Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Bogdan-Nicolae Stan, a atras atenţia asupra lipsei investiţiilor, atât în sistemul informatic al institituţiei, cât şi în serviciile de întreţinere, în ciuda creşterii continue a solicitărilor pentru noi aplicaţii şi a volumului de muncă al Direcţiei de Tehnologie a Informaţiei din cadrul instituţiei.
"Conducerea ANAF a constatat că din anii 2012 - 2013 au încetat investiţiile importante în infrastructura (hardware, software, infrastructura fizică suport), în pofida recomandărilor ferme din Acordul de Împrumut dintre România şi BIRD (Legea 212/2013) destinat Proiectului de Modernizare a Administraţiei Fiscale", se arată într-un comunicat de presă al Fiscului, trimis Redacţiei.
Potrivit acestui Proiect, statul român s-a angajat la momentul împrumutului că va asigura continuitatea funcţionării în bune condiţii a sistemului informatic existent, până la achiziţionarea unui nou sistem informatic de administrare a veniturilor (RMS Cots).
Fiscul precizează că, în acest moment, nu există la nivelul instituţiei niciun contract în derulare pentru întreţinerea infrastructurii hardware, software şi de comunicaţii. Comunicatul mai arată: "Consecinţele acestei stări de fapt sunt deosebit de grave, mai ales în perioadele de vârf de activitate (cele din jurul datelor de depunere a declaraţiilor fiscale şi de plăţi a impozitelor), deoarece provoacă sincope în funcţionarea sistemului informatic. Aceste sincope pot genera oprirea parţială sau totală a unor activităţi fundamentale ale ANAF, sau chiar pierderi de date din sistem. De asemenea, defectarea serverelor sau a componentelor de comunicaţii din teritoriu, implică alte riscuri de blocare a activităţii. Preşedintele ANAF constată că în ultimii ani, banii alocaţi instituţiei în scopul investiţiilor IT nu au fost utilizaţi decât într-o proporţie inadmisibil de scăzută. Consecinţa neutilizării sistematice a bugetului este, din păcate, o alocare sub necesităţile menţinerii în funcţiune a sistemului informatic în acest an, lucru pe care preşedintele ANAF l-a adus la cunoştinţa ministrului Finanţelor Publice".
Sistemul informatic al ANAF funcţionează în prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandarile tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea întregii activităţi a instituţiei, pe o perioadă nedeterminată, subliniază instituţia.
În baza Memorandumului semnat cu Banca Mondială, semnat în 2013, pentru modernizarea sistemului informatic, Agenţia s-a angajat totodată să pună bazele unui centru de date echipat corespunzator, demersul fiind încă nefinalizat.
O altă problemă cu care se confruntă ANAF este întarzierea achiziţionării de servicii de mentenanţă, întreţinere şi reparaţii pentru Unitatea de Imprimerie Rapidă a Agenţiei Fiscale, fapt ce a generat îngreunarea organelor fiscale teritoriale cu activităţi de printare, împlicuire şi expediere a tuturor actelor administrative şi de executare, ceea ce poate afecta încasările bugetare, menţionează Fiscul.
Astfel, Bogdan-Nicolae Stan i-a adresat o informare premierului Sorin Grindeanu, în care l-a informat de "situaţia critică constatată" în funcţionarea sistemului informatic central al ANAF, se mai arată în comunicat.