Principala preocupare a părinţilor cu privire la cheltuielile generate de începerea anului şcolar este reprezentată de creşterea preţurilor (57%), în condiţiile în care mai mult de jumătate (54%) estimează o încetinire a economiei în următoarele şase luni, iar 33% spun că situaţia lor financiară s-a înrăutăţit comparativ cu anul trecut, reiese din studiul Deloitte back-to-school 2022, conform unui comunicat remis redacţiei. Peste o treime (37%) se aşteaptă să cheltuiască mai mult anul acesta decât în urmă cu un an pe produse destinate şcolii, în special din cauza scumpirii acestora.
Potrivit sursei citate, în acelaşi timp, 64% dintre participanţi suspectează comercianţii că majorează artificial preţurile, profitând, astfel, de climatul inflaţionist, dar 77% spun că vor opta pentru altă marcă dacă produsele preferate sunt prea scumpe sau nu se află în stoc (63% se aşteaptă la epuizarea stocurilor în sezonul de cumpărături pentru şcoală, din cauza dificultăţilor din lanţurile de aprovizionare).
Bugetul alocat în acest scop va urca, anul acesta, cu 8%, până la echivalentul a 661 de dolari/copil, în medie.
Pe de altă parte, produsele bazate pe tehnologie pierd teren odată cu eliminarea restricţiilor impuse în contextul pandemiei - cheltuielile cu astfel de produse vor scădea cu 8% anul acesta, după creşterea de 37% din 2021, iar rechizitele tradiţionale vor înregistra o creştere de 14%, faţă de avansul modic de 2% de anul trecut.
"Creşterea preţurilor şi, implicit, a costului vieţii reprezintă principala îngrijorare pentru locuitorii din majoritatea statelor lumii, inclusiv cele europene. Potrivit celui mai recent Eurobarometru standard publicat de Comisia Europeană, inflaţia este cea mai mare preocupare a populaţiei în 16 dintre cele 25 de state participante, cu cele mai mari ponderi în Estonia (71%), Cehia (70%) şi Lituania (69%). Şi românii pun pe primul loc dificultăţile legate de scumpiri, în condiţiile în care cheltuielile lor de consum reprezintă peste 60% din total, iar inflaţia anuală, care a ajuns la 15% în vara acestui an, îşi va pune amprenta, cu siguranţă, şi asupra cheltuielilor generate de începerea şcolii", a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.
Referitor la modalitatea preferată de achiziţionare a produselor destinate şcolii, studiul evidenţiază revenirea treptată a consumatorilor către magazinele fizice, cu 49% dintre opţiuni, în creştere de la 43% în 2021, în timp ce comercianţii online atrag 35% dintre cumpărători, faţă de 39% anul trecut.
O tendinţă tot mai accentuată este reprezentată de preferinţa pentru produse prietenoase cu mediul sau sustenabile. Jumătate dintre părinţi aleg astfel de produse, pentru care însă vor cheltui cu 22% mai mult decât un consumator mediu, iar 29% preferă produsele reutilizate sau recondiţionate pentru copiii lor. Dintre cei care evită bunurile de acest tip, 50% susţin că acestea nu sunt accesibile, iar 20% spun că le este dificil să le identifice pe cele cu adevărat durabile.
Studiul Deloitte back-to-school 2022, ajuns la cea de-a 15-a ediţie, este realizat pe baza unui sondaj derulat în rândul a 1.200 de părinţi din Statele Unite ale Americii cu copii de şcoală, se menţionează în comunicat.