Consumatorii plătesc adesea comisioane foarte mari pentru utilizarea bancomatelor, în special atunci când utilizează ATM-urile altor bănci, consideră Alin Iacob, preşedintele Asociaţiei Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF). Domnia sa a precizat: "Se poate ajunge ca, pentru aceeaşi sumă de bani retrasă, nivelul comisionului plătit să fie şi de 6-7 ori mai mare. Tocmai din acest motiv, iniţiativa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) de informare a consumatorului în legătură cu acest aspect este extrem de utilă pentru consumatori".
Asociaţia susţine iniţiativa ANPC de a impune prestatorilor de servicii de plată obligaţia de a-i informa pe consumatori în legătură cu toate comisioanele percepute atunci când utilizează terminalele ATM, precum şi de a-i informa în legătură cu procedura şi termenele de recuperare ale cardurilor blocate/reţinute în bancomate, potrivit unui comunicat de presă.
AURSF solicită ANPC să organizeze cât mai urgent o întâlnire la care să poată să participe toate părţile interesate, pentru identificarea celor mai potrivite variante de realizare a scopului propus de proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
De asemenea, AURSF solicită ANPC să se implice în analizarea şi controlul modului în care prestatorii de servicii de plată aplică prevederile care privesc consumatorii din Directiva Serviciilor de Plată, implementată în legislaţia naţională prin intermediul OUG 113/2009, precum şi din Regulamentul Uniunii Europene nr. 924/2009.
În plus, AURSF, prin comunicatul de presă, solicită ANPC şi Ministerului Finanţelor Publice să finalizeze, în cel mai scurt timp posibil, criteriile de identificare a categoriilor de plăţi naţionale care corespund unor plăţi transfrontaliere, prevăzută de HG 1259/2010, pentru a permite aplicarea Regulamentului 924/2009 şi pentru plăţile efectuate în lei, aşa cum România s-a angajat în faţa Comisiei Europene încă de acum mai bine de trei ani.
• Băncile reclamă timpul scurt de dezbatere pe comisioanele la ATM
Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) consideră că ar fi trebuit iniţiat un proces consultativ mai amplu în legătură cu iniţiativa ANPC, care să cuprindă şi reprezentanţi ai comunităţii bancare încă dinaintea publicării proiectului, pentru a putea discuta diferitele aspecte de ordin tehnic şi operaţional ce ţin de o asemenea iniţiativă şi a evita, astfel, posibile reveniri asupra formei iniţiale.
Un comunicat de presă al Patronatului Bancar precizează: "Va trebui ca băncile să-şi facă cunoscute punctele de vedere asupra aceste iniţiative şi în mod independent, fiindcă fiecare are particularităţile sale, legate de numărul de clienţi, numărul de ATM-uri etc. La modul general vorbind însă, este de la sine înţeles că ar trebui luaţi în considerare o serie de factori înainte de lansarea unui astfel de proiect, ca de pildă cadrul legal, posibilităţile tehnice de a implementa astfel de măsuri, cât şi costurile asociate implementării unor asemenea aplicaţii, inclusiv cine va suporta aceste costuri şi ce impact ar putea avea acestea în relaţia dintre clienţi şi bănci. Sunt aspecte importante, care nu pot fi trecute cu vederea în lansarea unor asemenea iniţiative. Băncile membre ale CPBR sunt, bineînţeles, deschise în a discuta aceste aspecte cu ANPC şi sunt în egală măsură interesate să afle dacă ANPC a structurat această propunere legislativă pe baza unui studiu sau program care evidenţiază impactul şi/sau consecinţele acestor măsuri aşa încât să producă efecte benefice şi corecte în piaţă. În funcţie de astfel de considerente şi ţinând cont de faptul că, până la acest moment, băncile nu au fost consultate în privinţa acestei iniţiative, rămâne de văzut dacă perioada de consultare propusă de ANPC (1-19 septembrie a.c.) va fi de-ajuns pentru a servi scopului avut în vedere şi a contribui la întărirea echilibrului în piaţă".
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor propune, pentru informarea corectă, completă şi precisă a consumatorilor, emiterea ordinului privind unele măsuri de informare a cetăţenilor de către prestatorii de servicii de plată care desfăşoară operaţiuni prin intermediul ATM-urilor, conform unui comunicat postat pe site-ul instituţiei. Ordinul reglementează obligaţiile prestatorilor de servicii, care efectuează operaţiuni de plată prin intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM, de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de prestări servicii.
Astfel, pe ecranul video al monitoarelor specifice terminalelor ATM, vor fi înscrise, în ordinea operaţiunilor efectuate de consumator, toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei (în sumă exactă), dându-i acestuia posibilitatea de a renunţa asupra efectuării acesteia sau a oricăror operaţiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plată facturi, sau oricare alte servicii solicitate în mod expres de către consumator şi efectuate prin intermediul ATM.
Ordinul reglementează şi situaţiile de blocare/reţinere a cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu. Astfel, prestatorii vor avea obligaţia de a informa consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat sau reţinut.
De asemenea, ordinul reglementează şi obligaţia de a informa consumatorii prin indicarea numărului de telefon la care consumatorul trebuie să apeleze în cazul în care cardul a fost blocat/reţinut, precum şi intervalul orar în care consumatorul poate contacta prestatorul de servicii de plată.