China National Chemical Corp (ChemChina) este pe cale să cumpere Pirelli, al cincilea producător mondial de anvelope, printr-o înţelegere care va trece un simbol al Italiei în mâinile chinezilor. Condiţiile financiare evaluează compania din Peninsulă la 7,1 miliarde euro, excluzând datoriile, scrie Reuters.
Acordul convenit duminică cu acţionarii Pirelli reprezintă cel mai recent val de preluări de către cumpărătorii chinezi care profită de deprecierea euro şi de dificultăţile cu care încă se confruntă economia europeană.
În urma tranzacţiei compania de stat ChemChina va avea acces la tehnologie pentru a produce anvelope Premium care pot fi vândute cu o marjă de profit mai ridicată. În schimb Pirelli, o companie care produce anvelope de 143 de ani, va avea acces la imensa piaţă din China.
Vineri, când au apărut zvonurile privind tranzacţia cu ChemChina, acţiunile Pirelli au înregistrat la bursă cel mai ridicat nivel din ultimii 25 de ani şi au închis la 15,23 euro.
Pirelli are la Slatina o unitate de producţie de anvelope Premium pentru mărci auto de prestigiu, precum BMW, Mercedes, Audi, Porsche, Alfa Romeo şi Jaguar.
În 2014, grupul rus Rosneft a semnat acordul prin care va achiziţiona 50% din Camfin S.p.A., holdingul care deţine 26,19% în Pirelli. Participaţia a fost achiziţionată de la un grup de companii ce include băncile UniCredit, Intesa şi fondul Clessidra.
Banca Centrală a Chinei (PBOC) va continua să investească în companiile italiene, a afirmat recent guvernatorul PBOC, Zhou Xiachuan. Acesta a anunţat că investiţiile PBOC în active şi obligaţiuni guvernamentale italiene se ridică la aproximativ 100 miliarde de euro (116 miliarde de dolari).
Declaraţia vine după ce Autoritatea italiană de reglementare a pieţelor financiare, Consob, a anunţat că Banca Centrală a Chinei a achiziţionat o participaţie de 2,01% în operatorul reţelei de distribuţie a energiei electrice Terna, evaluată la aproximativ 150 milioane de euro.
Anul trecut, PBOC a cumpărat participaţii de aproximativ 2% în grupul bancar Mediobanca, Telecom Italia şi firma de servicii petroliere Saipem. De asemenea, au fost achiziţionate participaţii de puţin peste 2% în gigantul petrolier Eni, asiguratorul Generali şi producătorul auto Fiat. Shanghai Electric Group a achiziţionat 40% din compania energetică Ansaldo Energia, iar grupul chinez Insigma vrea să cumpere divizia de transport a companiei italiene de stat Finmeccanica.
'Vom continua să cumpărăm participaţii în companiile italiene dar acum trebuie să fim atenţi să rămânem sub pragul de 2% pentru a nu fi obligaţi să le dăm publicităţii', a declarat Zhou Xiachuan. Reglementările italiene prevăd obligativitatea investitorilor de a da publicităţii investiţiile de peste 2% în companiile listate.
Tranzacţiile fac parte din eforturile Italiei de a vinde o parte din activele statului pentru a reduce datoria publică şi a strânge fonduri pentru a investi în infrastructură. Guvernul italian a anunţat că speră să obţină 10 până la 12 miliarde de euro din vânzarea de participaţii la opt societăţi publice.
Grupurile chineze au preluat participaţii la mai multe companii europene de infrastructură precum portul Pireu din Atena sau compania de apă Thames Water din Marea Britanie şi operatorul reţelei de distribuţie a energiei electrice din Portugalia, REN.