În contextul schimbărilor legislative numeroase, intervenite la intervale scurte de timp, citirea facturii la energie electrică sau gaze naturale poate fi o provocare. Consumatorii casnici din toată ţara ai Enel Energie şi Enel Energie Muntenia trebuie să ştie, înainte de toate, că beneficiază, conform criteriilor de eligibilitate, de noile prevederi referitoare la plafonarea preţurilor finale facturate la energie electrică şi gaze naturale, cu aplicabilitate de la 1 septembrie 2022, conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 119/2022 (OUG 119/2022). Chiar dacă, în spaţiul public, se discută în prezent modificarea diverselor măsuri pentru protejarea consumatorilor finali de energie, prevederile OUG 119/2022 sunt cele pe baza cărora furnizorii Enel facturează în prezent consumul de energie realizat începând cu luna septembrie 2022.
• Cum se calculează preţul de pe factura de energie electrică?
OUG 119/2022 prevede două trepte de consum, în funcţie de care se definesc categoriile de plafonare, pe baza consumului mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021.
Categoria 1: consumul mediu lunar/loc de consum realizat în anul 2021 a fost între 0-100 kWh inclusiv. În acest caz, consumatorii casnici beneficiază de o plafonare a preţului final facturat la energia electrică de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus.
Categoria 2: consumul mediu lunar/loc de consum realizat în anul 2021 s-a situat între 100,01 - 300 kwh. În acest caz, pentru un consum lunar care este de maximum 255 kWh, se plăteşte preţul final plafonat de maximum 0,8 lei lei/kWh, cu TVA inclus, iar consumul care depaşeşte 255 kWh se facturează fie la preţul din contractul de furnizare al fiecărui consumator, fie ca sumă dintre componenta de achiziţie a energiei, componenta de furnizare şi tarifele reglementate (se aplică preţul cel mai mic dintre cele două, deci cel mai avantajos pentru consumatorul final de energie).
Preţul final facturat prevăzut pentru categoriile de mai sus se aplică şi în cazul locurilor de consum ale clienţilor casnici racordate începând cu data de 1 ianuarie 2022 sau pentru clienţii casnici care nu au istoric în anul 2021 la furnizor, prin raportare la consumul lunar realizat.
Cum afli care este consumul tău mediu lunar din 2021?
Clienţii Enel Energie şi Enel Energie Muntenia găsesc această informaţie chiar pe factura lor, în pagina 3.
• Cum se calculează preţul de pe factura de gaze naturale?
La fel ca în cazul consumului de energie electrică, şi pentru facturarea consumului de gaze naturale al consumatorilor casnici în luna septembrie se aplică prevederile OUG 119/2022. La gaze naturale, indiferent de consumul realizat în perioada de facturare, se va factura un preţ final de maximum 0,31 lei/kWh, cu TVA inclus.
• Cum se aplică schema de sprijin pe facturile ce includ perioade de consum mai lungi?
Schemele de sprijin, printre care şi plafonarea, se calculează pe fiecare perioadă de facturare conform contractului în vigoare. Aşadar, în cazul unei facturi de regularizare, de exemplu, care ar acoperi o perioadă de consum mai lungă decât perioada de facturare, în care au fost aplicabile două sau mai multe tipuri de scheme de sprijin, consumatorul care îndeplineşte criteriile de eligibilitate beneficiază de prevederile acestora pentru fiecare perioadă de facturare în parte, la preţul pe care l-a avut în contractul de furnizare la data respectivă nu la preţul din contractul de furnizare în vigoare la data emiterii facturii de regularizare.
• Care sunt tipurile de citiri pe baza cărora furnizorul facturează o anumită cantitate de energie consumată într-o lună?
Pentru emiterea unei facturi de energie electrică, furnizorul are la dispoziţie mai multe opţiuni, conform legislaţiei. Aceste opţiuni sunt, în ordinea priorităţilor acestora:
1.Citirea de către operatorul de distribuţie (regularizarea);
2.Autocitirea (indexul transmis de către client);
3.Convenţia de consum (agreată cu clientul);
4.Estimarea operatorului de distribuţie.
• Precizări generale privind regularizările:
- factura de tip regularizare se emite numai pentru consumul real de energie electrică, înregistrat într-un anumit interval de timp;
- consumul de energie electrică din factura de regularizare se calculează în baza indexului citit/transmis de către client (autocitiri) şi/sau de către reprezentanţii operatorului de distribuţie, sau prin telecitire, pentru contoarele inteligente care au această capabilitate tehnică.
• Cum să faci să nu ai diferenţe între consumul facturat în fiecare lună/perioadă de facturare şi regularizare?
Pentru a evita diferenţele dintre consumurile efectiv realizate şi cele estimate în lipsa indexurilor citite, consumatorii casnici pot transmite indexul în perioada alocată. Această perioadă este menţionată pentru fiecare client Enel Energie sau Enel Energie Muntenia pe factura de piaţă concurenţială, în pagina 3. În acest mod, se vor putea emite facturi care să reflecte consumul real al fiecărui consumator.
Este la fel de important să fie permis accesul la contor reprezentanţilor operatorilor de distribuţie, acolo unde aparatul de măsură se află în incinta locului de consum.
• Cum poţi verifica valorile facturate?
Pentru a verifica valorile incluse pe factură, clienţii furnizorilor Enel pot citi informaţiile pe pagina 3 a acesteia, având informaţii despre perioada facturată, cantitatea consumată, preţ, consumul mediu lunar din 2021 şi altele.
• Cum poţi contacta furnizorii Enel?
Clienţii au la dispoziţie un întreg ecosistem digital de interacţiune, menit să îi însoţească pe tot parcursul experienţei alături de companiile Enel. Astfel, clienţii pot primi factura electronică la energie electrică sau gaze naturale, imediat ce a fost emisă: în aplicaţia MyEnel (care poate fi activată cu uşurinţă fie online, pe my.enel.ro, fie prin descărcarea pe telefonul mobil din App Store, Google Play şi direct pe telefoanele Huawei), pe mail sau prin SMS sau pot opta pentru descărcarea copiei facturii de aici.
În MyEnel, clienţii pot şi plăti facturile, îşi pot înregistra indexul sau verifica balanţa de plată, alături de alte funcţionalităţi utile. În plus, au acces şi la un asistent virtual care, în acest moment, oferă suport pentru şase tipuri de operaţiuni de tip self-care ce vin în întâmpinarea celor mai frecvente solicitări: soldul la zi, confirmarea unei plăţi, neprimirea facturii, activarea facturii electronice, modalitatea de obţinere a unei copii a facturii, adeverinţa de sold zero.
Toate modalităţile de contact ale furnizorilor Enel pot fi găsite aici.
(C)