Industria auto este afectată de sancţiunile economice impuse Rusiei, dar şi de criza globală din piaţa semiconductorilor, a afirmat, ieri, la Mioveni, Florin Spătaru, ministrul Economiei.
"Industria auto este direct afectată de conflictul militar declanşat în Ucraina, dar şi de criza semiconductorilor, de criza de materii prime critice la care s-a adăugat criza pandemica şi cresterea preturilor la energie, dar mă bucur că cei de la Automobile Dacia si Renault Group au făcut eforturi pentru menţinerea activităţii companiei. Mă aflu aici pentru a discuta cu oamenii care muncesc la Uzina Dacia Mioveni. Am avut un dialog constant cu conducerea Dacia, dar am vrut să discut şi cu salariaţii. Ştiu că pentru depăşirea noilor provocări de ordin economic - financiar cu care se confruntă personalul de aici trebuie să avem în vedere mai multe aspecte, dar pentru moment am discutat cu Ministrul Muncii despre necesitatea prelungirii Kurzarbeit. Prioritatea noastră este să menţinem oamenii pe posturi", a declarat Florin Spătaru, ministrul Economiei în cadrul vizitei de lucru la Dacia Mioveni.
Amintim că, în urmă cu două zile, reprezentanţii sindicatului de la uzina Dacia anunţau că peste 500 de persoane vor participa astăzi, 6 aprilie, la un protest masiv în Bucureşti, pentru sensibilizarea autorităţii centrale în faţa noilor provocări de ordin economic-financiar cu care se confruntă companiile şi angajaţii din ţara noastră.
"Suntem cei mai prost plătiţi lucrători din Uniunea Europeană, dar şi cei mai impozitaţi. Consecinţele războiului din Ucraina, criza energetică, criza alimentară şi inflaţia, ne spulberă salariile. Avem nevoie de producţie suplimentare de energie electrică şi gaze naturale la preţuri decente pe care să le putem plăti, iar importurile nu sunt o soluţie. Dacă nu găsiţi soluţii pentru creşterea salariilor, reduceţi impozitele pe lefurile pe care le primim. Măcar aşa putem să menţinem puterea de cumpărare la un nivel acceptabil. (...) Vrem modificarea legii 62/2011 a dialogului social astfel încât să ne putem exercita fără îngrădiri drepturile fundamentale la organizare, negociere şi grevă aşa cum sunt prevăzute în Constituţie", au fost menţiunile sindicatului autoturisme Dacia.
Deşi afectată de restricţiile din perioada pandemiei şi de criza semiconductorilor, Dacia a fost una dintre primele companii din industria auto care a răspuns invitaţiei Ministerului Economiei în cadrul task-force-ului organizat la nivelul autorităţii centrale ca urmare a izbucnirii războiului din Ucraina, implicit a impunerii de sancţiuni împotriva Rusiei.
În acest context, discuţiile din cadrul vizitei s-au axat pe găsirea de soluţii de sprijin pentru Uzina Dacia Mioveni, care a fost nevoită în ultima perioadă să reducă programul de lucru sau chiar să întrerupă activitatea, ceea ce a dus la nemulţumiri în rândul angajaţilor. În ceea ce priveşte măsurile pe termen lung, pentru depăşirea crizei semiconductorilor care afectează întreaga industrie auto, Florin Spătaru a mai spus că Ministerul Economiei are în vedere o serie de măsuri pentru începerea exploatării de materii prime critice pentru producţia de semiconductori şi investiţii în microelectronică prin PNRR, proiect pentru care sunt alocate fonduri de 500 de milioane de euro prin Ministerul Economiei.