Toate companiile care vor importa produse cu emisii mari de carbon din ţări non-UE în UE vor fi cel mai probabil afectate de Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) şi trebuie să se înregistreze ca declarant în scopuri CBAM. Din octombrie 2023, importatorii/declaranţii acestor mărfuri în UE vor trebui să respecte anumite obligaţii conform regulamentului CBAM.
CBAM reprezintă unul dintre elementele cheie ale pachetului "Fit for 55" al Uniunii Europene şi va contribui la realizarea obiectivului ambiţios al UE de reducere cu 55% a emisiilor de carbon în comparaţie cu nivelurile din 1990 până în 2030 şi de a deveni un continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Obiectivul acestuia este de a împiedica anularea eforturilor pe care UE le face pentru a reduce emisiile din cauza unei creşteri a emisiilor în afara Uniunii, care ar fi determinată de relocarea producţiei în ţări din afara UE sau de creşterea importurilor de produse care generează emisii ridicate de dioxid de carbon.
Practic, CBAM va fi o taxă aplicabilă importului de produse care generează emisii ridicate de dioxid de carbon din afara Uniunii Europene.
CBAM îşi propune să abordeze riscul de relocare a emisiilor de carbon prin introducerea unei taxe la import pentru sectoarele care generează emisii ridicate de dioxid de carbon, echivalent cu tarifarea carbonului pentru bunurile produse la nivel local (adică Schema UE de comercializare a certificatelor de emisii).
În prezent, în UE există cca. 11.000 de unităţi de producţie a materiilor prime acoperite care fac obiectul Sistemului European de Comercializare a Certificatelor de Emisii (denumit ETS). Există mult mai mulţi producători din afara UE care sunt supuşi altor regimuri (deseori cu costuri mai mici). Aceste organizaţii au un avantaj competitiv - acest avantaj va creşte pe măsură ce UE creşte preţul carbonului.
Pe scurt, ETS înseamnă că întreprinderile achiziţionează certificate pentru emisiile legate de carbon şi contribuabilul restituie aceste certificate pentru fiecare tonă de emisii generată pentru anul în cauză.
Solicitând producătorilor din afara UE să declare emisiile încorporate şi ulterior să plătească o taxă suplimentară, UE asigură condiţii de concurenţă egale, protejând producţia internă, fără a afecta competitivitatea pieţei locale.
Categoriile de produse din domeniul de aplicare al CBAM sunt aluminiu, fier şi oţel, produse minerale, îngrăşăminte, electricitate, hidrogen, precursori şi produse din aval din oţel şi fier. O extindere la alte produse este probabil să aibă loc în viitor.
Emisiile care intră în sfera de aplicare sunt emisiile directe şi, în anumite condiţii, indirecte de gaze cu efect de seră din procesul de producţie a mărfurilor asupra cărora producătorul deţine controlul direct. Comisia va evalua metodologia pentru emisiile indirecte şi posibilitatea de a include mai multe produse din aval înainte de sfârşitul perioadei de tranziţie.
Din 1 octombrie 2023 până în 31 decembrie 2025, se derulează o perioadă de tranziţie, în care importatorii vor avea numai obligaţii de raportare a emisiilor încorporate în produsele CBAM importate, fără obligaţie de plată a unei taxe. Informaţiile vor fi raportate într-o bază de date electronică ce va fi pusă la dispoziţia declaranţilor de către Comisia Europeană - Registrul Tranzitoriu CBAM.
Incepând cu octombrie 2023, importatorii/declaranţii acestor bunuri în UE vor trebui să respecte următoarele obligaţii:
-Dacă importă in UE produse din categoriile de produse vizate de regulamentul CBAM, trebuie sa colecteze de la furnizori date pentru fiecare tip de produs, cantitate importată, emisiile încorporate şi preţul carbonului plătit în ţara de origine.
-Să transmită un raport CBAM trimestrial, primul raport urmând să fie depus în ianuarie 2024 pentru ultimul trimestru din 2023.
Începând cu 2026, obligaţiile vor fi:
-Sa achiziţioneze certificate CBAM pentru produsele importate in UE. Pretul acestor certificate va fi egal cu media saptamanala a preţului certificatelor EU ETS.;
-Să verifice emisiile încorporate: datele colectate şi calculate privind emisiile încorporate trebuie verificate de către un verificator acreditat.
-Să trimită o declaratie anuala CBAM şi să restituie certificatele CBAM, până la data de 31 mai a fiecărui an următor celui de raportare. Certificatele CBAM care corespund emisiilor încorporate declarate urmează să fie restituite pentru anul precedent.
Întrucât este strâns legată de procesele vamale ceea ce ar putea genera o povara administrativă suplimentară la importul acestor bunuri în UE, CBAM va fi o taxă asupra importurilor anumitor mărfuri. Prin urmare, recomandăm operatorilor economici implementarea proceselor necesare pentru a respecta această nouă legislaţie. Menţionăm că mărfurile aflate în domeniul de aplicare CBAM pot fi importate numai de declaranţii care sunt autorizaţi de o autoritate CBAM (care urmează să fie atribuită). Companiile din afara UE nu pot folosi reprezentarea vamala directă. Într-un astfel de caz, comisionarul vamal/altă persoană care acţionează ca reprezentant vamal indirect va fi cel obligat pentru indeplinirea obligatiilor CBAM.
Clasificarea tarifară a mărfurilor: Mărfurile din domeniul CBAM sunt determinate pe baza clasificării tarifare conform Nomenclaturii Combinate UE (denumite în continuare coduri NC). Practicile de eludare care pot fi utilizate pentru clasificarea produselor sunt, de asemenea, abordate de CBAM, de exemplu modificări minore ale mărfurilor pentru a le face să se încadreze într-un alt cod NC pentru care nu există un motiv suficient sau o justificare economică, în afară de a evita, în întregime sau parţial, oricare dintre obligaţiile CBAM.
Originea mărfurilor: CBAM se aplică mărfurilor originare din ţări terţe, cu anumite excepţii (de exemplu, Islanda, Norvegia, Lichtenstein, Elveţia). Originea mărfurilor este determinată pe baza regulilor de origine nepreferenţiale, aşa cum sunt definite în legislaţia vamală a UE.
Determinarea ţării de origine poate fi o provocare pentru lanţurile de aprovizionare complexe. Prin urmare, este important ca operatorii economici să-şi revizuiască lanţul de aprovizionare şi să identifice astfel de situaţii. Importanţa determinării originii corecte a mărfurilor importate constă în faptul că, în cazul în care a fost plătit un preţ al carbonului în ţara de origine, importatorul este eligibil pentru o reducere a numărului de certificate care trebuie depuse
Regimuri vamale: Obligaţiile CBAM se aplică emisiilor care sunt încorporate în mărfurile importate în UE. Utilizarea regimurilor vamale speciale sau a altor proceduri ar putea influenţa cantitatea de emisii care trebuie raportată. Se recomandă efectuarea unei analize amănunţite atunci când apare una dintre următoarele situaţii:
-utilizarea regimului de perfecţionare activă (de exemplu, materiile prime sunt aduse în UE pentru prelucrare)
-utilizarea regimului de perfecţionare pasivă (de exemplu, mărfuri UE sunt exportate din UE şi aduse într-o ţară terţă pentru prelucrare sau reparaţii)
-scutirea pentru bunuri returnate (de exemplu, mărfuri care au fost exportate din UE şi sunt returnate într-o perioadă de 3 ani în aceeaşi stare).
Regulamentul CBAM a fost publicat în Jurnalul Oficial al UE pe 16 mai 2023 si se va aplica incepand cu octombrie 2023. Este de aşteptat să fie publicate în perioada următoare legislaţie europeană / locală suplimentară, precum şi anumite îndrumări astfel încât să acopere aspecte procedurale, procesul de autorizare, definirea autorităţilor competente, sancţiuni etc.