În sectorul bunurilor de consum, inovaţia a accelerat în ultimii ani, iar potrivit studiului EY CEO Imperative 2021, realizat pe un eşantion de peste 300 de directori generali din Fortune top 2000, acest trend nu dă semne de încetinire, se arată într-un comunicat de presă.
Potrivit studiului, nu există o reţetă secretă pentru a atinge succesul în inovaţie, însuşi termenul fiind atât de permisiv, încât poate varia de la activităţi simple, precum îmbunătăţirea proceselor operaţionale, până la activităţi de cercetare şi dezvoltare. EY a identificat o serie de elemente care să sprijine construirea eficientă a unei organizaţii ghidate de inovaţie. Leadership-ul, resursa umană şi îmbunătăţirea operaţiunilor, urmate de structura portofoliului de produse şi servicii, digitalizare sau parteneriate corespunzătoare sunt repere care contribuie la definirea unui cadru propice inovaţiei.
''COVID-19 a determinat o schimbare fundamentală în modul în care consumatorii trăiesc, dar şi în modul în care companiile îi deservesc. Preferinţele consumatorilor, aşteptările angajaţilor, parteneriatele, structura lanţurilor de aprovizionare, reglementările şi cerinţele investitorilor s-au mutat într-o nouă paradigmă, care implică o eficientizare mult mai accelerată. Pandemia a dus la aplatizarea multora dintre structurile organizaţionale şi a accelerat procesul de luare a deciziilor, din nevoia de a beneficia de schimbările propuse în zile sau săptămâni şi nu în luni sau ani, cum se întâmpla în perioada anterioară'', se menţionează în comunicat.
În acest context determinat de schimbări şi viteză, EY a identificat un cadru de analiză a maturităţii programelor de inovaţie din companiile de retail, bazat pe 7 dimensiuni şi 4 stadii de maturitate. Analiza poate fi făcută completând acest chestionar.
Potrivit studiului, interesul pentru nou şi inovare este uneori asimilat cu strategii de activare incomplete, iar plafonarea multor companii se întâmplă şi pentru că urmăresc deseori doar una sau două dimensiuni ale inovaţiei. Activităţile asociate inovării, precum programele de generare de idei, hackathon-urile, atelierele de design thinking etc., poartă denumirea de "inovare teatrală" (innovation theatre), dacă nu sunt susţinute şi de o metodologie clară şi de un program robust de implementare.
"Completând formularul pentru evaluarea maturităţii, organizaţiile parcurg întrebări esenţiale pentru definirea propriei lor poziţionări în raport cu alte companii din industrie. Scopul central e să oferim acces la un cumul de cunoştinţe şi bune practici, care să ajute companiile din retail să îşi optimizeze strategiile şi procesele, în sincron cu liderii globali din piaţă. Initiaţiva EY vine ca urmare a observării folosirii termenului de "inovaţie" în contexte diferite, cu înţelesuri diferite, spre exemplu ca un jargon lipsit de substanţă ori ca un absolut al creativităţii. În contrast cu aceste extreme, perspectiva noastră este că inovaţia trebuie să fie reprezentată de acele produse sau activităţi care aduc plus valoare şi optimizează procesele", a declarat Mihail Lupu, Innovation consultant, EY wavespace România.
• Cadrul definit de EY identifică şapte piloni de inovare:
1. Leadership - responsabilitatea asumată a echipei de management în privinţa programului de inovaţie
2. Structura portofoliului de produse şi servicii - alinierea la nevoile consumatorilor şi aprecierea corectă a valorii acestor produse
3. Activităţile de marketing - o expunere relevantă pentru consumatori
4. Digitalizare - utilizarea corespunzătoare a datelor şi a tehnologiei în vederea îmbunătăţirii experienţei clienţilor
5. Operaţiuni - eficientizarea proceselor de Back-Office
6. Structura resurselor umane şi a competenţelor - echipă dedicată procesului de inovaţie
7. Finanţările şi parteneriatele - investiţii asumate chiar şi în timp de criză
Inovarea şi creşterea au fost considerate prioritare de către respondenţi în ultimii doi ani, potrivit ultimului studiu EY CEO Imperative. 63% dintre respondenţii din studiul au menţionat că accelerarea digitalizării şi a inovaţiei este crucială şi are cel mai mare impact asupra companiei lor. Fie că vorbim despre Net zero retail, un trend prin care comercianţii îşi propun să reducă aproape complet emisiile de carbon ale produselor şi serviciilor sau despre implementarea de Chatbots pentru facilitarea interacţiunii cu clienţii, sectorul comerţului la nivel global descoperă în permanenţă modalităţi prin care să fidelizeze relaţia cu consumatorul, să devină mai sustenabil şi să reinvestească eficient profitul într-o creştere susţinută.
Odată cu reglementarea sustenabilităţii, 92% dintre companiile de retail şi-au anunţat obiectivul de a deveni neutre din punct de vedere al carbonului până în 2025. Aliniind rezultatele studiului la realitatea locală, în România, marii retaileri au investit în dezvoltarea unor parteneriate strategice ce le oferă platforme noi de creştere. În paralel, am observat şi interes pentru tehnologii şi programe menite să le asigure alinierea la tendinţele globale de neutralitate a carbonului, dar şi care să ducă la reducerea costurilor operaţionale.
Directorul general trebuie să îşi asume răspunderea pentru succesul unui program de inovaţie în organizaţia pe care o conduce
"Organizaţiile trebuie să îşi democratizeze procesul de inovaţie în interiorul firmei şi să permită şi funcţiilor de execuţie să aducă propria viziune asupra dezvoltării organizaţiei. De ce? Modul de operare care determină succesul şi profitabilitatea unei organizaţii este o lamă cu două tăişuri. Responsabilitatea deciziei de schimbare a paradigmelor de operare şi de investiţii în procese de inovaţie implică riscuri pentru organizaţie, pe care managementul e posibil să încerce să le evite, în funcţie şi de situaţia financiară a companiei. Cu alte cuvinte, leadership-ul tranzacţional nu are capacitatea să facă peste noapte trecerea către un leadership de tip transformaţional", a declarat Cristian Cârstoiu, Chief Innovation Officer, EY România.
Pe măsură ce consumatorii evoluează şi dinamica pieţei se schimbă, companiile acordă prioritate inovaţiei pentru a obţine un avantaj competitiv. Strategia pe termen lung a retailerilor e caracterizată prin eficienţă şi creştere, iar investiţiile în programe de inovaţie devin tot mai vizibile, arată studiul.
Dincolo de pandemia Covid-19, se conturează un tablou în care tehnologiile disruptive devin normalitate, iar inovaţia se poziţionează ca un motor de creştere al companiilor. Cu toate acestea, doar companiile suficient de versatile şi de agile vor reuşi să îl implementeze corespunzător.