Acţiunile Uber Technologies Inc. au urcat după ce compania a anunţat, la data de 6 august, că a revenit la profitabilitate datorită unei creşteri solide a afacerilor sale de ride-share şi livrare de mâncare, semnalând o disciplină continuă în gestionarea costurilor, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Uber este o companie internaţională de ride-sharing şi servicii de transport, cu sediul în San Francisco, California. A fost fondată în 2009, de către Garrett Camp şi Travis Kalanick. Uber a fost, la un moment dat, cel mai valoros start-up din lume, revoluţionând modul în care consumatorii solicită o cursă, comandă mâncare la pachet şi chiar îşi câştigă existenţa.
Fluxul principal de venituri pentru Uber provine din taxele şi comisioanele pentru serviciile de transport în comun şi de livrare de alimente. De-a lungul timpului, Uber şi-a extins gama de servicii, incluzând opţiuni diverse, precum UberX (serviciu de maşini economice), UberPOOL (carpooling), UberBLACK (maşini de lux), UberEATS (serviciu de livrare a mâncării) şi Uber Freight (logistică şi transport de mărfuri).
Dara Khosrowshahi este actualul CEO al companiei din 2017, anterior ocupând funcţia de CEO al Expedia. Deciziile strategice luate de Khosrowshahi în cadrul Uber au condus la îmbunătăţiri financiare semnificative, compania realizând primul său profit operaţional anual în 2023. Uber este deţinută majoritar de investitorii instituţionali, care controlează 79,19% din totalul acţiunilor, potrivit Yahoo Finance. Compania se bucură de una dintre cele mai mari participaţii ale investitorilor instituţionali din întreaga industrie, Morgan Stanley fiind cel mai mare acţionar, cu o participaţie de 6,58% la data de 29.09.2023, urmat de FMR LLC, cu o cotă de 6,31%, şi de Vanguard Group şi Blackrock, care deţin 6,04%, respectiv 5,02% din totalul acţiunilor.
• Piaţa globală a serviciilor de ride-sharing, în creştere
Potrivit Statista, piaţa globală a serviciilor de transport în regim ride-sharing este estimată să valoreze 165,60 miliarde de dolari până la finalul anului curent, fiind aşteptată să ajungă la 215,70 miliarde de dolari până în 2028, cu o rată anuală de creştere compusă (CAGR) de 6,83%. Se estimează că numărul de utilizatori va ajunge la 1,97 miliarde până în 2028, în timp ce gradul de penetrare a numărului de utilizatori este prognozat să fie de 22,6% în 2024 şi de 24,6% până în 2028.
Uber şi Lyft sunt cei doi mari jucători care domină piaţa serviciilor de transport în regim de ridesharing. Datele din piaţă privind cheltuielile consumatorilor arată că în decembrie 2023, vânzările observate de servicii de ride-sharing în Statele Unite au crescut cu 9% pentru Uber, în comparaţie cu anul precedent, iar vânzările Lyft - cu 4%. Analizând cota de piaţă a competitorilor din domeniul ride-sharing-ului, repartiţia vânzărilor observate în decembrie 2023 între Uber şi Lyft a fluctuat uşor în raport cu lunile anterioare. În decembrie 2023, Uber a reprezentat 75% din cheltuielile observate pentru ride-sharing în SUA, cu un procent mai puţin decât în noiembrie 2023, dar cu un procent mai mult decât între lunile iulie şi octombrie 2023.
Atât Uber, cât şi Lyft se confruntă cu presiuni din partea investitorilor pentru a demonstra că pot oferi profituri durabile în timp ce îşi dezvoltă afacerile. Aceasta vine după o perioadă de cheltuieli semnificative şi ani de pierderi importante pentru ambele companii.
• Uber - profit peste aşteptări
Uber a raportat un profit de 0,47 dolari pe acţiune în al doilea trimestru al anului, depăşind estimările Wall Street, de 0,31 dolari, conform FactSet. Veniturile au atins 10,7 miliarde de dolari, peste consensul de 10,57 miliarde de dolari. Compania a înregistrat creşteri de venituri de 25% pentru mobilitate şi 8% pentru livrări, în timp ce veniturile din segmentul de transport marfă au rămas constante.
Rezervările brute (Gross bookings) ale Uber au ajuns la 40 de miliarde de dolari, în creştere cu aproximativ 20% faţă de anul precedent, în timp ce analiştii estimau 39,6 miliarde de dolari. Rezervările brute măsoară valoarea în dolari a curselor şi a comenzilor de livrare.
"Motorul de creştere al Uber continuă să funcţioneze, livrând al şaselea trimestru consecutiv de avans al numărului de curse cu peste 20%, alături de o profitabilitate record", a declarat CEO-ul Dara Khosrowshahi, în raportul financiar, notează TradeVille..
Numărul "consumatorilor activi lunar pe platformă" (MAPC) ai Uber a ajuns la 156 de milioane în al doilea trimestru, cu 2,77 miliarde de curse realizate prin platformă. Aceasta reprezintă o creştere faţă de 137 de milioane MAPC şi 2,28 miliarde de curse în aceeaşi perioadă a anului precedent.
Segmentul de livrări al Uber a înregistrat o creştere "sănătoasă" a comenzilor în SUA în timpul trimestrului. "Deşi au existat unele preocupări legate de cheltuielile consumatorilor în restaurante şi livrări, nu vedem niciun impact astăzi", a adăugat Khosrowshahi.
Rezultatul net, care a crescut cu 158% de la an la an, a fost impulsionat de reevaluarea participaţiilor Uber în alte companii, inclusiv cea de maşini autonome Aurora. Profitul operaţional al Uber a fost de 796 de milioane de dolari, uşor sub aşteptările de 799,8 milioane de dolari. Un plus de profitabilitate a fost dat şi de business-ul de publicitate, nou lansat.
• Perspective optimiste
CEO-ul Dara Khosrowshahi aştepta o creştere de aproximativ 20% a curselor pentru al doilea trimestru, bazată pe extinderea continuă a afacerii principale de mobilitate şi pe frecvenţa crescută a comenzilor de mâncare şi a curselor prin abonaţii săi.
Pentru al treilea trimestru, Uber preconizează rezervări brute între 40,25 şi 41,75 miliarde de dolari. Valoarea mediană a acestei estimări, de 41 miliarde de de dolari, este uşor sub media estimată de 41,18 miliarde de dolari, conform StreetAccount. Compania se aşteaptă la un profit ajustat între 1,58 şi 1,68 miliarde de dolari, cu valoarea mediană uşor peste estimarea medie de 1,62 miliarde de dolari.
Uber nu a observat un impact semnificativ asupra cheltuielilor consumatorilor din cauza unei economii americane în slăbire, conform anunţului recent al companiei, menţionând că cererea pentru livrări de mâncare încă este "sănătoasă".
Ca parte a planului său de creştere, compania şi-a extins operaţiunile în pieţe noi, inclusiv livrări de produse alimentare şi implementarea de vehicule autonome pe aplicaţia sa de ride-hailing prin parteneriate cu companii precum Waymo.
• Preţul acţiunii Uber, în urcare
În tranzacţiile pre-market din 6 august, acţiunile Uber au crescut cu 6%, atingând 61,97 dolari. Rivalul american de ride-hailing, Lyft (LYFT), a crescut cu 3,1% după ce luni a atins un minim al ultimelor nouă luni. La sfârşitul zilei, Uber a înregistrat un avans de 11%, recuperând pierderea cauzată de volatilitatea de pe pieţe, începută vineri. Odată cu creşterea de marţi, compania a trecut din nou în teritoriul pozitiv în acest an, cu un avans de aproximativ 7%. Acţiunile au scăzut anterior din cauza îngrijorărilor legate de lansarea serviciului de robotaxi de către Tesla şi a temerilor crescânde de recesiune în SUA.
În prezent, preţul acţiunilor Uber se află imediat sub media mobilă de 200 de zile, pe care a folosit-o ca nivel de suport în ultimul an şi jumătate. Scăderile masive din ultimele zile au dus la un declin brusc sub această linie, dar preţul a avut o creştere rapidă până la acelaşi nivel. Indicatorul RSI (Relative Strength Index) semnalează un nivel neutru la valoarea de 50, după ce înainte de raportare se afla în teritoriul de oversold.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Uber
Oportunităţi
Colaborări cu BYD: Luna trecută, producătorul chinez de vehicule electrice BYD şi Uber au anunţat un parteneriat pentru a aduce aproximativ 100.000 de vehicule electrice pe platforma Uber, începând cu Europa şi America Latină. De asemenea, companiile plănuiesc să colaboreze pentru viitoarele vehicule autonome BYD care vor fi utilizate pe platforma Uber
BUY: Uber are în prezent 42 de recomandări de BUY ("cumpără") dintr-un total de 52, conform ratingurilor analiştilor de pe WSJ. Preţul ţintă mediu pentru următoarele 12 luni este de 86,97 dolari, cu un maxim la 102 dolari şi un minim la 65 de dolari.
Riscuri
Evaluare: Valoarea intrinsecă a unei acţiuni UBER, conform platformei AlphaSpread, este de 47,08 dolari. Comparativ cu preţul de piaţă actual, de 62,4 dolari, Uber este supraevaluat cu 25%.
Robotaxi Tesla: Serviciile autonome de ride-hailing (cunoscut şi sub numele de robotaxi) au primit recent o atenţie crescută, în principal de la Elon Musk, care a anunţat o afacere de robotaxi cu Tesla. Investitoarea Cathie Wood a proiectat un preţ al acţiunii Tesla de 2.600 dolari până în 2029, cu o valoare de 2.250 dolari provenind din serviciul robotaxi şi 350 de dolari fără acesta. Costul mai redus este principalul avantaj al serviciilor autonome de ride-hailing faţă de ride-sharing. Acesta este un caz clasic de disrupere a unui business clasic.
Reglementări: Compania nu este străină lipsei reglementărilor. Luna trecută, Curtea Supremă a Californiei a menţinut modelul de contractori independenţi al Uber. În iunie, Uber a ajuns la o înţelegere cu procurorul general al Massachusetts, promiţând partenerilor un salariu minim alături de anumite beneficii. Unele provocări reglementare au ţintit divizia de livrări de mâncare a Uber. New York City şi Seattle au adoptat recent noi legi menite să crească salariile şoferilor, determinând Uber Eats să aplice noi taxe consumatorilor pentru a compensa costurile suplimentare.
Sursele menţionate de TradeVille.în acest raport sunt: Uber, raport companie, MarketScreener, Yahoo Finance, Statista, Second Measure, Barron's, Trading View, Bloomberg, Seeking Alpha, Market Beat, WSJ, Reuters.
---------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.