O creştere de 70% a vânzărilor online în 2020 comparativ cu anul precedent şi o creştere cu 733% a numărului de cumpărători prin e-commerce în ultima decadă. Acestea sunt datele care definesc comerţul online din ţara noastră, arată cel mai recent studiu realizat de compania de consultanţă în management, Horvath, conform unui comunicat remis redacţiei.
"Comerţul online este unul dintre domeniile care a cunoscut un ritm de creştere extrem de accelerat în ultimii ani, în mare parte datorită schimbării aşteptărilor şi comportamentului de achiziţie al clientului. În acelaşi timp, perturbările produse de multiplele restricţii şi de nevoia de adaptare la noua normalitate au avut efecte şi asupra companiilor şi intermediarilor lor, pentru care factori precum existenţa unei infrastructuri digitale, fiabilitatea serviciilor de curierat şi optimizarea experienţei clienţilor în timpul procesului de cumpărare au fost decisivi în evoluţia rezultatelor e-commerce. Aşadar, aflate în continuă creştere, nevoile clienţilor au impulsionat organizaţiile să îşi îmbunătăţească aceste procese de business şi să pună accent pe inovaţii de tip digital-first", explică Vlad Gheorghe, reprezentant Horvath.
Potrivit sursei citate, vânzările prin e-commerce în ţara noastră au înregistrat o creştere foarte mare în 2020 (+71% comparativ cu 2019), ca urmare a pandemiei şi a factorilor menţionaţi anterior. Această creştere nu a putut fi susţinută şi în 2021, când s-au înregistrat vânzări cu doar 29% mai mari faţă de 2019. Relaxarea restricţiilor şi posibilitatea de a cumpăra în persoană au jucat un rol important în această diminuare a ratei de creştere, precum a avut-o şi faptul că în marketplace-urile de e-commerce costurile de acces sunt văzute ca fiind prohibitive (un exemplu fiind vânzările restaurantelor pe Bolt Food sau Glovo, care reprezintă un cost foarte mare pentru patroni). IMM-urile româneşti au avut de asemenea foarte mult de câştigat de pe urma vânzărilor e-commerce, rata fiind cu 40% mai mare în 2021 faţă de anul precedent în ţările analizate - Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Bulgaria.
În ce priveşte creşterea numărului de cumpărători, se observă o evoluţie mult mai accelerată în România comparativ cu media din ţările analizate: din 2010 şi până în 2021, România a înregistrat o creştere de 733% a cumpărăturilor online, în timp ce în peer group, în aceeaşi perioadă, creşterea a fost de doar 113%. Cu toate acestea, este important de menţionat că sectorul e-commerce românesc este în mare măsură concentrat în mediul urban. Discrepanţa dintre urban şi rural este foarte mare, cifrele arătând cu 23% mai puţini cumpărători prin e-commerce în mediul rural faţă de cel urban, iar creşterea se accentuează de la an la an. Diferenţa dintre cele două segmente de cumpărători este cea mai mare din Uniunea Europeană (aproape triplă faţă de media UE) şi cu mult peste media ţărilor analizate în studiu.
În acest context economic incert, marcat de efectele pandemiei, soluţia este o accelerare a digitalizării proceselor de business în numeroase industrii şi sectoare de activitate, cu scopul de a oferi alternative viabile.
Rezultatele acestui studiu precum şi soluţiile aferente vor fi discutate de către reprezentanţii Horvath România în cadrul evenimentului Viteză şi precizie prin automatizarea proceselor de business în plină creştere a sectorului de e-commerce organizat de DocProcess şi BusinessMark ce va avea loc pe 22 martie, la ora 11:00. Experţii în e-commerce, transformare digitală şi domeniul financiar-contabil din partea Horvath România şi invitaţii DocProcess la acest eveniment vor discuta oportunităţile şi tendinţele de digitalizare din e-commerce precum şi beneficiile implementării de soluţii contabile automatizate. Aceştia vor răspunde tuturor întrebărilor în sesiunea Q&A pe tema automatizării proceselor de business, se arată în comunicat.