Definirea consumatorului vulnerabil trebuie pregătită de un comitet interministerial alcătuit din funcţionari din cadrul Ministerului Muncii, Ministerului Dezvoltării şi Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de afaceri şi trebuie reglementată până la sfârşitul anului în curs, a declarat ministrul Virgil Popescu, la sfârşitul săptămânii trecute.
Ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri a precizat:
"Toată lumea a spus că Ministerul Economiei face această definire a consumatorului vulnerabil. Nu. Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri nu are în obiectul de activitate acest lucru, Ministerul Muncii este ministerul responsabil şi, la sfârşitul şedinţei de guvern (n.n.- care a avut loc joi, 13 februarie), am vorbit cu doamna ministru al Muncii (n.r. - Violeta Alexandru) să începem acel comitet interministerial. Dânsa îl conduce printr-un secretar de stat desemnat, noi o să ne trimitem oamenii şi expertiza acolo, mai avem Ministerul Dezvoltării. (...) Eu cred că în definirea consumatorului vulnerabil putem pleca de la o lege aprobată de Parlament în anul 2016, dar care nu s-a aplicat. Avem o bază legislativă în aşa fel încât, adaptată, există nişte modele matematice în acea lege, modele de calcul a veniturilor în aşa fel încât să reuşim să finalizăm, până la sfârşitul acestui an, această definire a consumatorului vulnerabil, după care, evident, schema de ajutor va fi de la bugetul de stat".
Ministrul de resort a mai spus că este necesară şi o definire la nivel european a consumatorului vulnerabil din domeniul energiei.
Virgil Popescu a declarat: "Ne dorim să avem un concept: prin parlamentarii noştri europeni, prin comisarul pe care îl avem (n.r. - Adina Vălean), să reuşim să definim consumatorul vulnerabil la nivel european, care să fie ajutat. Asta ce înseamnă pentru România, unde veniturile sunt mai mici? Înseamnă că se ridică pragul de venituri şi mai mulţi români vor beneficia de ajutor. Dar consumator vulnerabil înseamnă inclusiv ajutor pentru energia electrică, nu vorbim de energie termică, înseamnă pentru încălzirea cu lemne de foc, pentru încălzirea cu centrale de gaz".
Domnia sa a precizat că măsurile prevăzute de OUG 114/2018 nu înseamnau un ajutor real, eficient pentru consumatorul vulnerabil din acest domeniu.
Virgil Popescu a precizat: "OUG 114 presupunea un preţ subvenţionat de 68 de lei la megawatt pentru gaze naturale şi un adaos minim impus pentru producătorii de energie electrică, asta înseamnă un preţ subvenţionat pentru toată populaţia, atât la gaze naturale, cât şi la energie electrică. Ăsta nu e mod de lucru, e clar că trebuie să definim consumatorul vulnerabil, este clar că acest consumator vulnerabil în România trebuie ajutat, şi peste tot în Europa se întâmplă acest lucru".
Referitor la definirea consumatorului vulnerabil, deputatul Cristina Prună - USR - susţine că, la negocierile pe care reprezentanţii Uniunii Salvaţi România le-au avut la sfârşitul anului trecut cu liberalii pentru modificarea OUG 114/2018 s-a discutat şi despre acest aspect.
Cristina Prună a declarat pentru Ziarul BURSA: "Noi am depus un amendament legislativ privind consumatorul vulnerabil, ca acesta să fie definit până la 1 iulie 2020, când ar urma să fie liberalizat preţul la gazele naturale. Din păcate, amendamentul nostru nu a fost luat în considerare de către membrii guvernului PNL şi a rămas ca definirea consumatorului vulnerabil să fie făcută până la 31 decembrie 2020".
Deputatul din partea USR consideră că un rol important în acest proces îl are Ministerul Muncii, condus de Violeta Alexandru.
Cristina Prună a precizat: "Ministerul Muncii are toate datele despre persoanele care pot fi considerate consumatori vulnerabili şi ar trebui să ni le prezinte. Dacă nu avem datele respective, este complicat să vii «în orb» cu o definiţie privind consumatorul vulnerabil. Între timp, eu şi colegii mei am propus să se ia măsuri care să reducă numărul consumatorilor vulnerabili, deoarece legea aprobată în 2016 nu a fost aplicată din cauză că guvernele PSD au spus că impactul asupra bugetului de stat va fi prea mare. Ceea ce propunem noi, este impozit zero pentru primii 2080 lei, iar ce trece peste această sumă, să fie impozitat.
Astfel vom creşte veniturile acestor persoane şi vor avea fonduri ca să achite un preţ minim al energiei".
Ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, a mai spus că, în ţara noastră, unde veniturile sunt mai mici decât cele din majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, prin definirea consumatorului vulnerabil mai mulţi cetăţeni vor putea beneficia de ajutor.
Domnul Virgil Popescu a afirmat că trebuie făcută diferenţa între ajutorul de la bugetul de stat şi subvenţiile pe care orice administraţie locală le poate acorda. El a explicat cu acest prilej situaţia existentă în acest moment în Capitală, cu privire la subvenţionarea energiei termice.
Ministrul de resort a spus: "Faptul că toată lumea s-a aplecat, s-a inflamat de la Bucureşti, faptul că gigacaloria la nivelul Bucureştiului este cumpărată de la Elcen, compania Ministerului Economiei, cu 196 de lei fără TVA, şi vândută cu 495 de lei la bucureşteni, asta este mult prea mult, asta înseamnă că acolo este o pierdere imensă".
El a precizat că Guvenul nu va interzice niciunei administraţii publice locale, niciunei primării să dea subvenţie la energia termică. Ministrul de resort a precizat că acordarea unei astfel de subvenţii este strict atributul consiliului local, iar în cazul consumatorilor vulnerabili este vorba despre un ajutor de la bugetul de stat pentru cetăţenii care au reală nevoie de acest sprijin.