• Răzvan Zaharia: "Piaţa educaţiei la nivel universitar suferă din cauza subfinanţării cronice"
Răzvan Zaharia, profesor în cadrul Facultăţii de Marketing, consideră că piaţa educaţiei la nivel universitar suferă din cauza subfinanţării cronice generată atât de nerespectarea prevederii privind alocarea a 6% din PIB pentru educaţie, cât şi de urmările crizei economice care au afectat nu doar nivelul resurselor financiare ale populaţiei, ci şi dorinţa multora de a investi în propria educaţie sau în educaţia copiilor lor.
Domnia sa ne-a spus: "Consider că, în ultimii ani s-au înregistrat progrese remarcabile în strângerea legăturilor cu mediul economico-social, în special prin oferirea unor locuri de practică studenţilor, prin valorificarea unor fonduri europene, precum şi prin activarea unor consilii consultative care cuprind specialişti de marcă din mediul de afaceri, în măsură să ofere informaţii pertinente, privind adaptarea planurilor de învăţământ şi a conţinutului disciplinelor la cerinţele pieţei muncii".
Legat de principalele obiective din mandatul 2016 - 2020, viziunea domnului Zaharia aduce în prim plan creşterea transparenţei, creşterea eficienţei şi internaţionalizarea: "Transparenţa va avea în vedere publicarea pe site-ul ASE, a deciziior luate în cadrul Consiliului de Administraţie, a actelor normative pe baza cărora ne desfăşurăm activitatea, a unor informaţii detaliate, privind toate achiziţiile făcute, a unor informaţii privind componenţa echipelor care gestionează fonduri europene şi bugetele acestor proiecte, a unor analize privind bugetele de venituri şi cheltuieli la nivelul departamentelor şi facultăţilor, a cheltuielilor cu investiţiile şi sursele de finanţare ale acestora, a acoperirii activităţilor didactice normate şi în sistemul de plată cu ora, a producţiei ştiinţifice a tuturor membrilor comunităţii etc. Eficienţa va spori prin descentralizarea financiară, în măsură să răspundă mai bine nevoilor reale ale diverselor departamente. Se va avea în vedere alocarea unor fonduri semnificativ mai mari decât în acest moment către facultăţi şi departamente. Astfel, într-o primă etapă (anul universitar 2016-2017), fiecare departament va gestiona 2% din fondul său de salarii (în total, aproximativ 1,6 milioane de lei), iar fiecare facultate va gestiona cei 2% din taxele studenţilor şi 5% din taxele în valută ale studenţilor pe cont propriu valutar. Internaţionalizarea va avea în vedere alocarea unui buget de 500.000 de lei pentru participarea la târguri educaţionale internaţionale şi pentru alte activităţi promoţionale în străinătate, activităţi în urma cărora vor fi atraşi cel puţin 200 de studenţi pe cont propriu valutar în fiecare an, alocarea altor 1.000.000 de lei pentru participarea cadrelor didactice şi a studenţilor doctoranzi la conferinţe internaţionale, înfiinţarea unor programe de studii de masterat care să ofere dublă diplomă, creşterea numărului de universităţi din străinătate cu care cooperăm, creşterea numărului de studenţi ai ASE care vor beneficia de burse de mobilitate internaţională şi a numărului de studenţi străini sosiţi în mobilităţi temporare, încurajarea deplasării cadrelor didactice în străinătate, în calitate de visiting professor, precum şi invitarea unor profesori de prestigiu din străinătate, inclusiv laureaţi ai Premiului Nobel pentru economie, care să ţină conferinţe sau cursuri în ASE".
Întrebat care este profilul şi care sunt competenţele reale, dar şi ideale ale unui absolvent de ASE în mediul de afaceri actual, Răzvan Zaharia a răspuns: "Din studiile pe care le-am efectuat, principalele cerinţe ale angajatorilor au în vedere existenţa unei experienţe practice, cunoştinţe solide de specialitate, stăpânirea a una-două limbi străine, abilităţi superioare în utilizarea calculatorului, abilităţi de lucru în echipă şi comunicare. Universitatea noastră nu formează doar buni specialişti şi viitori manageri, ce pot fi angajaţi în companii, ci îşi propune să dezvolte şi spiritul antreprenorial al studenţilor şi să încurajeze deschiderea de afaceri de către tinerii studenţi şi absolvenţi".
• Gabriela Ţigu: "Piaţa educaţională din România, deşi diversificată, nu este încă suficient de flexibilă"
Gabriela Ţigu, prorector şi profesor în cadrul Facultăţii de Business şi Turism, apreciază că "piaţa educaţională din România, deşi diversificată, nu este încă suficient de flexibilă pentru a răspunde nevoilor mediului de afaceri din România. Acesta din urmă este foarte dinamic, şi din păcate nu permite, în acest moment, realizarea de previziuni pe termen mediu şi lung , astfel că oferta educaţională trebuie să se adapteze în mod continuu. În acest context, pentru noi ca universitate, soluţia cea mai corectă şi utilă de a adresa acest aspect este aceea de corelare dinamică a programelor de studii universitare de masterat, dar şi a celor postuniversitare - de formare continuă - care au un impact imediat în relaţia cu mediul extern.
Mai mult decât atât, absolvenţii ASE nu se raportează doar la piaţa internă a muncii, ci la cea europeană. De aceea, oferta educaţională a ASE trebuie să vizeze această piaţă mai largă, să intre în competiţie directă cu oferta altor universităţi regionale, europene şi să se adreseze şi să atragă, la rândul ei, in mai mare măsură studenţi internaţionali. Pentru universitate, perspectiva în care absolvenţii noştri îşi găsesc loc de muncă peste hotare, ar putea fi chiar încă o formă de recunoaştere şi, de ce nu, de mândrie, pentru că am pregătit forţa de muncă competitivă, de valoare şi utilitate recunoscute nu doar la nivel local, ci şi la nivel european sau internaţional".
Principalele obiective ale programului managerial ale doamnei Ţigu sunt creşterea performanţei în educaţie şi cercetare, dezvoltarea parteneriatului cu studenţii, internaţionalizarea universităţii, apropierea şi integrarea mai clară cu mediul de afaceri prin consultări periodice, comunicarea internă şi în exterior bazată pe transparenţă şi corectitudine, asigurarea unui climat organizaţional propice performanţei, caracterizat prin echilibru, valori morale, implicarea întregii comunităţi şi considerarea valorii fiecăruia dintre angajaţi, precum şi practicarea unui stil de management participativ, în care descentralizarea joacă un rol important. "Modul în care îmi propun să reuşesc implementarea cu succes a acestor obiective ţine foarte mult de atitudinea deschisă, transparentă şi participativă care mă caracterizează şi care îmi va permite să implic, să motivez şi să obţin o mai bună valorificare a tuturor resurselor - umane, materiale, financiare", potrivit Gabrielei Ţigu.
Domnia sa a mai precizat că profilul actual al unui absolvent de ASE (de licenţă sau masterat) se caracterizează prin pregătire generalistă, uşor prea teoretică şi uneori neadaptabilitate la aspectele practice cu care se confruntă în mediul real: "În mod ideal, pe lângă pregătirea temeinică premergătoare nivelului universitar şi pe lângă pregătirea individuală care este extrem de importantă în orice domeniu, ar fi utilă completarea curiculei actuale cu informaţii de specialitate prezentate într-un mod cât mai aplicat, dar şi completarea cu acele elemente de atitudine (soft skills) atât de necesare apoi în activitatea practică în care trebuie să îi regăsim motivaţi şi hotărâţi să înveţe în continuare".
• Adrian Tanţău: "Este important ca absolvenţii noştri să acumuleze competenţe care să le permită să fie competitivi pe piaţa forţei de muncă"
Adrian Tanţău, decan al Facultăţii de Administrare a Afacerilor, este de părere că piaţa educaţională este în continuă schimbare, iar schimbarea trebuie privită atât din perspectiva modificării nevoilor mediului de afaceri, dar şi din perspectiva tinerei generaţii: "Tinerii răspund cel mai bine provocărilor societăţii digitale, ceea ce impune şi o nouă abordare a procesului educaţional".
În programul managerial pentru funcţia de Rector al Academiei de Studii Economice din Bucureşti 2016-2020, viziunea domnului Tanţău are în vedere ca universitatea să fie respectată la nivel internaţional: "La nivelul universităţii propun o nouă misiune. Conform noii declaraţii de misiune, Univerpsitatea noastră va identifica şi va dezvolta noi modele educaţionale, noi modele de gândire, noi modele economice, administrative, sociale şi de afaceri, care să răspundă provocărilor societăţii digitale şi care vor putea fi valorificate la nivel internaţional".
Întrebat care este părerea dumnelui legată de faptul că studenţii părăsesc ţara după terminarea studiilor, domnul Tanţău răspunde: "Din punctul meu de vedere este important ca absolvenţii noştri să acumuleze competenţe care să le permită să fie competitivi pe piaţa forţei de muncă. Trebuie să vă mai mărturisesc că în ultimii doi ani din ce în ce mai multe societăţi comerciale sunt interesate de studenţii noştri, venind în întâmpinarea lor cu prelegeri, studii de caz, stagii de practică. Atâta timp cât societăţile comerciale şi alţi angajatori vor dori să motiveze absolvenţii, marea majoritate a acestora vor deveni specialişti în România".
• Robert Şova: "Cursurile online şi programele în engleză - cele două direcţii de acţiune"
Problema necorelării competenţelor pe care absolvenţii de studii superioare le obţin în perioada studiilor cu cele necesare efectiv pe piaţa muncii este o problemă nu numai în România, dar si la nivel european, potrivit lui Robert Şova, profesor la Facultatea de Contabilitate şi Informatică de Gestiune.
Domnia sa a declarat: "În programul meu managerial am propus un proiect care vizează revizuirea curriculei, ţinând cont de câteva principii. Fiecare program de studii să vizeze concret una sau mai multe ocupaţii, iar rezultatele învăţării să fie corelate cu cele prevăzute în standardele ocupaţionale".
Întrebat dacă este Academia de Studii Economice Bucureşti pregătită să facă faţă fenomenului de regionalizare, globalizare şi nu numai, domnia sa declară: "Am prevăzut un proiect care se referă la dezvoltarea de MOCCs (n.r. massive open online courses). Astăzi este instrumentul cel mai utilizat în promovarea universităţilor la nivel internaţional. Programele de studii în limba engleză se regăsesc în oferta educaţională a majorităţii Facultăţilor din ASE. Platforma MOCCs şi programele în limba engleză vor fi cele două direcţii de acţiune care vor asigura competitivitatea pe plan regional şi internaţional".
6 aprilie 1913 a constituit un moment de referinţă în istoria învăţământului economic, marcând înfiinţarea, în baza legii promulgate prin Decret Regal nr.2978, a Academiei de Înalte Studii Comerciale şi Industriale din Bucureşti.
În prezent, universitatea are peste 20.000 de studenţi.
1. ASE se va face de ras cu noul rector?
(mesaj trimis de Radu Adamescu în data de 26.02.2016, 10:31)
In articol ati amintit si de candiatura prorectorului Nicolae Istudor. Acesta apare ca plagiator in paginile REPEC - verificati pe internet. In acelasi timp dansul a refuzat orice confruntare electorala cu contracandidatii, la alegerile anterioare de rector iesind serios sifonat. Dansul nu cunoaste nicio limba de circulatie internationala. Nu este o crima, dar este un serios handicap profesional. Cum se vor desfasura intalnirile cu delegatiile straine, in tara sau in strainatate? Ce rol va avea Nicolae Istudor in aceste delegatii - de turist sef sau de masterchef? Va trebui sa faca si domnia sa ceva cand se discuta diverse probleme iar el nu poate intelege nimic si nici nu poate exprima nimic.
Politehnica din Bucuresti s-a facut de ras cu un rector doctorand, Mihnea Costoiu. Se va face si ASE din Bucuresti de ras cu un rector care nu poate intelege si nu se poate exprima in nicio limba de circulatie internationala?
2. Alegeri decisive pt viitorul studentilor
(mesaj trimis de Popescu Ioana în data de 26.02.2016, 13:33)
Sper ca ASE-ul sa fie condus de o personalitate recoscuta de mediul economic, cu o larga experienta universitar a in afara tarii si care poate aduce si implementa experienta si modul de pregatire al celor mai bune univerasitati de profil din Europa.
3. Plagiatori ?
(mesaj trimis de Vasile Adrian în data de 26.02.2016, 13:44)
Ponta - plagiat, prim-ministru
Oprea - plagiat, vice prim ministru
Copos - plagiat, vice prim ministru, fost condamnat
Toba - plagiat, ministru MI
Voicu - plagiat, senator, fost condamnat
dl Istudor Nicolae - acuzat de plagiat. Sincer, nu credeti ca aveti viitor in politica ?
4. ASE - la rascruce de drumuri
(mesaj trimis de Tomescu Iulian în data de 26.02.2016, 14:45)
ASE Bucuresti este cea mai prestigioasa institutie de invatamant economic romanesc. Speram ca viitorul rector sa onoreze trecutul, prezentul si viitorul acestei institutii de top .
5. Alegeri cu iz politic ?
(mesaj trimis de Alexandrescu Valentin în data de 26.02.2016, 15:32)
Pentru buna informare
Dl Istudor Nicolae a candidat din partea Patidului National Roman condus de dl Virgil Magureanu - fost director SRI, la Primaria sector 6 in anul 2000. Nu a reusit, "sistemul" nefacind o alegere fericita (scor 0,76%)! . Oare acum or fi mai intelepti sau numai consecventi ?
6. ASE are nevoie de Un vizionar
(mesaj trimis de Ion Nicolae în data de 26.02.2016, 15:47)
Din martie 2016 intra in vigoare legile care interzic fumatul in locurile publice.
Vizionar, un Jules Verne al economiei, dl Istudor a mangeriat definitoriu Societatea Nationala Tutunul Romanesc (vezi CV). Cred ca a constientizat ca fumatul este nociv si pe alocuri chiar mortal. Astazi, oamenii sunt sanatosi iar SN Tutunul Romanesc a decedat. Fie-i tarina fum...