Crushman & Wakefield a întocmit un raportul "European Luxury Retail 2025", care evidenţiază faptul că piaţa a intrat într-o fază de stabilizar, marcată de o scădere a nummărului de noi magazine şi de o concentrare pe expansiunea locaţiilor existente, conform unui comunicat emis redacţiei, care constituir sursa informaţiilor ce urmează.
Industria de retail de lux din Europa şi-a continuat creşterea în 2024, dar într-un ritm mai moderat faţă de anii precedenţi, cu o creştere de doar 4% comparativ cu 7% în 2023 şi 23% în 2022.
În marile capitale europene, precum Paris, Milano şi Londra, retailerii de lux au devenit mai selectivi, având în vedere disponibilitatea limitată a spaţiilor comerciale premium. Rata de neocupare a scăzut sub 5% pe cele mai importante artere de shopping, iar în unele zone, precum Via Montenapoleone sau Avenue Montaigne, spaţiile libere sunt inexistente. Această presiune a dus la o creştere medie a chiriilor de 3,6%, atingând niveluri record în oraşe precum Milano şi Paris.
În Europa Centrală şi de Est, ţara noastră se conturează ca o piaţă cu potenţial ridicat, dar cu obstacole semnificative. Deşi vânzările brandurilor de lux au crescut cu 120% în perioada 2019-2023, dezvoltarea este limitată de lipsa spaţiilor comerciale adecvate. Calea Victoriei din Bucureşti are potenţialul de a deveni o destinaţie cheie pentru retailul de lux, mai ales în contextul investiţiilor anunţate pentru renovarea unor clădiri istorice.
Primele semne ale acestei transformări sunt deja vizibile. Louis Vuitton a deschis anul trecut un magazin în hotelul InterContinental Athenee Palace, iar Zegna a inaugurat recent un spaţiu într-o vilă istorică. Pe lista brandurilor care urmează să îşi facă intrarea pe piaţa locală se află Dior, Saint Laurent, Celine, Valentino, Hermes şi Chanel, care vor ocupa spaţii în viitorul proiect de restaurare al Palatului Ştirbei.
"Analiza evoluţiei performanţei principalelor branduri de lux prezente în ţară arată că în perioada 2019 - 2023 vânzările cumulate ale acestora au crescut cu 120%, în condiţiile în care în această perioadă deschiderile de noi magazine nu au fost semnificative. Cu toate acestea, piaţa este departe de a-şi fi atins potenţialul, iar crearea unui mediu propice pentru dezvoltarea acestor branduri este esenţială pentru a atrage nume noi în piaţă. Ne referim aici la spaţii de retail moderne, dar adaptate cerinţelor operatorilor din retailul de lux. Aceste branduri caută să deschidă magazine în clădiri de referinţă, cu o arhitectură specială, cu spaţii generoase, unde pot crea experienţe deosebite de shopping pentru clienţi", a declarat Raluca Zlate, Senior Consultant Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox, potrivit sursei.
În ciuda încetinirii expansiunii la nivel european, cererea pentru produse de lux rămâne ridicată, fiind susţinută de segmentul high-end şi de revenirea turismului internaţional. Un factor-cheie în această evoluţie a fost creşterea turismului cu 11% faţă de 2023, depăşind nivelurile pre-pandemice.
Pe fondul unei competiţii tot mai intense pentru spaţii premium, retailerii de lux adoptă strategii noi, fie prin achiziţionarea de proprietăţi, fie prin transformarea unor etaje superioare sau a subsolurilor în spaţii comerciale. De asemenea, se observă o orientare spre magazine mai mari, cu zone VIP şi servicii personalizate, în detrimentul extinderii prin noi locaţii.
În 2025, piaţa de retail de lux va continua să se dezvolte cu prudenţă, iar ţara noastră ar putea deveni o destinaţie de interes pentru marii retaileri, cu condiţia ca infrastructura comercială să se adapteze cerinţelor acestui segment.