în condiţii mai bune prin reducerea cheltuielilor", a spus preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO), Bogdan Apahidean, citat de Mediafax.
Domnia sa a arătat că, prin noile prevederi, intrate în vigoare la 1 februarie, pentru maşinile cu valoare de intrare de peste 20.000-25.000 de euro amortizarea nu mai este deductibilă, impactul fiind major pentru jucătorii de leasing operaţional, care au deja contracte în derulare pentru astfel de maşini, cărora li se aplică prevederile. Potrivit unor calcule ale membrilor asociaţiei, sunt peste 500-600 de maşini în această situaţie.
"Firmele de leasing operaţional ar trebui astfel să crească ratele aplicate clientului, pentru că vor fi cheltuieli mai mari, ceea ce va duce la un profit mai mic şi ca atare la sume de reinvestit mai mici", a afirmat preşedintele ASLO.
Apahidean a precizat că există o diferenţiere negativă, prin aceste prevederi, pentru leasingul operaţional faţă de cel financiar, întrucât în ultima situaţie amortizarea maşinii revine clientului, iar în prima situaţie prevederile afectează direct compania de leasing.
"Din păcate, Codul Fiscal ţine de legislaţia primară, nu se supune acordului cu Uniunea Europeană. Aşa că se pot introduce doar excepţii sau clarificări prin norme, iar noi solicităm autorităţilor exceptarea firmelor de leasing operaţional şi închiriere pe termen lung de la aceste prevederi", a conchis Apahidean.
Piaţa de leasing operaţional a avansat anul trecut cu 11%, sub ritmul estimat la jumătatea anului, de 15-20%, la circa 41.500 de autovehicule în administrare, pe fondul încetinirii accentuate a creşterii în ultima parte a anului.
"Evoluţia nu a fost liniară. Dacă în vara trecută aveam deja creştere de 10% a pieţei şi estimam că vom avea un avans de 20% pentru tot anul, a doua jumătate a anului a consemnat o încetinire accentuată a ritmului de creştere", a declarat preşedintele ASLO.
El a menţionat că piaţa a fost influenţată, de asemenea, de ieşirea din industrie a unei flote de peste 1.000 de maşini, trecută în administrarea reţelei de service.
Primele cinci companii la nivelul industriei sunt LeasePlan România, cu o cotă de piaţă de 18%, ALD Automotive şi Porsche Mobility, fiecare cu 17%, Arval Service Lease România - 12% şi RCI Finanţare - 7%.
Anul trecut au fost înmatriculate peste 8.500 de autovehicule prin leasing operaţional, reprezentând circa 13% din totalul înmatriculărilor de autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare noi.
În 2011, piaţa de leasing operaţional a urcat cu 17%, la 37.397 de unităţi, faţă de 31.923 înregis-trate în urmă cu un an.
Înfiinţată în 2010, ASLO a devenit funcţională în martie 2011 şi este o asociaţie profesională care urmăreşte să promoveze conceptul de leasing operaţional şi să susţină cele mai bune practici în industrie.
Membrii asociaţiei sunt ALD Automotive, Alexandros Long Term Rental, Arval Service Lease, BT Finop Leasing, DiRENT Group, Fleet Management Services, Hertz Lease, LeasePlan, Porsche Mobility, RCI Finanţare, Unicredit Leasing Fleet Management şi Premium Leasing, alături de patru membri asociaţi - Autonom Rent a car, Marsh Broker de Asigurare, EurotaxGlass's şi SGS România.